Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2025 | 12:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Node (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 Maj 2013 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid haft gyldne ører. Men efter at have fået flere livsstils-sygdomme, og fået blodtryks-dæmpende
medicin, er det nærmest blevet diamant ører. Dette er både en velsignelse og en forbandelse. Det er dejligt, at
nyde sublim lydkvalitet fra anlægget. Men det er også blevet en kamp for, at få den bedst mulige lydkvalitet, med
de økonomiske omkostninger, dette medfører. Og nogle gange tænker jeg på, det enkle, at være tilfreds med et Bilka
anlæg. Og så alle bivirkningerne: Svimmelhed, dårlig balance, højst 1 times høj lytning til anlægget, før jeg føler
mig syg. Indendørs konserter er ikke længere en mulighed. Så lad være med at bestorme jeres læger, for at få denne
medicin, bivirkningerne er for store, og det kan også være farligt, hvis I har normalt blodtryk.

Men nu til mere afprøvning af Bluesound Node:
Ved lytning til HD-musik, oplevede jeg mikroskopiske hak i musikken, løsning: Noden + Ipadden, blev sat til statisk
IP adresse i routeren (TDC homeboks).
Volumen slideren i appen, skal sættes til max. og fixes der, ellers kommer der en voldsom nedgang i lydkvalitet.
Hold mappe strukturen så kort, som praktisk muligt, i USB nøglen. Dette giver en anelse bedre lydkvalitet.
Brug en hurtig USB 3 nøgle, kompatibel med USB 2. Dette giver en anelse bedre lydkvalitet.

Afprøvning af Toslinkkabler:
½m Linkys toslink, lyden var ringere end med 5m Atlas. I Buddy Guy's hurtige guitar solo i Living Proof, flød
tonerne ind i hinanden.
5m Atlas, se tidligere afprøvning.
2m Wirewold Supernova 6, et markant løft i lydkvalitet. Nu er lydkvaliteten på højde med notebooken, når der
spilles med Mediamonkey. En anelse blødere bas, men mere ren mellemtone og diskant. Men dette glas kabel, er godt
nok også dyrt. VAN DEN HUL The OPTOCOUPLER MK II (Klubben), skulle i følge test på nettet, lyde rigtig godt.
Den store forskel i lydkvalitet, sandsynligør at Noden's toslink interface er i god kvalitet.

Dragons Tail (Tape Conection), USB forlænger, lidt dyrt, lækkert, og passer perfekt til Noden.

Jeg må konkludere at lydkvaliteten, må betegnes som op til near high end, og jeg må derfor også give en halv
undskyldning til Lars37.

Jeg skal gentage: Jeg har kun afprøvet med USB nøgle og digital udgang.
Analog udgang: Se Lars37 tråd, indlæg af Ballistic.

Alvorlig formodentlig fejl i IpadMini appen. Kan ikke hente gemte playlister (i USB delen). Har andre oplevet,
samme fejl eller ikke? Skriv her, så jeg bliver klogere.

Hvis jeg skulle starte et fil afspilnings anlæg idag, ville jeg vælge Noden frem for notebook.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Maj 2013 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jamen det er da rart at høre, at du hører det samme som mig.....

Lars
Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Maj 2013 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Til Lars.

JPlay i Extreme/Hibenate mode lyder stadig klart bedre.

Kan du afspille gemte playlister i USB mode, og i bekræftende fald, hvilken fjernbetjening.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Hej Mellemtone

Jeg har slet ikke brugt playlister. Jeg har altid udvalgt en række plader, som jeg hører fuldt igennem, når min sparsomme fritid tillader det.

Til gengæld kan jeg konstatere, at USB flash kører fint med Bluesound, men kobler jeg en USB-harddisk på, så virker det ikke. Nogen der har erfaring
med dette ?

Lars

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2013 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Harddisken skal være formateret i Fat32
En anden mulighed er at den trækker for meget strøm.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Maj 2013 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Mellemtone skrev:
Harddisken skal være formateret i Fat32
En anden mulighed er at den trækker for meget strøm.

Det første er klart.

Det næste er sikkert også rigtigt, men når jeg kobler den til, kan jeg høre HD køre, men ikke se den. Det kunne være rart med en udmelding om, om
der er bestemte typer USB-HD, der er velegnet.

Lars

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 11 Maj 2013 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

En af grundene til at mange bærbare er født med 2,5 tommer 5400rpm diske er, at de typisk har et strømforbrug 400-450mA, hvorimod 7200rpm typisk bruger 550-600. Da en USB indgang er nomineret til max strøm på 500mA, gi´r det god logik, at der kan opstå problemer med sidstnævnte. Eksterne USB-diske med strømforbrug på over 500mA bli´r typisk leveret med et kabel, hvor USB-enden til pc/laptop er dobbelt, for at kunne få strøm nok via 2 USB-stik.

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2013 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
En af grundene til at mange bærbare er født med 2,5 tommer 5400rpm diske er, at de typisk har et strømforbrug 400-450mA,
hvorimod 7200rpm typisk bruger 550-600. Da en USB indgang er nomineret til max strøm på 500mA, gi´r det god logik, at der kan opstå problemer
med sidstnævnte. Eksterne USB-diske med strømforbrug på over 500mA bli´r typisk leveret med et kabel, hvor USB-enden til pc/laptop er dobbelt,
for at kunne få strøm nok via 2 USB-stik.

Ja, jeg tror du har en pointe her Boydk. Det er bare en dyr fornøjelse at købe den forkerte HD. Derfor kunne det være rart at få oplyst, hvilke typer,
der er anvendelige.

Lars

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2013 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Det bli´r nok for omfattende´at researce og remse op, du må selv ud og checke, men find f.eks den du ønsker (gå efter 5400rpm) på f.eks. http://www.pc-lager.dk/ og så check fabrikantens hjemmeside for strømforbrug, der er desværre ingen "shortcuts"

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Maj 2013 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Du kan prøve med en usb hub med ekstern forsyning. På den måde bliver du uafhængig af nodens strømformåen.

Det at du kan høre harddisken rotere, betyder ikke at den får strøm nok til at fungere. Men det burde "hubben" kunne løse.

Hvis det skal være helt optimalt, bør hubbens psu nok skiftes til en liniær type. Men til en start kan du jo se om den medfølgende kan få disken til at
virke.

Mvh.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2013 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Jeg er sådan set bare interesseret at høre, hvilken 2 TB USB-harddisk, jeg kan købe til den. Indtil videre kender jeg desværre ikke svaret.

Alternativ er de første 1 TB flashstik dukket op på markedet. Så er der ikke langt til 2 TB...

Lars

Noise
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Maj 2013 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hvis det skal være 2TB og det skal være 2,5" med forsyning via USB-stikket. Ja, så er der pt. kun en harddisk på markedet som opfylder alle krav. Det er Western Digital 2TB med type nummeret: WDBY8L0020BBK-EESN

HVIS Noden overholder USB standarden, så skal den også virke. Hvis Nodens PSU er for svag, ja så er det jo umuligt at gætte sig til hvad der virker.

Så det store spørgsmål er, om der er nogen der kan bekræfte, at Noden kan levere minimum 500 mA via USB udgangen. Hvis den ikke kan, er der kun SSD vejen. Det kan jo blive ganske kostbart.

mvh.
Til top Vis Noise's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Noise

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2013 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Good job, Noise, når Lars nu er lidt doven, og helt rigtigt slået hovedet på sømmet, der er ingen der ved, om Node´n overholder det med de min. 500 mA på USB stikket. Når det er bekræftet, kan man komme videre

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Maj 2013 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Noise skrev:
Hvis det skal være 2TB og det skal være 2,5" med forsyning via USB-stikket. Ja, så er der pt. kun en harddisk på markedet som
opfylder alle krav. Det er Western Digital 2TB med type nummeret: WDBY8L0020BBK-EESN

HVIS Noden overholder USB standarden, så skal den også virke. Hvis Nodens PSU er for svag, ja så er det jo umuligt at gætte sig til
hvad der virker.

Så det store spørgsmål er, om der er nogen der kan bekræfte, at Noden kan levere minimum 500 mA via USB udgangen. Hvis den ikke kan, er der
kun SSD vejen. Det kan jo blive ganske kostbart.

mvh.

Ja, det er specielt den USB-HD, som jeg har kigget på. Prisen er også ved at være ok.

Lars

Gandalf74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2010
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 03 Juni 2013 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har et spørgmål. Jeg kan se at Mellemtone anvender Wirewold Supernova 6. Havde du vanskeligheder ved at få stikket til at låse ordentlig (sidde fast) på Bluesound?

Hvilket kabel (mærke) anvender du Lars?

Jeg købte et Van den hul Optocoupler tidligere, som jeg aldrig fik til at side ordentlig fast på Bluesound Node, men fint på min digital forstærker. Jeg havde et ældre toslink kabel liggende som jeg kunne teste med, og det havde ingen problemer med at side fast på Node. Jeg ved toslink interfacet er skrøbeligt og har taget alle forbehold inden montering. Ydermere kunne jeg se en lille forskel i længden på VDH stikket  (hovedet)i forhold til mit gamle kabel.

Er den optiske indgang på min Bluesound defekt?

Vh Noa

Til top Vis Gandalf74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gandalf74

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Til Gandalf74
Jeg har brugt et billigt kabel fra Lindys, et fra Atlas, og som du nævner et fra Wirewold, og har ikke haft nogen problemer.
De må kunne hjælpe dig i klubben, de sælger jo begge, men du har ret i, at det lyder mærkeligt.

Kan du afspille playlister, og i bekræftende fald, med hvilken fjernbetjening (Ipad/Iphone mv.)?

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2013 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Gandalf74 skrev:

Hej

Jeg har et spørgmål. Jeg kan se at Mellemtone anvender Wirewold Supernova 6. Havde du vanskeligheder ved at få stikket til at låse ordentlig (sidde fast) på Bluesound?

Hvilket kabel (mærke) anvender du Lars?

Jeg købte et Van den hul Optocoupler tidligere, som jeg aldrig fik til at side ordentlig fast på Bluesound Node, men fint på min digital forstærker. Jeg havde et ældre toslink kabel liggende som jeg kunne teste med, og det havde ingen problemer med at side fast på Node. Jeg ved toslink interfacet er skrøbeligt og har taget alle forbehold inden montering. Ydermere kunne jeg se en lille forskel i længden på VDH stikket  (hovedet)i forhold til mit gamle kabel.

Er den optiske indgang på min Bluesound defekt?

Vh Noa

Jeg bruger dette:

http://www.proshop.dk/Audiokabel/Digital-lydkabel-2m-2213825 .html

Hvis man ellers køber digital kabler i en rimelig skærmet kvalitet, så er det spild af penge at give mere for dem end dette. Ud over folk, der er sældeles stærke i troen, kan man ikke høre forskel på digitale kabler - med mindre de ikke fungerer....  

Lars

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2013 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig er der forskel på digitale kabler, især på toslink kabler.
Der er rigtig mange der kan høre stor forskel, og så er der nogen der ikke kan høre forskel. Disse heldige mennesker kan heller ikke høre forskel på flac og wav, heldige fordi de sparer en masse penge.

Der er derfor 3 grunde til, at nogen ikke kan høre forskel på toslink kabler:

1) Hvis man ikke har gyldne ører eller diamant ører. Især hvis man har mudder ører, kan det være vanskeligt at høre forskel på noget som helst.

2) Hvis man generelt har et middelmådigt anlæg, er forskellene ganske små, og svære at høre, selv hvis man har gyldne ører. Det er dog muligt at høre forskel, hvis man har diamant ører.

3) Hvis det afgivende eller modtagne apparats toslink interface er i dårlig kvalitet, hvilket desværre ikke er ualmindeligt, jeg har dog konstateret at Nodens toslink interface er i god kvalitet.

Jeg ved ikke, hvad der er grund til, at du ikke kan høre forskel Lars37, men du kan jo bruge udelukkelses metoden.

Engang da jeg sad og ventede i HiFi- klubben, var sælgeren ved at demonstrere nogle design-højttalere, så skruede de op, som til fest, og det lød ganske hæsligt, jeg var nødt til at holde mig for ørerne, for ikke at skade mine diamant ører.
Kunden købte højttalerne. Bagefter spurgte jeg sælgeren om kan syntes, han kunne være bekendt at sælge sådan nogle højttalere til festbrug, han svarede, at kunden jo ikke kunne høre forskel, til stor undren for mig. Jeg synes nu stadig ikke, at han kunne være det bekendt.

Gandalf74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2010
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 04 Juni 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.

Jeg anvender pt. ikke playlister, så det kan jeg desværre ikke svare på. Tidligere i dag havde jeg VDH kablet med tilbage i klubben i Kolding. Der kunne det konstateres at kablet heller ikke sad ordentlig fast på udstillingsmodellerne. Så blev vi det klogere og væsentlig at bemærke, hvis man overvejer Optocoupler til Bluesound.

Sammenholdt med Argon og et Tara Labs Prism 100dx Opto Toslink (0.75m 275kr), var stikket på Optocoupler anderledes - altså mindre. Pudsigt tænkte de i butikken. Jeg lånte TaraLabs med hjem og kunne tydelig høre forskel på dette og mit ældre no-name toslink. Det havde jeg faktisk ikke forventet. TaraLabs var klart hårdere i lyden ift mit gamle toslink kabel. Dog var bassen i TaraLabs mere præcis. Interessant.

Vh
Til top Vis Gandalf74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gandalf74

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2013 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Til Gandalf74
Ja hårdere i lyden, det er fordi kablet laver mindre jitter. Jeg kalder det renere og med flere detaljer. Men hvordan det opfattes kommer meget an på resten af dit anlæg. Jitter i begrænset omfang gør lyden blødere og mere upræcis. På mange anlæg, vil en jitterfri(hvis det fantes) afspilning lyde dårligere og mere "digital".

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes