Forfatter |
|
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 17 Juli 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
jeg går i overvejelser om at opgradere min DAC, da jeg tror at der er plads til forbedring.
Mit nuværende setup er:
Flac lagret på NAS -> Sonos ZP90 -> Cambridge DacMagic (den første) -> Bladelius Thor Mk 2 -> Dynaudio Excite X32
Jeg har et QED Digital Coax Cabel mellem Sonos og DAC (kostede vist 600kr), og et Kimber PBJ mellem DAC og forstærker.
Egentlig synes jeg at min DM har gjort det ok, og fortjener ikke de hug den ofte får - jeg tror bare at jeg kan vinde noget mere. Jeg leder specifikt efter noget mere krop på lyden, og en lidt mere "ægte lyd" (mere musik, mindre hi-fi glansbillede agtig), dog uden at lyden bliver tam og elguitaren taber sin kant og bliver ufarlig, hvis I forstår.
Der er et par forbehold:
1) Mine højtalere står ikke helt optimalt, og kommer heller ikke til det. De står nok lidt for nært til sidevægen og lidt for langt fra hinanden, og der bliver de stående
2) Der mangler dæmpning i rummet (flere tæpper, etc), og det gør nok at lyden bliver en anelse skarp iblandt. Det bliver der heller ikke ændret på
3) Jeg har hørt forskel på kabler, da jeg byttede signal kabler sidst, men jeg vil ikke lægge penge på kabler lige nu - det er en ny DAC der er prioriteten
4) Kilden er og bliver Sonos - det er et fantastisk system, og jeg kommer ikke til at skifte til vinyl eller PC baseret afspilning
Jeg har prøvet at låne en Rega DAC, men den passede bestemt ikke i mit setup. Lydbilledet blev markant mindre, og bassen ligeså. Derudover har jeg ikke prøvet andre
Og så til spørgsmål:
Kan en anden DAC give mig hvad jeg søger efter, givet ovenstående forbehold og udstyr?
I så fald, hvilken DAC ville I foreslå?
Jeg bor i København, så der er jo muligheder for at låne noget med hjem fra en forhandler - det ville bare være fedt at prøve at høre et par forslag - gerne for folk der kender mine forstærker og højtalere.
Tak
Chris
|
Til top |
|
|
sjorslev Forum Bruger

Tidl. Jumon Audio
Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 815
|
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan i al fald sige at lydbilledet bliver meget bredt med en Micromega Mydac, så måske du skulle prøve sådan en.
Der er også meget fremdrift i musikken med den.
Har selv Dynaudio Focus 140.
__________________ hilsen sjorslev
|
Til top |
|
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Chris!
Når du har helt åbenlyse fejl i rummet som du ikke kan/vil gøre noget ved, så tror jeg du når længst med noget Lyngdorf med roomperfect på.
Jeg har også lidt problemer med opstillingen i mit rum, men min Tact forforstærker med roomcorrection har gjort underværker her. Kan KLART anbefales i dit tilfælde.
__________________ Callesoroe
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en MDAC, som jeg hovedsageligt bruger på mit (super) hovedtelefon setup, og har haft haft den på et topklasse anlæg. I begge tilfælde har jeg/vi været begejstret for dens kvaliteter i forhold til pris. Den burde kunne lånes hos hififreaks for test. Link til MDAC
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville prøve en DAC fra Danish audio design, f.eks. en DAC 05:
http://www.danishaudiodesign.com/dac05.htm
Jeg har selv haft en DAC10, en meget dynamisk og "analog" dac helt uden skarpe kanter så jeg tror dad lyden passer godt til det du efterspørger.
Jeg er rimelig sikker på at du kan låne før køb __________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
hbuus Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 692
|
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris09 skrev:
Jeg leder specifikt efter noget mere krop på lyden, og en lidt mere "ægte lyd" (mere musik, mindre hi-fi
glansbillede agtig) |
|
|
Ja, så skal du da i hvert fald holde dig langt væk fra Lyngdorf.
Mvh
Henrik
|
Til top |
|
|
chris09 Forum Bruger

|
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input.
Sjorslev - Jeg har set lidt på Mydac, og den burde jeg måske lytte til. Har du hørt den op mod en Dacmagic?
Pof@ - mdac'en lyder til at være et super produkt, men den virker ikke til at have det der "organiske" jeg søger. Det er ihvertfald ikke det jeg kan
læse fra anmeldelserne.
DAD ville jeg gerne prøve - det virker til ar være noget af det jeg søger. Kan jo prøve at skrive og høre mere om den. tak mbull
Ang Roomperfect, så tror jeg bestemt at den kunne gøre enkæmpe forskel herhjemme - tror dog ikke jeg skal den vej endnu. Satser på at en
opgradering af min DAC kan hjælpe lidt på vej.
Andre bud på en Dac?
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stello DA100 Sig. Har imo det du søger.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 02:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hbuus
Du lyder da godt nok negativ ang lyngdorf, Har du faktisk lyttet til deres RP ??
RP er ikke bare et magisk trick udsyr, men en hjælp mod en bedre lyd, som kræver TID at justerer ind!
Men naturligvis kan man også kalde et elendig rum for musikalsk hifi klang, meeeeeen
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris09 skrev:
Pof@ - mdac'en lyder til at være et super produkt, men den virker ikke til at have det der "organiske" jeg søger. Det er ihvertfald ikke det jeg kan
læse fra anmeldelserne.
|
|
|
Personligt er jeg holdt op med at ligge så meget i de anmeldelser. En test foregår på et andet anlæg end du har, og da synergi imellem de forskellige dele betyder rigtig meget, hvilket utrolig mange glemmer, vil du få en anden lyd hos dig. Derudover er nogle anmeldere ikke uafhængige og har i øvrigt andre ører og smag. Så få samlet en stak DACs og test dem selv
|
Til top |
|
|
chris09 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juli 2013 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for input alle.
Har været så heldig at få fat på en DAnish Audio Design Dac 05 - lytter lidt her til aften, og giver en Update i morgen.
Chris
|
Til top |
|
|
chris09 Forum Bruger

|
Sendt: 25 Juli 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt,
Så har jeg lyttet lidt til min nye Dac, og trods manglende AB test, så tror jeg at det er en "keeper".
Umiddelbart har jeg fået et løft flere steder. Diskanten er lidt finere opløst, mens mellemtiden er lidt klarere og der er både mere og bedre defineret
bas. Soundstage er blevet markant dybere, og man er rykket tættere på musikken.
Jeg oplever også musikken som mere engagerende - synes klart at jeg mærker musikken tydligere end før. Mere musik, mindre hifi? Bestemt. Mere
ægte? Klart.
Mission accomplished? Måske Ikke helt.
jeg er usikker på om diskanten er lidt skarpere end før, og når der sker meget på en gang, kan dele af lydbilledet flyde lidt sammen. Derudover mente
en medlytter at den lød lidt mere "kold" end min Dacmagic. Det skal siges at vi lyttede til Kents fremragende album "Du och jag döden", som er et
album med en kold stemning (iøvrigt - et sindssygt godt album fra imo Skandinaviens bedste rockband). Jeg skal måske lytte lidt mere og se om det
er en tendens.
Men som sagt - alt i alt er jeg godt tilfreds med mit køb. Det er en klar opgradering af min DM, og som jeg ser det vejer fordelene tungere end
ulemperne. Jeg skal lave lidt AB testing for at se om ovenstående ulemper bare er fordi en bedre DAC afslører andre unoder i mit setup, som jeg skal
have styr på, eller om det er DAC'ens skyld.
Input og erfaringer er naturligvis velkomne.
Tak
Chris
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 05 August 2013 kl. 01:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
jjsilverstone Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 300
|
Sendt: 07 August 2013 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du er lidt fiks på fingrene....en ombygget Behringer SRC 2496 med Sowter trafoer.
http://lampizator.eu/lampizator/TRANSPORT/behringer/Behringe r.html
Den kan ydermere clockes externt hvilket hæver den højt op i kvalitet.
Den understøtter dog kun op til 96 kHz.
Men den kan laves for ret billige penge.
|
Til top |
|
|
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
Sendt: 07 August 2013 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris09 skrev:
Godt,
Så har jeg lyttet lidt til min nye Dac, og trods manglende AB test, så tror jeg at det er en "keeper".
Umiddelbart har jeg fået et løft flere steder. Diskanten er lidt finere opløst, mens mellemtiden er lidt klarere og der er både mere og bedre defineret
bas. Soundstage er blevet markant dybere, og man er rykket tættere på musikken.
Jeg oplever også musikken som mere engagerende - synes klart at jeg mærker musikken tydligere end før. Mere musik, mindre hifi? Bestemt. Mere
ægte? Klart.
Mission accomplished? Måske Ikke helt.
jeg er usikker på om diskanten er lidt skarpere end før, og når der sker meget på en gang, kan dele af lydbilledet flyde lidt sammen. Derudover mente
en medlytter at den lød lidt mere "kold" end min Dacmagic. Det skal siges at vi lyttede til Kents fremragende album "Du och jag döden", som er et
album med en kold stemning (iøvrigt - et sindssygt godt album fra imo Skandinaviens bedste rockband). Jeg skal måske lytte lidt mere og se om det
er en tendens.
Men som sagt - alt i alt er jeg godt tilfreds med mit køb. Det er en klar opgradering af min DM, og som jeg ser det vejer fordelene tungere end
ulemperne. Jeg skal lave lidt AB testing for at se om ovenstående ulemper bare er fordi en bedre DAC afslører andre unoder i mit setup, som jeg skal
have styr på, eller om det er DAC'ens skyld.
Input og erfaringer er naturligvis velkomne.
Tak
Chris
|
|
|
Jeg kunne forestille mig at noget at det kolde m.v. går væk efter noget indkøring. Er det stadig din oplevelse ?
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
Til top |
|
|
chris09 Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2013 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for bud Hans og JJ. Det ser ud til at være et par gode DACs, men jeg tror at jeg holder fast ved min DAD05. Efter at
have haft den i 3 uger, er jeg overbevist om at den er god nok til mig.
Og steen - jeg ved ikke om den måske ikke var gennemvarm eller hvad, men det kolde er bestemt forsvundet.
Mine første indtryk hænger ved - det er hele vejen rundt en meget mere musikalsk dac end min gamle Dacmagic. Det er
som om at den holder fokus på helheden i musikken, hvor dacmagic'en er godt til at dele musikken op i del-elementer, så
man kan fokusere på dem. Det gør at Dacmagic'en lyder mere detaljeret, og også kan komme med et kraftigere bass-slam,
men det koster altså på musikaliteten. Dacmagic'en lyder bare mere tør og livløs.
Efter at have læst en del for og imod streaming de seneste dage, forsøgte jeg at sætte min bluray afspiller til DAC'en, og
bruge den som drev, istedet for at få min Sonos til at levere signalet. Og så fik jeg lige pludselig i pose og sæk. De detaljer
som jeg hørte på min Dacmagic, kom tilbage, og instrumenterne blev væsentligt mere levende og nuancerede - uden at det
kostede på muskaliteten. Det er naturligvis ikke en "Night and Day" oplevelse - men den var stor nok til at jeg blev
overrasket.
Måske skulle man købe en USB->SPDIF converter og se hvor lang man kunne komme....
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 13 August 2013 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
chris09 skrev:
Tak for bud Hans og JJ. Det ser ud til at være et par gode DACs, men jeg tror at jeg holder fast ved min DAD05. Efter at
have haft den i 3 uger, er jeg overbevist om at den er god nok til mig.
Og steen - jeg ved ikke om den måske ikke var gennemvarm eller hvad, men det kolde er bestemt forsvundet.
Mine første indtryk hænger ved - det er hele vejen rundt en meget mere musikalsk dac end min gamle Dacmagic. Det er
som om at den holder fokus på helheden i musikken, hvor dacmagic'en er godt til at dele musikken op i del-elementer, så
man kan fokusere på dem. Det gør at Dacmagic'en lyder mere detaljeret, og også kan komme med et kraftigere bass-slam,
men det koster altså på musikaliteten. Dacmagic'en lyder bare mere tør og livløs.
Efter at have læst en del for og imod streaming de seneste dage, forsøgte jeg at sætte min bluray afspiller til DAC'en, og
bruge den som drev, istedet for at få min Sonos til at levere signalet. Og så fik jeg lige pludselig i pose og sæk. De detaljer
som jeg hørte på min Dacmagic, kom tilbage, og instrumenterne blev væsentligt mere levende og nuancerede - uden at det
kostede på muskaliteten. Det er naturligvis ikke en "Night and Day" oplevelse - men den var stor nok til at jeg blev
overrasket.
Måske skulle man købe en USB->SPDIF converter og se hvor lang man kunne komme....
|
|
|
Jeg synes, at det er lidt synd at du ikke lytter til nogle flere kandidater inden du bestemmer dig.
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 13 August 2013 kl. 09:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene at du skulle prøve en anden streamerløsning med f.eks jriver. Så kan du benytte digital EQ, så din lyd kan farves mere "mørk" eller "varm" alt efter dine ønsker. Det kan gøres forholdsvis billigt og elegant. Det skulle desuden være muligt at justere gain og Q for den enkelte PEQ, således at du kan undertrykke en helt specifik peak i dit rums akustik. Dvs hvis dit rum f.eks forstærker 100hz, så din højttaler lyder lidt boomet. Så kan du lave en PEQ, som dæmper denne frekvens tilpas meget, således at din højttaler kommer til at lyde mere linær og balanceret. Du kan f.eks også prøve at indføre en lille dæmpning(ca 1 db) et sted i området omkring 2.5khz til 4.5khz, med et Q på ca 2. Det kan for mange opleves som værende behageligt, hvis klangen er lidt for lys. Men husk at leg lidt med indstillingerne hvis du kaster dig ud i det - muligheder er talrige for at sige det mildt. Men fordelene ved EQ, skulle gerne opveje eventuelle ulemper. Især i problematiske opstillinger, som du selv nævner at din er
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 13 August 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret
|
|
|