Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 03:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Compliance!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.
Jeg regner ikke noget som helst ud.
Når jeg køber en pu, fortæller producenten hvad den effektive tonearms masse bør være.
Mørch (hvis arm jeg benytter) fortæller hvor stort et spilrum, hans div. tonearmsrør rækker over.
Nogle puér ligger så indenfor grænsen af to armrør som overlapper hinanden. Og den lydmæssige forskel på de to rør, i denne situation,er næsten ligegyldig. i hvert fald mindre end den forskel der kan være på wirer af forskelligt materiale.
Det er her i virkeligheden kun spørgsmålet om, på-den-ene-side,-så   på-den-anden-side,-så
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Ps. Don Dario.
Hvis du har brug for at få ting regnet ud, er det WC Fields også kaldet Madsen du skal have fat i
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 Juni 2014 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.

Når jeg beregner armresonans vedrørende pickupper, der er opgivet ved 100 Hz, ganger jeg compliancen med 2.
Prøv også at læse Jan Nielsen hjemmeside pladespilleren.dk, der er mange nyttige oplysninger. Det er en fantastisk god hjemmeside.

Mvh.
Vinylfan
Til top Vis Vinylfan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vinylfan

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Hej Don Dario.
Jeg regner ikke noget som helst ud.
Når jeg køber en pu, fortæller producenten hvad den effektive tonearms masse bør være.
Mørch (hvis arm jeg benytter) fortæller hvor stort et spilrum, hans div. tonearmsrør rækker over.
Nogle puér ligger så indenfor grænsen af to armrør som overlapper hinanden. Og den lydmæssige forskel på de to rør, i denne situation,er næsten ligegyldig. i hvert fald mindre end den forskel der kan være på wirer af forskelligt materiale.
Det er her i virkeligheden kun spørgsmålet om, på-den-ene-side,-så   på-den-anden-side,-så
   mvh nils

Hej Nils

Ok det er så iorden men jeg har 5 stk liggende og har lige købt mig en Mørch arm så er det jo helt rart at finde ud af hvad for en af dem som jeg kan smide på min tunge blå pres. arm;-)
Ville godt kunne udregne lidt selv omkring dette;-)

MVH
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2014 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
Ps. Don Dario.
Hvis du har brug for at få ting regnet ud, er det WC Fields også kaldet Madsen du skal have fat i
   mvh nils

Ok er det en som er herinde fra? kender ham ikke;-)

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2014 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Vinylfan skrev:
Hej Don Dario.

Når jeg beregner armresonans vedrørende pickupper, der er opgivet ved 100 Hz, ganger jeg compliancen med 2.
Prøv også at læse Jan Nielsen hjemmeside pladespilleren.dk, der er mange nyttige oplysninger. Det er en fantastisk god hjemmeside.

Mvh.
Vinylfan

Hej Vinylfan

Ahh det var rart at hører der endeligt var en som gr lidt hen af hvad jeg mener man burde gøre;-)

Så passer det bedre at min Lyra delos har en complance på 24 når jeg skal gange med 2.. så er resonans freq. nede på under syv og derfor jeg kæmper med noget akustisk tilbagekobling selvom den står på en væghylde og har afkoblings fødder på... har haft min. 8 pladespillere på den hylde det mindste antydning af akustisk tilbagekobling men har købt ny plov og arm og nu har jeg fået det men jeg skal så have fundet mig en anden pu;-)

MVH

Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juni 2014 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.

Jeg har gjort den erfaring, at det er rimeligt vigtigt, at armresonansen ligger tæt på 10 Hz.
De pickupper jeg har spillet med, hvor armresonansen lå under 7 Hz har givet problemer. Det er især plader med
dybbas, der giver problemer. Plader, der ikke går så langt ned, har ofte ikke givet problemer.
Min nuværende pickup/arm kombination Denon DL 103-R/Thorens TP90 lander på en armresonans på ca. 10 Hz,
(når man ganger med 2, compliancen for Denon DL 103-R er opgivet ved 100 Hz (japansk pickup)).
Det er tydeligt, at det samlede lydmæssige indtryk med denne pickup/arm kombination, der giver en armresonans
på ca. 10 Hz, er klart bedre end de pickup/arm kombinationer, der giver en armresonans under 7 Hz.

Mvh.
Vinylfan

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 20 Juni 2014 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Hvis man nu så gerne vil kende compliancen, er det vel bare at sætte en testplade på og find armresonanse. Herefter kan der regnes baglæns. I
praksis kan en for lav resonans næsten ses på basmembranerne. Specielt ved åbne systemer.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2014 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Vinylfan skrev:
Hej Don Dario.

Jeg har gjort den erfaring, at det er rimeligt vigtigt, at armresonansen ligger tæt på 10 Hz.
De pickupper jeg har spillet med, hvor armresonansen lå under 7 Hz har givet problemer. Det er især plader med
dybbas, der giver problemer. Plader, der ikke går så langt ned, har ofte ikke givet problemer.
Min nuværende pickup/arm kombination Denon DL 103-R/Thorens TP90 lander på en armresonans på ca. 10 Hz,
(når man ganger med 2, compliancen for Denon DL 103-R er opgivet ved 100 Hz (japansk pickup)).
Det er tydeligt, at det samlede lydmæssige indtryk med denne pickup/arm kombination, der giver en armresonans
på ca. 10 Hz, er klart bedre end de pickup/arm kombinationer, der giver en armresonans under 7 Hz.

Mvh.
Vinylfan

Hej vinylfan

Jamen det er præcis de samme oplevelser jeg har som dig, så er det jo ikke helt ved siden af;-) nogle sværger jo ved lidt højere hz men mellem 10 og
12 der kan jeg få det til at spille;-)

Har længe overvejet den denon dk 103 R der.... Er den super god eller? Den ville passe fint i min tunge arm på 14 gr.

Nvh

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2014 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Hvis man nu så gerne vil kende compliancen, er det vel bare at sætte en testplade på og find armresonanse. Herefter kan der regnes
baglæns. I
praksis kan en for lav resonans næsten ses på basmembranerne. Specielt ved åbne systemer.
Hej jan

Lang tid siden;-) men dejligt med et indspark fra dig:-)

Jamen har du nogen forslag til en rigtigt god testplade? Jeg vil prøve at gøre som du beskriver... Det er jo lidt vildt at min f.eks lyra delos sku have en
compliance på 24!

Mvh

Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juni 2014 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.

Denon DL-103R passer perfekt i min TP90 arm på 17 gram.
Pickuppen er ikke super detaljeret, men den er meget, meget musikalsk og tilpas varm.
Det eneste minus ved denne pickup er, at når du først er begyndt at spille, får du hele tiden lyst
til at høre en LP til, en LP til, en LP til osv. - så den vil stjæle din nattesøvn

Mvh.
Vinylfan

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2014 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Vinylfan skrev:
Hej Don Dario.

Denon DL-103R passer perfekt i min TP90 arm på 17 gram.
Pickuppen er ikke super detaljeret, men den er meget, meget musikalsk og tilpas varm.
Det eneste minus ved denne pickup er, at når du først er begyndt at spille, får du hele tiden lyst
til at høre en LP til, en LP til, en LP til osv. - så den vil stjæle din nattesøvn

Mvh.
Vinylfan

Hej Vinylfan

Ok det lyder jo rigtigt godt, så ville den nok også passe godt i min arm;-) er det noget bedre R udgaven?

Der er ikke noget bedre end at have giga lyst til at hører sine lper;-)

MVH

Vinylfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juni 2014 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Hej Don Dario.

Denon DL-103R skulle, efter hvad jeg har fået oplyst, være en del bedre end DL-103 (uden R).
Der skulle være en del flere detaljer i toppen på DL-103R, men jeg har aldrig selv hørt DL-103,
så jeg kan kun videregive, hvad jeg har fået oplyst, og ikke egne erfaringer.
Der skulle også være produceret en DL-103SA i forbindelse med Denons 100 års jubilæum, men
den er vist ikke til at få fat i mere.

Mvh.
Vinylfan

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft begge (og har fortsat en Denon DL-103R), og R-versionen er væsentlig bedre end sin lillebror. Den er mere homogen (lineær), detaljeret
og dynamisk ... og så har jeg i det store og hele samme oplevelse som Vinylfan: Den er musikalsk i den forstand, at den er forholdsvis tilgivende og
fokuserer på den samlede musikoplevelse frem for at kyle (hifi-) detaljer i hovedet på dig. Når man bare skal slappe af og have en behagelig
musikaften, hvor den ene lp afløser den anden, så vil jeg tro, at man ikke kan finde noget, der er væsentligt bedre ... og slet ikke til prisen.

Det er så sagt med det forbehold, at jeg ikke har lyttet til alternativerne fra fx Audio Technica, der generelt bliver rost af mange herinde.

Der findes i øvrigt en sammenlignende test af de nævnte Denon-PU'er på H4A - den finder du her

http://www.hifi4all.dk/brugeranm/Anmeldelse.asp?Kat=15&id=20 8&titel=Denon+DL+103/DL+103R
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

efterklang
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Wymax

Bruger siden: 05 Oktober 2013
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Juni 2014 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Når man bare skal slappe af og have en behagelig
musikaften, hvor den ene lp afløser den anden, så vil jeg tro, at man ikke kan finde noget, der er væsentligt bedre ... og
slet ikke til prisen.

Enig. Hvis ikke jeg vidste hvor meget mere klar min Lyra Kleos er i lyden end en 103R, så kunne jeg faktisk sagtens
nøjes. Og ville jeg ikke ofre pengene på mere kunne jeg helt bestemt sagtens nøjes. Faktisk... Så kunne jeg sikkert godt
nøjes uanset, sådan en 103R er bare rigtig sjov at have til at spille plader med.
Til top Vis efterklang's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af efterklang

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes