Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 19:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyd Format mening (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2010
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Altså digitale formater - ved ikke om vi skal ha lavet en >rigtig< test af dette

For mig er kilden WAV eller FLAC eller AIFF, altså ikke komprimeret selve kilden
Dertil vil jeg bare skrive at f.eks. OGG komprimering, der bliver lyden blød/smoot/glat
Meeen det er nu en forandring fra kilden, og så må alle eksperter mene hvad de tænke kan

Kender ikke så hulens meget til DSD = Direct Stream Digital, så vil ikke udtale mig

De fleste komprimering algoritmer gør dette = der bliver lyden blød/smoot/glat
Men fjerne også attack, nærvær, impuls og dynamik
Er lidt i tvivl om MP2 da min erfaring er lille men sidder lige og lytter til det format og lyder da ikke elendigt

Er der nogen der har en anden mening, og vil uddybe det med erfaringer og meninger ?

Please ingen krig mellem meninger, er bare nysgerrig

Det der med at lyden bliver blød/smoot/glat, vil jeg da gerne tror vil klæde nogle anlæg.

HUSK lyd er ikke en religion, men bare en personlig præference

Hvad er din mening ?

Lige et billed af plads forskellen på 2 CD nummer

Som for mig er den >eneste< grund til ikke at vælge lossless
Dvs plads optaget ved maksimalt bedste kvalitet (44100/16)
Ps jeg bruger altid AUDACITY når det skal være bedst :)

Idag bruger jeg bare flac ukomprimeret  der er en stor forbedring i forhold til tidliger flac level5 som var sat som standart

jeg bruger dbpoweramp i nyeste udgave  og har betalt for det  jeg synsen det er prisen værd

Til top Vis Darwin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Darwin

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Er der nogen, der med sikkerhed kan sige, at der ikke sker fejl, når en Flac fil "pakkes" eller udpakkes??? Og med reference til zip'ede filer, så kan det også gå galt med dem...

Med Wav og Aiff er denne mulige fejlkilde fjernet.

Jeg er selv IT-mand, og perfekt bit-overførsel er en illusion. Mange læner sig op ad teorien, og siger at bitfejl ikke kan forekomme, for så ville programmet fejle... I rest my case! For hvor mange gange oplever folk ikke at deres PC/Mac f..... op?

Det kan jo ikke være fejl i ind og udpakningen du kan hører for som du selv skriver så "For hvor mange gange oplever folk ikke at deres PC/Mac f..... op?". Det skulle den jo gøre hele tiden hvis det var det der var galt. Hvis min computer skulle lave et musik nummer om mellem wav og flac en hel uge så forventer jeg helt klat at den kommer ud med et perfekt resultat efter en uges frem og tilbage. En computer med den fejl rate du lægger op til vil jo ikke kunne starte op, og fik den til opgave at passe på HiFi4all ville der forsvinde indlæg og tråde hele tiden.

Til top Vis FLarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLarsen

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2013 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler stadig at nogen melder klar ud at de godt kan høre forskel når de ikke ved hvad for et tabs frit format (wav, aiff, flac) de lytter til.

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

thomas.larsen skrev:

Sammenligner jeg en fil der er "komprimeret i level 5" hvor den kun fylder det halve som det eksempel trådstarter har fremsat, så kan man tydeligt
høre forskel især i måden instrumenterne klinger ud på.

Mvh Thomas

Dejligt, kan du komme med nogle mere specifikke eksempler?

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 04 Marts 2013 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

FLarsen skrev:
Mikkel Gige skrev:

Er der nogen, der med sikkerhed kan sige, at der ikke sker fejl, når en Flac fil "pakkes" eller udpakkes??? Og med reference til zip'ede filer, så kan det også gå galt med dem...

Med Wav og Aiff er denne mulige fejlkilde fjernet.

Jeg er selv IT-mand, og perfekt bit-overførsel er en illusion. Mange læner sig op ad teorien, og siger at bitfejl ikke kan forekomme, for så ville programmet fejle... I rest my case! For hvor mange gange oplever folk ikke at deres PC/Mac f..... op?

Det kan jo ikke være fejl i ind og udpakningen du kan hører for som du selv skriver så "For hvor mange gange oplever folk ikke at deres PC/Mac f..... op?". Det skulle den jo gøre hele tiden hvis det var det der var galt. Hvis min computer skulle lave et musik nummer om mellem wav og flac en hel uge så forventer jeg helt klat at den kommer ud med et perfekt resultat efter en uges frem og tilbage. En computer med den fejl rate du lægger op til vil jo ikke kunne starte op, og fik den til opgave at passe på HiFi4all ville der forsvinde indlæg og tråde hele tiden.

Der forekommer skam også fejl på Hifi4all, men det glæder mig, at du/I ikke bemærker det

Vedr. pakning/udpakning af Flac, så nævner jeg blot at det er en mulig fejlkilde.

Jeg kan sagtens høre forskel på Flac (lossless) og Aiff. Jeg har dog aldrig gjort forsøget med Wav...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2013 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået at vide fra Primares Udviklings afdeling at de anbefaler Wav filer da de giver den bedste lyd i deres system, men det var for et lille år siden  men jeg valgte nu flac  da jeg styre det hele via Ipad  og da jeg gerne vil havde både info og billeder med over  så skulle jeg på det tidspunkt bruge flac  og med så måtte jeg nøjes med lyden  

men nu hvor man kan gemme flac uden at komprimere  så vil jeg tro  lydforskellel er ubetydlig,  jeg har lige prøvet med et dynaminsk nummer  både i flac og wav   jeg kan ikke høre nogen forskel

selv om jeg prøver

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 07:27 | IP-adresse registreret  

Shhh, du må ikke fortælle mit system, at man ikke kan få Info og billed med når man køre WAV, mit system ved det nemlig ikke

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Der er hvis en viden du skal dele med andre ;-)

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Bruger Easy CD-DA Extractor når jeg ripper mine CD'er til NA'S-box. Her er det vigtigt at sætte cover på inden og evt manglende oplysninger på inden
der tykkes på RIP-knappen. Afspiller så med squeezebox fra NAS, hvor squeezebox klienten er installeret. Inden laver jeg en gennemsøgning af
musikmappen og programmet indeksere automatisk. Om jeg bruger squueseboxen's skærm eller IPeng på iPad er ligegyldigt. Både cover oplysninger
mm, kommer med.
Om cover og oplysninger ligger i en fil for sig ved jeg ikke, men det kommer med selv om det er WAV.

Darwin
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

det vil jeg lige prøve, men om det er primares Apps  som ikke vil forstå det vides ik  men vil da teste det ud

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Vedr. pakning/udpakning af Flac, så nævner jeg blot at det er en mulig fejlkilde.

Når du nu er IT mand, så ville jeg da gerne spørge hvor tit du ser fejl på computere når de unzipper? Det er godt nok sjældent jeg ser det. Så den mulige fejlkilde ville jeg nok vælge at se bort fra.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Det præcise tal har jeg ikke, men det er sket...

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Fejlbehæftet udpakning af lossless pakninger forekommer i praksis aldrig, med mindre arkivet er korrupt eller din ram/cpu er for varm/fejlbehæftet.

Timing (jitter) og/eller højere elektrisk støj fra et højere strømforbrug er de eneste mulige forklaringer. Strømforbruget vil ikke variere meget, så det er nok ikke synderen.
Jitter er en anden sag og nok ikke en prioritet i pc design, men det er dog alligevel svært at se dette som en alvorlig fejlkilde - særligt hvis man bruger en rimeligt jitterresistent
DAC.

Diskusionen lugter lidt af en forestilling om at bits bliver 'beskidte' når de har været komprimeret, hvilket selvfølgelig ikke er tilfældet.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Ja, det er i mine ører en tydelig forskel, som jeg har oplevet med flere forskellige dac's og streamere. Aiff har et mildere "udtryk" end Flac, om end en dårlig dac kan ødelægge begge formater, og tilføje sin egen "digitalitis".

Men når man ser den dokumentation, som første indlæg indeholder, så giver det jo også mening. Flac filerne er under halvt så store som Aiff/Wav, og derfor skal streameren/PC'en gætte sig til resten af indholdet ifølge en algoritme, hvis der skal være tale om fuld opløsning. Og dette er en sandsynlig kilde til fejl!

Jeg forstår ganske enkelt ikke, at man kan kalde Flac lossless, når der sker en komprimering under ripningen...

Du ved tydeligvis ikke hvordan flac virker.
Flac gør nøjagtigt det samme ved en lydfil som Winzip gør ved en tekstfil. Den pakker filen til at fylde mindre når den ligger på harddisken og pakker den ud igen til oprindeligt format FØR den når dac'en, selvfølgelig.
Hvis winzip (og flac) ikke virkede på denne måde kunne man aldrig kalde det lossless.
Endnu engang spiller hjernen den uvidne et puds... det kan ikke lyde forskelligt.

Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:

Flac gør nøjagtigt det samme ved en lydfil som Winzip gør ved en tekstfil. Den pakker filen til at fylde mindre når den ligger på harddisken og pakker den ud igen til oprindeligt format FØR den når dac'en, selvfølgelig.
Hvis winzip (og flac) ikke virkede på denne måde kunne man aldrig kalde det lossless.
Endnu engang spiller hjernen den uvidne et puds... det kan ikke lyde forskelligt.

Hej Ole!

Jeg ved udemærket godt hvordan Flac - og WinZip - fungerer... der er ingen grund til nedladende tone!

Men det lyder forskelligt...! Uanset hvad du skriver

Forummet - og denne tråd - bugner af en masse teoretisk viden, men det er yderst sjældent at påstande følges op af dokumentation. Indlægget der startede denne tråd er en undtagelse, for her vises det, at filerne ofte fylder mindre, og derfor indeholder mindre data.

Så kommer Flac/WinZip "problematikken"...

"Jamen, det er styret af en algoritme..." Hvad nu hvis den algortime ikke fungerer optimalt. Og er der indbygget fejlkorrektion? Kom nu med noget praktisk erfaring/dokumentation!!!

Har du/I rent faktisk selv sat jer ned og lyttet til forskellen?

henrikhessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2009
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Kære Mikkel.

det skinner tydeligt igennem, at du er vinyl mand. Det er jeg også selv ( en vinylrig til +120k) men jeg er ikke styret af det. jeg har derudover et digitalt front end bestående af en aurender s 10 styret af min Wadia 3181 i Dac med et nordost valhalla digi xlr imellem. Resten af mit set up er i samme + prisklasse. Her i huset lyttes der rigtig meget musik, og der er INGEN lydforskel overhovedet på flac og waw/aiff. Jitter?????. der opstår i hvertigfald ikke ved udpakning af en flac fil, da det som du skriver er en simpekt algoritme. Nu er det jo naturligt nok, at man ikke bruger en pc til at afspille musik på/fra hvis man er seriøs nørdet, da der her er rigtig mange faldgrupper som kan gå galt, og som ofte gør det. En Aurender s 10 er pt. standarden inden for filafspilning, og i mit meget kræsne set up er den mere naturligt lydende end drevet i min wadia. En af dine andre kæpheste. Lyt, og køb dig noget ordentligt gear. Så kan det være, at du kan se lyset. En Storckfisc rippet cd afspillet af en Aurender s10 giver en lydoplevelse, som selv en 51 år gammel vinylmand som mig må overgive mig til, dog ikke i absolutte termer, da vinylen stadigvæk har nogle forcer, afstanden indsnævres mere og mere.

Er der nogen forskel på en grøn og en rød ledning

Til top Vis henrikhessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikhessel

Zwonkie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Forummet - og denne tråd - bugner af en masse teoretisk viden, men det er yderst sjældent at påstande følges op af
dokumentation..

Wikipedia har massere af dokumentation ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Flac
"FLAC uses CRC checksums for identifying corrupted frames when used in a streaming protocol, and also has a complete MD5
hash of the raw PCM audio stored in its STREAMINFO metadata header" dog har jeg ikke kunne finde noget om fejlkorrektion,
andet en CRC checksummen hopper over de korrupte data, så du ikke høre forkert data (i forhold til original filen, her en CD
wave fil).

http://en.wikipedia.org/wiki/Lossless_compression
"Lossless data compression is a class of data compression algorithms that allows the exact original data to be reconstructed
from the compressed data"

Mikkel Gige skrev:

"Jamen, det er styret af en algoritme..." Hvad nu hvis den algortime ikke fungerer optimalt. Og er der indbygget
fejlkorrektion? Kom nu med noget praktisk erfaring/dokumentation!!!

Det er meget nemt at tjekke om sådan en algoritme fungere - hvis du ender med en bit perfekt representation af input data, så
fungere den (og det gør den). Spørgsmålet er så hvor "meget" den kunne pakke filen ned, men det er vidst ikke hvad vi
diskutere i denne tråd.

I mine 6 år, hvor jeg arbejde med FEM, har jeg aldrig oplevet en regnefejl som ikke kunne reproduceres (altså ingen random
CPU fejl på vores udregning af 1 gb ligning matricer og algoritmer, eller i vores 10 gb gemte data). Jeg ved godt det sker oftere
med databaser og serveer, fordi de håndtere mere data. Men jeg nægter at tror på det sker i hvert afspillende FLAC fil.
Til top Vis Zwonkie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zwonkie

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Nogen mener at selv AIFF ikke duer ... det SKAL være WAV.     LINK

Personligt er jeg helt enig med henrikhessel. Kører også med Aurender S10 dog via Kimber USB-AG til EMM Labs DAC2X. Har prøvet flere formater, men hører ikke nogen forskel. Dog er USB en hel del bedre end AES/EBU og SPDIF. (Prøv det henrikhessel, hvis din Wadia kan klare det).

Mht. til analog er jeg også enig. Det kan stadig noget (MEGET), men jeg må indrømme at min digitale kæde nu er kommet rigtigt godt efter det. Lytter til masse af musik og er fuldkommen ligeglad med om det er FLAC, AIFF eller WAV.

FLarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

olepro skrev:

Jeg ved udemærket godt hvordan Flac - og WinZip - fungerer.
- - - KLIP - - -
Indlægget der startede denne tråd er en undtagelse, for her vises det, at filerne ofte fylder mindre, og derfor indeholder mindre data.
"Jamen, det er styret af en algoritme..." Hvad nu hvis den algortime ikke fungerer optimalt.

Jeg kan ikke får de 2 påstande til at hænge sammen. De indeholder jo nøjagtig samme mængde data (musik information).

Mikkel Gige skrev:

Forummet - og denne tråd - bugner af en masse teoretisk viden, men det er yderst sjældent at påstande følges op af dokumentation. Indlægget der startede denne tråd er en undtagelse, for her vises det, at filerne ofte fylder mindre, og derfor indeholder mindre data.

"Jamen, det er styret af en algoritme..." Hvad nu hvis den algortime ikke fungerer optimalt. Og er der indbygget fejlkorrektion? Kom nu med noget praktisk erfaring/dokumentation!!!

Det kan vi da godt prøve. Jeg har prøvet med dBpoweramp

Orginal fil WAV 44.523.594 Byte

FLAC pakket 0 33.028.712

FLAC pakket 8  29.999.026

AIFF 44.525.470

Ny WAV lavet ud fra en af de 3 andre 44.525.648

Når jeg går ind og ser i orginal og ny wav fil er der nogle information forskelle i starten og i slutningen men musik dat er de samme.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Kort erfaring fra eget set-up:
Downloaded flacfil udpakket til wav i Foobar.
Wav brændt til CD på Plextor brænder med Plextools Pro.
Flacfil afspillet på min DIY rørdac fra pc i Foobar med ASIO.
Brændt CD afspillet på samme Dac.

CD´en lyder markant bedre, og før i går i gang, nej, pc´en mangler hverken Ram eller CPU-power. (Spørg bare Jan Stevns).

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes