Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 02:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Subenhed i lille kabinet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ole marvil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juli 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2013 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

hej ulrik kan du hjælpe mig jeg skal have beregnet 1stk sb 29 nrx 75-6 +2 slaver hvor stor skal kabinettet være
eventuelt 2 stk basser alternativet kunne være scanspek discovery 26w4558T00
Til top Vis ole marvil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ole marvil

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 September 2013 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:

Sådan ser en 23W ud i et 37liter lukket kabinet. F3 på 31.5Hz og et Q på 7 er da ikke så dårligt.
Og med et EBP på kun 40.4 spiller den helt sikkert bedst i et lukket kabinet.
m@dsen

Der er ingen tvivl om den 23W enhed er ganske god - også ud fra T/S. Men den har en begrænsning i SPL, og det er mit problem lige p.t.

Jeg bruger i dag to af disse, som jeg har bygget og fineret i ægte valnødfinér:

Det er med to aktive 23W enheder.

Og de spiller utroligt dybt. Min Velodyne SMS-1 målte et F3 på 19Hz uden korrektioner=boost (men målt i mit rum, så med roomgain).
Det er også derfor jeg er så glad for den 23W - desværre kan de ikke levere det lydtryk jeg gerne vil have - uden at jeg skal til at bruge rigtigt mange af de enheder - og så kunne det være et bedre alternativ med mere membranareal.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Der lader til at være forskellige opfattelser af hvor stort et kabinet skal være, når man bruger slaveenheder - for jeg mener de skal være noget større end mange af de løsninger jeg ser mange bruge.

Men det er selvfølgelig også trenden at alt skal puttes i for små kabinetter, for at passe i stuerne - desværre bliver resultatet jo så også derefter...

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 21 September 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Nu var det jo dig selv der ville have en lille kasse.

Vil du DYYBBT ned så er der ikke meget udenom større kasse og mere membran areal.

Der er min opfattelse at kasser skal være mindre, en refleks kasser, når man bruge en slave enhed - ret mig endelig hvis det
er forkert.

Ulrik
Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
Nu var det jo dig selv der ville have en lille kasse.

Vil du DYYBBT ned så er der ikke meget udenom større kasse og mere membran areal.

Der er min opfattelse at kasser skal være mindre, en refleks kasser, når man bruge en slave enhed - ret mig endelig hvis det
er forkert.

Ulrik

Jeg søger en subenhed som kan levere varen i mindst muligt kabinet.

Men den SKAL spille optimalt i det kabinet den får. Jeg vil ikke til at presse en enhed ned i mindre volumen end hvad den yder bedst i.

23W enheden er et godt eksempel på at man godt kan få enheder, der spille optimalt i små kabinetter. Så jeg tænkte at der må da være andre enheder der kan nogenlunde det samme, men måske kan lever højere SPL.

De to kabinetter jeg tænker på til næste projekt er 100-150 liter per styk - så det er ikke hvad jeg ville kalde små kasser.

Slave-systemer har jeg lavet en del af, og det er ikke min opfattelse at de skal være meget mindre end basrefleks. Jeg giver dem samme størrelse ca., måske en smule mindre.

Der er stor forskel på enheder og hvordan de skal kobles med slaver, så det er noget jeg tester fra enhed til enhed.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

prøv lige og kigge i denne retning wavecor

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
prøv lige og kigge i denne retning wavecor

Den er ikke helt dum (på papiret).

Den skal jeg lige simulere lidt mere på, men indledende ser den lovende ud.

Desværre stiller 12" storebroren for store krav til volumen. Det havde ellers være fint med noget mere membranareal.

Men den 10" ser fornuftig ud og er til at betale.

Flere gode bud er selvfølgelig stadig velkommen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Desværre ser det ikke ud til at enheden kan levere mere SPL end 23W enheden

De minder faktisk ret meget om hinanden den 23W og den Wavecor.

Simulere jeg f.eks. 4x23W og 4xWavecor10", så minder de utroligt meget om hinanden med optimal volumen og SPL.

Hvis så bare følsomheden var højere...

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Det var også bare en hurtig tanke...

Har du kigget på peerless XXLS enheden?? mener de laver den igen.

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Sendt: 22 September 2013 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Audio Technology har løsningen, deres 10C77 kan klare sig med 60L den større 12C77 ca. 90L. De stive membraner sikrer lav
forvrængning i "stempel området". Glem ikke at tage højde for roomgain, det har jeg gjort. Teori er godt, men praksis er
bedre.
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:
Det var også bare en hurtig tanke...

Har du kigget på peerless XXLS enheden?? mener de laver den igen.

Jeg har haft et sæt 830847, som nok er den udgave der kommer tættest på mine ønsker, men den spiller ikke så dybt i lukket kabinet (F3=44Hz) så hvis jeg vil over 110dB v/20Hz, så skal jeg bruge 4 styk, og så bliver kabinettet ca. 200 liter. Synes heller ikke jeg kan finde nogle slaver til 12" udgaven af XXLS - ellers skal jeg over i nogle andre modelserier af slaveenheder - det har jeg ikke regnet på.

Den kan jeg heller ikke finde hos Tymphany mere

Opgaven havde været meget nemmere, hvis jeg bare havde plads til 200-400 liter kabinetter, så skulle jeg nok nå mit mål Men så havde der heller ikke været samme udfordring i det

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

hullevad skrev:
Audio Technology har løsningen, deres 10C77 kan klare sig med 60L den større 12C77 ca. 90L. De stive membraner sikrer lav
forvrængning i "stempel området". Glem ikke at tage højde for roomgain, det har jeg gjort. Teori er godt, men praksis er
bedre.

Jeg har et sæt Flexunits 12 KAP som jeg vil bruge til et sæt stereohøjttalere til mit hifi-setup (mine er custom så T/S afviger lidt fra standarden).
Og de er da også helt suveræne, mine 12" kan ikke levere de 110dB v/20Hz som jeg ønsker - går jeg ud i 2x12", så bliver F=3 på 40Hz men kun med 105dB v/20Hz. Så kommer der selvfølgelig room gain ind i det, men nogle praktiske tests i et testkabinet leverer ikke helt den samme dybe bas som flere af de 23W'er kan, hvis kabinetterne har samme størrelse (så er der plads til mindst 4x23W i samme volumen optimalt).

Bevares den AT er markant bedre i sin levering af hele sit frekvensområde, men til surround synes jeg alligevel det er andre kriterier der tæller til mit surround. SPL er vigtigere her - selvfølgelig med begrænset forvrængning.

Nu kender jeg ikke T/S på 12C eller de andre modeller fra AT - de kan jo sættes sammen på mange måder

...I sidste ende synes jeg også det er en lidt dyr enhed at bruge f.eks 4 af per side til mit surround - selvom jeg da godt kan gå og drømme lidt om det

Men det er lidt af et mesterværk Audio Technology har lavet med de 10"-15" KAP basser - ingen tvivl om det (jeg har kun prøvet 10" og 12" dog, men regner med 15" også levere varen).

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Lokalitet: København
Sendt: 22 September 2013 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Hvad med at forsøge med en ekstra magnet på dine 23W, det burde kunne hæve følsomheden lidt. Troels Gravesen har vist gjort det med held på en Vifa enhed

m@dsen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 September 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Jeg lytter faktisk bare med her men vil da lige skrive, Er det ikke fantastisk så mange muligheder vi har i dag med enheder i alle mulige afskygninger og kvaliteter ?

I 70+erne hvor der var mest gang i DIY/GDS af højttaler der var udvalget stort men kvaliteten (i min verden) var ikke den samme
Data dengang kunne nemt afvige med mindst 20% og 30%, dvs en simulering stadig var gætværk

Det der holder mig tilbage med såen rigtig DIY er at jeg mangler pladsen til at rode med det (og det er f. surt ) fordi DIY er sjovt
Derfor dejligt at læse/følge andre der gør noget ved det!!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

m@dsen skrev:
Hvad med at forsøge med en ekstra magnet på dine 23W, det burde kunne hæve følsomheden lidt. Troels Gravesen har vist gjort det med held på en Vifa enhed

m@dsen

Jeg kan bare ikke finde magneter/ferritringe i de rigtige størrelser.
Har ud et bud på hvor jeg kan finde det?

Når jeg selv har testet ekstra magneter på enheder, så har det kun kunne hæve følsomheden med 1-2dB, og det er desværre ikke nok her.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:

Jeg lytter faktisk bare med her men vil da lige skrive, Er det ikke fantastisk så mange muligheder vi har i dag med enheder i alle mulige afskygninger og kvaliteter ?

I 70+erne hvor der var mest gang i DIY/GDS af højttaler der var udvalget stort men kvaliteten (i min verden) var ikke den samme
Data dengang kunne nemt afvige med mindst 20% og 30%, dvs en simulering stadig var gætværk

Det der holder mig tilbage med såen rigtig DIY er at jeg mangler pladsen til at rode med det (og det er f. surt ) fordi DIY er sjovt
Derfor dejligt at læse/følge andre der gør noget ved det!!

Simuleringer er en del af processen, men jeg benytter også det jeg kalder "kvalificeret gæt"
Man tager så mange info med i design-processen som man overhovedet kan få, og kombinere det med praktisk erfaring. Så rammer man sjældent helt ved siden af.

Alligevel skal jeg igennem mindst 4-5 kabinetter inden jeg er helt tilfreds.
De sidste højttalere jeg blev færdig med, krævede 21 testkabinetter før jeg var tilfreds
(Transmissionslinje er rigtigt svær at tune korrekt på ren teori).

Normalt når vi taler de fornuftige enheder fra f.eks. Accuton, Scan-Speak etc., så oplever jeg ikke de store variationer fra T/S og opgivet data. Ofte er vi under 5% afvigelser.

Man skal dog stadig huske på at T/S i et simuleringsprogram ikke garanterer et godt resultat.

m@dsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 December 2004
Sendt: 23 September 2013 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
m@dsen skrev:

m@dsen

Jeg kan bare ikke finde magneter/ferritringe i de rigtige størrelser.
Har ud et bud på hvor jeg kan finde det?

Når jeg selv har testet ekstra magneter på enheder, så har det kun kunne hæve følsomheden med 1-2dB, og det er desværre ikke nok her.

Her skulle du kunne få dem
http://www.strong-mag.com/magnet%20for%20speaker.htm
http://www.cy-magnetics.com/Mag_Speaker.htm

m@dsen

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 23 September 2013 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

tak for dit svar daniels og super at nogen gider med godt mod

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 23 September 2013 kl. 07:55 | IP-adresse registreret  

Har du helt glemt Compound princippet ???

Der er 4 stk ATC Pa75 til salg for 3000 kr på ksb.

Så har du da kompetente identiske enheder som i compound sagtens ville kunne gøres i et "mindre" kabinet.

mvh. Asger
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2013 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Har du helt glemt Compound princippet ???

Der er 4 stk ATC Pa75 til salg for 3000 kr på ksb.

Så har du da kompetente identiske enheder som i compound sagtens ville kunne gøres i et "mindre" kabinet.

mvh. Asger

Compound (isobarisk) "æder" jo desværre bare en del af følsomheden. Det kan man så måske klare med mere effekt, men det er ikke helt godt at starte med at sænke følsomheden, når det netop er SPL jeg søger

Har du simuleret noget på de enheder ud fra dine udtalelser?

Kender ikke selv T/S på dem (og kan ikke lige finde det).
De er også ret gamle, så tror ikke det er noget for mig...

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes