Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 03:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Digital kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Hej Jacob!

Jeg har - qua mit virke som skribent på denne side - haft rigelig mulighed for at teste masser af kabler og udstyr i både det digitale og analoge domæne, så jeg behøver ikke mere overbevisning.

Men jeg forstår godt, at du gerne vil have det demonstreret. Og ja, hvis man selv har oplevet forskel på digitale kabler, så er det da selvsagt lidt irriterende, at andre siger det modsatte. Jeg har selv været i syv sind over, ikke at kunne høre forskel på digitale kabler, når jeg kunne høre forskel på alle slags analoge kabler (inkl. strøm, dog ikke til det bedre!)

Så jeg allierede mig med dygtige mennesker, som rent faktisk ved en masse om digital overførsel. Og det er herfra, at jeg har fået forklaringen om, at hvis sender og modtager i et digitalt kredsløb oveholder protokollen for denne, ja så kan kablet ikke ændre signalet, da der er et lukket kredsløb.

Så derfor... hvis man oplever forskelle på digitale kabler, så er der noget galt hos sender eller modtager! 

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hvis nogle syntes det kunne være interessant at følge med i hvad man rent faktisk kan høre, hvad angår kabler, så kan i følge med på en tråd på diyaudio.com.
Der tester de om det kan høres når signalet bliver sendt igennem alt fra mudder til kartofler, med normalt kobberkabel som reference. Dette burde være med til at skubbe lidt rundt på opfattelsen af hvad der rent faktisk er nødvendigt for at få signalet sendt fra A til B.
http://www.diyaudio.com/forums/everything-else/236248-fancy- interconnects-how-about-potato-even-mud-2.html

Man kan selv downloade de 4 filer og prøve at gætte hvilken en der er den originale. Han afslører det vist senere i dag eller i morgen, men ellers må man lige lade være med at kigge på de sidste sider indtil man har lyttet
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

wildstyle
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Til top Vis wildstyle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wildstyle

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Et digitalt coax kabel skal opfylde et basalt krav, det skal være nøjagtigt 75 ohm i impedans som foreskrevet i standarden
byggematrialer skal være gode, men behøver ikke være eksotiske matrialer iform af "supersølv" og lignede til stjernepriser
de stik der anvendes til et 75 ohm digitalkabel skal være egnet til et kabel med coaxopbygning en såkaldt Tiffanytype og
med en god vibrationsdæmpning.

et kabel der opfylder alle disse krav er dette Van den hul kabel som er til at betale 349,-kr
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/kabel/digitalka bel/van_den_hul_the_name_digital_kabel_10_meter.htm

det vil kunne bringe 1 og 0 frem uden tab og det er det man har brug for

Fald ikke for div "smarte" High end kabler i tykke flotte indpakninger og flotte farverige kataloger der lover guld og grønne
skove til 4 og 5 cifrede kronebeløb og som i de fleste tilfælde ikke engang kan overholde de specificerede standarder og
lyder af l**t i de fleste tilfælde
Mere er der ikke at sige om det

jacob nn
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Hijacket profil

Bruger siden: 16 Januar 2010
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej Jacob!

Jeg har - qua mit virke som skribent på denne side - haft rigelig mulighed for at teste masser af kabler og udstyr i både det digitale og analoge domæne, så jeg behøver ikke mere overbevisning.

Men jeg forstår godt, at du gerne vil have det demonstreret. Og ja, hvis man selv har oplevet forskel på digitale kabler, så er det da selvsagt lidt irriterende, at andre siger det modsatte. Jeg har selv været i syv sind over, ikke at kunne høre forskel på digitale kabler, når jeg kunne høre forskel på alle slags analoge kabler (inkl. strøm, dog ikke til det bedre!)

Så jeg allierede mig med dygtige mennesker, som rent faktisk ved en masse om digital overførsel. Og det er herfra, at jeg har fået forklaringen om, at hvis sender og modtager i et digitalt kredsløb oveholder protokollen for denne, ja så kan kablet ikke ændre signalet, da der er et lukket kredsløb.

Så derfor... hvis man oplever forskelle på digitale kabler, så er der noget galt hos sender eller modtager! 

Her sidder vi så 3 lidt nørdet selvbyggere men 3 forskellige setups af anlæg og kan faktisk alle 3 høre forskel på digital kabler......hmm lyder til vi sjovt nok har samme problem med sender eller modtager ......for resultatet blev det samme.....vi synes begge at A lyder bedre end B.....

Så ja vi er 3 der meget gerne vil havde det demonstreret på en top anlæg at der ingen forskel findes...... også mere så vi ku finde fejlen i vores modtagere / sendere......... hvis vi nu ik kan høre forskellen !!!!!
Til top Vis jacob nn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob nn

jacob nn
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Hijacket profil

Bruger siden: 16 Januar 2010
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Et digitalt coax kabel skal opfylde et basalt krav, det skal være nøjagtigt 75 ohm i impedans som foreskrevet i standarden
byggematrialer skal være gode, men behøver ikke være eksotiske matrialer iform af "supersølv" og lignede til stjernepriser
de stik der anvendes til et 75 ohm digitalkabel skal være egnet til et kabel med coaxopbygning en såkaldt Tiffanytype og

et kabel der opfylder alle disse krav er dette Van den hul kabel som er til at betale 349,-kr
http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehor/kabel/digitalka bel/van_den_hul_the_name_digital_kabel_10_meter.htm

Fald ikke for div "smarte" High end kabler i tykke flotte indpakninger og flotte farverige kataloger der lover guld og grønne
skove til 4 og 5 cifrede kronebeløb og som i de fleste tilfælde ikke engang kan overholde de specificerede standarder og

Hvorfor ikk bare et til 25 kroner.........for dit forslag af et kable til det mere end ti dobbelte er vel ikk bedre end det til 25,- fra av- cables.....
Mener bare....der hvor du vil forsvare VDH kablet........ka jeg jo forsvare et 10 gange dyrere kabel på præcis de samme argumenter......

Til top Vis jacob nn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jacob nn

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

er det kabler i bygger selv eller er det købekabler ?
hvilke fabrikater er der tale om ?
det er muligvis forskel på lyden, fordi impedansen ikke er ramt helt nøjagtigt eller at stikket ikke passer til den anvendte
kabeltype eller en forkert eller dårlig lodning

blackfrancis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

jeg er også lidt træt af den kategoriske afvisning af digitalkablers forskellighed. har hørt store forskelle på hundedyrt grej, og har pt to digitalkabler at
skifte imellem, med vidt forskellig måde at spille på (slankt, organisk med meget blidt flow, mod kraftfuldt med stor pondus)
Til top Vis blackfrancis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blackfrancis

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

jacob nn skrev:
ramma skrev:
Et digitalt coax kabel skal opfylde et basalt krav, det skal være nøjagtigt 75 ohm i
impedans som foreskrevet i standarden

Hvorfor ikk bare et til 25 kroner.........for dit forslag af et kable til det mere end ti dobbelte er vel ikk bedre end det til 25,-
fra av- cables.....
Mener bare....der hvor du vil forsvare VDH kablet........ka jeg jo forsvare et 10 gange dyrere kabel på præcis de samme
argumenter......

ud fra de forudsætninger kan et alm antennekabel til 10 kr pr meter og 2 blikstik til 10 kr bruges, men dur ikke
jeg laver selv mange forskellige diy kabler og har prøvet mange forskellige matrialer og stik og ekspermenteret med
fortskellige impedanser og så videre, på baggrund af de erfaringer er konklusionen at det bedste og billigste at købe et
kvalitets købekabel, men det giver du nok ikke en skid for

mht til valget af Van den Hul er det fra hvor man får mest for pengene mht til korrekt impedans,anvendt
stiktype,vibrationdæmpning og fornuftige matrialer

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Ganske kort, jeg kan også høre forskelle på digitalkabler bare lige for at få det på plads

trådstarter forespurgte på et kabel der er i god kvalitet til hans setup mellem Sonus og Cambrigde og her vil nævnte
Van den hul kabel passe som fod i hose både mht til kvalitet og pris

Peter ht-byg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Maj 2013 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Min erfaring er at der er forskel på kabler, også de digitale, men det er ikke nødvendvis det dyreste der er det
bedste.
Jeg har lige pillet mit dyre VDH af , til fordel til for det digitalkabel fra bluejeans og selvfølgelig i den fine "blå"
farve og det er et meget billigt kabel med rigtig god dynamik.   

Men kan man ikke høre forskel på kabler, så køb de billigste.
Til top Vis Peter ht-byg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter ht-byg

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Der kan være vanvittig stor forskel på digitalkabler. Og prisen indikerer intet om selve lydkvaliteten.
Man må prøve lidt forskelligt. I øvrigt kan jeg anbefale kablerne fra Blue Jeans, selvom de ikke er helt min 'smag'. De er meget direkte i lyden...måske lige lovlig meget 'smæk for skillingen'!
Forresten er Blue Jeans et af de meget få firmaer der leverer kabler der faktisk overholder de 75 ohm til S/PDIF coax-overførsel...
Tip: Brug ikke et kabel der er alt for kort. Af en eller anden grund skal et digitalkabel helst være på omkring én meter - og gerne lidt længere. Det samme gælder netkabler!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 07:01 | IP-adresse registreret  

ramma skrev:
Et digitalt coax kabel skal opfylde et basalt krav, det skal være nøjagtigt 75 ohm i impedans som foreskrevet i standarden...

Der er ingen kabler, som måler 75 ohm... det er det lukkede kredsløb, som skal have en impedans på 75 ohm. Altså sende- og modtage-kredsløb, inkl. kabel. Og det er blandt andet her, det går galt, hvis kablet gør en forskel. Så er der et af apparaterne, som ikke holder standarden!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Tip: Brug ikke et kabel der er alt for kort. Af en eller anden grund skal et digitalkabel helst være på omkring én meter - og gerne lidt længere. Det samme gælder netkabler!

Mvh.
Niels

Hej

Firmaet LessLoss har ganske interessante redegørelser/teorier om mange ting. Hertil kommer, at deres produkter er velanskrevne.

Omkring optimal længde og skærmning af digitale kabler, har de en mulig forklaring her:

http://www.lessloss.com/lessloss-digital-cable-p-195.html

Mvh

Brian

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Klart der er forskel på digital kabler,, men det er ikke prisen der afgøre hvad der er bedst, sådan er det jo med alt hifi.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

ramma skrev:
Et digitalt coax kabel skal opfylde et basalt krav, det skal være nøjagtigt 75 ohm i impedans som foreskrevet i standarden...

Der er ingen kabler, som måler 75 ohm... det er det lukkede kredsløb, som skal have en impedans på 75 ohm. Altså sende- og modtage-kredsløb, inkl. kabel. Og det er blandt andet her, det går galt, hvis kablet gør en forskel. Så er der et af apparaterne, som ikke holder standarden!

Og det er jo nok det, der er sagens kerne. Slet ikke usandsynligt, at med de apparater, vi somme tider bliver "spist af med" i dag, til nogen gange alt for høje priser (check indmaden i en DAB-radio), at de ikke overholder en given standard, og derfor "afslører" en lydforskel mellem forskellige kabler. Har selv oplevet dette i det analoge domæne, jo større impedans-mismatch (for høj udgansimpedans til for lav indgangsimpedans) jo større lydforskel på signalkabler. Det giver god logik, at det også skulle forholde sig sådan ved digital overførsel.

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg går ikke så højt op i digital lyd men jeg tor at Mikkel Gige har ret i sine udtalelser.

I analog verdenen er det en helt anden teknik der spiller ind, det kan ikke sammenlignes.
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

Nullergøj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

PS

Læg mærke til at jeg stavede ikke   med E.

Offtopic undskyld men den skulle lige ud til analfabeterne. :-)
Til top Vis Nullergøj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nullergøj

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Gider ikke gå ind i snakken om hvor vidt man kan høre forskel på et digitalt kabel. Kan man ikke bør man spare sine penge.

Med digitale kabler bør kablet være skærmet da et uskærmet tilfører jitter. Har selv haft et uskærmet Argento sølvkabel på
hvilket ikke var anbefalelsesværdigt

Jeg kan personligt anbefale Apogee Wyde Eye. Et godt kabel der samtidigt er til at betale sig fra.
Brugte det selv inden jeg skiftede det til Chord Signature Digital som er bedre men også dyrere.

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

Spaceman_2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Maj 2013 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hej alle. jeg er tilbøjelig til, at medholde Gige. En af mine venner er distribuatør af alskens kabel . . Her snakker vi længder på kabelruller af flere 100m - og kilometer. . jeg køber mine kabler hos vedkommende , til fornuftige priser. Det vigttige nok overset i problemet, er stikkenes kvalitet. Stikkene er dyre, der går man ikke på kompromi. Som DIY mand , er her penge , at spare. Bruger Sølvloddetin og loddepistol . Rigtigt skrevet af en 1 m er godt, alsidigt og brugbart. Køb kabel af impedans angivet formål og brug rhodeiumstik . volla. Det gøres ikke bedre. men stikkene er dyre, men det er her signalet knirker ved de såkaldte billige kabler. . Mvh Space ( ikke flere kommentarer i denne tråd , fra mig af )

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes