Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 09:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højttalere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Marts 2013 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

kjeld69 skrev:
Er nu blevet meget varm på Epos Elan 35 de ser ok ud og lyden til rør er fantastisk.

Er der nogen herinde der har erfaring med disse

Kjeld, inden du smidder store beløb ud, skaf en "reference".
Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

kjaeger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2012
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 Marts 2013 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Hvis WAF betyder meget kunne et sæt brugte SA Explore være en mulighed...se anmeldelse her på siden. De fylder ikke ret meget og skulle være til at få brugte, til en fornuftig pris
Til top Vis kjaeger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaeger

Hevring
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

Hej igen Keld.

Jeg har netop set et par Vienna Strauss højttalere til salg her på siden (8500.-).

Det er en større model end den tidligere foreslåede "Beethoven Concert Grand", og den går meget dybt (i bassen).

Hvordan den performer med rør kender jeg ikke til, samtidigt er de vist ganske ridsede, men kan jo lakeres/poleres op påny?

Læs test på anmeldelsessiden her på HF4A, og se hvad det handler om.

Mvh. Henrik.

Til top Vis Hevring's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hevring

k.s.p
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 09 Marts 2013 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Hvis højttaleren ikke skal være kasseformet, lyde godt og have WAF kunne et sæt JBL ti5000 da være en mulighed.

De kan som regel fåes til 7-8000kr.

Til top Vis k.s.p's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.s.p

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2013 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Vender lige tilbage til tråden - ifbm med en snak under pladespillere - "lige børn leger bedst".

Citat:
Mht. lige børn, er JBL 100A Century og dine B&W Matrix beregnet og konstrueret til HiFi, musikken dengang var
indspillet af studie musikkere, med "korrekt" mixing. Produceren brugte studie-monitors til at mixe pladen, eksempelvis
typisk L100 Century - dvs skal man lytte til pladen som produceren mente det, skal man reelt lytte med samme højttalere,
eller tilsvarende type/årgang.

Meget af den seneste musik er jo indspillet beregnet på at blive afspillet på mini-anlæg eller et par øretelefoner, med kunstig
bass virkning etc. Ser man de højttalere man idag bruger i mixerrummet, er det små bord-højttalere - resultatet bliver
beregnet til .... bordhøjttalere - som eksempelvis Dynaudio Excite X12.

..........................

Dvs, det afhænger af den musik du vil afspille. Er det musik fra før ca 1985 eller nyere musik ? Valget af bl.a højttalere er
meget forskelligt.

At lytte til 70ér plader med Dynaudio Excite X12, svarer til man tager langrendsski med til skihop,

Lytter du til musik fra før 1985, er disse oplagte og fås næppe meget bedre, især fordi de blev brugt af de fleste studier, Laid
Back bruger dem stadig i deres studie. Laid Backs plader lyder spot on, naturligvis, de blev mixed med samme:
http://www.dba.dk/jbl-l100-vintage/id-89130628/billeder/2/

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 12 Marts 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Hvad med et par Tannoy D700 ?
Det vil du næppe fortryde og sjovt nok er der et par til salg for tiden i DBA til 8.000,-

Til top Vis olepro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af olepro

kjeld69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 November 2006
Sendt: 12 Marts 2013 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Er de gode til rør har du erfaring med det
Til top Vis kjeld69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjeld69

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Marts 2013 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Har ikke selv erfaring med D700 og rør, men har læst mange steder at det er en god kombi.

Jeg har selv Tannoy D700 og skifter nok aldrig højttalere, for de spiller fantastisk

Folks erfaringer

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 Marts 2013 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Her er en brugeranmeldelse på et par Tannoy D700

http://www.audioasylum.com/audio/speakers/messages/74380.htm l

De er rimelige følsomme - 93db, men til gengæld dykker de ned til 3 ohm, hvilket fordrer en strømstærk forstærker for at holde den i et godt greb, ifølge anmelderen.

Ellers en spændende højttaler - gad godt at lytte til dem, prismæssigt har de heller ikke været helt billige i sin tid.

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 Marts 2013 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Tannoy D700 - Sådden et par fik jeg af en af vennerne da han skulle rejse - han var meget begejstret og mente det var
noget af det bedste der kunne fås.

Men da vi sammen satte dem til B udgangen på Marantzen og sammenlignede, kunne man ikke høre halvdelen af musikken
med "under dynen" lyd, han var lidt flov - de blev sat ned på gaden til fri "afhentning" - 10 minutter efter var de væk.

Der kan være flere modeller, så her de jeg taler om, til skræk og advarsel:

PS: Kommentaren mht de skal fødes med en vis effekt er rigtig nok, de er som en trompet, først når man når et vidst niveu
begynder der at ske noget, ikke ret meget men der sker noget - dvs de er bestemt ikke til stille hygge musik i en kvalitet
der tilnærmelsesvis kan kaldes HiFi lyd, de skal ha et ordentlig skup. Det er samme på de fleste øvrige af denne type
højttalere.

Men det finder man først ud af, når man sammenligner med noget andet.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2013 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Det er sku den største gang sludder jeg længe har hørt !
Alt hvad du skriver her er stik modsat af hvad alle andre skriver om Tannoy D700 !!
De må i den grad have været defekte, dem som du fejlagtigt beskriver som en dårlig højttaler.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2013 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
Vender lige tilbage til tråden - ifbm med en snak under pladespillere - "lige børn leger bedst".

Citat:
Mht. lige børn, er JBL 100A Century og dine B&W Matrix beregnet og konstrueret til HiFi, musikken dengang var
indspillet af studie musikkere, med "korrekt" mixing. Produceren brugte studie-monitors til at mixe pladen, eksempelvis
typisk L100 Century - dvs skal man lytte til pladen som produceren mente det, skal man reelt lytte med samme højttalere,
eller tilsvarende type/årgang.

Meget af den seneste musik er jo indspillet beregnet på at blive afspillet på mini-anlæg eller et par øretelefoner, med kunstig
bass virkning etc. Ser man de højttalere man idag bruger i mixerrummet, er det små bord-højttalere - resultatet bliver
beregnet til .... bordhøjttalere - som eksempelvis Dynaudio Excite X12.

..........................

Dvs, det afhænger af den musik du vil afspille. Er det musik fra før ca 1985 eller nyere musik ? Valget af bl.a højttalere er
meget forskelligt.

At lytte til 70ér plader med Dynaudio Excite X12, svarer til man tager langrendsski med til skihop,

Lytter du til musik fra før 1985, er disse oplagte og fås næppe meget bedre, især fordi de blev brugt af de fleste studier, Laid
Back bruger dem stadig i deres studie. Laid Backs plader lyder spot on, naturligvis, de blev mixed med samme:
http://www.dba.dk/jbl-l100-vintage/id-89130628/billeder/2/

Du aner tydeligvis INTET om hvad der foregår i lydstudiet og i mastering studiet.
Ingen professionelle studier mixer kun på små højttalere. Musikken bliver altid checket på alle størrelser højttalere

jmk74
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Marts 2013 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Måske har han ikke lyttet til højttalere siden 1978 så.

Har selv nogle JBL L166 Horizon, men vil da ikke leve foruden mine andre og slet ikke mine Zu.

Til top Vis jmk74's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jmk74

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2013 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

jmk74 - Mine indlæg var en anbefaling til at anvende en reference-højttaler. Når man er oppe i 12.000 krs køb, mener jeg det
er det
værd. De fås billigt, og kan afhændes når man har fundet de nye, måske taber man 500 - 1.000 alt afhængig hvor god
købmand man er, og hvor hurtigt man vil sælge dem - men er efter min mening godt givet ud ift at lytte i blinde.

Reference kan være mange - de L166 du nævner er en god reference - bruger samme mellemtone, og kabinettet er stort set
det samme - der blev lavet mange varianter over L100 Century. Det afhænger vel af, hvad der lige er til salg i DBA. Er man
mere til Pioneer, finder man et sæt Pioneer og så fremdeles

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

olepro - jo, men studierne mixer stadig musikken til den nye generation of lyttemidler - små højttalere og mp3 via øretelefoner,
bla med bass-enhance, og "dummm" effekten der gir en fornemmelse af en bas der ikke er der.

Derfor afhænger valg af højttaler ret meget af hvilken musik man hører.

Eksempelvis, hører du et typisk "duuumm" nummer på et par JBL166, ryster hele stuen - men på et par nye bordHT lyder det
"normalt" - omvendt, spiller du en plade fra 70érne på en ny bordhøjHT, lyder det "fladt" og kedeligt.

olepro
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Marts 2013 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Ja, til mainstream popmusik har pladeselskaberne/lydstudierne helt sikkert de ny medier med i deres overvejelse.

Jeg mener dog ikke at musiksmag skal afgøre valg af højttalere, det skal din interesse for lydreproduktion generelt.
Dem som lytter til mainstream pop sidder sjældent i stereoposition og hører musik og er ofte glade bare melodien kan genkendes.

Men lysten til god lyd går ofte hånd i hånd med musik og indspilninger i god kvalitet og så skal man gerne have et sæt højttalere der klarer alle genrer.

Dette gør Tannoy d700 i øvrigt rigtig godt.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2013 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

olepro skrev:
Ja, til mainstream popmusik har pladeselskaberne/lydstudierne helt sikkert de ny medier med i deres
overvejelse.Jeg mener dog ikke at musiksmag skal afgøre valg af højttalere, det skal din interesse for lydreproduktion
generelt.Dem som lytter til mainstream pop sidder sjældent i stereoposition og hører musik og er ofte glade bare melodien
kan genkendes.Men lysten til god lyd går ofte hånd i hånd med musik og indspilninger i god kvalitet og så skal man gerne
have et sæt højttalere der klarer alle genrer.Dette gør Tannoy d700 i øvrigt rigtig godt.

"Men lysten til god lyd går ofte hånd i hånd med musik og indspilninger i god kvalitet"

Præcis - derfor vigtig med en reference i denne suppe af marketing, butikker der vil sælge, sælgere der får provision, blade
der skal sælge, tilfredse user reviews "den har jeg, den er god". Hvordan skal man ellers vide om noget lyder rigtig godt,
godt, mellem, eller ringe ?

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 13 Marts 2013 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft et par Vienna BBG, som jeg var meget glad for. Men de er MEGET (!) krawevende af forstaerkeren. Jeg havde foerst en Roksan Caspian, og den kunne slet ikke
styre dem i bunden. Med et saet stroemstarke Vincent monoblokke var der ingen problemer.

Jeg vil anbefale at du tester et par Vienna'er med din roerslaede inden du springer ud i det. Hvis den kan klare mosten i bassen, kan det meget vel vaere et "match made in
Heaven". Hvis den ikke kan styre bassen -

Jeppeknygberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Marts 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeld.
For lige at følge op på indlægget vedr. JBL L 100 Century. Jeg har selv haft dem, og fortryder ofte, at jeg solgte dem. Prøvede dem også med (dog
billigere) rørforstærkere. Det blev aldrig helt godt, og kunne læse mig til, at de var meget uvenlige overfor rørforstærkere grundet deres
ualmindeligt svingende impedansforløb. Men med en meget stærk transistorforstærker kunne de nogle rigtig gode ting.
Jeg har prøvet et sæt Proac Response 2,5 (ældre tovejs gulvhøjttaler, der er meget slank og placeringsvenlig, dog ret høj) sammen med rør, hvilket
fungerede godt. Ligeledes har jeg prøvet Spendor standerhøjttalere med rør, hvilket også fungerede rigtig fint (dog uden rigtig bund).
Håber du kan bruge det til noget.
Mvh. Jeppe.
Til top Vis Jeppeknygberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jeppeknygberg

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 13 Marts 2013 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Hej Jeppe,

Mit forslag gik nu ikke ud på at foreslå L100 som det endelige valg, men at bruge en passende reference, som kunne være
en L100 eller tilsvarende pga deres evne til detaljer- har ikke erfaring med andre, ellers var de foreslået. Mange har altid
haft et "horn i siden" på denne serie, ikke detso mindre de mest solgte i sin tid, og i hall of fame på højttalere, mange studier
brugte dem - som tilsammen satte pilen på mit eget valg + prisen på 2.500 .

Højttalere er ret besværligt at vælge - en ny PU kan let bestilles og prøves, men HT er en anden sag, "bordet fanger" lidt når
først de står opstillet .... det er også svært at høre om det kan gøres lidt bedre, eller meget bedre - øret vænner sig hurtig,
og glemmer hurtigt. Derfor, er man måske nødt til at indkredse det man søger - som kan være udfra forskellige kriterier -
sætte en "profil" op for hvad de skal kunne, til hvad, til hvilken musik etc - screne ved hvad det IKKE skal være - ellers blir
det mere tilfældighederne der afgør hvad der kommer til at stå, fremfor planlagt bevidst valg - man kan jo ikke prøve 20
hjemme i stuen. Mange "garvede" har været igennem flere/mange "forsøg" før de faldt til ro med det de har idag - så påregn
et vist antal "forsøg" gennem årene, derfor ikke en anbefaling at købe dyrt de første gange, men gerne brugt af dyrt
Højttalere bør ikke udskiftes fordi de er gået i stykker, men fordi man har fundet noget der er bedre ...
Dvs man starter et sted med noget brugt og let omsætteligt, trapper op ved at sammenligne "nye" med det man har, er det
bedre sælger man det gamle - osv. Derfor brugbart med en forstærker med A og B udgang. På et tidspunkt ender man med
at være tilfreds, og køber det nyt hvis det stadig fås nyt, eller holder øje med når et brugt "mint" eksemplar er til salg,
måske køber man en reserve hvis man er rigtig glad for det man har - thats it.

Med den, igen, lidt lange forklaring, held og lykke.

Lidt off topic:
Mht din kommentar på erfaring - L100 er meget afslørende, måske det var din forstærker og ikke højttalerne der havde et
problem ...
Hvis du fortryder du solgte de gamle Century, se det par der pt er i DBA, ganske god idé at lakkere dem i sort piano - jeg
synes det er flot, men vil selv male mine hvide hos en auto lakkerer, en dag.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes