Emne: Digital done right ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4856
|
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
FreZh skrev:
Jeg synes ikke jeg kan læse nogen steder, at nogen påstår en stream løsning er bedrefordi man kan tage backup eller det sjældnere går i stykker. Spørgsmålet går på din påstand om en CD er mindre problematisk fordi musikken ikke forsvinder hvis noget går i stykker, hvilket jeg også synes er et ualmindelig dårligt argument. ALT hardware kan og vil gå i stykker og digital musik aldrig forsvinder hvis man har taget sine forbehold. |
|
|
Mit argument var, at med CD eller LP har du altid musikken rede ved hånden. Mange vælger at skippe de fysiske medier, når de går over til streaming, men glemmer enten backup eller sætter den op på en uhensigtsmæssig måde, så man mangler den, når fejlen opstår.
Modargumentet var at have en NAS med Raid, for "det kan aldrig gå galt!"
Men faktum er, at alt kan gå i stykker... plader bliver ridsede, hardiske får fejl-sektorer, lasere brænder af, pickup'er slides osv.
Men det er et faktum, at jeg altid har min musik, uanset afspillers stand. Det har man også med en NAS med Raid og backup et 3. sted.
Men som sagt... mange glemmer backup'en, når de overgår til streaming!
|
Til top |
|
|
thomas.larsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 21:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj i tråden
Jeg kører synology nas i raid så jeg har en kopi af mine filer i tilfælde af den ene hdd går itu. Ja selvfølgelig kan begge stå af, meeeeeen på samme tid!! Hmmm ikke stor sandsynlighed herfor, men selvfølgelig kan uheldet være ude..... Derfor har man en ekstern hdd liggende i en bankboks med en backup!
Jeg vil så lige tilføje at jeg også er rigtig begejstret for streaming. mit setup består af en modificeret sonos som er kablet med et nordost Valhalla coax kabel til en DAD dac10 med cap box.
Brugervenligheden/platformen på sonos er ganske enkelt suveræn og alt er ligetil, så ikke megen opsætning og svigt i denne løsning, alt virker bare HELE TIDEN!
I mit setup har jeg fået parret de enkelte apparater og ligeså ht kabler, strømkabler, afkobling osv så JEG pt ikke har hørt/testet nogen cd afspiller der kan matche det min streaming løsning kan.
Mikkel: lige en reminder....... jeg har tidligere inviteret dig til et smut til Fyns land med din mcintosh så jeg kunne modbevise din tro på at en cd er bedre end en streaming løsning og Min streaming løsning er faktisk endda noget billigere end feks din mcintosh og måske det det så alligevel ville ende i smag og behag som er forskelligt, og heldigvis for det.
Dette var så min ydmyge mening
Thomas __________________ Thomas
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har som sagt oplevet en stor SAN box stå helt af, så jo, det kan ske. Og så er en backup rar at ha'.
Jeg takker for invitationen, men jeg har også hørt MEGET dyre streaming-løsninger, og jo de lyder også rigtig godt. Men jeg har også hørt mange jævne streaming-løsninger, som bare lyder fint til prisen.
Jeg er ikke i tvivl om, at du har en rigtig god løsning. Og det vigtigste er, at du er glad for den.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 23:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
2 terabyte Seagate HDD, fyldt op med musik og film, døde efter 3 mdr...... slør i læse/skrive hovede arm leje, gravede "spor 0" i stykker = alt dødt. Jo da, fik en ny på garantien, men hvad hjælper det??? Alt hvad der var på den, er væk "for ever" __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Hansande Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
HOLM Acoustics Branchemedlem

Soundboks
Bruger siden: 18 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. Snusede lige forbi H4A efter flere års fravær - dengang indebrændt.. Lidt synd at tråden blev tabt og den nu handler om alverdens ulykker og hvad der nu kan gå galt. Det handler vel om temparament hvilket medie man er til. Analog rig der lyder superb koster i mine erfaringer det samme som en digital kæde der yder til lige stor fornøjelse. Jeg siger ikke de lyder ens men at de bringer den rette fornøjelse til ejeren der har investeret tid og penge i en kombination der giver dem glæde. Jeg har brugt rigtig lang tid på at dykke ned i problematikkerne på digitale kæder, det er der kommet lidt udstyr ud af: Aeris (USB/DAC) for Jeff Rowland, Halo CD1 (Yep noget så outdated som en CD spille) og Zdac (USB/DAC) for Parasound.
Jeg har lidt kommentarer: Hvis man på et digitalt medie i et vilkårligt format er i stand til at genskabe de originale 1'er og 0'er og preservere disse hele vejen frem til DAC chippen, og ikke har huller i datastrømmen, har man rimelige chancer for at få det til at lyde ens ligemeget hvor det kommer fra. Det er så bare lige det der er svært. Jeg oplever igen og igen at det er fordi der sker noget i deres afspille kæde der gør at man ikke får originale data igennem kæden. Software re-sampling, auto gain, EQ's, o.s.v. Det er langt oftest her grunden ligger til forringelser i audio data kvaliteten. Det er vigtigt at der styr på tid/clock/jitter og implementringerne omkring dette er i orden. Desværre er det ingen garanti at bruge asynkron USB. En asynkron USB lever af en clock der genereres på USB afspilleren. Er kvaliteten af clocken ringe kommer dit asynkron link også til at performe ringe. På den anden side er der intet til hinder for at få styr på clocken på isocron/adaptiv USB. Du skal blot have en ordentlig generering af clock udfra det indkomne audio data signal. Det kan på både asynkron og adaptiv USB lade sig gøre at lave en ultrakvalitets clock. Fordelen ved at gøre det på en adaptiv USB er så at man kan slippe for driver helvedet og kan dele den mekanisme der fjerner jitteren med de andre inputs Toslink/SPDIF/AESEBU/I2S - og det er jo fedt :-) M.h.t. til samplerates står jeg u-politisk, men man har jo de filer og skiver man har fordi man vil afspille dem, og gerne så kvalitativt som muligt. Min erfaring er at man kan få rigtig god lyd ud af 44.1/16 hvis man behandler det ordentligt. Når man går fra det digitale over i den analoge domæne er det f*st-f*cking vigtigt at man har styr på hvad man laver. Det er her mange designere går galt i byen. Det analoge signal der kommer ud af DAC chippen består af trappetrin den har korresponderende størrelse i forhold til sample frekvens og bit antal. For at den (sløve) analoge elektronik skal kunne følge med (Slew rate distortion) skal trappetrinnene være så små og tætte i tid som muligt. Dette gøres ved sample rate konvertering. Men dette skal gøre rigtigt hvis man ikke vil komme i samme problemer som beskrevet ovenfor. D.v.s. man skal sample rate konvertere 2, 4 eller 8 gange og ikke skæve rates som 44.1kHz til 192kHz. Når du samplerate konverterer skævt får du ikke dine originale samples igennem, men en udtværing af det originale signal. Ved lige up-sampling er dine originale samples intakte, men med en eller flere samples indført imellem disse. Dette går galt i ca 50% af tilfældene, blot drevet af at vil have det største tal til databladet.. så er der lige det med kabling af USB. Det sker at man løber i problemer med USB kabling p.g.a. stelvejen som sender støj eller andre forstyrrelser fra computer til DAC. Nogen gange kan det afhjælpes ved kabel valg. Ikke mærke bestemt, men blot noget der bekæmper problemet. Nogen gange er der brug for en "blød" stelvej andre gange en "hård" stelvej. Så M2Tech HiFace og andre USB til SPDIF convertere med digital skilletrafo kan være en kærkomment fix til at bryde den elektriske kontakt mellem computer og anlæg. Og en HiFace tan trække et 100 meter kabel hvis det er korrekt impedans og ordentligt termineret. En USB 2.0 kan garantere funktionalitet 2 meter og USB 1.1 kan garantere på 5 meter. USB audio har intet datacheck, så hvis det ikke kommer frem korrekt er der intet at gøre, tabte data re-transmitteres ikke. Og med 2 til 5 meter kabler står din computer jo nærmest oven på anlægget. Jeg bruger HiFace, FLAC, Foobar2000 i kernel mode. CD og vinyl når jeg får styr på min RIAA.
Jeg vil mene en god optagelse analog eller digital i hvilken som helst tidsalder kan noget helt specielt.
Man kan vel læse dette indlæg som: Jan, jeg savner dig - godt at se du har fået øjene op for noget kvali digital. 
m.v.h. Thomas
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan tilslutte mig @Janils første indlæg. Pladespiller og CD kan ikke nå et fornuftigt streamer-setup til sokkeholderne og slet ikke med pris/ydelse i tankerne.
Desværre skred debatten meget tidligt i denne tråd for min smag, så jeg vil blot konstatere min enighed med @Janils.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle formater kan jo noget og det er meget nemt at læse i tråden, at der er forskellige opfattelser og oplevelser med disse. Jeg kan vel også argumentere for, at det musik der først kom på LP er autentisk, så det digitale må alt andet lige blot være kopier af disse. Om de så er bedre eller dårligere må vel være op til den enkelte at bedømme, Men de er nemme at administrere. Udviklingen skal ikke stoppes og der var helt sikkert også nogle der mente, at stereo vinyl var et tilbageskridt fremfor mono lakplader.
|
Til top |
|
|
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg kan tilslutte mig @Janils første indlæg.Pladespiller og CD kan ikke nå et fornuftigt streamer-setup til sokkeholderne og slet ikke med pris/ydelse i tankerne.Desværre skred debatten meget tidligt i denne tråd for min smag, så jeg vil blot konstatere min enighed med @Janils.
|
|
|
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig ovenstående. Og det er efter at have været meget skeptisk på forhånd, og så vælge at give det en chance. Det forekommer mig også, at der er for mange der afviser kvaliteten af afvikling fra pc eller Mac ud fra fordomme, eller teoretiske argumenter. For mig har målet været den mest tilfredsstillende lyd, og jeg har ikke fantasi til at forestille mig nogen cdafspillere kan gøre det bedre, for ikke at sige lige så godt. Hvis man kan blive nogenlunde enige om at streaming er på højde med den optimale cdafvikling, har man jo hele det højopløste musikmarked tilgode. Og så er hovedet da efter min mening slået på sømmet med hensyn til hvad der er fremtiden
Jeg vil lige nævne, at jeg også har et analog setup, som er af god kvalitet til 50-100k. Det er på den baggrund jeg har skrevet ovenstående.
|
Til top |
|
|
BrianC Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Da rart at der alligevel synes at være håb for de streamingløsninger, mange lever trygt og godt med.
Hvis trådstarters idé var at diskuttere værdien af "tweaks" på en digital løsning, kan jeg bidrage med, at der efter min mening er lige så mange muligheder her, som ved ethvert andet medie. Digital kabling, afkobling, strømforsyning etc. Der er efter min opfattelse lige så mange lydmæssige parametre at fornøje sig med som ved f.eks. en grammofon.
Jeg er dog på det seneste blevet lidt bekymret, da jeg har ofret megen omhu - og vel også penge - på en løsning, der ikke er baseret på asynkron usb. Nogle gange føler man sig lidt som sidste mand, som nåede at købe en Video 2000 afspiller .
En modificeret Sonos er også kilden her i huset, og gør det godt! Med afmonteret wi-fi-kort og kablet til en trådløs bridge-enhed, kan man vel også sige, at den rent elektrisk er så langt fra PC/NAS som muligt - hvis det altså har reel betydning. Transmissionen sker også iht. en kendt protokol, så intet datatab eller udfald her.
Der er åbenbart grøde på streamer-fronten: Aurender, Aurality, NAD M50 m.fl. Personligt er jeg dog på udkig efter en streamer, der er mulig at styre med ekstern clock. Sådan én har jeg nemlig i min dejlige EmmLab-dac. Kunne være interessant, såfremt hele den digitale kæde kunne blive "locked".
Jeg har læst i Jan´s fine anmeldelse af Aurender, at der findes én der. Men prisen
Mvh
Brian
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg kan tilslutte mig @Janils første indlæg.Pladespiller og CD kan ikke nå et fornuftigt streamer-setup til sokkeholderne og slet ikke med pris/ydelse i tankerne.Desværre skred debatten meget tidligt i denne tråd for min smag, så jeg vil blot konstatere min enighed med @Janils. |
|
|
Ja, og der er også stadig folk der mener at jorden er flad..... Du har helt tydelig Aldrig haft en god pladespiller..... Eller en god Cd-afspiller. Ingen streaming løsning kommer bare i nærheden af en nogenlunde pladespiller..... Når vi snakker om naturlighed, dynamik og klang...... Digital legetøj er godt, hvis man har for meget fritid, og skal ha noget at lege med.... Men det har ikke noget med naturlig lyd at gøre. Allan
|
Til top |
|
|
FreZh Branchemedlem

Ansat hos Dali
Bruger siden: 07 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 550
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Host host Så er der også dem der vil sige jorden er rund, når det faktisk har en oblate spheroid form.. Jeg er direkte uenig i din påstand om at en pladespiller gengiver en naturlighed, for faktum er at den introducerer langt mere forvrængning end de digitale medier. Men fordi det er en analog forvrængning, lyder det faktisk ikke så skidt endda. Og angående dynamisk område er der vist heller ingen tvivl om at vinylen er LANGT ringere end CD'en. Så mere naturlig og bedre dynamik, nej. Med det sagt synes jeg begge medier kan give rigtig gode oplevelser, men optagelses sandhed dukker frem på det digitale medie.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle medier har fordele og ulemper, både CD, vinyl og... streaming!
Nogle kan godt lide lyden af det ene, og nogen kan lide lyden af noget andet... jeg kan godt lide lyden af det hele, hvis eller setup'et er af en vis kvalitet. Og her rammer Thomas Holm sømmet på hovedet, for han undgår at blive religiøs i sin udtalelser. Han fornægter ikke andre medier, selv om han er ekspert i digital overførsel i mange former.
Jeg synes, at jeg selv har verdens bedste CD-afspiller og vinyl-fræser... og jeg har da også engang hørt dCs største dac med streaming fra en Mac Mini. Og alle dele lød rigtig godt.
Men dCs dac var bare voldsomt dyr, til sammenligning!
Jeg er ikke i tvivl om, at Jan (trådstarter) har et af Danmarks bedste(!) streaming setups... men det er også til en vis pris!!! Aurender og EmmLabs Dac2X: ca. 150.000,- plus diverse (iPad, kabler mm.)
Pris og kvalitet hænger som regel sammen...
|
Til top |
|
|
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal også siges at det er nemmere at opbygge et anlæg, som har en lettere dæmpet gengivelse, og på den måde fremføre musikken mere "musikalsk". Hvilket mange foretrækker, da de så ikke bliver mindet om mere end de bryder sig om at vide. Så snart man begynder at sammensætte et system, der hiver alle detaljer - godt som skidt - frem i lydbilledet. Så sætter det unægtelig langt større krav til akustik, opsætning og generel fin-tuning. Jeg har hørt vildt billige anlæg spille rart, afslappet og "musikalsk. Bevares, de manglede detaljer, defineret bas, "luft" og alle de andre fanzy facetter, som gør en god musisk oplevelse bedre. Men hvis man spille musik og nyde musikken for musikken og ikke ønsker at blive mindet om teknikken, så er det altså nemmere at komme i mål med mindre afslørende/tilgivende systemer. f.eks bliver der tit snakket om varme og liv ved rør og vinyl. Og jeg kan sagtens forstå det, for hvis ikke ny og "bedre" teknologi er tøjlet korrekt, så vil det generelt opfattes, som en - totalt set - dårligere løsning. Intet produkt er bedre en den som skal benytte det. Man kan sagtens lave gode streamerløsninger, efter min mening. Men det kræver at de værste faldgrupper undgås. Og det kræver disciplin og tid at undersøge detaljerne i godt setup til bunds. Jeg benytter selv et dedikeret linux setup på en Raspberry pi og en Hiface 2, som så styres via LAN fra min bærbar i sofaen. Virker glimrende og stabilt uden ballade. Kræver måske lidt at sætte op, men det er bestemt overkommeligt. Jeg syntes tingene bør sættes i perspektiv. Jo jeg oplever da bestemt forskel på f.eks cd, foobar, linux osv. Men der skal altså nogle gange lidt AB test til for at være sikker  De fleste anlæg jeg har hørt, har haft de største problemer pga akustik, opstilling og justering. Ikke fordi der blev benyttet cd, streaming eller LP. Der findes et hav af kompromiser og samtidig gode/dårlige løsninger på meget af det samme. Hvis jeg havde X antal kr at gøre godt med. Så ville jeg hellere have et setup som have færrest mulige fejl, frem for et setup med en specifik fremhævelse af enkelte kvaliteter  Teori er vigtigt for at få det hele til at hænge sammen, men uanset anlæggets princip og teknik, så er målet vel stadig, at kunne sætte osv ned og lytte til vores ynglingsmusik og falder lidt hen, vipper med foden, glemme problemerne - samt vigtigst af alt, ignorere systemet der gengiver musikken
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
daniels skrev:
Jeg kan tilslutte mig @Janils første indlæg.Pladespiller og CD kan ikke nå et fornuftigt streamer-setup til sokkeholderne og slet ikke med pris/ydelse i tankerne.Desværre skred debatten meget tidligt i denne tråd for min smag, så jeg vil blot konstatere min enighed med @Janils. |
|
|
Ja, og der er også stadig folk der mener at jorden er flad..... Du har helt tydelig Aldrig haft en god pladespiller..... Eller en god Cd-afspiller. Ingen streaming løsning kommer bare i nærheden af en nogenlunde pladespiller..... Når vi snakker om naturlighed, dynamik og klang...... Digital legetøj er godt, hvis man har for meget fritid, og skal ha noget at lege med.... Men det har ikke noget med naturlig lyd at gøre. Allan |
|
|
Sjovt, jeg vil kunne sige det samme ditto.
Du har så tydeligt aldrig haft et godt streamer-setup...
Suk... Og så kunne jeg alligevel ikke holde mig fra denne tråd, hvor jeg ved at alle indlæg, der taler for streaming, vil blive sablet ned af pladespiller-folket. Og vi ikke kommer nogle vegne.
Kunne også være derfor trådstarter har forladt tråden for længst...
Diskussionen herinde handler i min bog ikke om god musik, men om religion og klamren til gamle dage.
Jeg synes jeg har hørt en del forskellige setups, også i den ubetalelige klasse.
Alligevel får man altid kastet kluden i hovedet; "du har bare ikke hørt noget der var godt".
Hvornår har man det?
I virkeligheden skulle der vel stå; "Du er ikke enig med mig, så du er dum - for øvrigt er du døv og kan ikke vurdere god lyd".
Det er sådan jeg læser det.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
Hansande Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 123
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
Sendt: 15 Marts 2013 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har jo altid ville have det nyeste, så jeg ikke ender som en gammel sur ”radiomand” der ikke ved noget om hvad der rør sig.
Så tilbage i start 90èrne afhandlede jeg hele min vinyl samling, og gik 100% in- på CD mediet, da vi nåede slut 90èrn, dengang hvor der kun var winamp og et par mere til at afspille musik, begynde jeg at lægge det hele ned på HD…!? Desværre har jeg måtte lægge det ned flere gange, og først nu hvor FLAC tilbyder et system hvor man beholder hele filen i en mappe, har det gjort livet lettere.
Her for 1 år siden købte jeg så hele min gamle vinyl samling tilbage, og blev mildest talt chokeret over hvor godt det kan lyde (med tryk på KAN) for det kan godt nok også det modsatte.
Hvis jeg skal sammenline vinyl og cd’er så tror jeg altså at jeg har 70% vinyl plader hvor lydkvaliteten (grundet miksningen/lydmanden) er skrækkelig, og måske kun 40% i det digitale.
Så jeg syntes det dybest set er omsonst at diskuterer hvad lyder bedst, for jeg har musik på det ene medie som jeg ikke har på det andet, ej heller ikke kan få.
Desværre er det ikke muligt at drible ned og købe den plade man lige har lyst til på vinyl, så man jo ofte tvunget til cd’er… her forleden faldt jeg over en sydafrikansk kunstner, som jeg ville have..!? og måtte til min skræk erfare at den er udgået, så nu kan jeg kun erhverve den som download i MP3.... Hmm. Her noget der bekymre mig, mere end om cd/hd eller vinyl er bedst.
Jeg vil hellere lytte til verdens bedste nummer i et telefonrør- end det ringeste på et high-end anlæg.
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
Til top |
|
|
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig stridsvogn, i 1980 blev der indført en løgn i HIFI verden, at vi mennesker kun opfatter musik til 20khz... og at vi ikke kunne hører skarpe filter!
Med det i mente, så er det fjollet mystisk at man siden 1920, 30, 40, 50 godt vidste at for at måle en frekvens så skulle måleudstyret kunne klare "mindst" 5 gange den frekvens og helst 10 gange den frekvens, og ja nu vel hvad har måleudtyr med det at gøre, i min verden meget!
Fordi det vi (kan) måle er det som beskriver det vi hører, og High Fidelity bladet brugte mange artikler på at beskrive vigtigheden af at alle overtoner var grundlaget for den grundtone vi opfattede.
En CD men en sampling på 44100 aftastes ca 2 gange ved 20khz og 4 gange ved 10khz og vi som hifi folk købte dette som okay, velvidende at mange af pickupper der lød bedst, alle kunne gengive til både 30khz, 40 khz og 50khz (uden filter), med andre ord tog man en kost og fejede ca 100 års viden og erfaring ind under et gulvtæppe, man kaldte digital lyd var bedre, uanset!
Alle de MP3 jeg har undersøgt, der har jeg ikke oplevet en eneste med toner på over 18khz, og ja det er jo logisk at man kan begrænse et medie format ved at fjerne (over)toner, da de jo fylder mest i data mediet. (bit * sample frekvens)
Hvad jeg betvivler ved HD musik er vigtigheden af 32bit eller bare 24bit, fordi flere af de HD musik udgaver jeg har liggende har alle en grundstøj på typisk -50 dB under max udstyring (uvejet), og dem som er live indspillet knokler alle med det faktum at, hvor henne i verden oplever vi at der ikke er støj i vores omgivelser. 16bit giver faktisk en dynamik på ca 96 dB, det er laaangt over det som vi kan hører og opfatte!
Så måske er 20bit(perfect) nok, også fordi flere af disse HD recordings alle er indspillet med 3 - 6 dB under fuld udstyring, ja som kan være en fordel for en DAC hvor de sidste bit ikke er nær perfekt.
Med andre ord, meget digitalt er en masse tal lir, om måske muligheder.
Dynamic_range__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
HOLM Acoustics Branchemedlem

Soundboks
Bruger siden: 18 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 30
|
Sendt: 20 Marts 2013 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.h.t. videoen : Bare surt at signalet er -60 til - 90dB nede. Og med et signal/støj forhold på 60-80dB på en RIAA er det et noget kompromiteret signal der ligger over 20kHz.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|