Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 05:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Værdiløse højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Steen Thorhauge
Branchemedlem
Branchemedlem

Thorhauge Audio

Bruger siden: 02 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2013 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

jeg forstår ikke du bliver ved med at spørge til en måle opstilling, på side 5 ser du min måling, og det er en måling
ikke en simulering, det fremgår da tydeligt, at - 6db punktet ligger lige under 3k Hz (2830hz) på begge kurver

Steen Thorhauge
Til top Vis Steen Thorhauge's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steen Thorhauge

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 25 April 2013 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 25 April 2013 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hej, have overset de fine målinger..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2013 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

LGrau

I skal jo regne med at jeg har fået det jeg skriver, ind fra proff-folk i mange år og rettet mig efter det og egentlig selv set det som logik, hvad det så ikke er.

Har i tidernes morgen også fået en forklaring, som jeg så ikke lige evner at få ned på "papir", da jeg ikke husker det halve af hvad der blev fortalt.

Men kan du fortælle mig om delefrekvensen vil være i samme i disse nedenstående eksempler ?

Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed - Måske kunne man lære noget nyt - Jeg er ikke ude på at være stædig, men få en ordentlig debat, da det overrasker mig meget at proff-folk åbent bart har taget meget fejl (Og det siger jeg ikke at de ikke har)

Men der må være en anden årsag til at stort set alle sætter modstanden før kondensatoren, siden det ikke påvirker hverken delefrekvens eller dæmpning, men det hører nok ikke til i denne tråd.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 26 April 2013 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Hej,

Ja delefrekvensen er den samme i eksemplerne, altså hvis vi regner diskanten som en ren omsk enhed.

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Mellemtone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 April 2013 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Kære Sub100
Som LGrau antyder er en højttalerenhed jo ikke kun en modstand, det er reelt en halvaktiv enhed.
Men hvad der er allerværst er, at de har lokket dig, til at se på en seriel opstilling, hvad det jo slet ikke er. Det er en parallel opstilling, hvor den ene parallel er diskantfiltret og den anden er mellemtonefiltret. Man laver jo ikke et en vejs filter i den virkelige højttalerverden, det er jo kun i hjernen, på disse mærkelige mennesker. Jeg kan i øvrigt fortælle dig, at mine højttalere stadig spiller vidunderligt, især når mellemtonen spiller med, ellers vil det jo lyde ad helvede til.
Til top Vis Mellemtone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemtone

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2013 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

Ja Mellemtone og mig Sub100 - Så mangler vi bare en diskant

Jeg spiller på højttalere helt uden passivt filter, så kan man da ikke være deprimeret

Det der er det lidt underlige, er at de konstruktører jeg har snakket med om netop dette (for læææænge siden), jo netop sagde det som jeg så bare videregiver.

Her er der så diverse udregninger osv der modbeviser det og det er da en antydning spøjst

Det der er lidt irriterende er at jeg ikke kan huske forklaringen på hvorfor man satte/sætter modstanden før kondensatore, men det var vist noget med at enheden er en spole i et magnetfelt som bliver påtrykt et vekselspændingssignal.

Og noget med at man ikke skulle kigge på hvad forstærkeren "spyttede" ud, men hvad enheden trak osv osv og når man så på det på den måde (fra enhedens side) så skulle det ikke være ligegyldigt hvilken rækkefølge de sidder i.

Og iguder hvor er det en smule irriterende ikke at kunne huske bare små 15-20 år tilbage

Målinger, beregninger viser at det er ligemeget, men skulle jeg gå hen og bikse en lille speaker sammen, så sætter jeg sgi nok modstanden før kondensatoren, for det har man fået smidt ind i hovedet i snart mange år, at sådan gør man   

Mange vigtige ting på én gang

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 April 2013 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:
LGrau
I skal jo regne med at jeg har fået det jeg skriver, ind fra proff-folk i mange år og rettet mig efter det og egentlig selv set det som logik, hvad det så ikke er.

Har i tidernes morgen også fået en forklaring, som jeg så ikke lige evner at få ned på "papir", da jeg ikke husker det halve af hvad der blev fortalt.

Men kan du fortælle mig om delefrekvensen vil være i samme i disse nedenstående eksempler ?

Jeg spørger af ren og skær nysgerrighed - Måske kunne man lære noget nyt - Jeg er ikke ude på at være stædig, men få en ordentlig debat, da det overrasker mig meget at proff-folk åbent bart har taget meget fejl (Og det siger jeg ikke at de ikke har)

Men der må være en anden årsag til at stort set alle sætter modstanden før kondensatoren, siden det ikke påvirker hverken delefrekvens eller dæmpning, men det hører nok ikke til i denne tråd.

LGrau er kommet med sit bud, så bør du også komme med dit.

Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 April 2013 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

Synes jeg at jeg har prøvet, men tjae

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 April 2013 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:
...

Bevar nysgerrigheden og hæng på

Jeg har tilladt mig at klippe i din tekst - kun for at præcisere hvad jeg vil kommentere:

Der er glimrende grunde til at proff-folk gør som du beskriver. Men det må kun betragtes som en tommelfingerregel til generelle filtre. I hifi-sammenhæng er det (med en vis overdrivelse) lidt som at lave et Rolex med en mukkert.
  1. Hvis f.eks et filter har højere orden (med parallelle komponenter) vil der være forskel på om dæmpemodstanden sidder før filteret eller som nabo til enheden.
  2. Med et højere ordens (stejlere) filter vil seriemodstandens ændring af delefrekvensen også blive mindre.
  3. Endelig vil der ofte være tale om en lille dæmpning (som i Mellemtones tilfælde) og det vil også kun ændre ganske lidt på delefrekvensen.
  4. En dæmpemodstand før "filtret" vil kun dæmpe lineært hvis "filtret" + enhed er impedanslinært.
Men der er ikke nogen der ønsker at filter + enhed er impedanslineært. For som Mellemtone er inde på, er dette kun en gren af filtret som sidder parallelt med grenene til mellemtone og bas, så impedansen i diskantgrenen skal helst stige i takt med at de andre filtre tager over, for at den samlede impedans skal blive så lineær og høj som muligt.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 9
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes