Forfatter |
|
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
Sendt: 02 August 2013 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
I får lige en lille anekdote her i sommervarmen, mens jeg hører Joni Mitchells "Don Juan's reckless daugter på". På LP naturligvis. Men for en halvanden års tid siden, havde jeg været til møde i Jylland og var med DSB på vej tilbage til hovedstaden. Mellem Korsør og Slagelse sad jeg, og kedede mig og begyndte at lytte efter den snak en mand og en kvinde, der sad på den anden side af mellemgangen havde. De var tydeligvis symfoniorkestermusikere og de snakkede om koncertsale og deres akustiske kvaliteter og mangel på samme. Det fik mig selvfølgelig til at lytte uhæmmet efter, og så kom den mandlige af dem med en bemærkning, der gjorde et stort indtryk på mig. Citeret fra hukommelsen. "Ja, nu indretter de akustikken i koncertsalene efter digital lyd, fordi det er det, folk er mest vant til hjemme fra deres stuer. Så diskanterne får lige en tand mere, så det lyder mere som en CD."
Som sagt bare en anekdote-Men der findes måske objektivt set en digital og en analog lyd. Desuden at koncertsalslyden ikke er så objektiv en reference, som nogen gerne vil have den til, men også bliver påvirket af gengivelsesmedierne.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 02 August 2013 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske har manden ret, skulle faktisk ikke undre mig ret meget!!
Husker i 70-80erne (tror jeg det var) at der var en artikel i High Fidelity bladet om klang idealer opdelt i lande
Den Engelske, Tyske, Amerikaner osv og Danske klang!
Det mest komiske er at inden for POP og mange stilarter der er klangen på CD/LP bedre end den i laver Live
Ved klassisk musik mener jeg at man skal være heldig at finde den rette plads i lokalet for at få den optimale oplevelse og at folk kan holde kæft
Men live musik har jo også andre kvaliteter... + hvem er man til koncert sammen med!
Lyd eller Sound er en Personlig præference, som intet kan siges absolut om.
PS mener nu godt at digital lyd kan være med, ups uden at træde nogen, nogen steder
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Søren Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 418
|
Sendt: 02 August 2013 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikke em masse tekniske plader om hvorfor det ene er bedre en det andet, jeg selv har en rimelig cd afspiller / DAC fra ML (Reference) og en rimelig rillefræser, begge systemer spiller godt, men er indspilningen af den sublime klasse så er pladespilleren mere musikalsk så nemt er det. Skulle i "digital freaks" være af en anden mening så har i tilgode at høre et ordenligt pladespiller setup intet mindre, tekniske data eller ej.
__________________ Vh. Søren
|
Til top |
|
|
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
Sendt: 02 August 2013 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pladespiller mere musikalsk***det skal nok passe...men den største oplevelse jeg får på anlæget ,er nogle live dvd som jeg
synes overhaler alt..massser af dynamik ,opløsning..men frem for alt en herlig livestemning...dette er nødvendig vis ikke
teknisk korrekt,,men meget mere givende
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 02 August 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tubetram skrev:
Pladespiller mere musikalsk***det skal nok passe...men den største oplevelse jeg får på anlæget ,er nogle live dvd som jeg
synes overhaler alt..massser af dynamik ,opløsning..men frem for alt en herlig livestemning...dette er nødvendig vis ikke
teknisk korrekt,,men meget mere givende |
|
|
Igen kan man vel sige hvad det er man holder op mod hinanden? Det du skriver er såmænd ikke værre end indlægget før dit 😄jeg vil dog tillade mig
at gå så lang at jeg indtil nu heller ikke har ikke har hørt noget der overgår et vel sammensat analogt system. Jeg har som de fleste andre heller ikke
hørt det hele og kan derfor ikke endegyldigt konkludere noget.
|
Til top |
|
|
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
Sendt: 02 August 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er svært at diskutere andres smag--og det er nok det jeg beskriver ved mit indlæg--jeg bestrider ikke at en pladespiller kan
lyde godt..det er der nu også andet der kan..det det gælder om for mig .er at få en oplevelse når man hører musik--og det gør
en god live dvd for mig
|
Til top |
|
|
MUNKEBO Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2011 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 400
|
Sendt: 03 August 2013 kl. 02:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde egentligt besluttet ikke at kommenter indlægget, men gør det så alligevel. Om man spiller digitalt eller analog er ligegyldigt, vores hobby
handler om hvad vi selv føler er det rigtige og ikke hvad andre, så som skribenter og kloge Åge'r, mener lyder bedst.
Lyt dog til noget musik i stedet for at bruge tiden på dette indlæg, som vi alligevel aldrig bliver enige om.
Hilsen en vinyl fanatiker.
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 03 August 2013 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Sikke em masse tekniske plader om hvorfor det ene er bedre en det andet, jeg selv har en rimelig cd afspiller / DAC fra ML
(Reference) og en rimelig rillefræser, begge systemer spiller godt, men er indspilningen af den sublime klasse så er pladespilleren mere musikalsk så
nemt er det.Skulle i "digital freaks" være af en anden mening så har i tilgode at høre et ordenligt pladespiller setup intet mindre, tekniske data eller
ej.
|
|
|
Et indlæg der nærmest er komisk, da jeg gætter på at du stadig har til gode at høre "digital freak" Bomans anlæg:))
Grib chancen til at udvide din horisont hos Boman hvis du får den.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1277
|
Sendt: 03 August 2013 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Søren Andersen skrev:
Sikke em masse tekniske plader om hvorfor det ene er bedre en det andet, jeg selv har en rimelig cd afspiller / DAC fra ML
(Reference) og en rimelig rillefræser, begge systemer spiller godt, men er indspilningen af den sublime klasse så er pladespilleren mere musikalsk så
nemt er det.Skulle i "digital freaks" være af en anden mening så har i tilgode at høre et ordenligt pladespiller setup intet mindre, tekniske data eller
ej.
|
|
|
Da du ikke har hørt alle anlæg, må du nøjes med at sige:
"På mit anlæg er pladespilleren mere musikalsk."
Hvis du har læst noget af det jeg har skrevet, vil du vide, at man ved at vælge den digitale løsning, kan korrigere for en masse fejl som den analoge
gengivelse laver/ikke kan korrigere.
Har du læst alle mine indlæg i denne tråd? Fx. Der hvor jeg skriver, at vinylgengivelse eventuelt kan udkompensere for andre fejl i anlægget, og
derved få anlægget til at lyde mere musikalsk. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 04 August 2013 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Søren Andersen skrev:
ej.
|
|
|
Da du ikke har hørt alle anlæg, må du nøjes med at sige:
"På mit anlæg er pladespilleren mere musikalsk."
Hvis du har læst noget af det jeg har skrevet, vil du vide, at man ved at vælge den digitale løsning, kan korrigere for en masse fejl som den analoge
gengivelse laver/ikke kan korrigere.
Har du læst alle mine indlæg i denne tråd? Fx. Der hvor jeg skriver, at vinylgengivelse eventuelt kan udkompensere for andre fejl i anlægget, og
derved få anlægget til at lyde mere musikalsk. |
|
|
Det syntes jeg er en god pointe. I det at jeg netop selv har erfaret at ikke mange har gjort sig den umage, at finde ud af hvad der rent faktisk er den eller de faktor-/e, som giver den lyd man kan lide ved et anlæg. Hvilket jo netop gør at en type afspiller kan lyde godt i én sammenhæng men måske uændret og endda dårlig, i en anden opsætning.
|
Til top |
|
|