Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 21:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mørk klang og power? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Nu det godt nok nogen år siden 2009 eller 2010 måske begge år, hvor jeg hørte naim sammen med audiovector med
bånddiskant (electro days i Odense) der synes jeg ikke toppen lød specielt rund og blød, mindes at de have en rytmisk spille
stil, de naim de brugte dengang
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

morten8620 skrev:

hvis du godt kunne lide NAD 3020, skulle du give denne Sugden en chance

http://www.dba.dk/forstaerker-sugden-a28-kla/id-
90345930/

Denne Audiolab har også en dejlig lyd

http://www.dba.dk/integreret-forstaerker/id-
89637182/

Har haft kig på Sugden, det ser skam også spændende ud. Igen engelsk Det lytteindtryk jeg fik af NAD 3020 var, at
den havde en dejlig varm lyd. Det var også på to baghøjttalere med 2 diskanter på hver, så lyden var temmelig diffust. Ved
jazz blev stemmerne gengivet med en dejlig tryg klang, som hældte til den mørke side.

De render jo i hælene af hinanden, A28 og 3020. Hvad den ene har, har den anden og omvendt. Dog blev jeg lidt nervøs, da
anmelderen inde på sitet af A28 skriver: "hvis du har højttalere med en følsomhed på 90dB eller derover, så KØB. Hvis ikke,
så lad være" Er det en meget kritisk analytiker eller?? Dynamikken er som sagt heller ikke den bedste, men dette er vel
ligemeget på et værelse på 10m2? (får sat diffusere og lidt hjælpemidler op)
Til top Vis Frolger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frolger

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Zwonkie skrev:
Frolger skrev:

Ja altså, forandrig fryder jo altid. Synes 2k er med til at give et fint boost, i forhold til hvad man kan få for den pris.
Som du selv nævner er Rega Mira3 her til salg, har bare læst anmeldelser som siger den er ekstrem neutral. Det kan også
være en upålidelig kilde. Har du personlige erfaringer med den? :) Det skulle jo være deres mest powerfulde

Mja, mange nye ting lyder godt fordi det er "nyt" for øret og der er noget nyt man ligger mærke til ved lyden, men du skulle
jo gerne have noget du også bliver glad for i længden.

Som sagt, jeg har kun hørt deres Brio-R og Rega DAC, som i mine øre lød afdæmpet og derved lidt mørkt - jeg fandt dem
lidt for kedeligt, men det kan jo være det er din boldgade.

Jeg smider lige nogle andre mærker afsted, det kan godt være de ikke alle er varme, men så må folk lige komme med
deres erfaring omkring dem.
- ROTEL, har aldrig hørt dem, men navnet lyder varmt ;)
- MARANTZ, tilbagelænet
- HEGEL, dyb bas som måske får dem til at virke lidt varmt.
- ROKSAN, nok tættere på neutralt end varmt

Og som du selv har prøvet, så kan jeg kun anbefale Naim Nait5i, Men jeg er også naim mand og den går desværre for
omkring 4k brugt :/

Har fået nok "tilbagelænet". Derfor jeg blev så dejlig overrasket over Naim. Her fremkom detaljer, bas og vokaler på en
FRISK måde! Har set Naim Nait i5 til de 2500 kr,- brugt. Kan jo være man er heldig igen

Rotel er for mig alt for "upersonligt". Mange ejere af dem har ikke behandlet dem ordentligt, ser det ud som om. Og så
bruger ROTEL også alt for meget arbejdskraft på disse sorround/stereo forstærker twists. Det er som om noget går tabt i alt
den rod

Hegel og Roksan er begge for dyrt til mig.

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Nu det godt nok nogen år siden 2009 eller 2010 måske begge år, hvor jeg hørte naim sammen med
audiovector med
bånddiskant (electro days i Odense) der synes jeg ikke toppen lød specielt rund og blød, mindes at de have en rytmisk spille

Det er vel også det Naim er kendt for. Rytme og driven i lyden    Har jo en rør-dac, som klarer det med stemmerne meget
godt. Detaljer er også fint afrundet. Dog tænker jeg bare, at der skal flere kræfter til. Musikken er ikke såååå.. fremtræden, og
det kan jeg love for Naim kan sørge for!

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Xindak

Music Fidelity Class A

Musical Fidelity... Har længe gået og overvejet dette mærke også! Har dog aldrig lyttet til det? Nogen her på forummet med et
par lytteindtryk/erfaringer de kan beskrive? For en flot varm lyd med god punch er vel det jeg vil ha'. Og så MF's myter om, at
de bliver kogeplade varme, er vel ikke gældende ved denne grundet blæserne?

Xindak'en har jeg henvendt mig til. Den er desværre for dyr, og sælger vil ikke gå ned i pris

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Nu det godt nok nogen år siden 2009 eller 2010 måske begge år, hvor jeg hørte naim sammen med
audiovector med

Helt enig, var også til en demo aften med Audiovector/Naim og jeg havde samme oplevelse som dig. Men jeg ved ikke om det
måske skyldes Audiovectors bånddiskant? for da jeg skiftede mellem roksan, rega, vincent og naim hjemme hos mig, syntes
jeg naim fik bedre styr på diskanten (uden at mister detaljerne) i forhold til de andre.

Som frogler også nævner, så syntes jeg Naim XS/nait5i har et godt kompromi mellem nærvær og detaljer, samt god rytme
(ingen overraskelse her).
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Zwonkie skrev:
gasolin skrev:
Nu det godt nok nogen år siden 2009 eller 2010 måske begge år, hvor jeg hørte naim
sammen med
audiovector med

Helt enig, var også til en demo aften med Audiovector/Naim og jeg havde samme oplevelse som dig. Men jeg ved ikke om
det
måske skyldes Audiovectors bånddiskant? for da jeg skiftede mellem roksan, rega, vincent og naim hjemme hos mig, syntes
jeg naim fik bedre styr på diskanten (uden at mister detaljerne) i forhold til de andre.

Som frogler også nævner, så syntes jeg Naim XS/nait5i har et godt kompromi mellem nærvær og detaljer, samt god rytme

Jaa.. Så er det jo bare det, at jeg nok skal have en meget god tålmodighed, før jeg har sådan en stående på mit rack.
Venter spændt på svar med erfaringer fra Sugden A28 og Musical Fidelity A-100X.
Forresten nogen der kan oplyse den kontinuerlige udgangseffekt på A28? Efter noget tids googling kan jeg stadig ikke finde
nogle nyttige specifikationer (bortset fra god anmeldelse her på siden)

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Zwonkie skrev:
gasolin skrev:
Nu det godt nok nogen år siden 2009 eller 2010 måske begge år, hvor jeg hørte naim
sammen med
audiovector med

Helt enig, var også til en demo aften med Audiovector/Naim og jeg havde samme oplevelse som dig. Men jeg ved ikke om
det

Synes elac's bånddiskanter lød godt,blev brugt som surround ved siden af B&O rummet, mindes audiovector diskanterne
skulle være nævnt i et tysk blad som en af de bedste diskanter i verden, men med rigtig high end skal der ikke meget til for
at en ellers udemærket forstærker (eller noget andet) kan få nogen rigtige gode højtaler til ikke at lyde optimalt

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:

Synes elac's bånddiskanter lød godt,blev brugt som surround ved siden af B&O rummet, mindes audiovector diskanterne
skulle være nævnt i et tysk blad som en af de bedste diskanter i verden, men med rigtig high end skal der ikke meget til for
at en ellers udemærket forstærker (eller noget andet) kan få nogen rigtige gode højtaler til ikke at lyde optimalt

Er som altid enig med dig Gas' ;)

Måske er jeg bare ikke helt til bånddiskanter eller også har jeg siddet dårlig i forhold til deres dispersion.

Det skal lige siges jeg syntes audiovector og naim spillede rigtigt godt, men det er nok ikke et setup jeg ville have kørende i
baggrunden mens jeg taster løs på computeren, det er de alt for detajleret til. De kræver sin opmærksomhed af lytteren for at
sætte helt pris på dem.

Selvom jeg ikke er meget for at indrømme det, så har jeg oplevet at skifte RCA kabler har taget meget af diskant
klingen/reasonant, men det er en helt anden diskussion :/
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

hvorfor ikke skifte rør i din dac? (og nej jeg har ikke læst hele tråden om det er forslået før), men det er værd at overveje.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Sugden A28 er på 40W/kanal AB og 10 W/kanal i kl A. Frekvensgang: 20-20000hz +-1db
Harmonisk forvrængning: 0.03% A mode og 0.04 B mode
Kanal separation -60db ved 1khz
Signal/støj forhold v/fuld effekt -72db ved riaa indgang og 90db ved linie indgangene.
Følsomhed mm input: 1.7mV eller 3.6mV (kan omskiftes) v/47kohm
Følsomhed linie indgange: 100mV ved 180Kohm
Vægt 6.5kg

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Men ellers kan jeg foreslå Acurus A150 eller A250. Her er varme og masser af kræfter. Diskanten er meget præcis og meget detaljeret.   

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Men ellers kan jeg foreslå Acurus A150 eller A250. Her er varme og masser af kræfter. Diskanten er
meget præcis og meget detaljeret.   

Er prisen også realistisk? Kan ikke finde noget på brugtmarkedet :) Er der nogle butikker i midtjyllandsområdet hvor man kan
gøre sig et lytteindtryk af disse forstærkere? (snakker også om Sugden og Musical Fidelity)

Generelt, er der så nogle mennesker, som sælger brugt uden at oprette en annonce på DBA? I så fald, hvor bliver disse
annoncer trykt? Måske folk kender andre hi-fi forummer med brugtmarkedet. Har set på Nerds.dk og hifiklubbens kundeklub,
samt KSB herinde :-)

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Prisen på Acurus effektrin brugte er ikke slem på nogen måde. En Acurus A150 som min, kan du godt finde til 2500kr. og en A250 til nogenlunde samme pris.    jeg har sættet på billedet.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Men ellers kan jeg foreslå Acurus A150 eller A250. Her er varme og masser af kræfter. Diskanten er

Synes nu ikke en Acurus A250 er specielt varm i lyden, Men power har den masser af.
Jeg har haft A250 i omkring 13år, inden jeg solgte den. Så jeg kender den.
Brugte den sammen med Aragon 18K pre amp, som jeg stadig har i reserve.
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Prisen på Acurus effektrin brugte er ikke slem på nogen måde. En Acurus A150 som min, kan du godt
finde til 2500kr. og en A250 til nogenlunde
samme pris.    jeg har sættet på billedet.

Googlede den også lige. Fine anmeldelser. Dog er 2500 kr for et effekttrin meget. Skal vel også have en forforstærker, eller
kan jeg bruge min Cambridge der? Tænker bare det er mest spændende og bedst med helt nyt grej i mit rack :)

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 21 Marts 2013 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Mener den Sugden A28 kan give det du søger. Jeg havde engang en NAD 3150 der var en videreudvikling af 3020. Da jeg gik fra 3150 til A28'eren
kan jeg huske en gevaldig forskel i Sugdens favør. Det lød som om musikken spillede langsommere eller gik et gear ned!! Det var jo bare fordi
forstærkeren spillede med et større overblik og kørte i kl A var konklusionen på dette interessante fænomen. Det lød samtidig mørkere hvad der er
typisk ved bedre hifi grej i det hele taget.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Mads57 skrev:
[QUOTE=allanowich] Men ellers kan jeg foreslå Acurus A150 eller A250. Her er varme og masser af
kræfter.
Diskanten er

Synes nu ikke en Acurus A250 er specielt varm i lyden, Men power har den masser af.
Jeg har haft A250 i omkring 13år, inden jeg solgte den. Så jeg kender den.
Brugte den sammen med Aragon 18K pre amp, som jeg stadig har i reserve.

Kan du så definere "masser af power"? Vil skam hellere have god lyd end jeg vil have det bare er højlydt Hvad er
dine
erfaringer? Kontrol i bunden, præcis i bunden, detaljer, dynamik?
Angående din Aragon.... hvad havde du forestillet dig for sådan en, hvis den bare står som reserve?

Frolger
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Marts 2013 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

jøka skrev:
Mener den Sugden A28 kan give det du søger. Jeg havde engang en NAD 3150 der var en videreudvikling af
3020. Da jeg gik fra 3150 til A28'eren
kan jeg huske en gevaldig forskel i Sugdens favør. Det lød som om musikken spillede langsommere eller gik et gear ned!!
Det var jo bare fordi
forstærkeren spillede med et større overblik og kørte i kl A var konklusionen på dette interessante fænomen. Det lød
samtidig mørkere hvad der er
typisk ved bedre hifi grej i det hele taget.

Det lyder lidt som et skift til rør egentlig? Som nævnt tidligere, vil jeg også have en fodtramp effekt. Der skal stadig være
glade og entusiasme i musikken. Det er dejligt med myrekryb når der bliver jammet på en rolig guitar, men jeg vil stadig
kunne rocke med. Nu lytter jeg ikke kun til jazz. Gasolin bliver også tit afspillet, samt Peter Gabriel, Pink Floyd, ja jeg ved
ikke hvad

Spiller den ikke kun klasse A i de første 11 watt eller noget i den stil? Ellers skifter den vel over til klasse AB?
Mvh Frolger

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum