Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 18:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Billig vacuum renser? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 August 2013 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Så landede der en Okki Nokki med DHL fra Tyskland. Helt vildt spændende at få den prøvet af i aften.

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 August 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Hvor lang tid tog det fra den var bestilt? Venter jo spændt på min...
Til top Vis andersen31's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersen31

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2013 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Betalt med PayPal d. 1. august, forventet levering d. 10. august, landede i dag (fint da det er min føs´da´ i morgen, så perfekt timing)

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 August 2013 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Og tillykke til dig Boydk... Håber pladevaskeren så kan yderligere berige din dag . Glæder mig til at læse din mening om den på et tidspunkt

Med venlig hilsen
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2013 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Thanks,
skal nok melde tilbage, spændende om man så er enig med andersen31. Nu skal vi så også til at experimentere med div. rensevædsker, har tænkt at prøve den dér L´art du Son, nogen der kan bibringe med lidt erfaringer????

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2013 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

Så kom min okki nokki med posten

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jamen er det ikke herligt , det var godt nok superhurtigt

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 07 August 2013 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Thanks,skal nok melde tilbage, spændende om man så er enig med andersen31. Nu skal vi så også til at experimentere med
div. rensevædsker, har tænkt at prøve den dér L´art du Son, nogen der kan bibringe med lidt erfaringer????

Hej "Boydk"...

Spar en masse penge:

2 dl isopropylalkohol
8 dl destilleret el. demineraliseret vand
Et par dråber alm. opvaskemiddel
Et par dråber afspændingsmiddel (t. opvaskemaskine).

Køb nogle gode lp'er for alle de penge du sparer.
Hvis du ikke er så meget for alkohol kan du sagtens nøjes med 1 dl isopropylalkohol,
og naturligvis en dl ekstra vand.

Ingen grund til at gøre pladerens til rocket science.
Ovenstående blanding har jeg benyttet i årevis, og har ingen negative erfaringer med den.

Held og lykke!
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2013 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Boydk skrev:
Thanks,skal nok melde tilbage, spændende om man så er enig med andersen31. Nu skal vi så også til at experimentere med
div. rensevædsker, har tænkt at prøve den dér L´art du Son, nogen der kan bibringe med lidt erfaringer????

Hej "Boydk"...

Spar en masse penge:

2 dl isopropylalkohol
8 dl destilleret el. demineraliseret vand
Et par dråber alm. opvaskemiddel
Et par dråber afspændingsmiddel (t. opvaskemaskine).

Køb nogle gode lp'er for alle de penge du sparer.
Hvis du ikke er så meget for alkohol kan du sagtens nøjes med 1 dl isopropylalkohol,
og naturligvis en dl ekstra vand.

Ingen grund til at gøre pladerens til rocket science.
Ovenstående blanding har jeg benyttet i årevis, og har ingen negative erfaringer med den.

Held og lykke!
Niels L.

Jamen så prøver vi da den til at starte med, tak for tippet. (Har intet imod alkohol), som "gammel" radiomekaniker var isopropanol en fast del af værkstedssortimentet.

jørnø
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 August 2013 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hej.

Pladerenser.

Da jeg har mange ældre lp-plader, som er erhvervet billigt, har jeg søgt efter en billig, men effektiv pladerensermaskine.
Jeg har købt en brugt KAB EV -1. Den renser pladerne effektivt. Selv nye plader har fordel af rensningen.
Pladerenseren er manuel, nem at bruge og fylder ikke ret meget.
Desuden har jeg på den lokale genbrugsstation købt en billig pladespiller (20 kr.) og har fjernet tonearmen og bruger værket til at lægge pladen på for at påføre rensevæske, mens jeg manuelt drejer værket rundet ved hjælp af min pladestrammer.
Dernæst placeres den våde plade på pladerensermaskinen, som tilsluttes en støvsuger, der danner vacuum.
Det fungerer fint og hurtigt. Nemt at tage frem og nemt at bruge.

Går du ind på Google, kan du se en video, hvor KAV EV -1 pladerenseren demonstreres.

Med venlig hilsen

Jørn Østergaard     
Til top Vis jørnø's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørnø

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 August 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

må på indkøbstur i morgen så man kan komme i gang med at vaske

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2013 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Så er den testet, det virker bare....

MUNKEBO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2011
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 August 2013 kl. 02:53 | IP-adresse registreret  

Hey

Må man høre hvor i købte jeres okki nokki? Send evt link på pb.
Til top Vis MUNKEBO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MUNKEBO

andersen31
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2013 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

Linket er højere oppe... kom af med 3227,13kr alt incl, leveret på min adr...

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 13 August 2013 kl. 07:58 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nilau skrev:
Boydk skrev:
Thanks,skal nok melde tilbage, spændende om man så
er enig med andersen31. Nu skal vi så også til at experimentere med div. rensevædsker, har tænkt at prøve
den dér L´art du Son, nogen der kan bibringe med lidt erfaringer????
Hej "Boydk"... Spar en masse penge: 2 dl isopropylalkohol 8 dl
destilleret el. demineraliseret vand Et par dråber alm. opvaskemiddel Et par dråber afspændingsmiddel (t. opvaskemaskine). Køb nogle gode lp'er for
alle de penge du sparer. Hvis du ikke er så meget for alkohol kan du sagtens nøjes med 1 dl isopropylalkohol, og naturligvis en dl ekstra vand. Ingen
grund til at gøre pladerens til rocket science. Ovenstående blanding har jeg benyttet i årevis, og har ingen negative erfaringer med den. Held og lykke!
Niels L.    
Jamen så prøver vi da den til at starte med, tak for tippet. (Har intet imod alkohol), som "gammel" radiomekaniker var
isopropanol en fast del af værkstedssortimentet.

Jeg har skrevet det tidligere, og jeg skriver det gerne igen ...

Isopropylalkohol er et særdeles sundhedsskadeligt opløsningsmiddel og desuden ganske brandfarligt. I de mængder, der foreslås her, bør man som et
absolut minimum sørge for særdeles god ventilation, når miksturen benyttes, hvis det ikke skal påvirke ens centralnervesystem.

Der er selvsagt tale om, at det har en sundhedsskadelig effekt, hvis man eksponeres for miksturen over længere tid. Hvis man renser en ordentlig
stak lp'er over nogle timer, så er det nok ikke en god idé at gøre i et lille lokale uden ordentlig ventilation

Apropos priser og besparelser, så koster det ca. 0,60 kr. (ja, 60 øre) at rense en lp med L'Art du Son. Jeg har brugt den i årevis med en Keith Monks
RCM. Om det er dyrt, må den enkelte afgøre med sig selv. Til gengæld er væsken ikke sundhedsskadelig - producenten hævder, den er biologisk
nedbrydelig, hvorfor brugt væske også kan hældes i kloaken.

Det bør den foreslåede isopropylalkoholmikstur ikke - det er kemiaffald og skal bortskaffes som kemiaffald.

Og pladerens er ikke rocket science ... men det spøjse er, at med den foreslåede mikstur, så leger man altså mere "den lille kemiker", end hvis man
blot tager L'Art du Son koncentratet og opblander med demineraliseret vand ...

Mine bemærkninger er hermed videregivet, og så må den enkelte alt efter temperament træffe sine egne valg
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 August 2013 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Boydk skrev:
Nilau skrev:
Boydk skrev:
Thanks,skal nok melde tilbage, spændende om man så
er enig med andersen31. Nu skal vi så også til at experimentere med div. rensevædsker, har tænkt at prøve
den dér L´art du Son, nogen der kan bibringe med lidt erfaringer????
Hej "Boydk"... Spar en masse penge: 2 dl isopropylalkohol 8 dl
destilleret el. demineraliseret vand Et par dråber alm. opvaskemiddel Et par dråber afspændingsmiddel (t. opvaskemaskine). Køb nogle gode lp'er for
alle de penge du sparer. Hvis du ikke er så meget for alkohol kan du sagtens nøjes med 1 dl isopropylalkohol, og naturligvis en dl ekstra vand. Ingen
grund til at gøre pladerens til rocket science. Ovenstående blanding har jeg benyttet i årevis, og har ingen negative erfaringer med den. Held og lykke!
Niels L.    
Jamen så prøver vi da den til at starte med, tak for tippet. (Har intet imod alkohol), som "gammel" radiomekaniker var
isopropanol en fast del af værkstedssortimentet.

Jeg har skrevet det tidligere, og jeg skriver det gerne igen ...

Isopropylalkohol er et særdeles sundhedsskadeligt opløsningsmiddel og desuden ganske brandfarligt. I de mængder, der foreslås her, bør man som et
absolut minimum sørge for særdeles god ventilation, når miksturen benyttes, hvis det ikke skal påvirke ens centralnervesystem.

Der er selvsagt tale om, at det har en sundhedsskadelig effekt, hvis man eksponeres for miksturen over længere tid. Hvis man renser en ordentlig
stak lp'er over nogle timer, så er det nok ikke en god idé at gøre i et lille lokale uden ordentlig ventilation

Apropos priser og besparelser, så koster det ca. 0,60 kr. (ja, 60 øre) at rense en lp med L'Art du Son. Jeg har brugt den i årevis med en Keith Monks
RCM. Om det er dyrt, må den enkelte afgøre med sig selv. Til gengæld er væsken ikke sundhedsskadelig - producenten hævder, den er biologisk
nedbrydelig, hvorfor brugt væske også kan hældes i kloaken.

Det bør den foreslåede isopropylalkoholmikstur ikke - det er kemiaffald og skal bortskaffes som kemiaffald.

Og pladerens er ikke rocket science ... men det spøjse er, at med den foreslåede mikstur, så leger man altså mere "den lille kemiker", end hvis man
blot tager L'Art du Son koncentratet og opblander med demineraliseret vand ...

Mine bemærkninger er hermed videregivet, og så må den enkelte alt efter temperament træffe sine egne valg

Der er også alkohol i øl.. Anbefaler du også at de kun drikkes i ventileret rum.?

Bemærk at min komentar bære præg af langtids effekten fra opløsningsmidler både drukket og sniffet..
Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 13 August 2013 kl. 09:43 | IP-adresse registreret  

Som sagt, så må den enkelte selv vurdere hvilke risici, de ønsker at udsætte sig for.

Den skadelige langtidseffekt af diverse alkoholer/opløsningsmidler er for længst sandsynliggjort. Min pointe er blot, at jeg ikke ser nogen grund til at
anvende sundheds- og miljøskadelige stoffer, når der findes uskadelige alternativer, der ikke er væsentligt dyrere.

1 liter L'Art du Son i brugsblanding koster ca. 55 kr. Tilsvarende mængde isopropylalkoholmikstur koster vel i størrelsesordenen 12-15 kr. 1 liter L'Art
du Son på min Keith Monks RCM rækker til ca. 125 lp'er. Om isopropylalkoholmiksturen rækker kortere eller længere, kan jeg ikke vide. Jeg kunne
umiddelbart tro, at den rakte til færre lp-sider, da isopropylalkoholen nok gør den mere letfordampelig.

Alt andet lige giver det en "rensepris" pr. lp på hhv. 44 og 10 øre.

Personligt er jeg villig til at betale 34 øre mere pr. renset lp for at undgå alt "kemil**tet".

Og ja, stave- og kongruensfejlene i dit indlæg kunne tyde på, at du er blevet påvirket af langtidseffekten af opløsningsmidler
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2013 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Som sagt, så må den enkelte selv vurdere hvilke risici, de ønsker at udsætte sig for.

Den skadelige langtidseffekt af diverse alkoholer/opløsningsmidler er for længst sandsynliggjort. Min pointe er blot, at jeg ikke ser nogen grund til at
anvende sundheds- og miljøskadelige stoffer, når der findes uskadelige alternativer, der ikke er væsentligt dyrere.

1 liter L'Art du Son i brugsblanding koster ca. 55 kr. Tilsvarende mængde isopropylalkoholmikstur koster vel i størrelsesordenen 12-15 kr. 1 liter L'Art
du Son på min Keith Monks RCM rækker til ca. 125 lp'er. Om isopropylalkoholmiksturen rækker kortere eller længere, kan jeg ikke vide. Jeg kunne
umiddelbart tro, at den rakte til færre lp-sider, da isopropylalkoholen nok gør den mere letfordampelig.

Alt andet lige giver det en "rensepris" pr. lp på hhv. 44 og 10 øre.

Personligt er jeg villig til at betale 34 øre mere pr. renset lp for at undgå alt "kemil**tet".

Og ja, stave- og kongruensfejlene i dit indlæg kunne tyde på, at du er blevet påvirket af langtidseffekten af opløsningsmidler

Jeg har en 5L dunk med isopropylalkohol her, der mangler ca 2l i dunken, så dem må jeg have sniffert.

Bruger det dog ikke til pladevask, men afrensning af stik print osv.

Til pladevask bruger jeg clearaudios rensevæske..

http://www.ebay.de/itm/CLEARAUDIO-PURE-GROOVE-1-0ltr-LP-REIN IGUNGSFLUSSIGKEIT-/310718112357?pt=Plattenspielerzubeh%C3%B6 r&hash=item48583e2265

Vil tro 1L er nok til 5 års forbrug eller mere, jeg har ca 2000-2500lper, og køber til tider lidt i genbrugs butikkerne, der skal vaskes.

Om alt er så tror jeg det er mere sundhedsskadeligt at bo i København, end at drikke eller sniffe alkohol dagligt.

Jeg er overbevis om at min hjerneskade ikke skyldes opløsningsmidler.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 August 2013 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Så så guys, Analogueman..... your point is taken, tror folk har forstået nu, hvad din mening er. At jeg så ikke helt deler din mening, husholdningssprit og isopropanol har været brugt i alm. husholdning/rengøring i årtier hvis ikke århundreder. Selv er jeg lige fyldt 60, og jeg har ingen skade taget #hak# ingen skade taget #hak# ingen skadet taget........

Fik så endelig gang i min Okki Nokki med "et par" dages forsinkelse. Kunne jo lige så godt bruge den lille bitte medfølgende flaske rensevædske, så den blev efter forskrifterne blandet op i 1 liter demineraliseret vand. På med J. J. Cale "Okie", købt på udgivelsesdagen dengang, passet godt på, men har alligevel gennem årene samlet en del grundstøj op i rillerne. Første chok...... Okki Nokki siger absolut ikke en skid, når den kører rundt. Var forberedt på noget kædetrukket larm, men ikke en lyd. FEDT. På med vædsken, på med børsten, frem og tilbage, kørte nok 10 gange i stedet for de beskrevne 3-4, så starte "støvsugeren" og ned på overfladen, og vupti, hold da kaje, hvor er den nem at betjene. På med "Okie" på grammo´en = næste chok, jeg har fået en ny LP. Der er absolut ingen støj tilbage. Der var en tidligere i tråden, der spurgte, om det ikke var bedre at spare pengene og så bare købe en ny/nyoptryk LP, når behovet var der???? Aldrig i livet. Dette er en af de bedste investeringer jeg har gjort på HiFi-fronten i hele mit liv.

NB. Hvis der er tegnsætnings- og grammatikfejl i dette indlæg, skyldes det nok, at jeg regelmæssigt har både indåndet og indtaget alkohol i rigelige mængder i de sidste 40+ år.

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 August 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Så så guys, Analogueman..... your point is taken, tror folk har forstået nu, hvad din mening er. At jeg så ikke helt deler din mening, husholdningssprit og isopropanol har været brugt i alm. husholdning/rengøring i årtier hvis ikke århundreder. Selv er jeg lige fyldt 60, og jeg har ingen skade taget #hak# ingen skade taget #hak# ingen skadet taget........Fik så endelig gang i min Okki Nokki med "et par" dages forsinkelse. Kunne jo lige så godt bruge den lille bitte medfølgende flaske rensevædske, så den blev efter forskrifterne blandet op i 1 liter demineraliseret vand. På med J. J. Cale "Okie", købt på udgivelsesdagen dengang, passet godt på, men har alligevel gennem årene samlet en del grundstøj op i rillerne. Første chok...... Okki Nokki siger absolut ikke en skid, når den kører rundt. Var forberedt på noget kædetrukket larm, men ikke en lyd. FEDT. På med vædsken, på med børsten, frem og tilbage, kørte nok 10 gange i stedet for de beskrevne 3-4, så starte "støvsugeren" og ned på overfladen, og vupti, hold da kaje, hvor er den nem at betjene. På med "Okie" på grammo´en = næste chok, jeg har fået en ny LP. Der er absolut ingen støj tilbage. Der var en tidligere i tråden, der spurgte, om det ikke var bedre at spare pengene og så bare købe en ny/nyoptryk LP, når behovet var der???? Aldrig i livet. Dette er en af de bedste investeringer jeg har gjort på HiFi-fronten i hele mit liv.NB. Hvis der er tegnsætnings- og grammatikfejl i dette indlæg, skyldes det nok, at jeg regelmæssigt har både indåndet og indtaget alkohol i rigelige mængder i de sidste 40+ år.

en ordentlig pladevasker er bestemt værd at eje, og jeg havde for år tilbage samme oplevelse..

Jeg har set mange plader vasket med striber og aflejringer til følge.. vacum sug er et must..

Det er bare så fedt at høre musik i alkohol tågen..

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes