Forfatter |
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 20 Februar 2014 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem der producer musikken regner med, at man har et bart gulv, tror jeg. Al lyd vi hører har en gulvrefleksion og vi placerer højden efter denne. Absorbitation ved første reflekspunkt farver lyden, hvis det ikke sker over et bredt område. Et tæppe gør det ikke over et bredt område. Loftet er den største flade i et lytterum, hvorimod gulvet har møbler, der dæmper gulvets vibrationer. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
LM3886lover Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 14 Februar 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 20 Februar 2014 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Dem der producer musikken regner med, at man har et bart gulv, tror jeg. |
|
|
|
Til top |
|
|
MSG1979 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 646
|
Sendt: 20 Februar 2014 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror jeg vil igang med et 10mm bor i gips loftet i hele mine stue.. Det bliver min udlejer glad for :)
Den med loftet har jeg aldrig tænkt ind, men det er da rigtigt.. Det er jo den største flade som ikke er dæmpet af alt muligt
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
MSG1979 skrev:
Tror jeg vil igang med et 10mm bor i gips loftet i hele mine stue.. Det bliver min udlejer glad for :)
Den med loftet har jeg aldrig tænkt ind, men det er da rigtigt.. Det er jo den største flade som ikke er dæmpet af alt muligt |
|
|
Det bedste du kan gøre er at købe Svanøs SMT Pap-vinger og montere i loftet. Jeg har ikke selv prøvet det endnu, men jeg har indkøbt til at gøre det delvist. De gør så bare stor gavn der hvor jeg bruger dem nu, så jeg har svært ved at fjerne dem. Jeg venter på en ny bestilling. De vil blive omtalt i denne tråd senere. http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=95441&P N=1 Jeg er overbevist om at det vil være godt i loftet også. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
LM3886lover skrev:
Sven Palvig skrev:
Dem der producer musikken regner med, at man har et bart gulv, tror jeg. |
|
|
 |
|
|
For lige at tydeligegøre hvad jeg mener, så er det godt at placere diffusere på gulvet i første reflekspunkt; men man skal passe på med at bruge absorbenter i et musik lytterum. Det kan måske nok være nødvendigt, hvis man har et akustisk rungende rum. Refleksionen fra gulvet er en naturlig refleksion vi kender så godt fra vores dagligdag og jeg mener, at hvis man ønsker at dæmpe, så er der mange flere steder i rummet, der vil være mere velvalgte som f.eks. loftet. Loftet er et problem, fordi alle lofter typisk er for lavt loftet. Hvad kan man så gøre: Man kan dæmpe med tynde absorbenter og man får en farvning af lyden. Jeg har dog selv gjort det, men det var med Rockfon plader limet under gipsloft med masser af Rockwool ovenover. 300 - 400 mm. En del af bassen går igennem loftet og giver dermed ikke problemer. Det er en god løsning, når man bor i parcelhus. Tykkere absorbenter i 40 mm ville gøre en mere ensartet dæmpning. Det ville være en endnu bedre løsning. Men et problem er, at man kan få for meget dæmpning i rummet og musik energi fjernes og laves om til varme. Det er et tab fordi man kan jo Bruge diffusere fra SMT Papvinger og det ville give en god akustik. Det vil klart være den bedste løsning.
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for al det "akustik-cirkus" der får lytte-rummet (oftest stuen) til at ligne noget man tror er løgn , tænker jeg at det bedste må være at bruge DSP.
__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
LM3886lover Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 14 Februar 2014 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 32
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
I stedet for al det "akustik-cirkus" der får lytte-rummet (oftest stuen) til at ligne noget man tror er løgn ,
tænker jeg at det bedste må være at bruge DSP. |
|
|
Lige mine ord.
Alt det andet vil jo nærmest gøre at man ikke kan færdes almindeligt i stuen og det vil da også se forfærdeligt ud med div ting
foran højttalerne på gulvet og i loftet til at tage refleksionerne.
Alle de meget underlige ting kan man evt gøre hvis man har en dedikeret lytterum
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Beton/flisegulv er no go... det er en alt for hård overflade, som vil give lyden en lige så hård "kant" i mellemtone/diskant. Her er en masse tæpper løsningen. |
|
|
Det er simpelthen ikke korrekt.
Det fedeste musikrum jeg har haft, havde fliser på gulvet. Ikke glatte badeværelsesagtige fliser, men fliser med en ujævn overflade. Udover møbler og reoler og den slags havde jeg et tæppe på gulvet foran højttalerne. Det har jeg forøvrigt også på parketgulvet.
Som altid er der en masse at tage højde for og en masse måske'er og kategoriske udtalelser er sjældent brugbare. Jeg ville bruge mere tid på at tænke over materiale på væggen og den kommende indretning.
God fornøjelse til Heinz med byggeriet.
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
LM3886lover skrev:
[QUOTE=Peiter] I stedet for al det "akustik-cirkus" der får lytte-rummet (oftest stuen) til at ligne noget man tror er løgn ,
|
|
Det mener jeg så er noget sludder. Igen en definitiv holdning der ikke rigtig har hold i virkeligheden. Det er klart et fuldstændigt umuligt akustisk rum
kan komme til at se forfærdeligt ud hvis der ikke er omtanke og evt. pengepung til samtidig med akustisk forbedring at få det til at se godt ud.
Indrømmet det kan koste penge. Jeg mener omvendt at det aldrig vil være optimalt blot at stole på DSP da det aldrig kan ændre på netop de basale
akustiske forhold i rummet. Tænk blot på hvorfor nogel koncertarenaer aldrig rigtig lyder godt!! Her tænker jeg på parken. Tænk så modsat i DR's nye
koncertsal. Disse 2 yderpunkter kan man godt tænke på når man ser på sine egne må akustiske forhold hjemme. Det bedste er helt at undgå DSP
hvis rummet vel at mærke har gode akustiske forhold.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
LM3886lover skrev:
Peiter skrev:
I stedet for al det "akustik-cirkus" der får lytte-rummet (oftest stuen) til at ligne noget man tror er løgn ,
|
|
Lige mine ord.
Alt det andet vil jo nærmest gøre at man ikke kan færdes almindeligt i stuen og det vil da også se forfærdeligt ud med div ting
Alle de meget underlige ting kan man evt gøre hvis man har en dedikeret lytterum |
|
|
Man kan da få nogle meget flotte spændende lytterum ved brug af akustiske produkter. Det kan ses som flot kunst. Hvis det bare havde været til at lægge billeder ind under akustik, kunne jeg havde vist de flotteste stuer. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Matts der har SMT, siger om gulve dette, der nok er interessant.. Den nye variant er Pap vingen.
"Kvalificerar sig parkett på betongplatta
som "stabilt golv".
Ska du använda parkett (minst 15mm) så hänger allt på hur slät btg plattan är
Med bara ett 1-2 par mm nivå skillnad så är det stor risk att parkettresonans
uppstår vilket i sin tur påverkar frekvensgången i sweetspot negativt
Bäst är om du limmar parketten (kolla först vad leverantören säger om detta)
direkt mot det släta btggolvet eller att du använder klinker
Du får också bra resultat om du använder någon form av de foamer som funkar som
stegljudsdämpning mellan btg och parkett om du ser till att btg golvet är plant
Ser vi till 2 kanals lyssningen och du använder dig av Svanå konceptet så
räcker det om du tar hand om alla första reflexer som högtalarna skapar
Det innebär att du kan välja de interiör material som du tycker om på alla
andra ställen. Detta är vad vi kallar ett level 1 rum.
Med din höga takhöjd så måste du sänka ned en takdiffusor, (kommer inom kort en
ny variant som fungerar även som en design lampa), så att du inte sätter igång
hela rummet från taket. Du får också betydligt mer timbre, ambience, detaljer
mm till sweetspot genom attt sänka ned takdiffusorn
Detta innebär också att du kan exponera ditt nya fina golv.
Akustiken för 2 kanals lyssningen ska (förenklat) testas med två personer (om
du inte rör dig snabbare än ljudet
) En som klappar i händerna eller helt
enkelt pratar intill högtalaren medans du sitter i sweetspot och lyssnar efter
färgningar och ekoeffekter
Level 1 konceptet kan också göras helt osynligt med utvalda färgtryck på tunna
tyger eller MA moduler instoppade i bokhyllor"
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 21 Februar 2014 kl. 21:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
LM3886lover skrev:
Peiter skrev:
|
|
Lige mine ord.
Alle de meget underlige ting kan man evt gøre hvis man har en dedikeret lytterum |
|
|
Man kan da få nogle meget flotte spændende lytterum ved brug af akustiske produkter. Det kan ses som flot kunst. Hvis det bare havde været til at lægge billeder ind under akustik, kunne jeg havde vist de flotteste stuer. |
|
|
Hvis I kan afse et kvarters tid, så tjek http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=2441&zoneid=2
og fortæl mig derefter, om det er nødvendigt med alle de foranstaltninger I anbefaler.
(I må lige selv fjerne mellemrum i linket) __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
hcri Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7
|
Sendt: 19 Marts 2014 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jeg har gjort en del erfaringer med lyd igennem tiden. Jeg er audiodidakt/ praktisk og har søgt billige løsninger.
1. Hvis du har gulvhøjtalere, stil dem på spikes på en tung flise, med gummifødder under.
2. Gipsvægge/trægulv æder det meste af bassens bulder.
3. Ikeatæpper og lign dæmper de de direkte diskantreflektioner på vægge og loft.
4. Højtaler og lytteposition bestemmes ved lytning, bassen kan variere meget om du flytter lidt frem eller tilbage.
5. Jo tættere du er på højtalerne, jo mindre hører du rummets refleksioner.
6.Lytterummets akustik betyder utroligt meget for lytteoplevelsen i forhold til anlægget.
Jeg skal til at prøve diffusorer, glæder mig til at få erfaringer med disse.
Jeg har et rum til mit anlæg hvor "das frau" ikke har indflydelse på æstetikken, så jeg er nok heldig.
Den lyd jeg har nu er langt bedre end da gulvhøjtalerne fik lov til at stå i stuen.
Ellers tak for en spændende tråd.
If simple is good, its God!
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 19 Marts 2014 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hrmf
Kan huske som ganske ung, at det bedste akustiske man kunne gøre, var at beklæde alt med æggebakker
Og så er det at jeg tænker...! Hvordan er det at jeg vil bo? Der hvor mit stereo står, er der beton gulv med fliser på, murstensvægge og træloft. Det er
et "hårdt" miljø, har dog tæppe under bordet, men hvis lyden bliver hård? Så må jeg anskaffe anlæg der kan imødekomme dette, især fordi jeg ikke
har travlt med at ændre de fysiske forhold
I den anden stue, er der trægulv, igen med tæppe under bordet, og?
Beklager, jeg elsker god musik og nyder god lyd, men jeg vil ikke ligge under for diverse mærkelige løsninger, der måske ændrer lyden i en eller anden
retning. Det skal bare spille, ellers må det skiftes ud, når økonomien er til det
Struktøren
Ellers må jeg igang med at brække gulvene op, isolere efter gældende lovgivning, og så støbe mere af dette herlige byggemateriale, beton
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 19 Marts 2014 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Struktøren
æggebakker hjælper ikke meget, uden et absorberende materiale bagved
men billeder evt men dæmpe materiale bag på, gulvtæpper osv og mange andre ting kan hjælpe
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|