Forfatter |
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har du fået en beskrivelse af, hvordan det kan lyde, så må du prøve på at lytte dig frem til hvad du synes der lyder bedst
hos dig. Det kan tage lang tid at finde ud af hvad du bedst kan lide. Og ens opfattelse af lyden kan ændre sig meget med tiden,
men lyt dig frem, det skulle jo gerne være en fornøjelse at optimere lyden i stuen !
Du kunne evt. prøve at finde nogen, som vil invitere dig til at lytte hos dem - det er meget spændende og lærerigt at høre
musik hos andre og sammen med ligesindede ! Du kan også invitere nogle hjem til dig, som medbringer forskellig afkobling.
Vdr. Symbio, ja det koster ca. 1000 kr, men hjemmelavede træklodser i ca. 2 - 3cm tykkelse eller glas-halv-kugler kan være
et billigt alternativ..... 3 stk under hver HT eller apparat. Men Symbio er suveræn i mine ører under mine HT på mit anlæg, en
stor AHA oplevelse, da de kom under mine HT.
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
wolle_dk skrev:
Analogueman skrev:
Jeg referer til oplevelsen af, hvordan musikere og instrumenter er placeret indbyrdes i bredde, dybde og højde i forhold til hinanden og i forhold til rummet, hvor optagelsen har fundet sted.
Tag fx en god liveoptagelse med en jazztrio, hvor klaveret er trukket lidt frem midt på scenen, mens bassisten er placeret til venstre for pianisten og en smule bag denne, mens trommeslageren tydeligvis arbejder hårdt og intenst til højre for pianisten og nogenlunde placeret så langt tilbage på scenen som bassisten.
Når publikum entusiastisk klapper efter en solo eller mellem numrene, så er det også tydeligt, at de er placeret i salen foran scenen.
En tilsvarende oplevelse kan du også få med klassisk musik, hvor det er muligt at placere rækkerne af musikere og de forskellige instrumengrupper indbyrdes.
Mange studieoptagelser har ikke noget særlig godt dybdeperspektiv, men breddeperspektivet er for det meste OK, da teknikeren kan panorere de forskellige instrumenter på plads. Det giver af og til også nogle lidt spøjse oplevelser, når fx de enkelte trommer og bækkener i et trommesæt er spredt ud over et flere meter bredt areal, men meget effektfuldt er det da ...
Gav min forklaring mening? |
|
|
Tak for den fine beskrivelse, men hvordan hjælper det i forhold til optimering af mine højtalere? Deriblandt hvilket materiale, jeg skal vælge imellem højtaleren og standerne.? |
|
|
Tja, nu spurgte du jo selv, hvad jeg mente, og det forsøgte jeg så at forklare Nej, du skrev, at Blu Tack efter din vurdering gjorde lyden udynamisk, og så spurgte jeg til, om du oplevede forbedringer på nogle områder ved at bruge Blu Tack fx i form af bedre perspektiv. Jeg oplever nemlig selv, at de perspektiviske egenskaber bliver bedre ved at bruge Blu Tack, end hvis jeg bruger gummidutter, træklodser, spikes etc. Så jeg synes da i høj grad, det har noget at gøre med, hvad du kan lytte efter for at optimere lyden fra dine højttalere. Men jeg fornemmer, at du ikke lægger så stor vægt på et anlægs perspektiviske egenskaber - jeg videregav blot mine erfaringer med et produkt, som efter min opfattelse giver et hørbart løft på det område, hvilket du er helt i din gode ret til at se bort fra.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var også pænt af dig. Min ærlige mening med blu-tack er følgende :
1) lyden bliver mere tam og indelukket 2) mindre dynamik 3) mere lukket, som om der er noget foran højtaleren (svært at forklare)
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, du har gjort nogle vigtige og væsentlige observationer i forhold til din søgen efter kvalitet.
Hvilken stander står dine højtalere på ?
Du skal være klar over to ting, den første er at når du bluetacker kobler du vibrationsenergien effektivt fra højtaler og
videre til noget andet. Det der "andet" skal jo så være i stand til at dræbe energien og her er standere bestemt forskellige.
De fleste standere kommer som tomme rør der er svejset sammen og det er så ejerens opgave at fylde dem med et tungt
resonnansabsorberende materiale som sand, eller jernspåner.
Den anden ting er at nogle højtalerkonstruktører faktisk tænker hele regnestykket igennem i deres "tuning" af højtalere og
at den energi som vibrationerne er ikke må forsvinde og egentlig er en del af helheden. Her kan Harbeth, AudioNote på
højtalerfronten og Linn LP12 på pladespillerfronten være gode eksempler. Hvis man kobler dem "forkert" vil slutresultatet
være ringere end "de beregnede fejl".
En anden frustrerende ting er at når man fjerner 1 fejl fra et anlæg ja så kommer der som regel flere nye fejl til syne/øre
og man har introduceret mere kvalitet, men opnået et ringere slutresultat. Synergi kan tit være at udkompensere den ene
fejl ved at introducere en anden, eksempel "kedeligt anlæg - ressonant højtaler" eller "lys højtaler - mørk pickup".
Så måske og kun måske lytter du nu til hvordan dit anlæg i virkeligheden lyder og må jage flere fejl eller introducere de
gamle.
En ting som får mange grå hår frem på min ellers allerede ganske grå manke, er placering og det faktum at man ikke må
glemme at genplacere højtalerne på ny efter et tweak. Eksempel, lad os antage du har haft et lille boom (en party-pukkel
plejer jeg at kalde det) i mellembassen og du har placeret dine højtalere således at dette boom opleves som "gang i den" og
du nu har fjernet den fejl som resulterede i det lille boom, hvad vil resultatet så være, tja, mere kvalitet men også mangel
på kvantitet i mellembassen og så har vi en kedelig lyd.
Min besked til dig idag ville være at observere som du har gjort, men at arbejde seriøst med at genplacere dine højtalere og
se om du ikke kan finde både kvaliteten og kvantiteten igen.
mvh. Asger
PS:Hvis man bluetacker en LP12 dør den! Den er afhængig af en meget snedig distribution af energien for at farve på netop
den måde der gør en LP12 så charmerende en spille.
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget fint indlæg, Mercury, og en fin fortælling i forhold til, hvad der på en og samme tid gør denne mærkværdige hobby så spændende og
frustrerende.
"Listen and you will find!"
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
Aha, du har gjort nogle vigtige og væsentlige observationer i forhold til din søgen efter kvalitet.
Hvilken stander står dine højtalere på ?
Du skal være klar over to ting, den første er at når du bluetacker kobler du vibrationsenergien effektivt fra højtaler og
videre til noget andet. Det der "andet" skal jo så være i stand til at dræbe energien og her er standere bestemt forskellige.
De fleste standere kommer som tomme rør der er svejset sammen og det er så ejerens opgave at fylde dem med et tungt
resonnansabsorberende materiale som sand, eller jernspåner.
Den anden ting er at nogle højtalerkonstruktører faktisk tænker hele regnestykket igennem i deres "tuning" af højtalere og
at den energi som vibrationerne er ikke må forsvinde og egentlig er en del af helheden. Her kan Harbeth, AudioNote på
højtalerfronten og Linn LP12 på pladespillerfronten være gode eksempler. Hvis man kobler dem "forkert" vil slutresultatet
være ringere end "de beregnede fejl".
En anden frustrerende ting er at når man fjerner 1 fejl fra et anlæg ja så kommer der som regel flere nye fejl til syne/øre
og man har introduceret mere kvalitet, men opnået et ringere slutresultat. Synergi kan tit være at udkompensere den ene
fejl ved at introducere en anden, eksempel "kedeligt anlæg - ressonant højtaler" eller "lys højtaler - mørk pickup".
Så måske og kun måske lytter du nu til hvordan dit anlæg i virkeligheden lyder og må jage flere fejl eller introducere de
gamle.
En ting som får mange grå hår frem på min ellers allerede ganske grå manke, er placering og det faktum at man ikke må
glemme at genplacere højtalerne på ny efter et tweak. Eksempel, lad os antage du har haft et lille boom (en party-pukkel
plejer jeg at kalde det) i mellembassen og du har placeret dine højtalere således at dette boom opleves som "gang i den" og
du nu har fjernet den fejl som resulterede i det lille boom, hvad vil resultatet så være, tja, mere kvalitet men også mangel
på kvantitet i mellembassen og så har vi en kedelig lyd.
Min besked til dig idag ville være at observere som du har gjort, men at arbejde seriøst med at genplacere dine højtalere og
se om du ikke kan finde både kvaliteten og kvantiteten igen.
mvh. Asger
PS:Hvis man bluetacker en LP12 dør den! Den er afhængig af en meget snedig distribution af energien for at farve på netop
den måde der gør en LP12 så charmerende en spille.
|
|
|
Højtalerne står på disse standere:
http://www.av-connection.dk/?PNo=AC-NEXUS6B
Jeg har fyldt begge standere med sand.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Standerne står på blødt træ-gulv, hvis det har noget at sige?
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne evt. også prøve at lave en kombination af følgende dæmpnings materialer for at få de bedste egenskaber ud af
materialerne. I mit tilfælde har jeg store filt-pudder med blutack under, det synes jeg er rimelig effektivt, men ellers er det jo
om at eksperimentere
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Effektivt på hvilken måde.?
|
Til top |
|
|
Usse Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen at mikro-dynamikken detaljerne er mere raffineret, samt gengivelse af en større bas formåen, hvis det giver mening :D
__________________ Everything should be made as simple as possible, but not simpler
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes bare, at lyden var markant mere detaljeret, da højtalerne stod på de medfølgende gummi-dutter... Når højtalerne står på blu-tack bliver lyden mere uklar og mudret i mine øre :(
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad hvis du fik en flise (pæn) under hver stander og så monterede spikes her i mellem og så den ny indkøbte Bluetack mellem stander/højttaler. Mellem flise og gulv, lægger du tynd filt. (ridser) Hvordan vil dette lyde i dine øre? __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konstruktionen forstår jeg ikke lige? Det lyder umiddelbart ikke særlig kønt i mine øre ;-)
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle jo helst stå stander i stedet for højttaler som jeg skrev. Det er stander, der skal stå på flisen med spikes.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan et kraftigt stykke gulvtæppe ikke gøre deT?
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ideen er at flisen er meget tung og når du så kobler standeren fast til den med pikes, så står den mere solidt og holder også
vibrationer væk fra at gå ned i gulvet så let. __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nårh okay :-) tror bare ikke det vil se voldsomt smart ud med fliser under standerne :-)
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Polleret sort granit. Det ser da fint ud __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyder derimod temmelig dyrt!? Og hvis jeg ikke synes, at det hjælper ..
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 19 Marts 2013 kl. 09:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg prøvet følgende kombinationer:
1) med blu-tack: lidt flad og lukket lyd med mindre detalje
2) dutter som følger med højtalere: mere åben og bred lyd med flere detaljer
3) dutter som dølger med standere: mest åben, bred og detaljeret lyd... Dog også den grimmeste løsning ..
Hmm :-)
|
Til top |
|
|