Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 16:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Conrads arc protractor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej

Som overskriften lyder har nogen af jer prøvet at bruge denne arc protector?

Hvordan måler jeg nemmest inner og outer groove radius?

MVH
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hejsa
Det er sgu da ved at være en del år jeg sidst har set dig skrive herinde !

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2014 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa;-)

JA jeg har lige haft et par tråde nu her men ellers ikke så aktiv med at skrive herinde men jeg har været lige aktiv omkring hifi;-)

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 18 Juni 2014 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Der er ingen grund til at begynde at måle radius på inder- og yderriller. Det findes der skam standarder for

Det forstemmende er så, at der er forskellige standarder, der varierer en smule, ligesom du ikke kan være 100 pct. sikker på, at standarden er valgt. Men her er de:

Yderrille:

12" IEC 1958 / RIAA 1963 (146.05 mm)

12" IEC 1964 / DIN (146.3 mm)

12" JIS 1981 (146.6 mm)

10" IEC 1987 (120.9 mm)

7" IEC 1987 (84.15 mm)

Inderrille:

IEC 1958 / RIAA 1963 (60.325 mm)

JIS 1981 (57.6 mm)

DIN (57.5 mm)

Håber, at det kan bruges
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juni 2014 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej igen;-)

Ok det ligger tæt på det som står på vinylengine;-) der står der for hver eneste arm, blandt andet vores dp6 men det viger lidt fra det du skriver kan
jeg se?
Er det ikke mere præcist at tage arm for arm? Det er forskel på min mørch dp6 og min origin live encounter :-)

Mange tak for indlægget:-)

Mvh

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 18 Juni 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

OK - så misforstod jeg vist dit spørgsmål?

Er det en given arms nulpunkter, du spørger til?

For DP-6'eren er det hhv. 66 mm og 120,9 mm. Mørchs specifikationer nævner ikke hvilken indstillingsgeometri, der benyttes, men sammenholder man Mørchs specifikationer, så svarer nulpunkterne til Löfgren A. Sammenholder man Encounterens specifikationer (for 9,5"-versionen), så får man samme nulpunkter, hvis Löfgren A benyttes.

Så jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, at de er forskellige?

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
OK - så misforstod jeg vist dit spørgsmål?

Er det en given arms nulpunkter, du spørger til?

For DP-6'eren er det hhv. 66 mm og 120,9 mm. Mørchs specifikationer nævner ikke hvilken indstillingsgeometri, der benyttes, men sammenholder man Mørchs specifikationer, så svarer nulpunkterne til Löfgren A. Sammenholder man Encounterens specifikationer (for 9,5"-versionen), så får man samme nulpunkter, hvis Löfgren A benyttes.

Så jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, at de er forskellige?

Hej Igen:-)

Jamen hvis man går ind på f.eks vinylengine og tager armens nulpunkter på en DP6 så hedder den 65.3 og 121.8 kontra origin live encounter 65.2 og 122.3.. ved godt det er små forskelle med de er der;-)

men ved Conrads template generator der mener du at jeg bruge samme arc protractor til både min Mørch og encounter arm?

MVH

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

Jeps, men hvis du benytter Löfgren A, så får du helt identiske nulpunkter for begge arme. Tryk på nulpunktstallene i oversigten, så overføres data til
vinylengines Tonearm Alignment Calculator, og så vil du se de forskellige nulpunkter alt efter, om du justerer efter Löfgren A eller B og Stevenson.

Jeg kender ikke Conrad's, men jeg kan ikke forestille mig, at du kan benytte samme protractor til hhv. DP-6'eren og Encounteren i og med, at såvel
monteringsafstand fra centerspindel som effektiv armlængde (Mørchen er 9" og Encounteren er 9'5") er forskellige.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Jeps, men hvis du benytter Löfgren A, så får helt identiske nulpunkter for begge arme. Tryk på nulpunktstallene i oversigten, så overføres data til
vinylengines Tonearm Alignment Calculator, og så vil du se de forskellige nulpunkter alt efter, om du justerer efter Löfgren A eller B og Stevenson.

Jeg kender ikke Conrad's, men jeg kan ikke forestille mig, at du kan benytte samme protractor til hhv. DP-6'eren og Encounteren i og med, at såvel
monteringsafstand fra centerspindel som effektiv armlængde (Mørchen er 9" og Encounteren er 9'5") er forskellige.

Undskyld det er mig der blander det sammen;-)

Det er fordi i den generator der skal jeg indtaste inner and outer groove og der er jeg i tvivl om hvilken af du skriver af "standarter" du skriver i dit første indlæg?

Jeg kunne heller ikke forstå hvis jeg kunne bruge samme protractor til dem begge;-)

Hvilken protractor bruger du?

MVH

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

Det er her jeg er i tvivl om hvilken "norm" jeg skal bruge eller indtaste?

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.
Jeg ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål, men her er mit svar (gul mand der griner).

En protractor er til for at placere puén (ikke tonearmen) rigtigt i vinylrillen.
Samme protractor giver alle puér samme placering i rillen, uanset hvilken arm du benytter
Lad nu vær med at bruge for meget tid på at måle din tonearm.
Er afstanden imellem pladetallerkenens centrum, og tonearmens centrum (omdrejningspunkt) korrekt, hører resten under pu-justering.

ps. Mørch-armen er konstrueret efter Baerwald-målene.
Det betyder, hvis puén følger mørcharmens linjer (geometri), ender den op med en Baerwald-justering.

Vær ikke bange for at prøve en anden model, det betyder blot at puén ender op med en anden vinkling.

Ps.ps. Den lydmæssige forskel på de forskellige modeller, er over mit anlæg enorm.

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Don Dario.
Jeg ved ikke om jeg forstår dit spørgsmål, men her er mit svar (gul mand der griner).

En protractor er til for at placere puén (ikke tonearmen) rigtigt i vinylrillen.
Samme protractor giver alle puér samme placering i rillen, uanset hvilken arm du benytter
Lad nu vær med at bruge for meget tid på at måle din tonearm.
Er afstanden imellem pladetallerkenens centrum, og tonearmens centrum (omdrejningspunkt) korrekt, hører resten under pu-justering.

ps. Mørch-armen er konstrueret efter Baerwald-målene.
Det betyder, hvis puén følger mørcharmens linjer (geometri), ender den op med en Baerwald-justering.

Vær ikke bange for at prøve en anden model, det betyder blot at puén ender op med en anden vinkling.

Ps.ps. Den lydmæssige forskel på de forskellige modeller, er over mit anlæg enorm.

mvh nils

Hej Nils

Super dejligt med nogle indspark;-)

Men den Conrad calc. er jo netop til at printe en arc protractor ud:-) den skulle være rigtigt god ifølge mange?

Hvilken protractor bruger du Nils?

Jeg fået mig en dp 6 som jeg skal til igang med at justere godt op;-) der er jo et hav af protractere, mintlp... sk... feikert, Conrads osv osv men det er måske ligemeget i dine øjne hvilken man bruger bare man bruger en bearwald (ved godt du sagde man kunne prøve andre men det er bare for at have et udganspunkt;-)

MVH

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Og Baerwald er så det samme som Löfgren A ...

Jeg benytter (for det meste) en Feickert (den gamle model).

Og Nils har ret i, at en protractor benyttes til at justere PU'en korrekt i forhold til rillen (mange protractorer kan dog også benyttes til at finde
tonearmens monteringsafstand fra centerspindelen), men derfor taler man alligevel om en tonearms nulpunkter, da de netop er et ret så direkte
resultat af enhver tonearms geometri/dimensioner.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Og Baerwald er så det samme som Löfgren A ...

Jeg benytter (for det meste) en Feickert (den gamle model).

Og Nils har ret i, at en protractor benyttes til at justere PU'en korrekt i forhold til rillen (mange protractorer kan dog også benyttes til at finde
tonearmens monteringsafstand fra centerspindelen), men derfor taler man alligevel om en tonearms nulpunkter, da de netop er et ret så direkte
resultat af enhver tonearms geometri/dimensioner.

Ja det mente jeg også nok;-)

Ok hælder du mere til deres gamle model end den nye? man kan kun købe den nye model idag ikke?
JA der er i hvert fald afstand værktøj på denne Conrad protractor jeg lige har printet ud;-)

MVH

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.
Når jeg skifter pu på min Mørch dp-6 (på samme armrør), det gør jeg ofte, bliver det altid i første omgang en baerwald-placering.
Baerwald-placeringen giver sig selv på en Mørch.
Hav den rigtige monteringsafstand på armen, og lad puén følge armens linjer og lad nålen ende i en placering lodret under enden af armrøret (det sorte stykke).
Jeg kan den i søvne, uden anden hjælp end øjnene og ørerne.   Det er meget let med en Mørch.
Men efter en tid får jeg gerne lyst til en Løfgren.
Med den står nulpunkterne tættere på hinanden.
Med Løfgren expanderer lyden (på mit anlæg) i alle retninger. Lydbilledet bliver meget støtte. Enormt meget luft.
Sikkert kun i området imellem nulpunkterne, men det lægger man ikke mærke til, det høres som det var hele pladesiden der var vokset i størrelse.
Og det er ikke kun størelsen der vokser. Den tonale kontrast, vokser også. Afstanden mellem lys-mørk, ud-ind, op-ned osv. bliver større.
Men her kan der så godt komme et problem. For i kraft af, at noget er blevet meget bedre, høres andet som værende meget kedeligere. Og det er vel bare en naturlig konsekvens af, at afstandene er vokset og det ene står og spejler sig i det andet.
På et tidspunkt vender jeg så tilbage til baerwald, og så er den jo interessant i en periode. Størrelsen her skrumper ind, men med mere homogen klang og mindre der stikker ud.

mvh nils

mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

Men ingen kan der kan forklare hvilken af de standart mål jeg skal bruge i den generator der? om det er din norm eller?

MVH

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 19 Juni 2014 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Som jeg allerede skrev indledningsvis, så er det et spørgsmål om, hvad man vil vælge (og altså ikke skal vælge). Du kan jo hive 20 lp'er ud af din samling og måle på inder- og yderradius, og så vælge ud fra det.

Feickert holder sig til IEC-standarden på hhv. 60,325 mm og 146,05 mm.

Når Nils taler om at skifte mellem Baerwald og Löfgren, så må det svare til at skifte mellem Löfgren A og Löfgren B (skiftet mellem Baerwald og Löfgren A vil være ganske futilt, da det er samme geometri, jf. hvad jeg skrev tidligere).

Ja, den gamle Feickert-model produceres ikke længere ... og jeg hælder til den gamle model, da det er den, jeg har

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2014 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Som jeg allerede skrev indledningsvis, så er det et spørgsmål om, hvad man vil vælge (og altså ikke skal vælge). Du kan jo hive 20 lp'er ud af din samling og måle på inder- og yderradius, og så vælge ud fra det.

Feickert holder sig til IEC-standarden på hhv. 60,325 mm og 146,05 mm.

Når Nils taler om at skifte mellem Baerwald og Löfgren, så må det svare til at skifte mellem Löfgren A og Löfgren B (skiftet mellem Baerwald og Löfgren A vil være ganske futilt, da det er samme geometri, jf. hvad jeg skrev tidligere).

Ja, den gamle Feickert-model produceres ikke længere ... og jeg hælder til den gamle model, da det er den, jeg har

Ok jeg det er jo svært at forstå man selv kan vælge mellem alle de mål der men de må jo så give forskellig lyd alt efter hvilken norm;-)

Så du mener at det er en god investering sådan en Feickert der? mange delte meninger om den?

MVH

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 11:46 | IP-adresse registreret  

Alle de mål, Baerwald og Loefgren og lignende har hver deres tilhængere og modstandere, og i bund og grund er det ikke andet end kompromisser, for
netop her er der ikke en entydig standard.
Ang. Feickert har den været på min ønskeseddel, men ikke mere, da jeg ikke skifter pick up så tit at denne udgift kan svare sig, jeg benytter disse
forskellige protractors man kan printe ud, har dog købt en Ortofon og der fulgte vist en med på Hifi News testpladen, men vigtigst er dog mine ører og
øjne, og hygger med det, når det er aktuelt (har stadig et hængeparti med en Nagaoka og SME Serie III) men kommer tid?
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 20 Juni 2014 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Nils Valla har nævnt det, Struktøren har nævnt det ... og jeg nævner det også lige. Valget af tonearmsgeometri er et kompromis med forskellige styrker og svagheder - brug dine ører og vælg den mulighed, som du synes lyder bedst. Men vigtigst af alt, så hold et konstant udgangspunkt, som du så kan finjustere og eksperimentere ud fra.

Jeg har 12-15 tonearme (mener jeg, fik ikke lige talt dem i går ), lige så mange PU'er og en håndfuld pladespillere, som jeg med jævne mellemrum kombinerer på forskellig vis. Og her er Feickerten et uundværligt værktøj, da den hurtigt og præcist kan hjælpe mig med den indledende grovjustering af arm/PU. Feickertens universelle anvendelighed betyder, at jeg slipper for X antal forskellige protractorer - og så hader jeg at arbejde med protractorer af papir/pap, der buler og har skæve/upræcise centerhuller. Feickerten er et stabilt stykke værktøj, et arbejdsredskab, og i den forstand har den for mig været en god investering.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes