Forfatter |
|
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 389
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser ud til du har ret m.h.t kl. A driften på Sugden. Den kører ikke hele vejen kl. A men faktisk kun ægte drift i de første watt der afgives. Hvor
mange A watt der i virkeligheden er tale om er spørgsmålet, hvis man søger lidt på nettet omkring det. Bl.a. en gammel tråd her på Hifi4all. Ikke
desto mindre lyder den temmelig godt kan jeg huske. Den kunne dog ikke måle sig med en 13watts triodeforstærker jeg senere fik. Du har ret i at
den lyder i retning af rørlyd i hvertfald i forhold til den NAD jeg før skrev om.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skrevet lidt data på Sugden A28 lidt tilbage i tråden, lige før jeg foreslog noget Acurus. Den har jeg brugt sammen med Snell J2 og E2 i sin tid. Meget dynamisk levende forstærker. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads57 skrev:
allanowich skrev:
Men ellers kan jeg foreslå Acurus A150 eller A250. Her er varme og masser af kræfter. Diskanten er
meget præcis og meget detaljeret.  |
|
|
Synes nu ikke en Acurus A250 er specielt varm i lyden, Men power har den masser af.
Jeg har haft A250 i omkring 13år, inden jeg solgte den. Så jeg kender den.
Brugte den sammen med Aragon 18K pre amp, som jeg stadig har i reserve.  |
|
|
Nej, måske ikke direkte varm, men de har nu flot kontrol over toneområdet, så de bestemt ikke har tendens til at skingre. Dette gør dem ret ørevenlige i deres spillestil. Selv i noget vilde passager i musikken på godt optaget plader, taber de ikke kontrollen, også selvom højttalerne ikke er de nemmeste at trække. De virker lidt bundløse, faktisk. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 671
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Mads57 skrev:
allanowich skrev:
Men ellers kan jeg foreslå Acurus A150 eller A250. Her er
varme og masser af kræfter. Diskanten er
|
|
Synes nu ikke en Acurus A250 er specielt varm i lyden, Men power har den masser af.
|
|
Nej, måske ikke direkte varm,
men de har nu flot kontrol over toneområdet, så de bestemt ikke har tendens til at skingre. Dette gør dem ret ørevenlige i
deres spillestil. Selv i noget vilde passager i musikken på godt optaget plader, taber de ikke kontrollen, også selvom
højttalerne ikke er de nemmeste at trække. De virker lidt bundløse, faktisk.  |
|
|
Mener du at mine Phi3 virker bundløse, eller dine Snell? :-)
Men det er da dejligt med en masse bud, og så blev jeg nok alligevel draget over i noget vintage(?). Mit spørgsmål nu er vel,
om denne A28 er i stand til at drive mine ellers krævende højttalere
Har desværre ikke en funktionel pladsespiller (endnu). Hører bare FLAC filer, og så har jeg jo min Hiface som fjerner jitter
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at skabe lidt overblik
De bud, der har været, er lidt noget gammelt værk - det finder jeg egentlig godtaget, da jeg har læst meget godt om det
 og så er brugtmarkedet vil lidt kedeligt, hvis man er ude efter noget som er lavet i 0'erne
Har haft set på Sugden A28. Det tyder godt, og jeg kan få den til 1750 kr,-. Folk beskriver den som om, at intet kan hamle
op med bang for the buck dér. Men sådan er det vel ved alle personlige erfaringer
Så også på Musical Fidelity A-100X. Spændende, spændende - samtidig kan den også blive kølet lidt af med blæserne! Den
leverer også denne klasse A lyd, dog 50W i stedet for de angivne 11W på Sugden.
De to Acurus er også spændende. Dog har jeg ikke fundet noget til salg
Er stadig frisk på flere bud, det er samtidig en hyggelig tråd med lærerige inputs og erfaringer
Mvh Frolger
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se du går lidt op i klasse A og hvor meget den giver. I dette link fra en tidligere tråd er der en der har målt klasse A effekter i forhold til det
angivne på både Sugden og Musical Fidely. Jeg synes dog ikke du skal hænge dig så meget i det med klasse A eller ikke. Begge forstærkere lyder godt
hvilket dette link heller ikke siger de ikke gør.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=45407&PN=0& TPN=3
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
Det ser ud til du har ret m.h.t kl. A driften på Sugden. Den kører ikke hele vejen kl. A men faktisk kun ægte drift i de første watt der afgives. Hvor mange A watt der i virkeligheden er tale om er spørgsmålet, hvis man søger lidt på nettet omkring det. Bl.a. en gammel tråd her på Hifi4all. Ikke desto mindre lyder den temmelig godt kan jeg huske. Den kunne dog ikke måle sig med en 13watts triodeforstærker jeg senere fik. Du har ret i at den lyder i retning af rørlyd i hvertfald i forhold til den NAD jeg før skrev om. |
|
|
Er dette ikke bare et spørgsmål om en lidt høj tomgangsstrøm?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

|
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
jøka skrev:
Det ser ud til du har ret m.h.t kl. A driften på Sugden. Den kører ikke hele vejen kl. A men faktisk kun ægte
drift i de første watt der afgives. Hvor mange A watt der i virkeligheden er tale om er spørgsmålet, hvis man søger lidt på nettet omkring det. Bl.a. en
gammel tråd her på Hifi4all. Ikke desto mindre lyder den temmelig godt kan jeg huske. Den kunne dog ikke måle sig med en 13watts triodeforstærker
jeg senere fik. Du har ret i at den lyder i retning af rørlyd i hvertfald i forhold til den NAD jeg før skrev om. |
|
|
Vh
Freddy
|
|
|
Jo, i virkeligheden er disse forstærkere jo bare klasse AB med en højere tomgangsstrøm hvilket åbenbart producenterne finder nok til at kalde dem
klasse A forstærkere!!
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
allanowich skrev:
Mads57 skrev:
allanowich skrev:
Men ellers kan jeg foreslå Acurus A150 eller A250. Her er
varme og masser af kræfter. Diskanten er
|
|
|
|
Nej, måske ikke direkte varm,
men de har nu flot kontrol over toneområdet, så de bestemt ikke har tendens til at skingre. Dette gør dem ret ørevenlige i
deres spillestil. Selv i noget vilde passager i musikken på godt optaget plader, taber de ikke kontrollen, også selvom
højttalerne ikke er de nemmeste at trække. De virker lidt bundløse, faktisk.  |
|
|
Mener du at mine Phi3 virker bundløse, eller dine Snell? :-)
Men det er da dejligt med en masse bud, og så blev jeg nok alligevel draget over i noget vintage(?). Mit spørgsmål nu er vel,
om denne A28 er i stand til at drive mine ellers krævende højttalere
Har desværre ikke en funktionel pladsespiller (endnu). Hører bare FLAC filer, og så har jeg jo min Hiface som fjerner jitter
 |
|
|
Nej, det var ikke højttalerne, der var bundløse, men Acurus, der virker som de er uudtømmelige. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fredmarantz/Jøka
Jo, men kan godt sige, ar Sugden A28 blot har en ret høj tomgangsstrøm. Faktisk så høj, at hverken trafo eller lytter kan følge med. Derfor bliver trafoen utrolig varm og Suden A28 har da også en tendens til brum og sus. Jeg fik min reppet på et tidspunkt og valgte jeg på et forslag, at få nedsat tomgangen til en mere normal. Og pludselig var brummet væk og kun hørbart sus på riaa. Den har også lytter i udgangen, så den afskæres under 40-50hz. Så ingen dybbas her, men så kan den bruge sine kræfter og lydkvaliteter på det væsentlige. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøka skrev:
fredmarantz skrev:
jøka skrev:
Det ser ud til du har ret m.h.t kl. A driften på Sugden. Den kører
ikke hele vejen kl. A men faktisk kun ægte
drift i de første watt der afgives. Hvor mange A watt der i virkeligheden er tale om er spørgsmålet, hvis man søger lidt på
nettet omkring det. Bl.a. en
gammel tråd her på Hifi4all. Ikke desto mindre lyder den temmelig godt kan jeg huske. Den kunne dog ikke måle sig med en
13watts triodeforstærker
jeg senere fik. Du har ret i at den lyder i retning af rørlyd i hvertfald i forhold til den NAD jeg før skrev om. |
|
|
Vh
Freddy
|
|
|
Jo, i virkeligheden er disse forstærkere jo bare klasse AB med en højere tomgangsstrøm hvilket åbenbart producenterne
finder nok til at kalde dem
klasse A forstærkere!! |
|
|
Der kom nogle faglige udtryk jeg forstod en papand af. Er det med tomgangsstrøm noget I kan forklare?
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frolger skrev:
Generelt, er der så nogle mennesker, som sælger brugt uden at oprette en annonce på DBA? I så fald, hvor bliver disse
annoncer trykt? Måske folk kender andre hi-fi forummer med brugtmarkedet. Har set på Nerds.dk og hifiklubbens kundeklub,
samt KSB herinde :-) |
|
|
Der sælges mange steder. En bruger på det andet forum du nævner, har lavet en genial søgefunktion der søger på en lang række brugtfora, ikke bar i DK men
også i de omkringliggende lande:
http://www.hifishark.com/
På det andet site, kan du finde en tråd oprettet af udvikleren, som bl.a. oplister hvilke sider der søges på, hvis du vil vide mere.
Men en rigtig god side når man søge brugt.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kalder det også for hvile strøm. Det er en strøm på nogle få 100'rede miliampere, som holder udgangs transitorene en lille smule åbne, så de ikke går helt "off". der opstår en grim forvrængning i diskant området, når transerne skal åbne og lukke helt. Ved at have en lille hvile strøm over dem, går de ikke helt "off". Det holder den ubehagelige cross over forvrængning som det hedder i ave. Det får forstærkeren til at lyde renere i toppen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anker E skrev:
Frolger skrev:
Generelt, er der så nogle mennesker, som sælger brugt uden at oprette en annonce på
DBA? I så fald, hvor bliver disse
annoncer trykt? Måske folk kender andre hi-fi forummer med brugtmarkedet. Har set på Nerds.dk og hifiklubbens kundeklub,
samt KSB herinde :-) |
|
|
Der sælges mange steder. En bruger på det andet forum du nævner, har lavet en genial søgefunktion der søger på en lang
række brugtfora, ikke bar i DK men
også i de omkringliggende lande:
http://www.hifishark.com/
På det andet site, kan du finde en tråd oprettet af udvikleren, som bl.a. oplister hvilke sider der søges på, hvis du vil vide
mere.
Men en rigtig god side når man søge brugt. |
|
|
Mange tak. Det ser spændende ud! Vil foretage mig en research når jeg får fri og kommer på weekend  Hvad syntes
du/I om en A28 til 1750 kr,-? Er det pengene værd?
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Fredmarantz/Jøka
Jo, men kan godt sige, ar Sugden A28 blot har en ret høj tomgangsstrøm. Faktisk så høj, at hverken trafo eller lytter kan
følge med. Derfor bliver trafoen utrolig varm og Suden A28 har da også en tendens til brum og sus. Jeg fik min reppet på et
tidspunkt og valgte jeg på et forslag, at få nedsat tomgangen til en mere normal. Og pludselig var brummet væk og kun
hørbart sus på riaa. Den har også lytter i udgangen, så den afskæres under 40-50hz. Så ingen dybbas her, men så kan den
bruge sine kræfter og lydkvaliteter på det væsentlige.  |
|
|
Er det en hørbar brum og sus? Sus kan jeg da forstå positivt som en luftig diskant, men er det ikke sådan du mener det? Jeg
tror ikke bassen er noget problem på mit lille værelse. Dejligt den bruger sine kræfter på de andre skeptiske ting så. Har en
far om er snedker, så et DIY projekt med absorberer og diffusere skal snart påbegyndes, for at skabe et mere omfattende
lydbillede.
Er det kun ved en fejl brummen og sussen fremkommer, siden du fik den repareret, eller er det en normal ting ved denne
forstærker?
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var et andet problem, der fik den til rep. Brummet er der pga den høje tomgangs strøm og forsvandt ved at den fik den sat ned. Det er mest hørbart ved pick up indgangen, men høres også på de andre indgange, men ikke så meget. Suset var også mest på pick up indgangen, men det er meget normalt. Men ellers kan jeg sige, at mellemtonen er jo den vigtigeste del og her tager Sugden A28 kegler. Den spiller rigtigt godt her. Men brummet er en del af forstærkeren. Sådan er den bare. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg siddet og læst på tråden, men har ikke helt fanget om det er en integreret eller effekttrin du eftersøger?
|
Til top |
|
|
jøka Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det var et andet problem, der fik den til rep. Brummet er der pga den høje tomgangs strøm og forsvandt ved at den fik den sat
ned. Det er mest hørbart ved pick up indgangen, men høres også på de andre indgange, men ikke så meget. Suset var også mest på pick up
indgangen, men det er meget normalt. Men ellers kan jeg sige, at mellemtonen er jo den vigtigeste del og her tager Sugden A28 kegler. Den spiller
rigtigt godt her. Men brummet er en del af forstærkeren. Sådan er den bare.  |
|
|
Jeg kan ikke mindes jeg havde problemer med brum da jeg havde den. Hverken på RIAA eller lineær indgang. Det samme med en kammerat som
fandt den så god så han også udskiftede sin NAD. Han havde heller ikke problemer og har den iøvrigt stadig her 25 år senere!!Kan der have været
forskel i de forskellige produktionsserier?
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Det var et andet problem, der fik den til rep. Brummet er der pga den høje tomgangs strøm og forsvandt
ved at den fik den sat ned. Det er mest hørbart ved pick up indgangen, men høres også på de andre indgange, men ikke så
meget. Suset var også mest på pick up indgangen, men det er meget normalt. Men ellers kan jeg sige, at mellemtonen er jo
den vigtigeste del og her tager Sugden A28 kegler. Den spiller rigtigt godt her. Men brummet er en del af forstærkeren. Sådan
er den bare.  |
|
|
Kan du beskrive denne brummen? For det lyder som om min venstre højttalers svingspole slår ind på membranen i de laveste
frekvenser, det er jeg lidt træt af. Derfor skal denne lyd helst ikke brede sig længere ud med en "brummen". Bruger ikke rigtig
pladespiller, og hvis jeg gør, køber jeg en seperat RIAA. Opstår problemerne så stadig?
|
Til top |
|
|
Frolger Forum Bruger

|
Sendt: 22 Marts 2013 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
svendborg@email skrev:
Nu har jeg siddet og læst på tråden, men har ikke helt fanget om det er en integreret eller
effekttrin du eftersøger?
|
|
|
Begge dele. Hvis du læser lidt førhen har jeg også overvejet Acurus P150 eller P250 effekttrin
Men med et effekttrin skal en preamp også indgå med budgetten 2000 kr,-
|
Til top |
|
|