Forfatter |
|
wolle_dk Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Derfor kan man godt forsøge gode råd fra andre mennesker? :-)
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4856
|
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Drenge... kan I ikke holde fingeren fra Citér-knappen? Det giver nogle helt vildt uoverskuelige indlæg. Brug i stedet boksen nederst på siden, hvis I alligevel bare svarer på det sidste indlæg.

|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Drenge... kan I ikke holde fingeren fra Citér-knappen? Det giver nogle helt vildt uoverskuelige indlæg. Brug i stedet boksen
nederst på siden, hvis I alligevel bare svarer på det sidste indlæg.

|
|
|
Jeg er knappoman, så det går virkelig ikke
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel.
Hvad er dine personlige erfaringer med mellemlag mellem stander og højtaler?
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wolle
det var heller ikke fordi du ikke må høre hvad andre gør.
Men prøv at lade være med at udelukke noget før det er prøvet.
Mine højtalere er pt sat sammen med skrutvinge og gaffa tape - det skulle jo lige prøves hvordan det lyder..
Held og lykke med det..
ps tror jeg skal prøve elefant snot også...
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder umiddelbart ikke særlig kønt? ;-)
|
Til top |
|
|
Ulrik77 Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1339
|
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der heller ingen der har lovet det skulle være..
Heldigvis har jeg en kæreste der er ret forståen og lytter mere end hun ser på det.
Er igang med at lave bundkasser med slave bas i - med buede bagsider, håber det bliver godt. Ska lige hilse at sige at
krydsfiner i 4mm ikke er super nemt at bøje 1/4 cirkel i en radius af 32 cm...
Men det skal nok blive godt om et par måneder...
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 05:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg går temmelig meget op i bolig-indretning ... Det udseendsmæssige skal derfor også være på plads :-)
Hvis folk herinde har gode erfaringer med "elefantsnot", og det ikke koster mere, så skal det klart prøves ...
Højtalerne skal lige spilles til, så der går lige lidt tid, inden de kommer op på standerne :-)
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 06:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulrik77 skrev:
Husk nu hvad jeg sagde i et andet forum til dig: prøv dig frem - der er mange ting der spiller ind så nogle
ting lyder godt mens andre ikke gør.... jeg har en ide om at teste hvordan glaskugler indvirken er på lyden hvis anlægget står
på dem istedet for den medfølgende fødder. |
|
|
Prøv også: Hård plastik, stålmøtrikker og træklodser. Meget anderledes end gummi ! __________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 07:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den kære wolle kan læse engelsk så er der lidt at starte med her. Og prøv så lige at google produktet og se hvad det er
vi taler om, flade hvide "strips" på 3 mm tykkelse som klippes til fine frimærkestore stykker og placeres under dine højtalere.
Hvis det kan ødelægge et interieur tror jeg fremtiden er hovedtelefoner :O)
Blue Tak
God læselyst.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg læser og skriver flydende engelsk, så der burde være en chance ;) Jeg smutter ned i byen og køber noget elefant-snot, når butikkerne engang åbner .
Og tak :)
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg bestilt en gang "blue tack" fra England :-)
Fin og vel-beskrevet artikel.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu prøvet at bruge blu-tack mellem højtalere og standere ... Jeg må ærligt indrømme, at i mine ører forsvinder en del af dynamikken på
denne måde :-( lyden føles en smule "død", hvis man kan sige det ?
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik du gjort dig den erfaring Prøv eventuelt at lytte lidt mere. Oplevelsen af tab af dynamik kan skyldes, at højttaleren med Blu Tack spiller renere og mere uforvrænget. Et forvrænget signal opleves ofte som mere højt. Det er et kendt psykoakustisk fænomen. Dynamik er jo højttalernes evne til uforvrænget at gengive forskelle mellem svage signaler (stille musik) og pludselige kraftige signaler (høj musik), og hvis forvrængningen falder, kan det opleves som et tab i dynamik. Anlægget spiller mere "pænt" og "stille". Prøv at lytte til musik med store dynamiske kontraster (kantslag på lilletromme, soloklaver, slagtøj etc.). Jeg tvivler på ingen måde på din evne til at lytte, men ofte kræver det længere tids lytning for at finde ud af, hvad det egentlig er, man hører og vurdere, om det er en forbedring eller et tab. Personligt lægger jeg meget stor vægt på et anlægs evne til at gengive perspektiv og rum. Du nævner slet ikke, hvad du her oplever, når du bruger Blu Tack i forhold til ikke at bruge det? I sidste ende er det under alle omstændigheder dine ører, og hvad du hører, som skal bruges til at træffe et valg. Og så kan du jo være helt ligeglad med, hvad andre synes og har gjort sig af erfaringer.
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad mener du med perspektiv og rum?
|
Til top |
|
|
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Perspektiv og rum: Du hører højre og venstre, fremme og bagved, og oppe og nede i lydbilledet - med andre ord, du kan
placere de enkelte instrumenter og evt. sanger/sangere i rummet....altså bedre 3D egenskaber. Det som folk ellers får fra
"snurrerundt lyd".
Mange har svært ved at vænne sig til præcis og nøgtern lyd, de foretrækker gummi, kork afkobling eller lign..
Dette er hentet fra en anden tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/fo rum_posts.asp?TID=94015&KW
Jeg har prøvet: Cerapuc, Coldrays, kork-domer, Symbio P-1, diy asketræ-klodser og gummi.... alt på trægulv !
Symbio giver det bedste resultat i mine ører, de strammer bassen op og giver en mere nuanceret lyd, færre resonanser i
rummet. Mellemtonen bliver mere præcis og areal-mæssigt mindre i perspektivet, dvs. meget 3D forbedring, klodserne giver
en
naturlig klang og glød i stemmelejet - virker meget åben !
Coldrays er tæt på Symbio, men en anelse mere komprimeret og kølig i lyden.
Træklodser lyder ok, men mangler præcission ifht. Symbio ( hvis der anvendes 2 klodser med stålkugle imellem, falder
lydkvaliteten ).
Cerapuc og kork giver mindre præcis mellemtone, og lyder mere grov og ru, knap så gode i perspektivet.
Gummi lyder uldent og upræcist, med svampet bas.
__________________ mvh. Kim
|
Til top |
|
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg referer til oplevelsen af, hvordan musikere og instrumenter er placeret indbyrdes i bredde, dybde og højde i forhold til hinanden og i forhold til rummet, hvor optagelsen har fundet sted.
Tag fx en god liveoptagelse med en jazztrio, hvor klaveret er trukket lidt frem midt på scenen, mens bassisten er placeret til venstre for pianisten og en smule bag denne, mens trommeslageren tydeligvis arbejder hårdt og intenst til højre for pianisten og nogenlunde placeret så langt tilbage på scenen som bassisten.
Når publikum entusiastisk klapper efter en solo eller mellem numrene, så er det også tydeligt, at de er placeret i salen foran scenen.
En tilsvarende oplevelse kan du også få med klassisk musik, hvor det er muligt at placere rækkerne af musikere og de forskellige instrumengrupper indbyrdes.
Mange studieoptagelser har ikke noget særlig godt dybdeperspektiv, men breddeperspektivet er for det meste OK, da teknikeren kan panorere de forskellige instrumenter på plads. Det giver af og til også nogle lidt spøjse oplevelser, når fx de enkelte trommer og bækkener i et trommesæt er spredt ud over et flere meter bredt areal, men meget effektfuldt er det da ... Gav min forklaring mening?
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim skrev:
Perspektiv og rum: Du hører højre og venstre, fremme og bagved, og oppe og nede i lydbilledet - med andre ord, du kan
placere de enkelte instrumenter og evt. sanger/sangere i rummet....altså bedre 3D egenskaber. Det som folk ellers får fra
"snurrerundt lyd".
Mange har svært ved at vænne sig til præcis og nøgtern lyd, de foretrækker gummi, kork afkobling eller lign..
Dette er hentet fra en anden tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/fo rum_posts.asp?TID=94015&KW
Jeg har prøvet: Cerapuc, Coldrays, kork-domer, Symbio P-1, diy asketræ-klodser og gummi.... alt på trægulv !
Symbio giver det bedste resultat i mine ører, de strammer bassen op og giver en mere nuanceret lyd, færre resonanser i
rummet. Mellemtonen bliver mere præcis og areal-mæssigt mindre i perspektivet, dvs. meget 3D forbedring, klodserne giver
en
naturlig klang og glød i stemmelejet - virker meget åben !
Coldrays er tæt på Symbio, men en anelse mere komprimeret og kølig i lyden.
Træklodser lyder ok, men mangler præcission ifht. Symbio ( hvis der anvendes 2 klodser med stålkugle imellem, falder
lydkvaliteten ).
Cerapuc og kork giver mindre præcis mellemtone, og lyder mere grov og ru, knap så gode i perspektivet.
Gummi lyder uldent og upræcist, med svampet bas.
|
|
|
475 kr for symbio er nok lidt over-kill i mit setup, vil jeg mene ;-)
Jeg synes nemlig, at 3d-oplevelsen forsvinder lidt med blu-tack i forhold til de gummi-dutter, der var med til standerne .. Om mine ører hører helt
skævt, er en mulighed :-)
|
Til top |
|
|
wolle_dk Forum Bruger

|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Jeg referer til oplevelsen af, hvordan musikere og instrumenter er placeret indbyrdes i bredde, dybde og højde i forhold til hinanden og i forhold til rummet, hvor optagelsen har fundet sted.
Tag fx en god liveoptagelse med en jazztrio, hvor klaveret er trukket lidt frem midt på scenen, mens bassisten er placeret til venstre for pianisten og en smule bag denne, mens trommeslageren tydeligvis arbejder hårdt og intenst til højre for pianisten og nogenlunde placeret så langt tilbage på scenen som bassisten.
Når publikum entusiastisk klapper efter en solo eller mellem numrene, så er det også tydeligt, at de er placeret i salen foran scenen.
En tilsvarende oplevelse kan du også få med klassisk musik, hvor det er muligt at placere rækkerne af musikere og de forskellige instrumengrupper indbyrdes.
Mange studieoptagelser har ikke noget særlig godt dybdeperspektiv, men breddeperspektivet er for det meste OK, da teknikeren kan panorere de forskellige instrumenter på plads. Det giver af og til også nogle lidt spøjse oplevelser, når fx de enkelte trommer og bækkener i et trommesæt er spredt ud over et flere meter bredt areal, men meget effektfuldt er det da ...
Gav min forklaring mening? |
|
|
Tak for den fine beskrivelse, men hvordan hjælper det i forhold til optimering af mine højtalere? Deriblandt hvilket materiale, jeg skal vælge imellem højtaleren og standerne.?
|
Til top |
|
|
James Rabundus Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 Oktober 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 18 Marts 2013 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det Blu-tack i taler om er det dette ?
http://www.amazon.co.uk/gp/product/B000SHRXT6/ref=ox_sc_act_ title_1?ie=UTF8&psc=1&smid=A1VQZSDLENKITW
__________________ Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|