Forfatter |
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
Bruger siden: 10 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 284
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Når man først har fundet ud af at redbook CD er dybt forældet, tænk computer med en alder på 30 år
(XT 10= 10mhz processor for godt og vel 20 år siden) er det latterligt at tro formatet kan bruges til noget som helst. OK,
med en rigtigt god DAC forsvinder problemerne i diskanten, men der mangler i den grad "luft" i optagelserne. 24/96 har
60.000 gange flere bits end redbook! Hørbart,? i høj grad!I dag optages med 32/384 og hvad får vi for pengene når vi køber
en ny CD, nul og nix.Det bedste man kan gøre er at købe blu-ray koncerter og en god maskine/DAC, hvis man vil have
kvalitet for pengene! |
|
|
Okay???.... Og hvad så med Lp'er.....Er det ikke dybt forældet??..... Men det er stadig total overlegent når det gælder
lydkvalitet.... Hvor mange bits har en LP??...... Det er dybt naivt at tro på at flere bits giver bedre lydkvalitet.... Så er det
fordi man ikke ved hvad man snakker om.... Overhovedet.... Problemet i digital signalbehandling har intet med bits at gøre,
men noget med jitter at gøre....
Allan
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
(de fleste herinde udtaler sig på baggrund af et eller andet de har læst på nettet)...... Og størstedelen af dem herinde, der mener at streaming er Guds gave til os alle, har Aldrig ejet en god Cd-maskine. Allan |
|
|
.    ...... Rysz (branchemedlem HiFi-Klubben) var lige et smut forbi i fredags og hørte kortvarigt et par numre fra CD på min dac, det ku´ være sjovt, hvis han lige bød ind med, hvad han synes, han hørte  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke sige jeg har droppet mine LPer, de er langt bedre end det CD kan præstere. Problemet med blu-ray og SACD er at udvalget af musik stadigvæk er stærkt begrænset. Men efter jeg fik ny DAC, NAD M51 med digital volumen kontrol, må jeg nødtvunget indrømme at mit LP setup ikke kan følge med (Lenco med ny plinth, Jelco arm, Denon DL-S1 og modificeret Jasmine LP2.0SE).
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
Jeg vil ikke sige jeg har droppet mine LPer, de er langt bedre end det CD kan præstere. Problemet med
blu-ray og SACD er at udvalget af musik stadigvæk er stærkt begrænset. Men efter jeg fik ny DAC, NAD M51 med digital
volumen kontrol, må jeg nødtvunget indrømme at mit LP setup ikke kan følge med (Lenco med ny plinth, Jelco arm, Denon DL-
S1 og modificeret Jasmine LP2.0SE).
|
|
|
Så er der et eller andet helt galt med dit LP set up.... Det skal være langt bedre.
Allan
|
Til top |
|
|
Sound Defined Branchemedlem

Sound Defined
Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
Okay???.... Og hvad så med Lp'er.....Er det ikke dybt forældet??..... Men det er stadig total overlegent når det gælder lydkvalitet.... Hvor mange bits har en LP??...... Det er dybt naivt at tro på at flere bits giver bedre lydkvalitet.... Så er det fordi man ikke ved hvad man snakker om.... Overhovedet.... Problemet i digital signalbehandling har intet med bits at gøre, men noget med jitter at gøre....
Allan |
|
|
Her er da vist noget Allan ikke har gjort sig erfaringer med endnu...
BÅDE bits (ingen naivitet forbundet med dette...) OG jitter betyder en hel del indenfor digital audio. Dette gælder også for CD-afspilning, men her får man blot oveni forvrængning forårsaget af læsefejl. Selv den bedste CD afspiller kan ikke følge med lydkvaliteten i et godt streaming system, men man skal jo have hørt et, for at man kan blive overbevist. Som en person jeg besøgte for nyligt sagde: "Det er tydeligt at streamingen ikke har den digitale agressivitet, som jeg troede lå i selve indspilningen - så problemet må jo ligge i afspilningen af CD-pladen. Det er trods alt de samme bits, der bliver spillet."
Om pladespilleren er forældet? Ja, klart. Streaming slår det lydmæssigt, hvis man har et kompetent system. Medmindre man da elsker vinyl "klang". Personlige præferencer for graden af anden harmonisk forvrængning i pick-up'er og rør kan ikke diskuteres.
Jeg tror at relativt få har haft lejlighed til at lytte til et rigtigt godt streaming system og det gør debatten lidt kompliceret. Personligt ville jeg ikke købe hverken pladespiller eller CD-afspiller - selv hvis jeg vandt Euro-lotto. __________________ Mvh
Peter Steffensen
Sound Defined
|
Til top |
|
|
thomas.larsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
thomas.larsen skrev:
Hej obli
Jeg er ikke enig i hvad ABaudio og boydk skriver.....
Min erfaring er at den streaming løsning jeg har nu (sonos cullen, DAD dac10, Valhalla coax kabel) lyder bedre end de cd
afspillere jeg har testet
hvilket spænder over alt fra en billig primare - bow zz-eight - meridian 808, Men Måske jeg bare har været heldig
For mit vedkommende kommer der ALDRIG en cd player ind i stuen igen. Brugervenligheden ved streaming er ganske
enkelt cd'en overlegent, og når
man som i mit tilfælde samtidig kunne få bedre lyd, ja så taler det sit eget sprog!
MEN når nu du bruger sonos, så er det et must at den er modificeret idet der er en verden til forskel, jeg plejer at
sammenligne det med forskellen fra
mp3 - Wav, SÅ stor er den!!
Thomas |
|
|
Det er lige netop hvad jeg mener.... Du har Ikke haft en god Cd-maskine at sammenligene med... Men noget middelmådigt.
Hvis du en dag prøver en GOD cd-maskine, vil resultatet blive noget helt andet.... Mange synes at streaming er fantastisk,
men 99,9 % af dem har aldrig ejet en god Cd-maskine.... En ting er brugervenlighed, en anden ting er god lyd.... Det er ikke
altid at vi alle er ude efter det samme.
Allan |
|
|
Arhhh at påstå en bow zz-eight eller meridian 808 ikke er en "go" maskine er vidst ikke på sin plads!
Måske du kunne løfte sløret for hvad en go cd player er, og hvad du iøvrigt ellers har/spiller på af grej?
Thomas
|
Til top |
|
|
Therock1967 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Therock1967 skrev:
Synes nu stadig det er rigtigt rart og have en dejligt drev til at høre Hi REZ Cd`er med så man kan få en god kvalitet af musikken. At man så både kan bruge DAC deri er jo bare en lille lækker extra gevinst uden nogen form for kvaler i dagligdagen, tænd afspiller og vælg indgang så er man kørende
|
|
|
Hvad er high rez cd'er? SACD? Sonos kan afspille samme opløsning som en alm. cd afspiller kan.
En Sonos kan forbedres med en dac. Bruger selv denne løsning derhjemme, og det lyder godt. Sonos kan moddes, men synes absolut godt en standart Sonos med en god dac kan lyde rigtig godt. |
|
|
Yep 24/96-176-192 Khz. Nu aner jeg intet om Sonos og hvor langt det er fremme, men troede ikke det kunne håndtere 24 Bits opløsning
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Therock1967 skrev:
thuekay skrev:
Therock1967 skrev:
Synes nu stadig det er rigtigt rart og have en dejligt drev til at høre Hi REZ Cd`er med så man kan få en god kvalitet af musikken. At man så både
kan bruge DAC deri er jo bare en lille lækker extra gevinst uden nogen form for kvaler i dagligdagen, tænd afspiller og vælg indgang så er man
kørende
|
|
|
Hvad er high rez cd'er? SACD? Sonos kan afspille samme opløsning som en alm. cd afspiller kan. En Sonos kan forbedres med en dac.
Bruger selv denne løsning derhjemme, og det lyder godt. Sonos kan moddes, men synes absolut godt en standart Sonos med en god dac kan lyde
rigtig godt. |
|
|
Yep 24/96-176-192 Khz. Nu aner jeg intet om Sonos og hvor langt det er fremme, men troede ikke det kunne håndtere 24 Bits opløsning
|
|
|
Det kan sonos heller ikke!
Mvh Thomas
|
Til top |
|
|
Therock1967 Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas.larsen skrev:
Therock1967 skrev:
thuekay skrev:
Therock1967 skrev:
Synes nu stadig det er rigtigt rart og have en dejligt drev til at høre Hi REZ Cd`er med så man kan få en god kvalitet af musikken. At man så både kan bruge DAC deri er jo bare en lille lækker extra gevinst uden nogen form for kvaler i dagligdagen, tænd afspiller og vælg indgang så er man kørende
|
|
|
Hvad er high rez cd'er? SACD? Sonos kan afspille samme opløsning som en alm. cd afspiller kan. En Sonos kan forbedres med en dac. Bruger selv denne løsning derhjemme, og det lyder godt. Sonos kan moddes, men synes absolut godt en standart Sonos med en god dac kan lyde rigtig godt. |
|
|
|
|
|
Det kan sonos heller ikke!
Mvh Thomas |
|
|
Ja så er der da et stykke vej endnu for Sonos hos mig ihvertfald 
|
Til top |
|
|
obli Udelukket fra forum

Bruger siden: 23 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 127
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har stor respekt for Allan og hans viden på området. Jeg havde nok også mest lyst til en pladespiller af god kvalitet, grundet den varme lyd etc.
Men kan nu ikke starte forfra med at samle en større pladesamling igen. Så streaming er altså vejen frem for mig.
Mit oprindelige spørgsmål gik vel egentlig på hvad der giver bedst lydbillede den samme pris, og pris lejet var omkring 10-15 K.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
obli skrev:
Jeg har stor respekt for Allan og hans viden på området. Jeg havde nok også mest lyst til en pladespiller af god kvalitet, grundet den
varme lyd etc.
Men kan nu ikke starte forfra med at samle en større pladesamling igen. Så streaming er altså vejen frem for mig.
Mit oprindelige spørgsmål gik vel egentlig på hvad der giver bedst lydbillede den samme pris, og pris lejet var omkring 10-15 K.
|
|
|
Hej obli
Sidste input fra mig i denne tråd:
I prislejet under 15k vil du IMO kunne få bedre lyd i en seperat dac, men KUN hvis du modificere din sonos, ellers ikke.....
Men hvorfor tester du ikke bare forskellen, så er denne debat jo overflødig, og der er jo ligeså mange meninger som der er sandkorn i sahara.
Efterfølgende kan du jo så poste din erfaring.
Happy hunting
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
...... Rysz (branchemedlem HiFi-Klubben) var lige et smut forbi i fredags og hørte kortvarigt et par numre fra CD på min dac, det ku´ være sjovt, hvis han lige bød ind med, hvad han synes, han hørte . |
|
|
**host** Han er nok ikke den eneste der blev en kende paf.
Jeg har aldrig haft det store tilovers for det digitale domæne, men må da være ærlig at sige at jeg også "kunne være liebhaver" til sådan en sag - hvordan den lød, har jeg lidt svært ved at udtale mig om, jeg hørte musik!
at musikken havde været digitaliseret på vejen frem til højttalerne kunne man ikke høre, det er nok den største ros man kan opnå :)
Og tak for et par hyggelige timer - jeg er kisteglad for jeg ikke har plads til din højttalere :) så undgår jeg i det mindste at få ondt i ørene når muldvarpen skriger. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
obli Udelukket fra forum

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til Thomas og til jan, hvilken dac var det
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
chris09 Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er spørgsmålet bare hvordan man får fingrene i en sådan dac, og hvad en sådan koster :)
|
Til top |
|
|
obli Udelukket fra forum

|
Sendt: 27 Januar 2013 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det var tarveligt. Boydk!! Smil!
|
Til top |
|
|
Stig78 Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2010 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 49
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 00:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kør også ren streaming.
Helt jitter fri via i2s overførelse.
Måden jeg gør det på er:
Ps Audio perfectwave Dac, som jeg også bruger til forforstærker. Over net fra en Nas og styre det fra min iPad.
Jeg kan høre tydlig forskel. I forhold til Cdafspiller. Der er mere rum og langt højere detalje i musikken.
Men den kan også afspille HD filer fra HDtracks 44.1/16 optil 192/24. Og det er vejen frem, jeg vil aldrig bruge en Cdafspiller mere.
Hilsen Stig
|
Til top |
|
|
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fantastisk diskussion der altid kommer med de samme spørgsmål om og om igen !!!
|
Til top |
|
|
ABaudio Branchemedlem

AB Audio
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Fantastisk diskussion der altid kommer med de samme spørgsmål om og om igen !!!  |
|
|
Haha, ja....... Jeg havde lige i et svagt øjeblik glemt hvor nytteløst og spild af tid, det er at skrive noget som helst herinde.....
Eksperterne kan jo det hele i forvejen......  ....(tror de)...... Men de lærer det nok en dag....(selvom jeg tvivler).
Smag og behag er forskellig, men lydkvalitet er faktisk meget mere objektiv end man tror.... Men det kræver at man har lært
hvad god lydkvalitet er.
Allan
|
Til top |
|
|
Sound Defined Branchemedlem

Sound Defined
Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ABaudio skrev:
Smag og behag er forskellig, men lydkvalitet er faktisk meget mere objektiv end man tror.... Men det kræver at man har lært hvad god lydkvalitet er.
Allan |
|
|
Det er vel netop pointen i denne diskussion. Har man hørt et velfungerende streaming system eller ej? Ellers tror man jo stadig at forældet CD-lyd er at foretrække 
Det er bare at komme igang med at lytte, Allan.
__________________ Mvh
Peter Steffensen
Sound Defined
|
Til top |
|
|