Forfatter |
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 06:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den der noden, er det hifi og hvis ja i hvilken klasse er den så?
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 237
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læs hele tråden Dao
Noden er en musikserver, en netværsafspiller og en multirumsafspiller a la Sonos. Den har analog og digital udgang. Den betjenes via Ipad, Iphone.
Jeg har kun afprøvet den med USB-nøgle, på den digitale udgang, altså som musikserver.
|
Til top |
|
|
aceh Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 463
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O skrev:
Den der noden, er det hifi og hvis ja i hvilken klasse er den så?
|
|
|
Noden er hifi ...i 3000 kr klassen
Aceh
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 13:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone skrev:
Til Gandalf74
Ja hårdere i lyden, det er fordi kablet laver mindre jitter. Jeg kalder det renere og med flere detaljer. Men hvordan det opfattes kommer meget an på
resten af dit anlæg. Jitter i begrænset omfang gør lyden blødere og mere upræcis. På mange anlæg, vil en jitterfri(hvis det fantes) afspilning lyde
dårligere og mere "digital". |
|
|
Når der bliver mindre jitter, bliver den digitale lyd mere analog. Med analog mener jeg, at lyden bliver mere ørevenlig og behagelig. Præcis det
modsatte af, hvad du skriver, Mellemtone.
Er du sikker på, at du ikke skal have dine "diamant øre" til eftersyn hos ørelægen ?
Lars
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 05 Juni 2013 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så har jeg forstået, hvorfor du ikke kan høre forskel Lars37, du har vendt det hele på hovedet.
Jitter i begrænset udstrækning gør lyden mere blød og udtværet, er der mere bliver lyden ulden, og til sidst kommer der bitfejl, der lyder rædselsfuld.
Næsten jitterfri lyd stiller store krav til anlægget, grænsen mellem perfekt ren lyd og lidt hård "digital" lyd er hårdfin.
For nogen er det altså ikke nødvendigvis det bedste, at købe de bedste kabler, da det altså også er meget afslørende.
Før jeg blev folkepensionist og fik diamant ører, købte jeg en Lyngdorf forstærker, som var hundedyr. Den lød pragtfuld, men der var en snært af hårdhed (en anelse digital lyd), der irriterede mig grænseløst. Det var først da den fik strøm fra en strømrenser, at lyden blev helt glat og perfekt. Men på det tidspunkt, havde jeg kun gyldne ører.
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 12 Oktober 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så virker playlister endelig på usb indgangen (med opdateringen til IOS 7), det tog sin tid.
Da jeg bruger Noden til baggrundsmusik og internet radio, er det vigtigt.
Jeg kan ikke finde andre fejl på Noden med IOS 7.
For sjov testede jeg Noden på den analoge udgang, da jeg fandt nogle gamle semi-balancerede kabler fra Adioquest.
Noden oversætter så det digitale signal til analogt, Lyngdorfen oversætter så til digitalt igen, for til sidst at oversætte til analogt. Lidt vanvittigt.
Lydkvaliteten blev selvfølgeligt ringere.
Min vurdering:
Noden Analog: Middelklasse / højere middelklasse lydkvalitet. (Dog formodentlig bedre end de fleste middelklasse cd-afspillere)
Noden Digitalt: Højere middelklasse / near high end. (HD-musik dog kun højere middelklasse)
|
Til top |
|
|
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da op, du er sjov at høre på, Mellemtone!!!!!!!!
Jeg troede først, at du tog tykt pis på den gængse utålelige hifi-jargon med udtryk som "near-high-end" og "gyldne ører", men
det gør du jo ikke
At du har fået bedre hørelse af din blodtryksmedicin er for det første et mirakel i sig selv, da resten af befolkningen typisk
oplever reduceret hørelse som bivirkning til gængs antihypertensiva! At det så endda er blevet til diamantører må da være en
plage - de må da være "hårde i lyden". Hø hø hø
Når du så begynder at snakke om "digital lyd" og "jitterfri lyd", ryger kæden da helt af klingen  Du har tydeligvis (som så
mange andre fortabte hifi-nørder) intet begreb om digital signalbehandling og D/A-konvertering.
Forskel på lyden via forskellige TOSlink-kabler .... Ja, KLART!!!!!!!!!
Vi har naturligvis alle lov til at ytre vores meninger, holdninger og oplevelser uanset hvor misforståede de er, men du bør
VIRKELIGT sætte dig ind i teknikken, når du vil udtale dig så skråsikkert om, hvordan det hænger sammen!
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine diamant ører svigter mig ikke, sammen med udviklingen og optimering af digitale afspilningssystemer, og dertil kommer indlæring af omfattende viden om digital teknik fra nettet. Sjovt nok passer det hele sammen d.v.s. det hele underbygger og bringer mening. Det er trist at du kun er personlig, Bidstrup, og ikke underbygger det med teoretiske eller praktiske erfaringer. Du skal dog have ros for din humoristiske sans. Men nu vil jeg lytte til noget digital musik, da jeg lige har fået poleret mine diamantører hos guldsmeden, og de er blevet mere rene i lyden.
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 01:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
 De herre skal vi ikke lige holde en ordentlig tone
|
Til top |
|
|
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 01:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvorfra i ved om i har fået mere eller mindre jitter ?
Ét er at i skifter til noget der på papiret skulle være bedre (læs: Mindske jitter), noget andet er om der så i virkeligheden er
mindre jitter eller det er en helt anden forskel i hører ?
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 06:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dipolist.
Med jitter forstås at tallene ikke når helt tidsmæssigt præcist frem til dac'en. Total forståelse af begrebet er ikke tilstede. Noget jitter vil altid eksistere.
Digital lyd: En hårdhed i lyden, mest udtalt i øvre mellemtone/nedre diskant.
1) Næsten jitterfri lyd: Høj renhed, meget dynamik, masser af detaljer, næsten holografisk rumfornemmelse med de bedste nyere digitale indspilninger, mest udpræget med HD musik. Alt udstyret skal være af høj, høj kvalitet. Digital lyd kan forekomme, og kommer normalt fra de analoge dele af kæden, eksempler: Snavset forsyningsstrøm i udgangstrinet eller i dac'ens analoge kredløb, nogle metal diskantdomer eller forsølvede højttalerkabler kan øge problemet.
2) Meget mere jitter: Lyden er mere som analog mellemklasse lyd.
3) Meget meget mere jitter: Lyden bliver mere ulden, mangler renhed, dynamik og detaljer.
4) Meget meget meget mere jitter: Lyden er klart ulden.
5) Begyndende bitfejl/datatab: Meget blød bas og nedre mellemtone, digital lyd i øvre mellemtone diskant, som er noget helt andet end under 1), men forveksles af mange.
6) Massiv bitfejl/datatab: Helt uudholdeligt at lytte til.
|
Til top |
|
|
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 07:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Bidstrup skrev:
Hold da op, du er sjov at høre på, Mellemtone!!!!!!!!
Jeg troede først, at du tog tykt pis på den gængse utålelige hifi-jargon med udtryk som "near-high-end" og "gyldne ører", men
det gør du jo ikke
At du har fået bedre hørelse af din blodtryksmedicin er for det første et mirakel i sig selv, da resten af befolkningen typisk
oplever reduceret hørelse som bivirkning til gængs antihypertensiva! At det så endda er blevet til diamantører må da være en
plage - de må da være "hårde i lyden". Hø hø hø
Når du så begynder at snakke om "digital lyd" og "jitterfri lyd", ryger kæden da helt af klingen Du har tydeligvis (som så
mange andre fortabte hifi-nørder) intet begreb om digital signalbehandling og D/A-konvertering.
Forskel på lyden via forskellige TOSlink-kabler .... Ja, KLART!!!!!!!!!
Vi har naturligvis alle lov til at ytre vores meninger, holdninger og oplevelser uanset hvor misforståede de er, men du bør
VIRKELIGT sætte dig ind i teknikken, når du vil udtale dig så skråsikkert om, hvordan det hænger sammen! |
|
|
Kunne ikke have sagt det bedre - Den Gamle leverer underholdningen...
|
Til top |
|
|
Hifitossen Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life
Bruger siden: 02 December 2012 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 446
|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 08:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noden er verdens bedste streaming enhed. BASTA!
Bedst i sammenligning uanset prisklasse, største highend oplevelse og i sammenligning med sonos langt bedre.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone
Jeg ved godt hvad jitter er, men hvordan ved du at du f.eks får mere eller mindre jitter og det ikke er en anden grund til
lydforandringen ?
Kan du komme med eksempel på noget du har gjort som har givet mere eller mindre jitter og hvor du er sikker på at det er det
der har gjort ændringen og ikke noget andet, som f.eks et kabel, stik eller andet ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 14:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
dipolist skrev:
Mellemtone
Jeg ved godt hvad jitter er, men hvordan ved du at du f.eks får mere eller mindre jitter og det ikke er en anden grund til
lydforandringen ?
Kan du komme med eksempel på noget du har gjort som har givet mere eller mindre jitter og hvor du er sikker på at det er det
der har gjort ændringen og ikke noget andet, som f.eks et kabel, stik eller andet ? |
|
|
Det er jeg også meget interesseret i at få forklaret!
Mellemtone,
I første indlæg, hvor du beskriver systemet, forstår jeg, at du bruger en Lyngdorf TDAI2200 med RP. Da RP-systemet fungerer
via DSP som igen fødes af en TOSlink-receiver efterfulgt af både SRC og PLL kan jeg ikke på det vildeste syretrip se, hvordan
jitter fra digital-kilde og/eller kabelforbindelse kan have nogen som helst indflydelse på det analoge resultat.
Mine indlæg er ikke ment som personlige angreb, som du skriver det, men mere som resultat af mismod over de evindelige
misforståelser og myter, som florerer på disse fora angående digital teknologi indenfor lydgengivelse. Når det så er sagt, så er
netop dine holdninger og oplevelser udtryk for netop dette.
Når du skriver, at digital lyd og jitter opstår og/eller forstærkes af strømforsyninger, metal-domes etc. er kæden jo ikke blot
røget af, den er rustet helt i smadder! Det er tydeligt, at du har gjort dig en masse tanker om emnet og mener, at dine
oplevelser stemmer over ens med dette, men enten forstår jeg dig helt forkert, eller også formidler du budskabet forkert - det
jeg læser fra din side er i hvert fald meget langt fra virkeligheden!
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Bidstrup
Mange tror at begrebet Digital lyd, altid kommer fra de digitale kredsløb, lige som du opfatter det. Det har intet med jitter at gøre. Når lyden bliver meget ren (meget lidt jitter), bliver problemer i de analoge kredsløb mere tydelige, og kan mindske glæden ved det opnåede resultat. Man kan sige det minder lidt om transistor forstærkerens barndom, hvor lyden målemæssigt var meget bedre, men musikker lød hård. Jeg tror det blev kaldt transistorlyd. Det var da dejligt med et argument, selv om du desværre havde misforstået det, eller jeg ikke var klar nok.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
At du bliver ved med at bruge et så skrigende oxymoron som "digital lyd" er i sig selv stærkt skæmmende for dit budskab. Når
du så oven i købet hævder, at det ikke har noget med de digitale kredsløb at gøre, så finder min håndflade sig solidt plantet i
min pande!
Jeg forstår udmærket dit budskab - at når D/A-konverteringen er optimalt udført og ikke længere forvrænger formidlingen af
musikken, så kan der være andre svage led i systemet, som gøres mere tydelige. Hvorfor skal det hedde "digital lyd"? - kan
samme fænomen ikke forekomme i et rent analogt system, hvor man forbedrer pickup, tonearm etc.?
"Mange tror, at begrebet digital lyd altid kommer fra de digitale kredsløb" - Hvor skulle et digitalt fænomen ellers opstå?
"Det har intet med jitter at gøre" - Hvorfor bliver du så ved med at bruge jitter som argument ifm. din "digitale lyd"?
Jeg tror nu egentlig ikke, at det er mig, der sidder med misforståelsen
|
Til top |
|
|
Mellemtone Forum Bruger

|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dipolist.
Eksempler der ikke har noget med kabler at gøre, det bliver svært.
1) Mit aller første forsøg: Jeg udskiftede en god mellemklasse cd-afspiller, der var forbundet digitalt til Lyngdorf forstærkeren, med et 6m langt toslinkkabel fra notebook til forstærkeren, lyden var dog mere ulden, så det blev forkastet.
2) Så blev der indkøbt en converter: V-Link, et standard usb kabel + toslinkkablet, nu var lyden på niveau med cd-afspilleren.
3) Der blev indkøbt et audiofilt usb kabel og et bedre toslinkkabel, nu var lyden bedre, renere end cd-afspilleren.
4) Så blev jeg bidt af det. Og det har gået slag i slag: Bedre converter, speciel strømforsyning til converteren, bedre afspillesoftware til computeren (Jplay), bedre kabler.
Det har alt sammen givet bedre, renere, mere dynamisk, mere detaljeret lyd. Selv om der også har været fejltagelser (dyre), der har gået modsat vej.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Oktober 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mellemtone
Jeg er ked af at måtte sige det, men det fortæller intet om jitter.
Det fortæller bare du har prøvet en masse forskellige apparater og kabler
Hvor ved du fra at det er reducering af jitter eller omvendt og ikke ændring af lyden pga andre klange fra kabler og apparater ?
|
Til top |
|
|