Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 10:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvilke til Lyngdorf? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mbertelsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2013
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 April 2013 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

mesteren skrev:
Ja -Nu kommer her et forslag, som sikkert giver rynkede næser og hovedrysten, men da jeg havde dem,
med TDAI og den tilhørende forstærker, som
her, var der sgu styr på separationen ved f.eks. komplekse passager med DMB og lign.

Gallo Ref. 3.1 + SA:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=246834

En totalt overset højttaler, som ikke spiller tonsedybt, men til gengæld ultrastramt i bassen!
Så hvis rummet ikke er for stort (hvis det i det hele taget har nogen betydning med disse små kæmper?) er der økonomi til
endog en meget stor og
strømstærk forstærker og masser af musik :-)

Jeg må indrømme det udsende virker lidt for anmasende, men hvis de lyder bedre end altenertiverne kan jeg jo lære at leve
med det! De er nu på radaren og fortjener helt sikkert en lytte session efter de anmeldelser. Tossede højttalere!
Til top Vis mbertelsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbertelsen

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2013 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

mbertelsen skrev:
spped six skrev:
Jeg tror ikke, at L5'eren er så meget sværere at drive end L3'eren. Jeg vil derfor ikke mene, at det burde
afskære dig fra at
købe en L5'er.

En D200 fra GamuT selv kan drive dem begge uden problemer.

Jeg vil også anbefale dig at kigge efter en Primare A32. Den har også rigeligt med muskler - iøvrigt en forstærker der får rigtig
mange fine ord med på vejen.

Da jeg havde L3'eren, nåede den at spille sammen med både en integreret 100 Watter fra Thule, en 557 og 559 fra Meridian.
Umiddelbart husker jeg, at min lille Thule havde rimelig godt fat i L3'eren.

Overraskende at L5 ikke kræver mere end L3, det må testes hvis det virkelig kommer dertil. Havde luret lidt på Primare A32
før, den kunne sikkert godt bruges. Troede dog alt i den prisklasse var opbygget som to mono forstærkere, den ser ud til at
bruge samme primære transformer.
En D200(i) ser også rigtig spændende ud, men det undre mig hvorfor der ikke er en 12v trigger eller andre muligheder for at
tænde den automatisk.

sigma6 skrev:

mbertelsen skrev:
spped six skrev:
Hvis du kan finde en L5'er bør du også prøve at lytte til den.
Det er en gulvhøjttaler og har lige en ekstra fylde i bassen.
Beholder L5 evnen til at lave den enorme "Sound stage"?
Jeg er fysiker så prøver at forstå hifi fra den vinkel (selvom det er farligt), og jeg ville tro at det er meget nemmere at opnå
coherent lyd fra 2 elementer end 3, og at det egentlig var derfor stander højttalere ofte klare sig så godt i den kategori. Kan
selvfølgelig også bare være når man sammenligner en stander og gulvhøjttaler i samme prisklasse den forskel er tydelig, og
den slags fin justering i en gulv model bare koster, hvis det er tilfældet kunne GamuT L/M 5 også være et rigtig godt bud. EDIT:
iPad formating fail

Jeg tror det er delefilteret der bestemmer hvor "coherent" højttaleren lyder. Personlig synes jeg Nogle af de store dunlavy,
Dynaudio og Gryphon er de højttalere jeg har hørt der var mest coherent. Og de har jo alle mange enheder.

Tror også delefilteret er det der primært skal pilles ved for at få styr på de frekvensafhængige fasefejl sådan et producere, men
tror også impedans kurven for enhederne betyder noget for delefilteret, og disse kurver påvirkes af kabinettet. Derfor lyder det
som et meget komplekst problem, som bare bliver svære jo flere enheder der skal være "coherente". Har dog ikke rigtig
forstand på det, men hvis du siger det lykkes selv med mange element / 3 vejs må der jo være nogen der har styr på det.
Vil kigge på dunlavy mærket, det har jeg ikke hørt om før.

EDIT: glemte at svare speed six.

John Dunlavy er død, og firmaet eksisterer ikke længere. Dog bruger Duntech de samme principper.  Thiel skulle også lave gode coherent højttalere.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

mbertelsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 April 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:

John Dunlavy er død, og firmaet eksisterer ikke længere. Dog bruger Duntech de samme principper.  Thiel
skulle også lave gode coherent højttalere.

Opdagede hurtigt det er et lukket firma, men havde taget noget tid at finde de to andre mærker du nævner som jeg så kan
kigge på :)

mbertelsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2013 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Har været lidt rundt og høre højttalere, men det er svært at sammenligne over forskellige forstærkere.
Kunne desværre ikke finden nogen steder der havde Gamut L/M højttalere eller Martin logans Theos eller Etho som
demonstration, er der nogen der kender et sted der har dette?

Indtil videre er det bedste jeg har hørt nok Dynaudios confidence C1 signature, den har virkelig en imponerende stram bas,
men selvfølgelig ikke så dyb. Som gulvmodeller i samme størrelse.

Overvejede om jeg kunne supplere med BW-1 væg subwoofere fra Lyngdorf senere hvis jeg skulle savne bas output fra en
stander? Ville være med to forskellige effektforstærkere, nok Lyngdorfs egen til BW-1 men noget større til stander højttaleren.
Room perfect vil selvfølgelig få det til at passe ved kalibrerings lydstyrken, men også ved lavere lydstyrker?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes