Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2024 | 14:12   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Effekt v. 12/24 V? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Bruger siden: 04 April 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 28 April 2014 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Ja den Siankovic linker til er genial.

Den har det hele og er samme effektdel som den første du selv linkede til.

Så bliver det vist ikke bedre og nemmere til den slags penge.

Mht at du gerne vil have 300 watt modulet, så er det ikke voldsomt meget højere du spiller med 300 watt end med 100 watt

Det svarer til ca 3-4 db højere højere følsomhed på højttalerne og der skal 9-10 db til før man oplever det som dobbelt så højt
Til top Vis WinnyH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WinnyH
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 28 April 2014 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Ok, mere er bedre. Det kan jeg som mand selvfølgelig godt relatere til. Hvor meget energi har dit batteri(er)?
Det er en god ide stadig at huske på, at dobbelt effekt ikke er i nærheden af dobbelt subjektiv lydstyrke.

24 V er ikke nok spænding til 240 W i 4 ohm. En formel for effekt (RMS) er: (U*sqrt(2))^2/R, hvor U er forstærkerens forsyningsspænding og R impedansen af din højttaler. Du kan godt komme op på 48 V og få ca 250W per kanal. Så skal du købe den konverter du linker til, hvis den vel at mærke kan trække over 40 A på indgangen ved 12 V. Der er ingen oplysninger om den maksimale indgangsstrøm på konverteren, men jeg tillader mig at tvivle. Jeg tror de 500 W gælder ved 27 V - altså ca 20 A maksimalt, hvilket kun giver den halve effekt ved 12 V. Det er muligt jeg tager fejl, men når tallene ikke fremgår, så spejder jeg efter uglerne i mosen.

Jeg ville købe denne her, hvis du alligevel skal montere i en kasse og er lidt vant til at rode med elektronik. Den skal selvfølgelig monteres på en køleplade og helst have en blæser også. Den kan levere 500 W ved 12 V. Cristi holder, hvad han lover. Jeg har handlet med ham flere gange og så kan du frit vælge helt almindelige klasse D-moduler til dualforsyning og du får en mindre dualforsyning til signaldelen med i prisen, hvis du skal have en forforstærker og et bluetoothmodul.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 335
Sendt: 28 April 2014 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Den anden forstærker 2 X 300Watt Class-D Audio Amplifier Board er med en Texas instruments TAS5630 du kan finde kurven i figur 3 på side 12.

Effekten afhænger af spænding og modstand iflg. Ohms lov
f.eks. 12V/8Ohm=1,5Ampere som giver 12V*1,5A =18W
eller 12V/4Ohm=3Ampere som giver 12V*3A =36W
du skal altså have spændingen op eller modstanden ned.
Det er derfor at mange bil højttalere er 2Ohm, og auto forstærkere kan holde til det.

At sætte spændingen op med en converter har den ulempe at convertere som regel ikke er særlig effektive, 0,5-0,7 er helt almindeligt, det vil sige at 50-30% af dit batteri vil gå tabt i konverteringen, det ses ikke hvis man er på lysnet eller har en stor bil, men med batteri/soldrift kan det betyde noget.
Det er iøvrigt ikke nemt at få effektivitets data ud af producenterne.

Tidligere har det også været uhensigts mæssigt at bruge autoforstækere netop pågrund af effektiviteten, men det er ved at ændre sig, så snart vil vi se autoforstærkere med indbygget convertering og effektivitet på over 0,9.

Mvh

 

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 29 April 2014 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Peter X skrev:

Den anden forstærker 2 X 300Watt Class-D Audio Amplifier Board er med en Texas instruments TAS5630 du kan finde kurven i figur 3 på side 12.


Effekten afhænger af spænding og modstand iflg. Ohms lovf.eks. 12V/8Ohm=1,5Ampere som giver 12V*1,5A =18Weller 12V/4Ohm=3Ampere som giver 12V*3A =36Wdu skal altså have spændingen op eller modstanden ned.Det er derfor at mange bil højttalere er 2Ohm, og auto forstærkere kan holde til det.


At sætte spændingen op med en converter har den ulempe at convertere som regel ikke er særlig effektive, 0,5-0,7 er helt almindeligt, det vil sige at 50-30% af dit batteri vil gå tabt i konverteringen, det ses ikke hvis man er på lysnet eller har en stor bil, men med batteri/soldrift kan det betyde noget.Det er iøvrigt ikke nemt at få effektivitets data ud af producenterne.


Tidligere har det også været uhensigts mæssigt at bruge autoforstækere netop pågrund af effektiviteten, men det er ved at ændre sig, så snart vil vi se autoforstærkere med indbygget convertering og effektivitet på over 0,9.


Mvh


 



Du taler DC effekt. Det er en forstærker. Det er AC. Alle andre har været flinke til at snakke om RMS-effekt og opgive i RMS-effekt - også hvis de ikke eksplicit skriver det. Det er heldigvis normen. De korrekte udregninger fremgår af forskellige folks indlæg tidligere i tråden.

Effektiviteten er helt fin og oppe over 80 % for den samlede pakke med konverter og forstærker. Det var et problem tidligere med gammel SMPS-teknologi koblet med klasse AB forstærkere. Teknologien er meget bedre i dag. Ingen problemer. Både den isolerede SMPS-forsyning og boost-konverterne er et godt stykke over 90 % effektive og dermed noget mere end forstærkerne, der lander lige omkring 90 %.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
Lukas2711
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 04 December 2013
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 49
Sendt: 29 April 2014 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Siankovic skrev:
Ok, mere er bedre. Det kan jeg som mand selvfølgelig godt relatere til. Hvor meget energi har dit
batteri(er)?
Det er en god ide stadig at huske på, at dobbelt effekt ikke er i nærheden af dobbelt subjektiv lydstyrke.

24 V er ikke nok spænding til 240 W i 4 ohm. En formel for effekt (RMS) er: (U*sqrt(2))^2/R, hvor U er forstærkerens
forsyningsspænding og R impedansen af din højttaler. Du kan godt komme op på 48 V og få ca 250W per kanal. Så skal du købe
den konverter du linker til, hvis den vel at mærke kan trække over 40 A på indgangen ved 12 V. Der er ingen oplysninger om den
maksimale indgangsstrøm på konverteren, men jeg tillader mig at tvivle. Jeg tror de 500 W gælder ved 27 V - altså ca 20 A
maksimalt, hvilket kun giver den halve effekt ved 12 V. Det er muligt jeg tager fejl, men når tallene ikke fremgår, så spejder jeg
efter uglerne i mosen.

Jeg ville købe denne her, hvis du alligevel skal
montere i en kasse og er lidt vant til at rode med elektronik. Den skal selvfølgelig monteres på en køleplade og helst have en
blæser også. Den kan levere 500 W ved 12 V. Cristi holder, hvad han lover. Jeg har handlet med ham flere gange og så kan du frit
vælge helt almindelige klasse D-moduler til dualforsyning og du får en mindre dualforsyning til signaldelen med i prisen, hvis du
skal have en forforstærker og et bluetoothmodul.


Vi får industribatterier da en af mine kammaraters far arbejder i jord og beton, de har nogen som ikke kan levere meget høje peaks
til at starte maskinerne men kan godt trække et par hundrede watt over længere tid. så strømmen er ikke noget problem.

hvad har du selv købt af cristi? jeg kan jo også sagtens bare købe forstærkeren derfra ser ud som nogen meget kompetente
konstruktioner han laver, også super fedt at han har options til opgrades på mange af dem!

tusind tak for alle inputs BTW! (dette gælder selvfølgelig ALLE)

- thomsen
Til top Vis Lukas2711's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lukas2711
 
Siankovic
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 10 December 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 422
Sendt: 29 April 2014 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt flere forskellige 230V SMPS-forsyninger, diverse klasse D-moduler (Tripath) samt højttalerbeskyttelsesmoduler af flere omgange. Meget tilfreds med kvaliteten og holdbarheden - men ikke mindst med dokumentationen. Dokumentationen er alfa og omega, når man sidder med en helt nyt stykke elektronik i hånden og spørgsmålene trænger sig på. Man behøver ikke gætte på hvilket farve eller terminal der nu menes på det medfølgende delvist ulæselige A5 papir med ti gange så mange kinesiske tegn som "engelsk" tekst.

Jeg ville købe International Rectifier IRS2092S-baserede moduler. Det er også dem Cristi selv anbefaler til PA brug. Har nogle af deres egne Reference Design's. De er beskyttet i hoved og røv og stort set umulige at ødelægge. På den anden side har vi haft et TA3020v3b-modul spillende på arbejdet hver eneste dag i snart fire år, så det holder også fint. Men det er et snart 15 år gammelt design fra et opløst firma.
IR udvikler stadig og IRS2092S-baserede designs er utrolig populære hos DIY-folk rundt omkring - også hos mig og måler fremragende. IR's egne moduler er eksempelvis Hypex UCD-modulerne langt overlegne, når det kommer til forvrængning - eller rettere mangel på samme. Til gengæld koster de det halve.

__________________
The information is out there...
Til top Vis Siankovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Siankovic
 
WinnyH
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Thomas?

Bruger siden: 04 April 2014
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 95
Sendt: 29 April 2014 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hvis I får batterier til rigtig god pris kunne i jo seriekoble så i har 24 volt uden konverter.
Til top Vis WinnyH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af WinnyH
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 25 Maj 2014 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

WinnyH skrev:
Hvis I får batterier til rigtig god pris kunne i jo seriekoble så i har 24 volt uden konverter.


Lige det jeg skulle til at skrive. Dette vil klart være den bedste løsning, da der med alle konverterne er et stort effekttab.
Istedet for at bruge pengene på et konverter, så brug pengene på et batteri mere. Så har i ekstra effekt og højere
effektivitet.
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes