Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 05:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Defekt forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 21 September 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

ok- så - tak for svaret

Jeg vil råde dig til at sætte den til en tekniker, som ved hvad han har med at gøre. Det er ikke tilrådeligt at lade dig fejlfinde selv. Som Hr. Morternsen siger, så kan det blive rigtig farligt, hvis du selv prøver.

Lige nu sparer du penge på effektforbruget, da den er slukket. Den bruger jo en del til tomgangen, sådan én, så du kan bruge lidt til teknikeren for de sparede EL-penge. (et forsøg på en flad joke)

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 September 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Fred - andre apparater kører fint.

Mortensen - tak for input.

Der er en hovedsikring i forstærkeren. Denne lyder på 12.5 amp. Måske man kunne sige sig selv de 10 amp i sikringsskabet
burde ryge af først.
Mht. træg - da jeg tændte den gik der nok noget der minder om et halvt sekund, før sikringen gik. Hvis overhovedet så længe.
Det var nærmest momentant. Jeg er udemærket godt klar over jeg skal holde nallerne fra den, mens der er strøm til - men det
vil vel ikke være farligt mens den ikke har strøm på? Og er der evt. nogen, der er villig til at pege imod hvor jeg skal "lede" i
den, tager jeg nogle billeder af indmaden?
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Det er altid interessant, HVAD der får en sikring til at springe og ikke selve sikringen.

Men når du nu gerne VIL rode lidt i den - så ville jeg helt klart koncentrere mig om ledningsføringen/forbindelser fra net - chassisstikket (måske defekt?) og frem til sikringerne og trafo. Er der nu noget, som rører ved noget, som det ikke skal osv... osv..

Der er helt klart en decideret kortslutning  et sted i strømforsyningen - det er det eneste, som jeg kan tænke mig frem til.

Systematisk fejlfinding er vel også et kodeord her.  Har du prøvet at sætte andre apparater til det same stik i væggen? (jf. Mortensens forslag om mulige fejl i væggen (hvilket jeg dog ikke tror er tilfældet her)

Sprang den 12,5A sikring? - og ER det en 12,5A-sikring, der skal sidde der?? (står trykt på bagsiden af apparatet) - har du prøvet med en ny 12,5A samme sted og er den træg?

I strømforsyninger skal der helst sidde en træg - ellers springer de for nemt.

Her ville en variotrafo med strømforbrugsaflæsning godtnok være god at have...

Vh

Freddy

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 September 2013 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg tænker på om det måske kunne være hovedafbryderen på forstærkeren der er kortsluttet.

På nogle forstærkere bliver både fase og nul afbrudt af afbryderen. Hvis kontaktsættet så er smeltet sammen, så kan det være kortsluttet.

En anden ting man ikke kan udelukke, er en kortslutning på sekundærsiden af trafoen. Trafoen i denne forstærker er stor nok til, at den sagtens kan trække mere end 10 Amp på primærsiden, hvis sekundærsiden er kortsluttet. Dette kunne skyldes en kortsluttet ensretterbro.

4004 indeholder, så vidt jeg husker, ikke mindre end 4 stk. 35 Amp diodebroer. Disse kunne være gået til de evige silicium marker.

Men prøv at oploade nogle nærbilleder af elektronikken i forstærkeren. Nogen gange kan et trænet øje godt spotte en fejl, selvom det kun er et billede.

mvh.

Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Alle rigtig gode bud

Vh

Freddy

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om sikringen sprang. Det er en sandfyldt en, så man kan ikke se det, men en ny gjorde ingen forskel. Under
netbrønden er der et klistermærke, hvorpå der står 12A.

Et af kablerne fra netbrønden går op i kontakten, hvor man tænder, og videre ned i en samling med en masse kabler, der dog
ligger utilgængeligt inde under et stort print.Jeg har prøvet med lys, kamera, det hele, men intet kan man få at se. Måske det
ligger udover mine DIY-evner. Hvad kan man forvente det koster at få kigget sådan en igennem?

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2013 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

hvor bor du? - kan se, du er i Østjylland. Derude er der også gode teknikere - nok også nogle, som befinder sig her på forummet.

ét er at kigge den efter - nok ikke så dyrt, noget andet er, hvad det vil koste at udbedre fejlen.

Er den ligetil -kan det ikke blive så dyrt, men er det en trafoudskiftning, så.......

Vh

Freddy

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Ja, det har du jo nok ret i - jeg forestillede mig det var halvpebret bare at få den kigget igennem. Jeg bor i Århus.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo svært at vurdere, hvornår noget er "ikke så dyrt" og "halvpebret" - men jeg ville via PB-systemet da prøve at kontakte et medlem her på forummet "tube mania" - Han huserer i Horsensområdet. Der er din forstærker i gode hænder.

Vh

Freddy

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 22 September 2013 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Angående mit indlæg lidt tilbage om min kortslutning af Aragon, stopper det dog ikke her. Min Nuværende Acurus A150 fra samme firma fik jeg til at trække hoved sikringen ved den omtalte netbrønd. Her var det dog på mine type A jeg desværre ved, at jeg skulle have mine kabler fra på et tidspunkt. Da de så skulle på igen, fik jeg sat kablet fra top delen til bas delen forkert i, da der er 3 sæt terminaler på bas delen. De 2 af dem, er kun til at kortslutte filteret, så man kan tilslutte elektronisk filter. I stedet for "woofer in", satte jeg dette korte kabel i terminal sættet ved siden af.
Det, der så sker er, at det blot spiller, men ikke den ene bas. Denne kortslutning her trækker mere og mere strøm i effektrinnet, at den jo selvfølgelig bliver varmere og varmere. Til sidst trak den så dens hoved sikring. Der gik vel en 5 min. Da effektrinnet jo ikke har relæer i udgangen, men kun smelte sikringer, spiller den jo så lystigt videre til lytterne er tømte. Der blev kun spillet radio ved lav styrke. Fy for en fyffer, hvor var jeg nervøs for, at den var stået af. Med nye sikringer bag på, spillede den så fint videre igen. Men sikringerne var godt sorte på glasset. Men så kan man jo lære det, når man har alle de terminaler bag på sine højttalere og lige kigge godt efter før man tænder efter kabel skift og den dur dér.

Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 September 2013 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Banz - Jeg vil også foreslå, at du får en rutineret person til at kigge på sagen.-

Og til noise: Du har fuldstændig ret, et sammenbrud på sekundærsiden af transformatoren kan godt forplante sig fatalt til primærsiden, og så taler vi sikkert om noget meget alvorligt! Det er formodentlig en 1- 1,5KVA transformator, der sidder i.

Banz - Jeg synes det er mystisk, at der skulle sidde en 12A hovedsikring i forstærkeren. Den er opgivet til et max- forbrug på 1500W - det svarer til 6,5 A ved 230 V, så en standard 8A træg hovedsikring vil være tilstrækkelig (forudsat at der er softstart indbygget). Hvis der virkelig er behov for en 12A hovedsikring i forstærkeren for at sikre pålidelig drift er det meget problematisk. Det forudsætter nemlig, at det tydeligt fremgår, at dyret skal tilsluttes til mindst 15A el-net. Hvis forstærkeren virkelig er designet til at trække 12A og den tilsluttes et normal 10A lysnetkredsløb er der risiko for, at el-installationen tager skade. Det skete heldigvis ikke i dette tilfælde. Man kunne dog tænke sig, at den mærkat med 12A kun gælder 110/115V drift (som f.eks. i USA). Der ville pengene passe. Halvt så meget spænding og dobbelt så meget strøm.

Vh
Hans Jørgen

PS. En historie fra det virkelig liv: Jeg reparerede engang en meget tung, dyr og ambitiøs klasse-A forstærker som havde været ude for en dramatisk nedsmeltning. Udgangstransistorerene var pulveriseret, emittermodstandene forvandlet til forkullede sorte stænger osv. Den slags er ikke usædvanligt i ældre klasse A forstærkere, fordi halvledermaterialet i udgangstransistorerne slides af den høje temperatur. Jeg undrede mig dog over, at sikringerne i forsyningsledningerne på sekundærsiden ikke var brændt af. Det viste sig, at der var der en god grund til: Den forrige ejer havde meget omhyggeligt skilt sikringerne ad og erstattet sikringstråden med noget 1,5 installationskabel og samlet dem igen!  Jeg tør slet ikke tænke på, hvad der kunne være sket, hvis ejeren af forstærkeren ikke havde været hjemme og set røgen. Jeg tillader mig endda at tvivl på, at lydforbedringen var umagen værd.
Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 September 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret  

Hey Hans, hvis der ikke er soft start i, er 12A/T ikke spor for meget i startøjeblikket. Hvis den er lavet med "fornuftigt" store elektrolytter, vil jeg tro, at de første millisekunders opstart/strømtræk er mere end det dobbelte, hvis ikke 3-4 gange så meget

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 22 September 2013 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hans Mortensen skrev:
..... Jeg synes det er mystisk, at der skulle sidde en 12A hovedsikring i forstærkeren. Den er opgivet til et max- forbrug på 1500W - det svarer til 6,5 A ved 230 V, så en standard 8A træg hovedsikring vil være tilstrækkelig (forudsat at der er softstart indbygget)..

Du har mere ret end du aner :)

1: Den har slow start
2:

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

12A sikringen var i den, da jeg købte den brugt. Men har jeg forstået det ret, hvis jeg hører jer sige, at det er håbløst for mig
som ikke-kyndig selv at finde fejlen?

Anker E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 22 September 2013 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Som det fremgår af tråden, er de eneste fejl vi total-amatører (taler for mig selv ) kan finde og udbedre, mekanisk/fysiske fejl. M.a.o. noget der kan ses, som eks. en defekt lodning/ledning, sprungne sikringer (men ikke nødvendigvis årsagen).

Men den slags fejl opstår jo også. Personligt forsøger jg altid selv at fejlfinde, inden jeg sender til rep./skrotter. Faktisk er der overraskende mange fejl indenfor den kategori man på den måde selv kan finde. Uden at have ført statistik, vil jeg tro at det er lykkedes mig at få 25-50% af de apparater jeg har fejlsøgt til at virke.

Men de sidste 50-75% er jeg til gengæld ikke blevet klogere på

Om du vil bruge tid på det, er derfor din afvejning. Jeg gør det fordi jeg synes det er sjovt og hyggeligt. Og fordi det er er en fed fornemmelse de gange hvor det lykkes
Til top Vis Anker E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anker E

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

banz skrev:
12A sikringen var i den, da jeg købte den brugt. Men har jeg forstået det ret, hvis jeg hører jer sige, at det er håbløst for mig
som ikke-kyndig selv at finde fejlen?

Ja - det tror jeg ikke, med al forlov, at du kan (eller bør) - desværre.

Men lad os gerne vide hvod'n det går med projektet.

Vh

Freddy

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 22 September 2013 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Multimeter målinger:
1) Med strømmen fra mål den berømte netsikring ude af kredsløbet med dit multimeter - den skal måle 0 ohm eller meget tæt
på. Hvis ikke så er den gået. Skift ud til det der står på apparatet og ikke det som den er i forvejen.
2) Tilslut strømmen til apparatet med en ny/ velfungerende sikring i, og mål så om der er jævnspænding ( ikke strøm! ) over de
terminalerne i de gule cirkler. Dit multimeter skal stå til 200V DC da spændingerne så vidt jeg husker er +-64volt.
Hvis der er spændinger i det leje så er strømforsyningen OK og fejlen skal findes i forstærkerkredsløbet. Hvis der ikke
spænding så gå til 3 ...
3) Mål vekselspænding over terminalerne i de røde cirkler. Der skal være ca. 45 V AC over hvert par af ledninger.
Hvis der ikke er det, så er transformatoren brændt af

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Jeg må hellere lige nævne at der selvfølgelig er tale om LIVSFARE hvis du rører ved noget af det der, samt risiko for alvorlige
skader hvis du f.eks. kommer til at krydse målepindene med adskillige volt hvilket kan give gnister, samt eksploderende
kondensatorer, dioder og transistorer.
Glassikringer kan springe så voldsomt at glasset også springer og ryger til alle mulige sider.
TO3 transistorer kan blæse toppen af hvis de springer voldsomt.

SÅ HVIS DU IKKE ER HELT SIKKER PÅ HVAD DU LAVER SÅ LAD VÆRE OG OVERLAD DET TIL EN PROFESSIONEL!

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 September 2013 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

.. hvis den bare blæser net sikringen igen, så er næste skridt at afmontere alle ledningerne i de gule cirkler ( husk at markere
dem så de kan komme rigtigt på igen) og måle på størmforsyningen igen. Hvis den er OK nu, så er det forstærkerkredsløbene
der er gået.

lad os høre hvis du kommer så langt.

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2013 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Nrik - jeg må nok indrømme, at jeg ikke er særlig kyndig, og med dine advarsler er jeg ikke meget for at sætte livet over styr.
Jeg har målt sikringerne, og de er alle i orden.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes