Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 23:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: The End 3.1 el. Millennium XP (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2013 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

L.C. Audio søger efter materiale til The End mk.3.1  alternativt Millennium XP.

Er der stadig filer og materiale til de to DC forstærkere, vender de tilbage med et prisoverslag.
Til top Vis kimjul2005's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimjul2005

kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2013 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Her har vi så et originalt The End mk.3 print, aldrig brugt. Standardmonteret fra LC-Audio med indgangstransistorer og to parrede smd 4.7 volt zenerdioder.

Hej,
Kan du forsyne mig med to klare billeder af dit "The End mk.3" print...  henholdsvis komponent - og kobberside? evt. med størrelse i mm?
Det ville være en stor hjælp for mig.

På forhånd tak.

Kim

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Februar 2013 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Heyy Kim,
smid en PB med din mail-adresse, så skal jeg sende dem til dig. Btw, printet (jeg har kun det ene) er 107 x 60 mm, jeg har desværre heller ikke function-modulet der på XP var indbygget (DC-servo). Som du også kan se på billedet, er det lavet hos BB Elektronik i Horsens (sikkert ElCon i dag) med batch nummer 9408. Det kunne da være, at de har filerne endnu

kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2013 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Heyy Kim,
smid en PB med din mail-adresse, så skal jeg sende dem til dig. Btw, printet (jeg har kun det ene) er 107 x 60 mm, jeg har desværre heller ikke function-modulet der på XP var indbygget (DC-servo). Som du også kan se på billedet, er det lavet hos BB Elektronik i Horsens (sikkert ElCon i dag) med batch nummer 9408. Det kunne da være, at de har filerne endnu

Tak for hjælpen Boydk. Jeg har sendt dig en besked.

Jeg har lyttet til mange "The End " forstærkere siden 1989....nok mere end 15 forskellige opstillinger.....jeg hælder meget til 3  eller 3.1.......selvom en ICE-power forstærker konstrueret i Lundtofte alligevel imponerede lidt.
Men hvem vil have 100w sinus ( næsten uden forvrængning) ud af en ét kilogram tung forstærker?.......ikke jeg

mvh. Kim

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2013 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Har heller aldrig hørt noget IcePower, der i mit univers kunne bruges til andet end at trække en subwoofer med, men tænker dog en lille smule på at følge med i denne nyhed fra http://41Hz.com

AMP8 revamped

I currently have two AMP8 under testing on my workbench. They have been revamped with new power MOSFETs that really allow this amp to be used to it's full potential. This is an amp in the 2x1000W+ class, with an upper limit, to be determined.

For those not familiar with this model, it is a high power amp with doubled output transistors allowing very high currents. The problem has been to find suitable power MOSFETs that can be driven by the Tripath TP2350 chip, without too much load on the chip. With these new transistors, the chip runs nice and warm but not hot, even without any heatsink!

Stay tuned. When you hear the thunder, then it could be the AMP8 is up and running.

kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Februar 2013 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Har heller aldrig hørt noget IcePower, der i mit univers kunne bruges til andet end at trække en subwoofer med, men tænker dog en lille smule på at følge med i denne nyhed fra http://41Hz.com

Vi bliver nødt til at følge lidt med....men man kan have det svært med de fet-forsyninger til ICE ...og transistorer næsten uden køl

ICE amp'en (1Kg B&O) op mod en 16W 845 rørspille (+30Kg). En omskifter skiftede i blindtest mellem de to forstærkere over samme sæt højttalere og justerede samtidig lyd niveauet så det passede dB mæssigt.
16Watt'eren en svag nr 1......mange gættede forkert..... udgangstrin er forskellige, men der skal dog nogle dB til før unoderne viser sig .

DIYLars
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Februar 2013 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

> Kimjul2005. Jeg er interesseret i Zapsolute (igen). The End er umiddelbart ikke så interessant for MIG.

Men godt initiativ! Og hvis det lykkes, så god arbejdslyst til jer der går i gang. Jeg har også haft Mk 3.1 engang - den kørte godt indtil jeg skrottede den til fordel for Zapsolut 80 W monoblokke. Den ene af disse blev dog ustabil (efter mange års problemfri drift), hvorefter jeg solgte dem, til en mere elektronikkyndig der ville redde dem. Good Luck!

Til top Vis DIYLars's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DIYLars

kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2013 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

DIYLars skrev:

> Kimjul2005. Jeg er interesseret i Zapsolute (igen). The End er umiddelbart ikke så interessant for MIG.

