Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 05:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Andre og Eriek´s båndprojekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 21
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Per.G
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 December 2005 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hej Andre

Hvad er hvad af de 3 kurver?

Til top Vis Per.G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per.G

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Højere og venstre bånd, og targetkurven.Sjovt nok rammer de target kurven, ned til 200 hz uden korrektion.Dykket ved 200 er bredden på baffelen.Dykket lidt længere oppe på det ene bånd, reflektion fra et vindue.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 December 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Sjovt at se kurven.

Også en interessant target kurve - hvordan har i fundet frem til den?

Prøvede i at skrue lidt op, nu i havde en lille kraftkarl på ledningen?

Hilsen Thomas - der kun er "lidt" misundelig

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 05 December 2005 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har længe været nysgerrig efter at høre disse bånd, og en dag da jeg chattede med André sket der så noget. Han spurgte, om han ikke lige kunne låne min A60'er til at trække hans bånd? Jeg tror nu nok det var ment som en spøg, men jeg gik lidt med på idéen.
Nej, ikke lånd. Men jeg kunne da kigge forbi, og så samtidig få stillet min lyst og nysgerrighed. Nu havde jeg hørt om de bånd så længe, både fra ham og Eirik, så det måtte være på tide.

Sammen med min ven Henrik fik vi læsset de 50 kg ind i bilen og drog af sted.

Den stolte ejer (endnu - for de er solgt!) ved siden af det høje bånd.

Efter at have slæbt forstærkeren op på 1. sal - (ikke spor nemt), kunne vi sætte den til opvarmning, mens der blev kigger nærmere på de anderledes bånd.

Med en højde på næsten 170 cm er der tale om en ægte lniekilde. Da vi fik lyd igennem blev der delt ved ca. 350 Hz til de 2 sub-woofere placeret i hjørnerne.

Aftenens sluttrin:

Mere i morgen....... også om lyden. Men inden jeg slutter, allerede her en stor tak til André og Eirik for deres måde at være på. Med en sådan indstilling til at dele viden og erfaringer bliver vi alle klogere. For en ordens skyld, kan jeg da også oplyse, at vi på intet tidspunkt kom op og skændes om hverken musik eller meninger om hfi!  Det kan altså lade sig gøre. 

For dem der ikke kan vente til imorgen, er der flere billeder på min hjemmeside:
http://www.soundimage.dk/Friends/Andre.htm

blackhawk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2004
Sendt: 05 December 2005 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Meget seriøst, og utroligt spændende at I fordyber Jer så meget i detaljen. Meget berigende for os andre der ikke har haft mulighed for at lytte til båndene endnu. Med en god CD afspiller tror jeg at det er muligt at evaluere seriøst på dem, ikke mindst når den Accu er sluttet til.

Meget spændende at se detaljerne i byggeriet og konstruktionen, med bånd, skumgummi, åg og hele konceptet bag. Altid noget at I fik vækket Andre før det blev for sent

Elsker når folk fordyber sig for alvor, genopfinder den virkelighed vi befinder os i. det er al ære værd, og det er jo nu at frugterne skal høstes af de mange gange trial-and-error oplevelser, hvor man bare har lyst til at smide l**tet af H.. til.

Det er alt sammen glemt, når man først kan høre englene..!

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 05 December 2005 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil lige indskyde, at jvcen kun bruges som drev.Det er konverteren i Tacten der anvendes.Men det er en nødløsning, jeg er desværre kommet til at bruge for mange penge på magneter .

Og så er jeg altså ikke faldet i søvn, jeg er gået i trance  .For den accuphase er virkeligt god.Og jeg vil godt sige tak til Jan, fordi han gad slæbe den med.Papkassen er på størrelse med en der normalt ville kunne værre et 32" fjernsyn i.Og nej pwm forstærkere er ikke endnu på niveau med de bedste transistorforstærkere.Især i diskanten, er ihvertfald Lcaudios pulse (2.3se) langt bagefter.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 05 December 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Lyttindtrykket kommer vi til ........tålmodighed!  Men André har ret - Accuphasen VAR bedre end hans LC-Audio (Alt andet ville også have skuffet mig lidt  :( )

Her har vi så båndet bagfra, med de smalle åg som holder magneterne på plads. Bemærk skumgummi stripsene på bagsiden, som skal forhindre refleksioner. Hele elementet kan løftes ud, så man kan komme til, når membranen skal monteres eller om nødvendigt skiftes. Det hel bærer i høj grad præg af 1. klasses håndværk.

Koncentreret lytning - nej, André er ikke ved at falde i søvn (som han selv pointerer det ovenfor). Til venstre ser man PC'en som anvendes i forbindelse med TACT'en.
Fra venstre er det Eriek, André og Henrik. Bemærk venligst, at der står sodavand på bordet - det her er seriøst!  Senere på aftenen kom der dog lidt øl til pizzaerne  :D

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 05 December 2005 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Hej Janils.

Ja det var hyggeligt og nej hvor den A60 er gør det godt, det ku være at pengene skulle ha været gået til sådan en amp. i stedet for til motorcykel. Som jeg sagde godt jeg ikke kunne tage hjem og høre musik efter at have hørt din A60.

Jeg ser fren til Jeres besøg hos mig når jeg selv har fået bånd igen.

mvh. Eriek

Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

Rotel dyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 12 December 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

hvordan laver man en bånddiskant ? kan noget vise det med billeder eller let forståligt dansk ?

Til top Vis Rotel dyr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotel dyr

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 12 December 2005 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Hej Sony dyr .... prøv at kig ind på min hjemmeside:
http://www.soundimage.dk/Different-col/Ribbon-DIY.htm

Ellers kan du jo se hele den tråd fra starten - men dette bånd er noget anderledes.

-----------------------------------

Et par julefrokoster kom i vejen for fortsættelsen, men nu er jeg på sporet igen.

Aftenens signalkilder var en JVC DVD som blev anvendt som drev. Nok det svage led i kæden - den kunne slet ikke spille de medbragte "hjemmebrændte" CD'ere.  :(

Oven på DVD-afspilleren er Andrés TACT og kablerne som ligger hen over det hele er Jorma No. 1 balancerede der kører ned til effektforstærkeren.

Her er vi så kommet lidt tættere på.

Ingen hemmeligheder her! Dejlig med lidt udveksling af erfaringer - er det ikke det vi alle prøver?
Til venstre det specielle papir med de 2 baner af alu. Tykkelsen er bare 4/1000 mm, så det kræver tålmodighed og fingerfærdighed at lime det hele sammen med fortyndet kontaktlim. Efterfølgende sker den langsgående korrugering i en 170 cm lang "bølgepap" maskine, specielt fremstillet til formålet.

Til højre en enkelt af de kraftige neodymmagnet og jernåget der fokuserer magnetfeltet. Koppen i toppen og fjernbetjeningen viser størrelsen.

Det er svært at fotografere selve båndet - man får blitzen lige i hovedet!

Her ser man dog tydeligt den 4 lags korrugering som giver et meget solidt og stift bånd - de mange returledere skjuler sig inden i elementet.

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Her ser man dog tydeligt den 4 lags korrugering som giver et meget solidt og stift bånd - de mange returledere skjuler sig inden i elementet.

Ja -undskyld, men...

Jeg kan altså ikke lige se den korrugering på ovenstående billede...

Det er muligt, at det er min rumlige opfattelse der er mangelfuld, men jeg ville nok foretrække et billede af en anden vinkel  Sådan fra enden af båndet, så man kan se det i profil.

Har du forresten et billede af den "bølgepap-korrugerings-maskine"? Den er jeg da lidt nysgerrig efter at se

Ellers tak for et godt indlæg  (og en flot hjemmeside)

Hilsen Thomas

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 13 December 2005 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:

Ja -undskyld, men...

Jeg kan altså ikke lige se den korrugering på ovenstående billede...

Det er muligt, at det er min rumlige opfattelse der er mangelfuld, men jeg ville nok foretrække et billede af en anden vinkel  Sådan fra enden af båndet, så man kan se det i profil.

Har du forresten et billede af den "bølgepap-korrugerings-maskine"? Den er jeg da lidt nysgerrig efter at se

Ellers tak for et godt indlæg  (og en flot hjemmeside)

Hilsen Thomas

Hej Thomas,

NEJ - der er ikke noget galt med din rumlige opfattelse, jeg havde nøjagtigt det samme problem før jeg havde set dem "live". Lyset bliver kastet frem og tilbage i korrugeringen og det gør det næsten umuligt at se. I princippet er båndet foldet på langs. Hvis du ser det fra toppen (hvad man ikke kan) har du altså de 4 foldninger i en længde på 170 cm. I hver side er der så en papir "flap", som udgør ophænget. 

En bølgepapmaskine er i princippet en plastik-"dims" med 2 riflede valser:

Her i en kort type, men den jeg bruger (og som Andre har købt en masse af) er ca. 20 cm lang. Piller man valserne ud, kan de lægges i forlængelse af hinanden og man får et sæt af 160-180 cm lange valser. Bølgepap maskiner kan købes i diverse hobby-forretninger f.eks. Panduro Hobby.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 28 Januar 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Da vi ikke mente vores sidste magnet system var kraftigt nok har vi lavet et nyt.Det er baseret på et gammelt patent.Ideen er at man placere en magnet på hver sidde af et stykke jern.Man vender så magneterne så de har samme polaritet mod jernet.Polariteten skal så være omvendt  på jernet i den anden side.Det giver et temmeligt voldsomt magnetfelt, jernpinden på billedet kan jeg ikke trække af med et lige træk.Det bliver sjovt at sætte de to halvdele sammen, da det virkelige potentiale i magnetfeltet først viser sig her.Går det galt her, og jeg for fingerne i klemme, tvivler jeg gevaldigt på jeg kan skille det ad.

Set for fra

Set fra siden

MVH

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Spændende

Har i nogen forventninger til hvor meget det skulle ændrer styrken af feltet?

Hvad med selve feltet, bliver det så lineært? (OK ikke verdens nemmeste spm., men... )

Jeg følger projektet med stor interesse - hvordan går det med bastårnene?

Hilsen Thomas

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Da vi ikke mente vores sidste magnet system var kraftigt nok har vi lavet et nyt.Det er baseret på et gammelt patent.Ideen er at man placere en magnet på hver sidde af et stykke jern.Man vender så magneterne så de har samme polaritet mod jernet.
Det betyder vel i praksis at de skal limes på ikke sandt for at undgå frastødning?
Polariteten skal så være omvendt  på jernet i den anden side.Det giver et temmeligt voldsomt magnetfelt, jernpinden på billedet kan jeg ikke trække af med et lige træk.Det bliver sjovt at sætte de to halvdele sammen, da det virkelige potentiale i magnetfeltet først viser sig her.Går det galt her, og jeg for fingerne i klemme, tvivler jeg gevaldigt på jeg kan skille det ad.

Set for fra

Set fra siden

MVH

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Til Meir, jeg har nu lavet en prøve samling. Og der ingen tvivl om feltet er blevet stærkere.Hvor meget må jeg vendte med at finde ud af til båndet er monteret.Her må vi se på følsomheder.Feltet er liniært, ikke at jeg finder at et lidt varierende felt, er et stort problem.Da man skal huske på denne type bånd har et stort areal lig lille bevægelse.Men det vigstigste her, er vi kan undgå åg, og de problemmer de giver med reflektioner.

til ppp-dk,Magneterne kan sidde af sig selv.Ihvertfald det meste af tiden  , det mindste stød på dem og de flyver af sted.Og så er det med at få flyttet nallerne.Så jo de er limet.

MVH

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Det er baseret på et gammelt patent. Ideen er at man placere en magnet på hver sidde af et stykke jern. Man vender så magneterne så de har samme polaritet mod jernet.

Ideen er i hvertfald ikke ny og vi har da også snakket om den for et par år siden, men hvad er det for et patent du snakker om? Jeg troede sgu jeg var kommet op med noget originalt  (at jeg samlede magnetfeltet i luft og ikke jern er i denne sammenhæng lidt en detalje).

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Det er desværre svært at finde på noget, der ikke er andre der har fundet på æv.Jeg kan desværre ikke finde patentet igen.Nå men det gik nemt at få samlet.

MVH

Macwerk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Hvorfor ikke udnytte den sidste side jern?

Jeg ville, for at ungå stående bølger i mellem rækkerne, 'kante' magneterne!

Til top Vis Macwerk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Macwerk

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 29 Januar 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Macwerk dit første spørgsmål forstår jeg ikke.Men jeg tror ikke vi vil arbejde på at få et kraftigere magnetfelt.Man bliver vel også nød til på et tidspunkt at sige nu er det nok

Men alle skarpe kanter vil blive fjernet når de er færdige.Lyden skal kunne strømme frit.

MVH

<< Forrige Side af 21 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes