Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 16:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Deling mellem ht. og sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 April 2013 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
@ jan_stevns tror den glippede for dig- det er et højpass filter.! Det jo blod en kondensator, så han slipper for den store spole.

ja - den smutte forbi filtret :)   ......

men alligevel - det giver kun 6dB afskæring og er nytteløst.

skærer man ved 80Hz  (underligt sted) er man kun 6dB nede ved 40Hz -  ergo det bliver noget skrald.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 April 2013 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Det giver jeg dig helt ret i. man kan så sparre lidt på de mekaniske udsving på enheden, og få lidt mere powerhandling.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 April 2013 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Er det muligt med en ordentlig spole at kunne skære måske 24 db, eller med noget andet? Min mellemtone/bass enhed er en 8
ohm.
Men ja tanken var at koble sådan et filter ind på højttaler kablet, dog i en boks for sig selv med terminaler ind og terminaler ud, hvor der heri ligger en ordentlig mofo af en spole eller en omgang kondensatorer som kan bortfiltere ALT information under eks. 80 hz.

Man kan vel forstille sig, at det jeg har tænkt mig med højttaleren er at lave det til en "3 vejs" hvor delingen mellem diskant mellemtone er passiv med det indbyggede filter i højttaleren. Hvor der så et sted i basområdet for at få en del mere hug i den nedre del af spektret er koblet stereo (1 sub/bas i hver side) subs/bastårne ind. Man kan vel også bare kalde det for eksterne bastårne?

Jeg håber jeg er til at forstå ellers må i gerne oplyse at jeg er snotforvirret at hører på
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2013 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Kan overstående lade sig gøre? 

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2013 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Er stødt på sådan et filter, i min søgen efter mere viden omkring high-pass filter.
Det skære med 12 db. Er det nok? Jeg vil gerne skære rimeligt stejlt.

LINK

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Sendt: 03 April 2013 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

smider du en bipolar standard lyt i delefilteret er det farvel til high end lyd

skal det være high end ,kommer du ikke uden om elektronisk deling

en 100-200uf kondensator i serie med signaglet som 6db high cut ,koster mere i gode folie kondensatorer end et elektrobisk
delefilter koster ,filteret du linker til er ikke high end ,men en 12db løsning ,med en audio fjensk bipolar lyt og en spole med p
kerne ,bipolare lytter og p kerner har intet at gøre i et high end setup

du kommer ikke uden om en elektronisk løsning med en ekstra forstærker og elektronisk delefilter
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2013 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

Føler ikke rigtig for at smide 40.000 efter et sæt ekstra monoblokke 

Så gode foliekondensatorer kan vel godt betale sig så som du selv siger?
De koster bare mere end et elektronisk delefilter.. Eller?

Jeg forstår ikke hvorfor det ikke kan lade sig gøre. Lad os antage en "3-vejs high-end passiv højttaler" med passive filtre - vi siger den kan tri-ampes. Den deles ved 2000hz og 350hz - som et eksempel. En forstærker separat til bass-modulet. Og en Separat forstærker til mellemtone/diskant model.

overstående scenarie er præcis magen til dette scenarie jeg har her;

En 2-vejs højttaler som jeg ønsker at bygge "3-vejs" passivt, med bass-moduler ved siden af mine Avita. hvorfor er det mindre high-end at sætte en højkvalitets kombonent ind som skære bass/mellemtone enheden af i forhold til det bass-modul som skal udgør det til en 3 vejs?
Eneste forskel med min situation i forhold til "3-vejs high end højttaler" er at mit bass-modul sidder i et andet kabinet.
Det er vel ikke mindre high-end en første scenarie

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 April 2013 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Spændende project!

Jeg ville ikke prøve at filtre i bunden af dine højttalere. De har i forevejen en nedre frekvens på 40Hz, og hvis du skærer yderligere i deres bas, så mister du formentlig det utroligt vigtige område ved 100Hz, hvor der ligger så meget af lydens karakter.