Men godt initiativ!

Hej, jeg kender ikke Zapsolute klasse A forstærkerne, men de lyder sikkert godt.

Er Sanken 2SC2922 og 2SA1216 LAPT ring-emitter transistorerne stadig i produktion, og kan man købe  dem i DK?
De to nævnte typer er vist 200W / 180V / 17A. MT200 hus to skruer.

Her i skuffen er der fire sæt 2SC3284 /2SA1303 også LAPT ligeledes multi emittere dog kun:
125W / 150V / 14A  TO-3P hus én skrue. Er disse i produktion?

Hvor søger man? ..altså ikke kinesiske...men originale Sanken!

.....har lige opdaget at 10 sæt Toshiba 2SC5200 og 2SA1943 ikke matcher.  Den originale Toshiba 2SC5200 er langt bedre fremstillet end 2SA1943 transistoren med kinesisk udseende. Det ser ud som om metalpladen der skal overføre varmen til kølepladen er udført med mejsel og hammer.
Loddeben alt for tynde, dårlig forarbejdning af TO247 hus med rest støbeskaller??

se billede!  ...erfaring med dette derude?

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2013 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Heeyyyy Kim,
hvis de ser ud, som du beskriver, er det med garanti "chinese fakes".
Sender dig en PB.

kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Februar 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Heeyyyy Kim,
hvis de ser ud, som du beskriver, er det med garanti "chinese fakes".
Sender dig en PB.

Hej Boydk, du har fået en besked retur.
Jeg købte de 10 sæt Toshiba for mere end 2 år siden og lagde dem på lager.
Nu har jeg sendt en besked til leverandøren og vist forskellen. Jeg får tilsendt 10 nye PNP transistorer.....selv om han påstår ikke at have haft problemer med den fotograferede type.

Hmm.... Hvad skal man tro på?

kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

kimjul2005 skrev:
L.C. Audio søger efter materiale til The End mk.3.1  alternativt Millennium XP.

Er der stadig filer og materiale til de to DC forstærkere, vender de tilbage med et prisoverslag.

L.C.Audio  er ikke vendt tilbage med et svar.

Navnet på den printfabrik som i sin tid fremstillede mk.3 og mk.3.1 printet, skulle være BB Electronics i Horsens. ( Dette er ikke bekræftet af BB Electronics).
Da der endnu ikke er svar retur fra L.C. Audio , har jeg sendt en forespørgsel direkte til BB Electronics sales manager, hvor der spørges om min. styktal bestilling , og hvorvidt bestilling skal foregå igennem et CVR nummer.

BB Electronics svar bliver vist her.

kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2013 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

kimjul2005 skrev:

Navnet på den printfabrik som i sin tid fremstillede mk.3 og mk.3.1 printet, skulle være BB Electronics i Horsens. ( Dette er ikke bekræftet af BB Electronics).

BB Electronics svar bliver vist her.

" Anders Frederiksen
 LC Audio Technology  skrev i kortfattet udgave dette:

L.C. Audio udfasede  Millennium fordi de var for tidskrævende at lave (og reelt tabgivende!) - og alligevel ikke gik i større antal. ..... hvis der skulle være ~100, der er reelt interesserede på forhånd, kan det da være der er et marked. Det skulle i givet fald nok være muligt at få forbedret konstruktionen/printudlægget, således at de er til at producere (og måske også hente lidt på
lyden ).
Mit bud er at et færdigsamlet/testet mono-modul vil komme til at koste omkring 1600dkk incl. moms."

PP-Print Produktion , tidl. BB Electronics har ikke de gamle gerber-filer liggende til gentagelse af XP eller mk.3.1 printet.

Hvis mk.3.1 eller Millennium XP skal genopstå, må der et nyt print udlæg til.
Anders Frederiksen, L.C. Audio vil gerne gå ind i sagen ved 100stk bestillinger. Der er indtil nu kommet én , måske to henvendelser på XP med færdigmonterede smd-komponenter samt én interesseret i mk.3.1 udgaven.

Udover et helt nyt print-layout fra L.C.Audio med test af nye komponenter i en prototype, kan vi skrivende stund ikke vide om de gode originale 200W Sanken MT200 ringemitter udgangstransistorer stadig kan købes? .....mange fjernøstlige kopier overholder ikke Sanken specs.

Et testet modul til ca 1600kr er en rimelig pris for udvikling ,samling og test. To moduler 3200kr + kabinet/køleplader 1800kr , trafo/lytter/bro/diverse 1500kr, ialt ca 7.500kr

........den oprindelige idé var nogle mk.3.1 og/eller XP print hvor forstærkeren kunne genskabes, og med nogle få interesserede er økonomien langt fra til stede for en gentagelse.

.....................................

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Hvad med at vi selv står for det hele. Dvs nyt printlayout og indkøb af komponenter.

Jeg vil som tidligere nævnt mene, at print bør kunne laves til maks 100 kr pr stk, og at komponenterne vil kunne holdes under
300 kr pr stk. Dvs ca 400 kroner i stumper pr kanal, og ikke 1600 som LC skriver.
Mht montage, så var ideen jo oprindelig, at man selv skulle lodde komponenterne i.

Jeg vil desuden anbefale, at man overvejer andre udgangstransistorer end de oprindelige typer fra Sanken. Dels er de
mekanisk besværlige og ikke ret udbredte. Samtidig er der faktisk masser af bedre typer. Det var der også dengang, men af
en eller anden årsag fik Sanken bare markedsført sig som den eneste transistor til high end.
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Cesse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2008
Sendt: 27 Februar 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne bestemt også være interesseret i at prøve at bygge min egen forstærker, er dog nybegynder

Nakamichi og DIY
Til top Vis Cesse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cesse

kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2013 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

kristianemail skrev:
Hvad med at vi selv står for det hele. Dvs nyt printlayout og indkøb af komponenter.

Jeg vil som tidligere nævnt mene, at print bør kunne laves til maks 100 kr pr stk, og at komponenterne vil kunne holdes under
300 kr pr stk. Dvs ca 400 kroner i stumper pr kanal, og ikke 1600 som LC skriver.
Mht montage, så var ideen jo oprindelig, at man selv skulle lodde komponenterne i.

Jeg vil desuden anbefale, at man overvejer andre udgangstransistorer end de oprindelige typer fra Sanken. Dels er de
mekanisk besværlige og ikke ret udbredte. Samtidig er der faktisk masser af bedre typer. Det var der også dengang, men af
en eller anden årsag fik Sanken bare markedsført sig som den eneste transistor til high end.

Hej kristianemail,
Det sidste først...Sanken MT200 huse er gode pga. selve monteringsformen , fordi metalarealet til varmeafledningen er stort, og fordi de mange transistorer i MT200 huset giver en høj Ft. ....de performer med et stort overskud...de mindre 2SA1303/2SC3284 (også LAPT) Sanken har samme specs, men er "kun" 125W's typer.
Motorola MJL1302/MJL3281 ~ Toshiba 2SA1302/2SC3281 samt Toshiba 2SA1943/ 2SC5200 giver næsten samme fornemme lydoplevelse...i mk II opstilling.

Mht. print udlæg til mk. 3.1  er det mere end vanskeligt at lodde SMD komponenter pænt på en printoverflade, hvis man ikke lige har et helt specielt Weller loddekolbe sæt der er designet til netop SMD.

Vedr. specs kan SMD 2SA1455K/2SC3722K erstattes med de gode alm. transistor typer 2SA970/2SC2240...bortset fra at sidst nævnte ligger en anelse højere støjmæssigt...ikke meget.

Et dobbelt-sidet print med silketryk og fortinning kan nok ikke købes for 100kr, når der også skal opstartes med et nyt print udlæg?

....forsøger at få fat i prisen på et print som 3.1 uden monterede komponenter incl. nyt udlæg :-)

mvh. Kim

Jdluxe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Februar 2013 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Her et link der måske kan bruges i jeres søgen...

http://www.donberg.ie/descript/2/2sa_1216.htm
Til top Vis Jdluxe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jdluxe

kimjul2005
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Februar 2013 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Cesse skrev:
Jeg kunne bestemt også være interesseret i at prøve at bygge min egen forstærker, er dog nybegynder

Bare kom igang

The End mk.II  ....den forstærker lyder fint......uden erfaring med ledningsføring og matchede transistorer lykkedes det i '89 at få forstærkeren til at hvile indenfor +- 30mV på udgangen........den blev solgt til at køre et par JBL4412 og den blev ikke sparet....The End mk.II'eren fra '89 spiller stadig efter 23år....og uden Zobel netværk.

Det handler om at lave en forstærker uden "åbne felter" fra hovedforsyningen...altså ingen spredte +,- og ground ledninger se:

https://picasaweb.google.com/vbkolsen/TheEndMkII19912SA13022 SC3281#5654449623089718978

De lidt langsomme TO3 MJ15003/15004 Motorola udgange tåler den lidt længere + - 56Vdc forsyningsvej...når man gerne vil have både sikringer og relæer i serie med HT udgangene :

https://picasaweb.google.com/vbkolsen/TheEndMKIIMJ150034#578 4321832118734274

mvh. Kim

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

kimjul2005 skrev:

kristianemail skrev:

Jeg vil som tidligere nævnt mene, at print bør kunne laves til maks 100 kr pr stk, og at komponenterne vil kunne holdes
under

Hej kristianemail, Det
sidste først...Sanken MT200 huse er gode pga. selve monteringsformen , fordi metalarealet til varmeafledningen er stort, og
fordi de mange transistorer i MT200 huset giver en høj Ft. ....de performer med et stort overskud...de mindre
2SA1303/2SC3284 (også LAPT) Sanken har samme specs, men er "kun" 125W's typer. Motorola MJL1302/MJL3281 ~ Toshiba
2SA1302/2SC3281 samt Toshiba 2SA1943/ 2SC5200 giver næsten samme fornemme lydoplevelse...i mk II opstilling.Mht.
print udlæg til mk. 3.1  er det mere end vanskeligt at lodde SMD komponenter pænt på en printoverflade, hvis man ikke lige
har et helt specielt Weller loddekolbe sæt der er designet til netop SMD.Vedr. specs kan SMD 2SA1455K/2SC3722K erstattes
med de gode alm. transistor typer 2SA970/2SC2240...bortset fra at sidst nævnte ligger en anelse højere støjmæssigt...ikke
meget.Et dobbelt-sidet print med silketryk og fortinning kan nok ikke købes for 100kr, når der også skal opstartes med et
nyt print udlæg?....forsøger at få fat i prisen på et print som 3.1 uden monterede komponenter incl. nyt udlæg :-)mvh.
Kim

Jeg er ikke enig i fortræffelighederne ved disse Sanken-transistorer. Ønsker man god overføring af varme, bør man vælge
TO-3 hus i metal. Og mht høj Ft, så er vigtigheden af dette nok en anelse overvurderet. Faktisk lyder både mk1 og mk2
væsentligt bedre med langsomme transistorer, på trods af at de hurtige Sanken-transistorer blev "markedsført" som en
opgradering. Har dog ikke prøvet med mk3.

Det er ikke specielt vanskeligt at montere SMD-komponenter, med en helt almindelig loddekolbe (Med mindre den er
beregnet til tagrender). Der findes masser af guides på nettet, og grundlæggende er det lettere end hulmonterede
komponenter, så længe det ikke bliver for småt. I øvrigt er der kun 4 SMD komponenter på printet

Jeg ser intet problem i at skaffe dobbeltsidet print med silketryk og fortinning, til 100 kroner, hvis vi er nogle stykker der
køber sammen. Med mindre selvfølgelig der er en mellemmand der skal tjene 300%. Men det er jo det smukke ved
fælleskøb udenom mellemhandlere
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 05 Marts 2013 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

MT-200 har huset faktisk lidt bedre specs mht. varmeafledning så vidt jeg kan se.

- MJ15003 (TO-3) har Rjc = 0,7C/W
- MJL21194 (TO-264) har Rjc = 0,7C/W
- MJW21192 (TO-247) har Rjc = 1,0C/W
- 2SC2922 (MT200) har Pdmax = 200W ved Tamb = 25C og Tjmax = 150C. Det får jeg til Rjc= 0,625C/W?

/U.

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Sendt: 05 Marts 2013 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

MT-200 har huset faktisk lidt bedre specs mht. varmeafledning så vidt jeg kan se.

- MJ15003 (TO-3) har Rjc = 0,7C/W- MJL21194 (TO-264) har Rjc = 0,7C/W- MJW21192 (TO-247) har Rjc = 1,0C/W-
2SC2922 (MT200) har Pdmax = 200W ved Tamb = 25C og Tjmax = 150C. Det får jeg til Rjc= 0,625C/W?

/U.

Du kan ikke udregne den varmeledningen som Pdmax/(Tjmax-Tamb), hvilket jeg formoder du har gjort.
Disse faktorer har ingen direkte sammenhæng, omend man vil opleve, at transistorer med stor Pdmax ofte vil være i et hus
med lav Rjc.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes