Forfatter |
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det begynder at ligne noget her i hytten. IKKE det flotteste håndværk i mands minde, men mon ikke det virker. Billeder kommer når det er samlet.
(Det er jo altså hyggeligt med det DIY alligevel, havde jeg ikke lige regnet med som sådan)
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
In the making:

Ser det fint ud indtil videre?
Har ikke lige et måle apparat, hvor jeg kan teste bagefter mht. polaritet, kortslutning... etc. Men det må jeg hellere lige få fat på! 
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|

Synes egentlig det er blevet ret så godt. 1. DIY færdigt..... 
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chromosome skrev:

Ser det fint ud indtil videre?
|
|
|
Ærligt svar ? Nej .
Den brune og blå leder burde være et par millimetre længere. - Du har ikke levnet plads til at kabelaflastningen kan laves korrekt. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 31 Marts 2013 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahh ja Jan, det kan der da vidst være noget om! Men kan det tænkes det holder alligevel, eller vil det nemt rive sig løs?
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 01 April 2013 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen kommentarer til færdige resultat?
|
Til top |
|
|
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
Sendt: 01 April 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey det ser da meget godt ud vil dog også som Jan var inde på have lavet så ledningerne havde lidt mere fri plads da der er mindre chance for at de løsner sig end der er nu her  . jeg har også selv haft lavet den samme fejl  . men med hensyn til den ferrite kerne gør efter Min mening ingen gavn snarere tvært imod men Prøv dig frem med og uden, min erfaring er at de æder dynamikken
men tillykke med dit første diy kabel
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 01 April 2013 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg laver det om hvis kablet begynder at lave ulykker
Har købt et multimeter idag, men aner ikke hvordan det bruges  så det skal jeg lige finde ud af, så jeg kan test om kablet er som det skal være!!
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 02 April 2013 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil jeg jo sindssygt gerne afprøve det nye strøm kabel.. Men er der en venlig sjæl der vil forklare hvordan jeg bruger dette multimeter inden det
kommer på et af hifi apparaterne? Synes ikke jeg go til at forstå ideen med dette multimeter!
|
Til top |
|
|
Basil Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 187
|
Sendt: 02 April 2013 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo men hvis du har forbundet jord i midten og de andre ledere ved siden af denne, så burde der jo ikke være noget galt...kun måske fasen. Nu ved jeg ikke om det multimeter har en gennemgangstester, men ellers sæt det på de laveste ohm som normalt er <200ohm og sæt den røde målepind på det ene ben på netstikket og den sorte målepind i et af yderhullerne i det andet stik og der hvor den viser tættest på 0.00 og evt. piber er der forbindelse. Gør det evt. i alle de 3 huller i det andet stik for at være sikker på, at der kun er forbindelse et sted fra det ene ben på netstikket....håber det er lidt forståeligt eller så er der nu nok nogle gode vejledninger på nettet på, hvordan et multimeter bruges
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 06 April 2013 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe.. Basil, for at forklare hvor grøn jeg har været i dette stadie..
Havde SLET ikke tænkt i at det var "underordnet" hvor blå/brun leder gik, eftersom jeg kan vende schuko 180 grader ved en "fejl" alligevel og skabe
fasefejl... Hahahaha. Men det hele begynder jo så småt at være lærerigt  og lidt pinligt
Dog stadig ikke fortrolig med multimeter endnu.. Men har forsøgt mig frem. Og der kommer udslag fra brun og blå leder fra hver ende med
multimeter på, dog er det meget svingende variabler konstant. Det tiltænker jeg FERRIT kernen!?!??!? Og dermed giver det mening at nogen mener
at ferrit kerner på strøm kan skabe dynamik problemer etc. I og med strøm ikke får et konstant "flow"!? .... Bare min idé.
|
Til top |
|
|
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 06 April 2013 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min mening, bedømt efter billederne har du lavet det helt rigtigt. Hvis du har spændt de elektriske forbindelser passende, og aflastningen ligeså,
kan det simpelthen ikke gøres bedre.
Så er der kun tilbage, at måle max. Modstand mellem de 3 ledninger. Og så kan du roligt bruge dit kabel, men du er vel allerede godt i gang!
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 06 April 2013 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor købe kina kopier af Oyade stik? Man skal ikke forvente at få samme udbytte af kopier, slet ikke fra kina-kopi. Jeg forstår prisen kan være et tema, men er det ikke lyden det drejer sig om,så kan man jo starte med 1 sæt og bygge nr. 2 og 2 senere osv.
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 06 April 2013 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Hvorfor købe kina kopier af Oyade stik?Man skal ikke forvente at få samme udbytte af kopier, slet ikke fra kina-kopi.Jeg forstår prisen
kan være et tema, men er det ikke lyden det drejer sig om,så kan man jo starte med 1 sæt og bygge nr. 2 og 2 senere osv. |
|
|
Oyaide koster ca 5-800kr for én ende!!
Jeg fik 3 SÆT schuko/apparatstik til 256kr. Og da jeg ikke tror på hørbar forskel så langt ind til "benet", men holder på en fremtidig ordentlig
kabelføring i tilpas kort længde og vigtigst, skærmede kabler, så købte jeg denne løsning.
P.s. Jeg ville ALDRIG i livet betale 700kr for et stykke plastik med lidt guld belægning + det så får lov at sidde i enderne på et kabel der skal bruges til
strøm
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 06 April 2013 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 164
|
Sendt: 06 April 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når universalinstrumentet er i modstandsmåling altså ohm, skal du mellem lederne indbyrdes måle en meget høj modstand. Svarende til så godt som
det samme som hvis du bare har målepindene adskilt i den bare luft.Max modstand.
Husk at det er mellem alle tre ledere, og selvfølgelig med den anden ende af kablet fri.
Måleinstrumentet skal altså have udslag i stik modsat ende af skalaen, som når du måler gennemgang, som du tidligere har beskrevet.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2013 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
gone4it skrev:
Når universalinstrumentet er i modstandsmåling altså ohm, skal du mellem lederne indbyrdes måle en meget høj modstand. Svarende til så godt som det samme som hvis du bare har målepindene adskilt i den bare luft.Max modstand. Husk at det er mellem alle tre ledere, og selvfølgelig med den anden ende af kablet fri. Måleinstrumentet skal altså have udslag i stik modsat ende af skalaen, som når du måler gennemgang, som du tidligere har beskrevet.  |
|
|
Nu er jeg sågu nødt til at blande mig - for det er noget klyt det der ......
Hvis du sætter et almindeligt multimeter med viser til at måle Ohm, i det højeste måleområde, bliver viseren stående helt ude til højre - så der kommer ikke "et udslag" - den bliver sågu stående hvor den har været hele tiden, med mindre man har sine gulerødder på ledningerne
Man skal ikke mellem lederne kunne måle en meget høj modstand.
(Hvis man skal måle gennemgang, skal viseren netop have et udslag, den skal bevæge til mod venstre, hvor 0'et er)
Sorry guy's - og til ham der har samlet kablet - hvis du mener du har lavet det korrekt, så sæt det til og se hvad der sker - du bor vel et sted hvor der er både sikringer i huset og et HPFI relæ, så risikoen for at komme galt afsted er ikke særligt stor.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 06 April 2013 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejligt med noget input drenge .. Dog er jeg mere forvirret end før
Jeg vil prøve, når der er tid, at sætte mig mere ind i strøm, modstand etc.. For mangler da lige godt en bedre forståelse kan jeg høre..
Jan..
Jeg prøver at sætte skidtet til, for self. Er der et relæ i huset.
Og mener bestemt også det er korrekt sat til, men hellere være 110% sikker, da det jo er første gang jeg leger med det.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 06 April 2013 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chromosome skrev:
Dejligt med noget input drenge .. Dog er jeg mere forvirret end før  |
|
|
Det går nok !
Citér:
....Jeg vil prøve, når der er tid, at sætte mig mere ind i strøm, modstand etc.. For mangler da lige godt en bedre forståelse kan jeg høre..  |
|
|
Lad mig afsløre det nemt tager en lille uges tid at få elever til at forstå tingene, og så snakker vi om relativt koncentreret undervisning.
At lave et netkabel er jo dybest set ikke raketvidenskab, og holder du dig til at de enkelte ledere er forbundet som vist herunder, går det nok fint

I en Dansk stikkontakt ligger fasen til venstre - På Schuko ligger Jord i midten, der hvor der er et hul i stikproppen. På Apparater er fasen til højre, når man kigger ind der hvor man sætter stikket i
DET er etableret standard.
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
|
Sendt: 06 April 2013 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for den fine tegning :-)
Det skulle være sat sådan til ja. Prøver..
|
Til top |
|
|