Hvis du savner de dybe orgeltoner, eller rystelserne, når du ser film, så prøv i første omgang at sætte en eller to aktive subs til dine ledige single-end udgange. Start forsigtigt, der skal ikke meget til for at problemet er løst. De fleste aktive subs har instilling for delefrekvens og fase.

Hold dig langt væk fra elektroniske delefiltre mellem din forforstærker og effektforstærker. De er næsten altid baseret på dsp-er, og så ryger du ind i digital komprimering af lyden, med mindre du altid spiller for fuld tryk. Gode analoge filtre er sjældne. De fleste er noget billigt l**t.

To gange 15 tommer er formentlig vildt overkill, medmindre du vil åbne et diskotek, men så havde du vel ikke købt cadancerne i første omgang.

God fornøjelse

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Jeg havde for et års tid siden en rigtig vild Focal subwoofer med en 13" enhed. Jeg kunne ikke få den integreret ordentligt med mine højttalere uanset hvilke parameter og opstillinger der blev foretaget fordi avita'erne går så dybt. Men de mangler den lyd som membran areal gengiver under 100 hz. 

Min plan er så at skære bassen af hoved-højtaleren passivt med 12-24db filter ved 80 hz. Hvor jeg her så vil koble bass-systemet ind. På en plate-amp er der variabel delefilter så det er hurtigt klaret at sætte et delefrekvensen ved de 80 hz.

Om det så lige bliver 2 15" eller om det bliver 2 12" det sover til den tid projektet skal føres ud i livet. lige nu er jeg bare ved at få stillet nysgerrigheden og få suget noget viden til mig.

Aktive delefiltre holder jeg mig fra det bliver for dyr en løsning.

Carsten KP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 April 2013 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har rodet en del med lignende projekter så måske jeg har et par råd.

Dog vil jeg først lige høre, om du er sikker på du kan tage både ubalancerede og balancerede udgange i brug samtidig ? De 2 gange jeg har prøvet, sker der det, at de ubalancerede kortslutter den balancerede.

Hvis ovenstående gælder ved dig, skal du ind og enten :

- bruge elektronisk filter

- bruge subbernes indbyggede filter, der vil sende et liniesignal videre over typisk 80 Hz som du kan tage ind i dine effekter

Jeg har haft Velodyne, SVS og nu 2 stk Sunfire subs. I nuværende setup, virker det bedst at bruge selve højttalersignalet retur fra hovedhøjttaleren (dvs ufiltreret effektsignal) og så bruge det ind på højniveau indgangene

Det lyder bedre end at bruge en splitter på min pre udgang og så køre et liniesignal ned i hhv subs og effekt

Hvis du skal skære dine hovedhøjttalere, er det bedste et elektronisk filter og så bruge aktive subs.

Jeg har dog altid lavet passive filtre, men de er dyre og store med 10-20 mH spoler og folie kondensatorer i 100-200 uF klassen koster sådan et filter let mere end en tusse pr. side

Men.... skulle du ikke prøve at hjemlåne en sub eller 2 fra en bekendt og så prøve om det kan fungere ?

I mange tilfælde vil det aldrig virke, da sub tilpasning er SVÆRT

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 03 April 2013 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
....Jeg forstår ikke hvorfor det ikke kan lade sig gøre. Lad os antage en "3-vejs high-end passiv højttaler" med passive filtre - vi siger den kan tri-ampes. Den deles ved 2000hz og 350hz - som et eksempel. En forstærker separat til bass-modulet. Og en Separat forstærker til mellemtone/diskant model.

overstående scenarie er præcis magen til dette scenarie jeg har her...

Så må vi jo sætte lidt strøm til tænkehatten :)

Du vil jo lave endnu et sæt komponenter til det delefilter der allerede sidder i dine højttalere som lige nu deler mellem bas / mellemtone / diskant

den nye del skal så tilføje :  dele subbas /bas/mellemtone/diskant -  men du "glemmer" at montere subbas enhederne  -  med så langt ?

Ergo - der skal nogle saftige komponenter til at sørge for en deling ved 80Hz, med tilstrækkelig flankestejlhed - ergo  kondensatorer/spoler  -  og den størrelse spoler er ikke gratis, ej heller effektmæssigt, endsige påvirkningsmæssigt  (hvis vi snakker lydkvalitet)

*Derfor*  vil det være meget meget mere snildt at dele elektronisk - så dine nuværende forstærkere trækker dine højttalere,  bare uden det der ligger under 80Hz -  det lader du nemlig via elektronisk delefilter smutte over i et par forskrækkere og ud i de der 15" fiduser

Ingen har sagt man ikke kan gøre det du tænker på - men alle siger det bliver noget klyt.

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Sendt: 03 April 2013 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

hvis dine højtalere cutter ved 40hz ,så cutter du elektronisk nedad
ved de 40hz hvor højtaleren naturlige delefilter stopper

det er vigtigt at gøre det på denne måde da et ekstra filter på dine fronter vil degradere lyden ,så ved at bruge fronternes
indbyggede skærings frekvens ,holder du fronterne fri for det ekstra filter
jeg har afprøvet alle løsninger også med passivt filter i bunden
hvilket et par 15mh torrobars på mit lager vidner om

det fungertede ikke som jeg ville ,den løsning jeg har fået til at fungere bedst var med elektronisk deling
og med klasse d amps til subberne
jeg bruger disse trin ,lettere modificerede og brokoblede til 500w i 8 ohm
jeg vil anbefale disse moduler sammen med thel filteret udvidet med bas management og forsinkelse ,som din sub løsning

http://www.audiophonics.fr/irs2092-iraudamp7s-amplificateur- class-125500w-p-7032.html
http://www.thel-audioworld.de/module/saw/saw.htm
http://www.thel-audioworld.de/module/Filterzone/UKF3.htm
http://www.thel-audioworld.de/module/Filterzone/VZK3.htm

har haft jbl 4412a og b380 subs til at køre på denne måde et par år ,det fungerede ret godt ,jeg får et nyt system med 2x15
subs op og køre i studiet over foråret ,og det bliver delt på samme måde
Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2013 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

NAD-Mand skrev:
....Jeg forstår ikke hvorfor det ikke kan lade sig gøre. Lad os antage en "3-vejs high-end passiv højttaler" med passive filtre - vi siger den kan tri-ampes. Den deles ved 2000hz og 350hz - som et eksempel. En forstærker separat til bass-modulet. Og en Separat forstærker til mellemtone/diskant model.

overstående scenarie er præcis magen til dette scenarie jeg har her...

Så må vi jo sætte lidt strøm til tænkehatten :)

Du vil jo lave endnu et sæt komponenter til det delefilter der allerede sidder i dine højttalere som lige nu deler mellem bas / mellemtone / diskant

den nye del skal så tilføje :  dele subbas /bas/mellemtone/diskant -  men du "glemmer" at montere subbas enhederne  -  med så langt ?

Ergo - der skal nogle saftige komponenter til at sørge for en deling ved 80Hz, med tilstrækkelig flankestejlhed - ergo  kondensatorer/spoler  -  og den størrelse spoler er ikke gratis, ej heller effektmæssigt, endsige påvirkningsmæssigt  (hvis vi snakker lydkvalitet)

*Derfor*  vil det være meget meget mere snildt at dele elektronisk - så dine nuværende forstærkere trækker dine højttalere,  bare uden det der ligger under 80Hz -  det lader du nemlig via elektronisk delefilter smutte over i et par forskrækkere og ud i de der 15" fiduser

Ingen har sagt man ikke kan gøre det du tænker på - men alle siger det bliver noget klyt.

Du misforstår mig en smule hen af vejen. min egen højttaler er 2 vejs. Dvs i skrivende stund spiller den bass og mellemtone på på den dynamiske enhed, dvs der er ingen deling her, vigtig detalje!
Der deles KUN op til diskant.

Min plan er som følger ; lave en deling ved 80hz. som et bass-system skal varetage ned af i frekvens. Håber det er til at forstå nu. Det er ikke et 4-vejs system det skal ende med ; Diskant, mellemtone, bas, Subbas.

Men et 3-vejs system hvor Eton 7" enheden som sidder i mine avita tager sig af mellemtone området og ned til omkring 80 hz hvorefter den ruller rimeligt skarpt af.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Jeg ville gøre noget af det Carsten K P er inde på og lade dine Avita være nedadtil og lade en fin sub gå op til ca 90hz og dele så skarpt den tillader op ad.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2013 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Carsten KP skrev:

Hej

Jeg har rodet en del med lignende projekter så måske jeg har et par råd.

Dog vil jeg først lige høre, om du er sikker på du kan tage både ubalancerede og balancerede udgange i brug samtidig ? De 2 gange jeg har prøvet, sker der det, at de ubalancerede kortslutter den balancerede.

Hvis ovenstående gælder ved dig, skal du ind og enten :

- bruge elektronisk filter

- bruge subbernes indbyggede filter, der vil sende et liniesignal videre over typisk 80 Hz som du kan tage ind i dine effekter

Jeg har haft Velodyne, SVS og nu 2 stk Sunfire subs. I nuværende setup, virker det bedst at bruge selve højttalersignalet retur fra hovedhøjttaleren (dvs ufiltreret effektsignal) og så bruge det ind på højniveau indgangene

Det lyder bedre end at bruge en splitter på min pre udgang og så køre et liniesignal ned i hhv subs og effekt

Hvis du skal skære dine hovedhøjttalere, er det bedste et elektronisk filter og så bruge aktive subs.

Jeg har dog altid lavet passive filtre, men de er dyre og store med 10-20 mH spoler og folie kondensatorer i 100-200 uF klassen koster sådan et filter let mere end en tusse pr. side

Men.... skulle du ikke prøve at hjemlåne en sub eller 2 fra en bekendt og så prøve om det kan fungere ?

I mange tilfælde vil det aldrig virke, da sub tilpasning er SVÆRT

Jeg kan godt bruge både balanceret og single-ended på samme tid :-)

Så jeg behøver ingen splitter på min pre Som nævnt lidt længere oppe i tråden har jeg forsøgt mig med min focal sub da jeg havde den. Den fungerede ikke at få den til at spille sammen med avita. jo hvis delefrekvens var omkring 40 hz, men så gik idéen af ilden.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg ville gøre noget af det Carsten K P er inde på og lade dine Avita være nedadtil og lade en fin sub gå op til ca 90hz og dele så skarpt den tillader op ad.
Det er desværre afprøvet tidligere og det kan Avita dælme æj li'

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 April 2013 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Spændende project!

Jeg ville ikke prøve at filtre i bunden af dine højttalere. De har i forevejen en nedre frekvens på 40Hz, og hvis du skærer
yderligere i deres bas, så mister du formentlig det utroligt vigtige område ved 100Hz, hvor der ligger så meget af lydens
karakter.

Hvis du savner de dybe orgeltoner, eller rystelserne, når du ser film, så prøv i første omgang at sætte en eller to aktive
subs til dine ledige single-end udgange. Start forsigtigt, der skal ikke meget til for at problemet er løst. De fleste aktive subs
har instilling for delefrekvens og fase.

Hold dig langt væk fra elektroniske delefiltre mellem din forforstærker og effektforstærker. De er næsten altid baseret på
dsp-er, og så ryger du ind i digital komprimering af lyden, med mindre du altid spiller for fuld tryk. Gode analoge filtre er
sjældne. De fleste er noget billigt l**t.

To gange 15 tommer er formentlig vildt overkill, medmindre du vil åbne et diskotek, men så havde du vel ikke købt
cadancerne i første omgang.

God fornøjelse

Bruger du ikke aktiv deling i dit system ?
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 April 2013 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Al deling under 300 hz bør være aktiv deling efter min mening
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2013 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Tror jeg har lært noget nyt?
Når man siger skære lyden fra, så er det ved en given frekvens lad os antage 80 hz skære med 12db. en oktav, dvs 1 oktav af 80 db er 40 hz? Så hvis jeg skal ramme mit punkt med nul bas fra 80 hz og ned, så skal jeg op og skære ved omkring 150-160 hz?

Er det korrekt forstået?

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2013 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:
Al deling under 300 hz bør være aktiv deling efter min mening
Hvorfor?