Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 08:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mørk klang og power? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
allanowich skrev:
Det var et andet problem, der fik den til rep. Brummet er der pga den høje tomgangs strøm og forsvandt ved at den fik den sat
ned. Det er mest hørbart ved pick up indgangen, men høres også på de andre indgange, men ikke så meget. Suset var også mest på pick up
indgangen, men det er meget normalt. Men ellers kan jeg sige, at mellemtonen er jo den vigtigeste del og her tager Sugden A28 kegler. Den spiller
rigtigt godt her. Men brummet er en del af forstærkeren. Sådan er den bare.

Jeg kan ikke mindes jeg havde problemer med brum da jeg havde den. Hverken på RIAA eller lineær indgang. Det samme med en kammerat som
fandt den så god så han også udskiftede sin NAD. Han havde heller ikke problemer og har den iøvrigt stadig her 25 år senere!!Kan der have været
forskel i de forskellige produktionsserier?
Det kan der såvidt godt. Men det kan også være min, der brummede lidt. Det var ikke generende som sådan og min HighPhonic MC trafo kunne selvfølgelig øge det ved uheldig placering af denne. Men selv ved MM pick up var der lidt brum. Ved linie ingangene skulle jeg dog skrue stort set helt op uden signal på, før man kunne høre det lidt her. Helt støjfri som en japser var den ikke. Ikke min, i hvert fald. Men lyden var der intet at udsætte på. Den kunne måske være lidt finere opløst i toppen, som jeg synes godt kunne tangere det lidt rå til tider. Her var en Onkyo som afløste den en del bedre. Men en super god forstærker, det var/er Sugden A28 bestemt. Min udgave var den som du ser på det billede jeg uploadede. Senere udgaver havde en meget større volume knap og balance knap, potmetret er det samme fine store ALPS

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Marts 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Frolger skrev:
allanowich skrev:
Det var et andet problem, der fik den til rep. Brummet er der pga den høje tomgangs strøm og forsvandt
ved at den fik den sat ned. Det er mest hørbart ved pick up indgangen, men høres også på de andre indgange, men ikke så
meget. Suset var også mest på pick up indgangen, men det er meget normalt. Men ellers kan jeg sige, at mellemtonen er jo
den vigtigeste del og her tager Sugden A28 kegler. Den spiller rigtigt godt her. Men brummet er en del af forstærkeren. Sådan
er den bare.

Kan du beskrive denne brummen? For det lyder som om min venstre højttalers svingspole slår ind på membranen i de laveste
frekvenser, det er jeg lidt træt af. Derfor skal denne lyd helst ikke brede sig længere ud med en "brummen". Bruger ikke rigtig
pladespiller, og hvis jeg gør, køber jeg en seperat RIAA. Opstår problemerne så stadig?
En konstant tone á la mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm mmmm
Sig dette for dig selv svagt.    

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Hej.

Du har vist ikke sagt om det er en integreret, eller en effektforstærker, du søger?
Jeg synes derfor at du skal prøve at lytte til en Quad 405, som jeg mener spiller som det du beskriver.

Det er en ældre sag, men bundsolid.
Den er nem, og ikke ret dyr at reperere, HVIS den skulle gå i stykker, hvad sjældent sker.
Vil du have endnu bedre lyd, kan den nemt blive endnu bedre ved at skifte enkelte komponenter.
Men som den er spiller den særdeles godt, også hvis du sammenligner med ret dyrt grej.

Prøv at få et lyt på én, så tror jeg du er solgt..

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Marts 2013 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
  Det kan der såvidt godt. Men det kan også være min, der brummede lidt. Det var ikke generende som sådan og min HighPhonic MC trafo kunne selvfølgelig øge det ved uheldig placering af denne. Men selv ved MM pick up var der lidt brum. Ved linie ingangene skulle jeg dog skrue stort set helt op uden signal på, før man kunne høre det lidt her. Helt støjfri som en japser var den ikke. Ikke min, i hvert fald. Men lyden var der intet at udsætte på. Den kunne måske være lidt finere opløst i toppen, som jeg synes godt kunne tangere det lidt rå til tider. Her var en Onkyo som afløste den en del bedre. Men en super god forstærker, det var/er Sugden A28 bestemt. Min udgave var den som du ser på det billede jeg uploadede. Senere udgaver havde en meget større volume knap og balance knap, potmetret er det samme fine store ALPS

Nu bor ham med A28'eren lige i nærheden! Tror jeg går over og giver den et lyt. Er det meget vigtigt at teste på mine egne HT, for det er ikke muligt over ved ham. Eller er det let at danne sig et lytteindtryk ud fra nogle andre højttalere? Var den Onkyo, som den blev erstattet af i samme prisklasse? For ellers kunne det jo være, man skulle se lidt på den også Har ikke været på forummet før fredag, så dejligt at komme tilbage med en masse gode nyttige svar
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2013 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Hej.

Du har vist ikke sagt om det er en integreret, eller en effektforstærker, du søger?
Jeg synes derfor at du skal prøve at lytte til en Quad 405, som jeg mener spiller som det du beskriver.

Det er en ældre sag, men bundsolid.
Den er nem, og ikke ret dyr at reperere, HVIS den skulle gå i stykker, hvad sjældent sker.
Vil du have endnu bedre lyd, kan den nemt blive endnu bedre ved at skifte enkelte komponenter.
Men som den er spiller den særdeles godt, også hvis du sammenligner med ret dyrt grej.

Prøv at få et lyt på én, så tror jeg du er solgt..

Mvh.

Ja det ser da ud som en MEGET gammel sag. Men egentlig dejlig nydelig at se på, med det enkelte design. Dog synes jeg
forforstærkerdelen er utrolig grim. Nægter alligevel at have sådan en forstørret Nintendo 64 stående..
Der er stor prisforskel på DBA. En til 2800 kr, og en til 1600 kr?
Er der forskel på modellerne, eller er de så lette at modificere at mange har gjort det? Ikke for at virke mistroisk over for
nogen, men jeg er ikke så skide erfaren angående forstærkere, så det ville være let at proppe noget gejl i, og med en
mindre tale få den solgt til mig..

Men hvis effektforstærkeren koster 1600 er der vel kun 400 til en forforstærker. Kan nok godt få sparet nogle penge op,
inden jeg finder en god forforstærker - men er det 1 til 1 med hvad for -og effektforstærker skal koste? Har hørt mange sige
det er utrolig vigtigt, og nogle siger det er mere vigtigt med en god effektforstærker til at levere ordentlig power

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Frolger skrev:

Nu bor ham med A28'eren lige i nærheden! Tror jeg går over og giver den et lyt. Er det meget vigtigt at teste på mine egne HT, for det er ikke muligt over ved ham. Eller er det let at danne sig et lytteindtryk ud fra nogle andre højttalere? Var den Onkyo, som den blev erstattet af i samme prisklasse? For ellers kunne det jo være, man skulle se lidt på den også Har ikke været på forummet før fredag, så dejligt at komme tilbage med en masse gode nyttige svar
Ja, nu du siger det, så var den i samme pris klasse, nemmerlig 4000kr. Det var denne Onkyo A807, der afløst den.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2013 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Det var alligevel dobbelt så meget som mit budget Det er da noget af et bæst ;) Tror jeg holder mig til Quad'en, Sugden eller Musical Fidelity'en.. kunne være at flere havde personlige erfaringer/nyttig viden. Også spændende at høre lidt om forstærkers historie egentlig

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Priserne var opgivet som nye. Her kostede A28 3995kr i Audio Consult og A807 kostede 3300kr i Audioscan på dette tidspunkt. Køber du dem brugt.....ja de kan jo kun fås brugt i dag, ja så kan du sagtens finde Onkyo'en til {1500kr og jeg tror ikke at Sugden koster meget mere.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jeg kan få A28 til 1750 kr,- Har aldrig lagt ører til Onkyo, kun hørt det skulle være noget godt "begynder-grej". Det har jeg vel hermed fået afkræftet Hvilket musik lytter du mest til? Kunne også være, at du var en jazz-fanatiker, og derved havde andre behov end jeg

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Min musik smag er ret bred og går derfor over en del genre. Og her udmærker Onkyo sig rigtigt godt. Men pga Onkyo A807's fine forhold mellem grund og overtoner, så klinger akusiske instrumenter ved både klassisk, jazz og unplugget meget autentisk. Men her er Sugden jo også fin. Den er blot lidt livligere i sit væsen end Onkyo'en. Onkyo A807 er rolig i sin måde at gøre det på. To dejlige forstærkere.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg takker for dejlige råd Synes du, at 1750 kr for Sugden A28 er en god pris? For hvis den kun lige er en tand bedre end NAD 3020, synes jeg det er meget at gå fra en forstærker for 500 kr, til en forstærker for 1750 kr Læste nemlig, det var sådan lidt 50/50 med hvad de var bedre til end hinanden. Dog også, at mange opgraderede fra 3020 til A28. Er denne forskel stor?

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jeg synes du skal vælge Sugden A28. Den har et større lydbillede og er mere luftig og gennemsigtig. Nad'en har et billigt kulmodstands potmeter, hvor Sugden har et stot fint Noble potmeter, som har et stort virke område forstået på den måde, at du skal dreje meget for at skrue op. Lydstyrke reguleringen er utrolig jævn og springer ikke pludselig op ad. På Nad'ens, når du ret hurtigt max ved den springer i hurtige trin. Her er Sugdens Noble lækker at bruge. Ja, jeg synes det er en ok pris.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Ved ikke med din nuværende forstærker, men tænkte at den evt. kunne bruges som forforstærker?
Quad 405 effekten er nok en del bedre i mine ører end det du overvejer nu...
Prisen for dem er forbavsende lav, når man først har hørt dem.
De findes da opgraderet, men de fleste er nok originale, da folk ganske enkelt er tilfredse med dem.

Har selv haft et eksemplar af 405 som var opgraderet med et kit (en pose stumper og en vejledning) som kostede 495 kr, og jeg må tilstå at jeg af og til savner den...

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

morten8620
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2010
Sendt: 24 Marts 2013 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Til top Vis morten8620's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten8620

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Jeg synes du skal vælge Sugden A28. Den har et større lydbillede og er mere luftig og gennemsigtig.
Nad'en har et billigt kulmodstands potmeter, hvor Sugden har et stot fint Noble potmeter, som har et stort virke område forstået
på den måde, at du skal dreje meget for at skrue op. Lydstyrke reguleringen er utrolig jævn og springer ikke pludselig op ad.
På Nad'ens, når du ret hurtigt max ved den springer i hurtige trin. Her er Sugdens Noble lækker at bruge. Ja, jeg synes det er
en ok pris.

Mmh.. Det lyder vel nok dejligt Må tilstå, at jeg også er lidt forelsket i den. Forestiller mig den lyder riiigtiig godt ud
fra hvad jeg har hørt af anmeldelser Hvad er forskellen på den og A21 egentlig? Ser tit folk skrive den er god
meeeen man skulle se på A21 først. I mine øjne ser A28 jo bedre ud end A21. Titelmæssigt og udseendesmæssigt

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

FelixTheDane skrev:
Ved ikke med din nuværende forstærker, men tænkte at den evt. kunne bruges som forforstærker?
Quad 405 effekten er nok en del bedre i mine ører end det du overvejer nu...
Prisen for dem er forbavsende lav, når man først har hørt dem.
De findes da opgraderet, men de fleste er nok originale, da folk ganske enkelt er tilfredse med dem.

Har selv haft et eksemplar af 405 som var opgraderet med et kit (en pose stumper og en vejledning) som kostede 495 kr,
og jeg må tilstå at jeg af og til savner den...

Mvh.

Har brugt lang tid på at læse om den på de forskellige forums Dog synes jeg ikke, det er mange anmeldelser, hvor den
får gode vurderinger. Og så anser folk den som utrolig neutral. Den eneste tilgængelig på brugtmarkedet er i Århus, og det
er en så lang tur at det ville være et stort tab bare at lytte til den, og gå derfra tomhændet igen

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2013 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?
id=244288

På Nordsjælland, lige et par hundrede kilometer for langt væk fra mig desværre. :-) Bor forresten i Midtjylland, hvis det ikke
kan ses

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2013 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Frolger skrev:
allanowich skrev:
Jeg synes du skal vælge Sugden A28. Den har et større lydbillede og er mere luftig og gennemsigtig.
Nad'en har et billigt kulmodstands potmeter, hvor Sugden har et stot fint Noble potmeter, som har et stort virke område forstået
på den måde, at du skal dreje meget for at skrue op. Lydstyrke reguleringen er utrolig jævn og springer ikke pludselig op ad.
På Nad'ens, når du ret hurtigt max ved den springer i hurtige trin. Her er Sugdens Noble lækker at bruge. Ja, jeg synes det er
en ok pris.

Mmh.. Det lyder vel nok dejligt Må tilstå, at jeg også er lidt forelsket i den. Forestiller mig den lyder riiigtiig godt ud
fra hvad jeg har hørt af anmeldelser Hvad er forskellen på den og A21 egentlig? Ser tit folk skrive den er god
meeeen man skulle se på A21 først. I mine øjne ser A28 jo bedre ud end A21. Titelmæssigt og udseendesmæssigt
Sugden A21 er mindst 10 år ældre end A28, som jeg mener er fra 81. Lydfilosofi og og den håndlavede konstruktion i samme klasse. Du får lidt bedre phono bøsninger og komponenter i A28. Det var nogle kedelige phonobøsninger i de første udgaver af 28'eren, sikkert de samme som 21'eren, men man forbedrede den lidt her senere.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2013 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

Aaahh.. Jer, som nu kigger, får lige en update (kan jo være der kommer nye tips frem og sådan)

Har egentlig bare været væk den sidste stunds tid, og har ikke fået udrettet noget stort mht. forstærker, sååå
NU FALDT JEG FOR DENNE SAG
En Primare a20? Nogen indvendinger? Beskrivelsen af Primare passer egentlig fint mine kriterier. Driven, lidt mørk klang og
detaljeret. Og så dual mono opbygning til at sparke livet igang på mine GamuT Phi3. De gemmer sig i øjeblikket med min Azur
540A V.2

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 13 April 2013 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Mit bud på en intet mindre end fremragende forstærker med lidt mørk klang, masser af power, flot lyd og fine detaljer, er en
Acurus DIA 100.

Vil man have endnu mere power, lidt mørkere klang, lidt færre detaljer kunne man vælge en Acurus A250 effektforstærker og
f.eks en NAD 106 forforstærker (En virkelig god kombination)

Den ældre Luxmann L-550 ville bestemt også gøre det godt
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum