Forfatter |
|
ham_den_lange Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 40
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne man forestille sig, at enheden (med waveguide) i sig selv har en afrulning??? __________________ Dette indlæg bygger på 10% faktuel viden og 90% sygeligt behov for opmærksom...
|
Til top |
|
|
Sub100 Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.
Bruger siden: 31 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 249
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 15:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
Hej sub100,
I må simpelthen tage gas på os. Andet giver ikke mening.
For det første ændre det ikke noget om du erstatter enheden med en modstand som du regner i øjeblikket, for du angiver
kun en værdi på 8 ohm. Du
oplyser ikke nogen imaginær del som kan gøre din angivelse til en kompleks værdi. Så på den måde du regner er det lige
meget om det er en fast
modstand eller en enhed.
For det andet efterlyser du et program som kan regne med enheder. Det fik du allerede vist af Gemik, som vist viser kurver
fra lspcad med data fra en
rigtig højttaler med waveguide. Og oven i købet viser at et filter med en enkelt kondensator giver en akustisk afrulning på
24dB/oktav.
Morse |
|
|
Ja nu er jeg så slet ikke med ? Vi snakker ikke 24 db pr oktav, slet ikke, men det har Boydk lige skrevet.
Og nej, du kan ikke erstatte en enhed i et program med en fast modstand i et kredsløb med AC.
En impedans er en frekvensafhængig modstand - en modstand er......... en modstand
Erstatter du enheden med en modstand i et program som ser kredsløbet som en ring, så er det jo klart at i får de resultater
og især hvis der er tale om DC.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 April 2013 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Indlæg slettet da det åbent bart blev for meget for Morse
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 16:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det her er simpelthen for langt ude. Der er dømt Troll.
http://da.wikipedia.org/wiki/Internet-trold
Hygge,
morse
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 April 2013 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
Det her er simpelthen for langt ude. Der er dømt Troll.
http://da.wikipedia.org/wiki/Internet-trold
Hygge,
morse |
|
|
Jamen godnat Olga.
Håber du kommer tilbage selvom du på et tidspunkt finder ud af at i var forkert på den.
Jeg er ude af tråden efter morse´s fine indlæg her
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kunne vi ikke lige allesammen finde kammertonen her? Det her er for interessant til at tråden skal lukkes pga. ømme tæer. The truth is out there og den skal bare afdækkes, så den fremgår for alle.
Det ville være rart at se "Daniels", "Mollecon", "Jazzman", "Boman" og ikke mindst "USXX" på banen her, men jeg forstår godt hvis de ikke magter at være med. Skønt at en kapacitet som Steen Thorhauge støtter op om at man ikke kan snige sig uden om naturlovene.
Jeg vil gerne prøve at formulere en forklaring som tager udgangspunkt i Sub 100's betragtninger om hvad dæmpemodstanden "ser" for at gøre min pointe glasklar. Men der skal lige skrives lidt først.
|
Til top |
|
|
Peter X Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 336
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
Den ene efter den anden fortæller mig at delefrekvensen ændres
|
|
|
Er det ikke dig som siger at den ændres?
Så lige lidt strøm til møllen:

Er her tale om et "symetrisk delefilter" eller er det det man kalder "symetric drive"? og er der nogen som kan regne ud hvad afskærings frekvensen bliver
Mvh
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2013 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov Peter - husk lige at kapaciteter i serie ikke adderes. De skal beregnes på samme måde som modstande i parallel Så det er ikke det samme filter vi ser her. Men fin tanke - Ud af boxen. Jeg vil mene at du skal bruge 2 stk 10uF kondensatorer i serie for at få 5uF som resultat.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye
Jazzman kan vist ikke bidrage her, da han er udelukket. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Jazzman kan vist ikke bidrage her, da han er udelukket.  |
|
|
Men dog. Han har ellers altid virket så faktuel og uprovokerende på mig. Men sådan betragtede jeg nu også KvK
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
allanowich skrev:
Jazzman kan vist ikke bidrage her, da han er udelukket.  |
|
|
Men dog. Han har ellers altid virket så faktuel og uprovokerende på mig. Men sådan betragtede jeg nu også KvK  |
|
|
Aner ikke hvorfor, men da jeg har læst en del ældre indlæg her, stødte jeg ofte på hans indlæg og her stod det, eller tog en pause. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
LoudandClear Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 963
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1282
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
Flemming Skov: Hvilket program kan du anbefale som tager højde for at det er en enhed og ikke en modstand ?
Kender du et godt program der kan regne på AC ind i det meget omtalte kredsløb som ender i en enhed og ikke i en
modstand ?
Link gerne til det
|
|
|
Læser du de her indlæg som "fanden læser biblen"?
Der er nævnt LTSpice og det der LSPcad der er et fint eksempel på her. Dit AC dogme klare programmet fint. Det er jo et
sweep der udføres. De forskellige modstande kan i programmet krydres med forskellige snylte induktioner/kapaciteter så du
kan lave den impedans du vil og se et plot deraf!
Boyd: De her programmer er naturligvis ikke bedre end det fundament de er bygget på. Rettelser dertil bliver da også
indført når industrien finder fejl deri (hvis simuleringen afviger drastisk fra det praktiske forsøg). Men lige det her er så
simpelt at selv lommeregneren kan klare det.
Glimrende anskuelse med at dele kondensatore og modstand op i to grene. Dog skal cap. være 10uF. Fuldt balanceret, det
må da være guf for nørderne :-) __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
Flemming Skov: Hvilket program kan du anbefale som tager højde for at det er en enhed og ikke en modstand ?
Kender du et godt program der kan regne på AC ind i det meget omtalte kredsløb som ender i en enhed og ikke i en modstand ?
Link gerne til det
|
|
|
Ændre det på om modstanden skal regnes med eller ikke?
Hvis ja hvad så hvis enheden har et frekvensområde hvor der ikke er nogen fasedrejning (og den derfor i dette område virker som en modstand) vil det så få dig eller andre til at mene at der er flere end en delfrekvens?
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2013 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
Mht min tegning herunder, så viser 1. eksempel dæmpemodstanden FØR kondensatoren, dvs at den er 2,7 ohm og så kommer delingen og enheden
Eksempel 2 viser dæmpemodstanden i serie med enhedens modstand (f.eks 8 ohm) og så ser kondensatoren 8 ohm + 2,7 ohm = 10,7 ohm og så passer kondensatoren ikke længere.
Hvorfor der er forskel på hvilken vej det vender er jo pga enhedens impedans kontra forstærkerens udgangsimpedans.
Men jeg ser ustyrtelig meget frem til dit "bevis" på at det er ligemeget hvilken vej det vender
Tegningen endnu engang
Øverste eksempel dæmper niveauet
Nederste eksempel dæmper niveauet en smule og ændrer delefrekvensen
Frekvensgangen ændres slet ikke da der ikke er nogen parallelmodstand
|
|
|
Hvad er delfrekvensen så hvis kondensatoren er i øverste tilledning og modstanden i den nederste ledning og hvad hvis der byttes rundt på modstanden og kondensatoren?
Sub100:Hvorfor der er forskel på hvilken vej det vender er jo pga enhedens impedans kontra forstærkerens udgangsimpedans.
Hvad så hvis udgangsimpedansen er 0 ohm eller hvis komponenterne flyttes ned i den nederste ledning, hvad ændre det på delfrekvensen?
Sub100:Frekvensgangen ændres slet ikke da der ikke er nogen parallelmodstand
Du har jo udregnet en delfrekvens for begge eksembler, så den forstår jeg slet ikke. Jeg springer det bare over hvis det er ok.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 24 April 2013 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLarsen skrev:
Jeg springer det bare over hvis det er ok. |
|
|
Hvis du bare vil springe det over, forstår jeg slet ikke du skriver.
Men jeg synes da vi skal springe det over og jeg har egentlig også skrevet:
Jeg er ude af tråden efter morse´s fine indlæg her
lidt tidligere i tråden, men folk bliver ved at citere mig
Så jeg skriver det lige igen:
Jeg er ude af tråden
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Lidt (meget) ærgerligt, at tonen ta´r denne drejning, så jeg er også ude  , følger dog med herfra, men holder mig til mit sidste indlæg. Hvis der er en eller anden seriøs bruger, der har remedierne, det kunne f. eks. være LGrau m.fl., der gider kreere en opstilling med målemikrofon, tonegenerator, en 8 ohms dometweeter, og så lave sweep-måling på disse 2:  og så vise -3 dB punktet i begge målinger???? Jeg ved, hvad der sker  , men det er der vist ikke så mange andre i denne tråd, der gør    Indtil da....... Sayonara  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2013 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det viste kredsløb er heldigvis så simpelt at jeg godt føler at jeg kan gennemskude det. Det er en spændingsdeler der består at 3 komponenter med hver sin opgave.
1) Tweeter. Det er diskanten der laver det signal / den spænding den får om til lyd.
2) Kondensator. Den skal gøre spændingsdelingen frekvensafhængig og det kan den fordi at dens modstand/ impedans er frekvensafhængig. Det vil sige at ved lave frekvenser yder den stor modstand overfor det signal der kommer fra forstærkeren og al spændingen vil ligge over kondensatoren. Der vil ved lave frekvenser ikke være noget signal tilbage til at diskanten kan lave noget lyd ud af det. Ved høje frekvenser er kondensatoren at betragte som en kortslutning og er uden betydning for hvor stor del af det signal der kommer ud af forstærkeren der kommer til diskanten
3) En modstand. Den skal dæmpe signalet så der ikke kommer for meget diskant.
Lad os nu antage at forstærkeren afspiller en tone på 3500Hz, ved den frekvens har kondensator en modstand på 9,1 ohm. Modstanden har stadig en modstand på 2,7 ohm og diskanten antages at være på 8 ohm. Den samlede modstand af de 3 komponenter er således 9,1+2,7+8=19,7 ohm. Diskanten udgør med sin modstand på 8 ohm ca 40% af den samlede modstand og får dermed tildelt 40% af det på terminalerne påtrykket signal (af spændingen).
Dem der mener at hvor modstanden placering i kredsløbet afgør hvor stor procentdel af signalet der ligger over diskanten ved for eksempel 3500Hz må meget gerne komme med nogle beregninger eller andet der viser dette.
Jo jeg må gerne betragte kondensatoren og for den sags skyld også diskanten som en modstand ved 3500 Hz for det er jo modstand med et fase drej og fasedrejet har (mig bekendt :-)) ingen indflydelse på spændingsdelingen. Ja der er lidt afrundinger men de skulle være uden betydning.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 24 April 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Simuleringer:
400mv ved 1.88KHz på begge filtre
Delefilter 1
Delefilter 2
 __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

|
Sendt: 24 April 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sub100 skrev:
FLarsen skrev:
Jeg springer det bare over hvis det er ok.
|
|
|
Hvis du bare vil springe det over, forstår jeg slet ikke du skriver.
Men jeg synes da vi skal springe det over og jeg har egentlig også skrevet:
Jeg er ude af tråden efter morse´s fine indlæg her lidt tidligere i tråden, men folk bliver ved at citere mig
Så jeg skriver det lige igen:
Jeg er ude af tråden  |
|
|
Det er jo kun denne del "Sub100:Frekvensgangen ændres slet ikke da der ikke er nogen parallelmodstand " jeg springer over. Klap hesten.
|
Til top |
|
|