Forfatter |
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 24 September 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis apparatsikring bl.a. er på 12,5A T (her skal altså sidde en 6A T) - og sikringerne, som psringer i skabet er på 10A , så trækker apparatet mindst 10A på 230V, hvilket vel ikke er ok.
ikke mere hokus pokus
Til tekniker
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 24 September 2013 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fredmarantz - bagpå mit apparat står der 240v 12A, og teksten på det postede billede fremgår ikke. Om klistermærket er
eftermonteret og fejlagtigt ved jeg dog ikke.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 25 September 2013 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
Nrik - jeg må nok indrømme, at jeg ikke er særlig kyndig, og med dine advarsler er jeg ikke meget for at
sætte livet over styr.
Jeg har målt sikringerne, og de er alle i orden. |
|
|
OK.
Det var selvfølgelig ikke ondt ment, alle os der ved lidt om det har været der hvor du er nu.
Men vi har taget nogle små steps inden at gå ombord i sådan en fætter.
Det kræver mange timers roden med batteridrevne tips-maskine-kits, og derfra til små forforstærkere før man endelig
kommer til noget 220v man tør rode med. Der skal dog nok være nogen der bare har taget springet.
Man skal bare vide at der er en risiko, og så ikke overvurdere sine evner ligesom i mange andre aspekter her i livet.
Hvis du skulle komme forbi københavn så tag den under armen, så kigger jeg på den. Jeg har repareret en helt magen til
før.
|
Til top |
|
|
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 25 September 2013 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
Fredmarantz - bagpå mit apparat står der 240v 12A, og teksten på det postede billede fremgår ikke. Om
klistermærket er
eftermonteret og fejlagtigt ved jeg dog ikke. |
|
|
Der står ikke
120 V 12 AT
230 V 6 AT ?
Du har prøvet at sætte en ny sikring i og starte den op igen og der skete ingenting ?
Har du tjekket sikringen efter ?
Jeg har oplevet lidt af det samme med en Yamaha effektforstærker og det var afbryderen der lavede ballade.
Først slog den sikringen i forstærkeren og efter en ny var monteret var der intet liv, men det var afbryderen der var
synderen.
En ny afbryder i og så kørte den igen.
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nrik - måske jeg vil benytte mig af tilbudet, det er ikke usædvanligt, jeg kommer forbi København! Kan jeg lokke dig til at
sende mig en besked med kontaktoplysninger?
Og du må endelig ikke tro, jeg bliver fornærmet over at få påpeget mine evner har grænser. Jeg er blot glad for fremmede
mennesker gider bruge deres tid på at hjælpe mig - både med forstærker og helbred.
Dipolist, Der står 240v 12A. Jeg har prøvet med flere forskellige 12A sikringer, der alle måler 0.0 ohm. Om det er afbryderen,
den er galt med, skal jeg ikke kunne sige. Ville da være et nemt fiks! Er det noget, man risikofrit kan tjekke?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at sætte strømkablet i forstærkeren og ohm fra stikket (der normalt sættes i stikkontakten) og til den anden side af
afbryderen (der hvor kablerne går til trafoerne)
Når powerknappen står på ON, burde der være forbindelse (tæt på nul ohm)
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dipolist - Behøver jeg sætte strøm til? Efter alle advarslerne er jeg blevet en smule forsigtig!
Uden strøm til måler jeg meget tæt på 0 ohm ved den tændt og meget langt fra ved den slukket.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
Dipolist - Behøver jeg sætte strøm til? Efter alle advarslerne er jeg blevet en smule forsigtig!
Uden strøm til måler jeg meget tæt på 0 ohm ved den tændt og meget langt fra ved den slukket. |
|
|
Nej du må endelig ikke have strøm på.
Men det tyder på at din afbryder virker som den skal
Prøv at tage de 4 sikringer ud der sidder ved de 4 tegnede ringe, sæt strøm til forstærkeren og tænd og mål mellem RØD &
GRØN og bagefter mellem BLÅ & ORANGE.
Voltmeteret stiller du på 200 V dc
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg stilte den på DVC 200, hvad jeg går ud fra giver det samme. Anyhows, så målte den 00.0 på dem begge.
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 26 September 2013 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke der er spænding der, så er der en fejl i forsyningen. Det kan være sikring, sikringsholder, hovedafbryder, diodebroer eller trafoer.
Så herfra er der faktisk kun 230 Volt spændinger tilbage at måle på. Så hvis du ikke er alt for sikker på dine evner, bør du nok vente til du får hjælp af en der ved hvad han laver.
Men det næste er jo nok at få testet om der kommer spænding ind til trafoerne eller ej. Kommer der spænding helt frem til trafoernes primærvikling, men ingen spænding ud af trafoerne, så er termosikringen inde i trafoerne røget. Den kan ikke skiftes. Det er desværre før set at termosikringen kan ryge i en trafo uden at den har været overbelastet. Det er som regel bare alderen der trykker.
Men få en til at tjekke de spændinger der kommer ind i apparatet, og hvor langt de kommer. Du kunne jo være heldig, at det bare er afbryderen eller sikringsholderen der er defekt.
Og jo, en sikringholder kan faktisk også blive defekt. Det er ikke tit, men jeg har set det en enkelt gang. Der var knækket et stykke metal af inde i holderen, så der ikke længere var forbindelse til sikringen. Så den kan faktisk ikke udelukkes helt.
mvh.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 26 September 2013 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bagerst sidder der et relæprint (Icirklen på billedet)
Jeg tror det er en form for et softstartkredsløb samtidig med at det nok også har andre funktioner.
Da jeg havde 4004ere spillede jeg til tider så hårdt på dem at de klikkede fra (Bastestplader med toner fra en hz) og klikkede
så til igen når der blev skruet lidt ned.
Det har nok registreret for lave frekvenser ved alt for højt output, så printet med relæet har nok flere funktioner.
Er der softstartfunktion i printet (hvad jeg vil tro med 2 x 1100 watt trafoer og 4 pænt store lytter) og det er blevet
træt/overbelastet, vil der ikke komme strøm til trafoerne
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 26 November 2013 kl. 18:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde den ovre ved NriK - og den spiller nu så godt som ny!
Det viste sig blot at være en lille fjeder, der skulle holde hovedsikringen på plads, der på mystisk vis var forsvundet.
En meget tilfreds og glad mand sidder tilbage.
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 26 November 2013 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt når man kan hjælpe hinanden - og få kompetent hjælp
En rigtig solstrålehistorie
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 26 November 2013 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super lækkert må man sige. Godt det ikke var andet.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 26 November 2013 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super historie... Med lykkelig udgang...
Med venlig hilsen
Struktøren
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 26 November 2013 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|