Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 08:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital done right (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Man skal altså stadig sidde med sin PC eller en iPad for at kunne kontrollere den?! Jeg ser ikke, at de har noget interface, som gør at man kan kontrollere sin musik direkte via apparatet.

Bladelius Embla har dette, men kæmper med andre problemer.

I min optik er den optimale streamer a la Aurender, men med egne analoge udgange, samt en mulighed for at betjene enheden direkte via knapper/touchpanel på fronten, eller en remote som kan styre en menu på selve apparatet. Og så skal pladerne selvfølgelig rippes med et internt drev.

Først da giver streaming rigtig mening! Alt det andet med NAS, PC osv. er for bøvlet!

Bryder mig ikke om afspillere med indbyggede harddiske. Står den af(og det gør den!!) står du med en afspiller der skal splittes ad for at skifte harddisk. Musikken skal lægges over igen.

Fordelen ved en NAS med RAID opsætning, er jo netop at du kan skifte disk "on the fly". Har netop selv skiftet den ene i min Readynas Ultra....... og det foregik mens musikken spilllede... og 3 timer efter havde den lavet synkronspejling af den nyindsatte disk. (1 TB 70% fyldt).

Det er da supernemt og fleksibelt.......   :)

PS: Udskiftningen tog 4 minutter ...

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved en CD-afspiller - eller pladespiller - er, at musikken ikke forsvinder bare fordi apparatet eller dele af det dør!

Streaming er fremtiden... det benægter jeg ikke. Men teknikken er bare ikke moden nok endnu, fuldstændig som da CD'en kom frem. Der gik mange år, før CD-afspillerne blev gode nok, og teknikkerne i studierne fik øje(øre) for, at der skulle masteres anderledes til det nye medie. Det sidste problem har vi ikke med streaming...

Al snak om at vinyl elskere er streaming-fornægtere, er noget pjat. Elsk din musik, uanset hvor den kommer fra!

Jeg vil bare ha', at det er nemt at benytte og sætte op. Og lige pt. synes jeg, at det er mere bøvlet at sætte streaming op, så det yder max., end det tilsvarende er for en pladespiller!

Jan (trådstarter), har et streaming setup, som koster 100k eller deromkring. Men jeg vil vove den påstand, at jeg sagtens kan finde en CD-afspiller eller pladespiller, som yder bedre til mindre penge...´

Streaming til menneskepenge er ikke bedre end en tilsvarende CD-afspiller!!!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

I mine øjne drejer det sig kun om penge. Alt skal helst gøres så billigt som muligt. Det er rigtigt smart og billigt at have
musikken på harddisk og meget nemt at distribuere og kopiere og lege med.

Jeg har også investeret lidt penge i en USB dac og det lyder rigtigt godt og har fået meget stor respekt for det, men jeg
sidder altså også lidt og keder mig og tager mig selv i at lytte til den samme musik på flere forskellige medier. Men jeg forstår
mulighederne og respekterer de herværende nye hifi nørders legetøj. Jeg er født med en anden begyndelse og tager
også det med mig.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

hullevad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg jo ikke rodet med streaming (endnu), men jeg vil påstå at der kvalitetsmæssigt ikke er den store forskel på en
"gammeldags" analog indspilning og en digital high resolution optagelse (SACD og blueray). Ved at sammenligne på "Pawnshop"
ER der ikke hørbar forskel.
Min DAC NAD M 51 der konverterer usb PCM til PWM lyder rigtigt godt. Men det gør min "The Grail (accu.) også. Det er samme
bånd optagelse der er udgangspunktet. Resultatet er næsten ens lydbillede. Men det har sin pris, en Grail koster 4 x så meget
som en M 51.
Jeg har før udtalt at digitale kvalitets medier er bedre, det er det også økonomisk (med mindre man har en meget stor LP
samling).
Til top Vis hullevad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hullevad

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Fordelen ved en CD-afspiller - eller pladespiller - er, at musikken ikke forsvinder bare fordi apparatet eller dele af det dør! 

????? Det må du lige forklare bedre...........

En ridse i mediet og det er dødt ...... Digitalt kan du have flere kopier.  Laser dø.... ingen CD lyd.

Pickup dø. Ingen lyd fra pladespilleren. Beklager kan virkelig ikke forstå dette argument. Du er da MEGET bedre sikret ved dublerede data......

Selvfølgelig kan streameren også dø, men der er ingen bevægelige og mekaniske dele i disse, så levetiden er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Harddisk dø...ingen lyd.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

JBLPro
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tak og farvel!

Bruger siden: 25 April 2011
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
Harddisk dø...ingen lyd.

Backup => lyd igen indenfor 5 min :)
Til top Vis JBLPro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBLPro

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
Harddisk dø...ingen lyd.

Ja Claus.... Men læs argumentet.......... og læs også hvad jeg skrev med at skifte til en Ny harddisk "on the fly" mens musikken spiller ........ Det bliver dæææælme svært med en pickup eller en laser ;)

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

.
Til top Vis Hansande's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hansande

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:
Mikkel Gige skrev:

????? Det må du lige forklare bedre...........

En ridse i mediet og det er dødt ...... Digitalt kan du have flere kopier.  Laser dø.... ingen CD lyd.

Pickup dø. Ingen lyd fra pladespilleren. Beklager kan virkelig ikke forstå dette argument. Du er da MEGET bedre sikret ved dublerede data......

Selvfølgelig kan streameren også dø, men der er ingen bevægelige og mekaniske dele i disse, så levetiden er laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang.

Orv, hvor går man i forsvar for sin streaming-løsning  Og gud forbyde, at man ikke kan høre musik med det samme - hele tiden. Nu har jeg både pladespiller, CD, streaming, bilradio og internet, så jeg har musik hele tiden.

Det er da dejligt, at du er begejstret for dit setup med NAS, Raid osv... men også rystende at du forsvarer det sådan (my way, or the high way)...

Men lad os da spørge i tråden... hvor mange kører NAS med Raid, eller tager backup af deres musik?

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Arrrh Mikkel. Jeg er ikke ude i noget forsvar. Jeg ønskede blot en forklaring på et dårligt argument. 

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Ja nu ved du jo at jeg gør. Når man har en rimelig stor samling (ca. 1800 cd'er), så ved man godt, at det gider man ikke rippe en gang til...... Så mit krav fra starten var et setup med RAID på. Desuden har jeg en 3 kopi liggende på mit arbejde. Denne opdateres med jævne mellemrum, men er selvfølgelig ikke helt synkron.....

Med hensyn til opsætning så er ReadyNas født med raidopsætning. Du skal selvfølgelig bare have 2 hardiske i. Der er intet besværligt i opsætningen. :)

stridsvognen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 17:47 | IP-adresse registreret  

Hansande skrev:
Jeg synes det er lidt sjovt at hver gang der snakkes om digital afspilning af en eller anden form, så kommer pladespilleren
med ind i billedet som om det er referencen.

Jeg tror de fleste af dem der elsker deres vinyl og pladespiller forventer noget helt forkert af digital afspilning.

For mig at se så er kampen om at få bedst lyd ud af en pladespiller, en kamp om at mindske fejl i pladespillersetup´et, hvor
man med det rigtige digitale setup for den usminkede sandhed.

Kigger man på kanalseperation, signal/støjforhold, dynamikken, wow/flutter og frekvensgangen, så halter LP langt bagud.

Ydermere er mange LP plader skåret udfra en digital master

Igen for mig at se så, uanset hvor godt pladespillersetup´et er, så er der "fejl" og maskeringer som ikke findes i det digitale
setup.

Jeg forstår godt at dem der er meget glade for LP afspilning, ikke er særligt glade for den digitale afspilning, for det er to vidt
forskellige verdener og jeg er ikke sikker på af udviklere af digitale app og medier har pladespillerens lyd som mål.

Lige så sjovt er det at nogle mener at digital afspilning er besværlig, men det mest besværlige er vel at afspille en LP (Mht
vende pladen, skifte numre osv)

Lpafspilning har da sin charme og "gode" lyd men der er efter min mening for mange begrænsninger i forhold til det digitale
medie.

Men nogle er også kun til rørforstærkere hvor andre er til PWM som også er i hver sin grøft.

Jeg mangler endnu at høre en rørfreak der synes godt om PWM og en PWMfan der synes godt om rør.

Her mener jeg man er lidt inde på det samme: Rør har sin charme og "gode" men sminkende lyd med mange
begrænsninger, hvor en god PWM forstærker, Kl.A forstærker eller Kl.A/B forstærker fortæller "sandheden"

Du har helt ret hvad andgår moderne vinyl udgivelser, 1980erne og frem.

Og tror også du har ret i at de fleste elsker deres vinyl for den klang karekter den har.

Men du skal på et tidspunkt i dit liv høre en ældre analog optaget og mastret vinylplade på et godt setup, og ikke sammenligne det med digital lyd, men feks smutte en tur på Montmartre en aften og derefter høre vinyl.

At digital lyd idag er rene råvare er noget sludder i min optik, det er nettop så forurenet af masterens tunge hånd og den manglende højfrekvent opløsning at man sjældent kan genkende et instrument.. Hvis man ved hvordan instumenter lyder ude i virkeligheden.

Tror de færeste overhoved har oplevet klassiske eller intime jazz koncerter, og jeg kan kun sige PRØV DET.. Ligemeget hvilket medie du elsker, så falmer det fuldstændig i sammenligning.

Så det jeg prøver at sige er at det hele afhænger af hvad man bruger som reference.

Elektronisk musik er en ting.. Akustisk er noget andet, og høre nok bedst hjemme på hvert sit medie.. Og så er vi tilbage ved smag og behag. 

Jeg er til reproduktion.

Til top Vis stridsvognen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stridsvognen

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Meget interessant tråd, lurer lige lidt med her omme bag fra........

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
 Orv, hvor går man i forsvar for sin streaming-løsning  Og gud forbyde, at man ikke kan høre musik med det samme - hele tiden. Nu har jeg både pladespiller, CD, streaming, bilradio og internet, så jeg har musik hele tiden.

Det er da dejligt, at du er begejstret for dit setup med NAS, Raid osv... men også rystende at du forsvarer det sådan (my way, or the high way)...

Men lad os da spørge i tråden... hvor mange kører NAS med Raid, eller tager backup af deres musik?

Men Mikkel du listede dig lige udenom at svare på hans spørgsmål. Hvordan får du en Cd afspiller til at fortsætte med at spille hvis en del af den dør.. Laseren eller en udgang hvad ved jeg..., Eller Pick uppen på din pladespiler. Det er da det samme, en del skal udskiftes, -lige som ved en Streaming løsning.

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:

Meget interessant tråd, lurer lige lidt med her omme bag fra........

Skyttegravs-soldat...

Men linjerne er ved at blive trukket op. Jeg håber, at det ikke ender i en skyttegravskrig mellem nyreligiøse og ortodokse hifi-entusiaster.

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

sjorslev skrev:

Men Mikkel du listede dig lige udenom at svare på hans spørgsmål. Hvordan får du en Cd afspiller til at fortsætte med at spille hvis en del af den dør.. Laseren eller en udgang hvad ved jeg..., Eller Pick uppen på din pladespiler. Det er da det samme, en del skal udskiftes, -lige som ved en Streaming løsning.

Jamen, hvad nu hvis strømforsyningen i NAS'en ryger, streamer'en brænder af, eller loftet falder ned...

At laseren kan ryge i en CD-afspiller, eller at pickup-nålen kan knække er ualmindeligt dårlige argumenter for, at man skal vælge streaming, for det kan også gå i stykker.

Læs f.eks. Jan's/trådstarters omtale af Aurender, hvor den lige pludselig mister forbindelsen til iPad'en. Og hvor utrolig omfattende det er at løse... og så er den ikke engang gået fysisk i stykker. Det er softwaren der driller, hvilket næsten er meget værre!

Alt kan gå i stykker... Selv en NAS med Raid. Jeg har selv oplevet hele SAN-bokse med 50 diske og mange terabyte, gå ned. Og så er det sgu' ligegyldigt om der er Raid eller redundans osv.

At man kører NAS med Raid er i sig selv et ualmindeligt dårligt argument for, at man skal vælge streaming. Vælg det, fordi du selv synes at det er fedt.

Jeg kan bare ikke se det fede i det, for det er bøvlet, og så lyder en god(dyr) CD- eller pladespiller bare bedre!

Hansande
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 14 Marts 2013 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

.

FreZh
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat hos Dali

Bruger siden: 07 August 2004
Sendt: 14 Marts 2013 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Jamen, hvad nu hvis strømforsyningen i NAS'en ryger, streamer'en brænder af, eller loftet falder ned...

At en laseren kan ryge i en CD-afspiller, eller at pickup-nålen kan knække er ualmindeligt dårlige argumenter for, at man skal vælge streaming, for det kan også gå i stykker.

Læs f.eks. Jan's/trådstarters omtale af Aurender, hvor den lige pludselig mister forbindelsen til iPad'en. Og hvor utrolig omfattende det er at løse... og så er den ikke engang gået fysisk i stykker. Det er softwaren der driller, hvilket næsten er meget værre!

Alt kan gå i stykker... Selv en NAS med Raid. Jeg har selv oplevet hele SAN-bokse med 50 diske og mange terabyte, gå ned. Og så er det sgu' ligegyldigt om der er Raid eller redundans osv.

At man kører NAS med Raid er i sig selv et ualmindeligt dårligt argument for, at man skal vælge streaming. Vælg det, fordi du selv synes at det er fedt.

Jeg kan bare ikke se det fede i det, for det er bøvlet, og så lyder en god(dyr) CD- eller pladespiller bare bedre!

Jeg synes ikke jeg kan læse nogen steder, at nogen påstår en stream løsning er bedrefordi man kan tage backup eller det sjældnere går i stykker. Spørgsmålet går på din påstand om en CD er mindre problematisk fordi musikken ikke forsvinder hvis noget går i stykker, hvilket jeg også synes er et ualmindelig dårligt argument. ALT hardware kan og vil gå i stykker og digital musik aldrig forsvinder hvis man har taget sine forbehold.
Til top Vis FreZh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FreZh

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes