Forfatter |
|
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1013
|
Sendt: 15 Januar 2013 kl. 22:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Zzzzzzzz... Zzzzzzzz... Zzzzzzzz... 
Jeg faldt simpelthen i søvn af dit indlæg. Hold da op en smørre!
Hvor mange tror du forstår bare en lille del af dit indlæg? Kunne du måske skrive det på almindelig dansk, så alle - inkl. jeg selv - forstår hele dit indlæg? Jeg fangede måske omkring halvdelen... 
Hvis pointen var, at konstatere at "min er længere en din" eller "jeg har læst flere bøger en dig", så ramte du plet. Men så er din nok længere eller du har læst flere bøger, end størstedelen af dette forum! 
Ergo finder jeg ikke dit indlæg særlig konstruktivt, da du ikke får "solgt" dit budskab! |
|
|
Kære Mikkel Gige. Jeg vil reagere på dit indlæg, for det synes jeg er nogle tænder for flabet og ubehøvlet. Der er ingen god tone overhovedet i det. Jeg forstod heller ikke hele hans indlæg, ligesom du tilsyneladende heller ikke gjorde. Men det er vel ikke bare ham der er wrong? Han kan vel ikke gøre for, at vi ikke kender til fejlkorrektionsalgoritmer, og dermed ikke aner hvad Bevensee snakker om. Det kunne jo være, at han havde så store tanker om os, at han mente at det kunne vi forstå, men det ku' vi sgu ikke. Det kan godt være, at det pædagogisk ikke var til for amatører som os, men er det altid vores amatørniveau der skal leves "op" til/snakkes ned til? Jeg vil hermed foreslå: 1. du giver ham en undskyldning. 2. Og at Bevensee gentager indlægget, men skriver lidt tydeligere for amatører som mig, hvad det mere præcist går ud på, for jeg synes hans indlæg tyder på en viden jeg ikke har, men som jeg gerne vil have. Jeg kan da læse og tolke, at der er noget væsentligt der. Fortsat god aften. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
Til top |
|
|
Anker E Forum Bruger

Bruger siden: 21 Januar 2010 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 570
|
Sendt: 15 Januar 2013 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@sigma6: Tak for henvisningen. Var åbenbart lige hurtig og doven nok, til at nå til guldkornene
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 15 Januar 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
NAD-Mand skrev:
Hassé @ Giv lige mig en tilbagemelding når du har været i kbh med dac og pioneer. Det er også ved at være et stykke tid siden sidst 
|
|
|
Jamen den skulle da gerne komme i tråden  , eller i en ny tråd  . Er du stadig glad???  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
thomas.larsen Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 201
|
Sendt: 15 Januar 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Kære Mikkel Gige.Jeg vil reagere på dit indlæg, for det synes jeg er nogle tænder for flabet og ubehøvlet. Der er ingen god tone overhovedet i det. Jeg forstod heller ikke hele hans indlæg, ligesom du tilsyneladende heller ikke gjorde. Men det er vel ikke bare ham der er wrong? Han kan vel ikke gøre for, at vi ikke kender til fejlkorrektionsalgoritmer, og dermed ikke aner hvad Bevensee snakker om. Det kunne jo være, at han havde så store tanker om os, at han mente at det kunne vi forstå, men det ku' vi sgu ikke. Det kan godt være, at det pædagogisk ikke var til for amatører som os, men er det altid vores amatørniveau der skal leves "op" til/snakkes ned til? Jeg vil hermed foreslå: 1. du giver ham en undskyldning. 2. Og at Bevensee gentager indlægget, men skriver lidt tydeligere for amatører som mig, hvad det mere præcist går ud på, for jeg synes hans indlæg tyder på en viden jeg ikke har, men som jeg gerne vil have. Jeg kan da læse og tolke, at der er noget væsentligt der.Fortsat god aften. |
|
|
 enig!! Det er MEGET ubehøvlet! __________________ Thomas
|
Til top |
|
|
NAD-Mand Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 15 Januar 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Willemoes Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 58
|
Sendt: 15 Januar 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hifiigen skrev:
Kære Mikkel Gige.
Jeg vil reagere på dit indlæg, for det synes jeg er nogle tænder for flabet og ubehøvlet. Der er ingen god tone overhovedet i det. Jeg forstod heller ikke hele hans indlæg, ligesom du tilsyneladende heller ikke gjorde. Men det er vel ikke bare ham der er wrong? Han kan vel ikke gøre for, at vi ikke kender til fejlkorrektionsalgoritmer, og dermed ikke aner hvad Bevensee snakker om. Det kunne jo være, at han havde så store tanker om os, at han mente at det kunne vi forstå, men det ku' vi sgu ikke. Det kan godt være, at det pædagogisk ikke var til for amatører som os, men er det altid vores amatørniveau der skal leves "op" til/snakkes ned til?
Jeg vil hermed foreslå:
1. du giver ham en undskyldning. 2. Og at Bevensee gentager indlægget, men skriver lidt tydeligere for amatører som mig, hvad det mere præcist går ud på, for jeg synes hans indlæg tyder på en viden jeg ikke har, men som jeg gerne vil have. Jeg kan da læse og tolke, at der er noget væsentligt der.
Fortsat god aften.
|
|
|
(Næsten) enig i ovenstående; det er et ualmindelig hårdt udfald mod én, der basalt set vel bare har større teknisk indsigt og kan påvise en fejlopfattelse... "Næsten" fordi jeg nu syns formuleringer som "såkaldt", "så at sige" og "kort fortalt" tydeligt viser forsøg på at formidle/være pædagogisk mht. indholdet. Mht. emnet "få rigtig highend lyd vredet ud af cdmediet eller sacd for den sags skyld" og "maskinen der kan give vinyl kam til håret": Hvis man læser på DIY-Audio og hvad nogle af de tunge drenge på Hi-Fi Sentralen gi´r sig af med, skulle man måske kigge på PC-baseret afspilning, som indebærer nogle fordele ift. CD/SACD afspillere: - Optimering af PC/styresystem/afspillersoftware/afspilningsmåde (fra netværk ("Headless")/Hd/ram-flashdisk) etc. samt mulighed for afspilning af flere formater (inkl. forskellige højopløsnings-) - optimering af overførsel fra kilde til DAC - friere valg mht. DAC. Det er hér som med alt andet grej, kvalitet koster og det ser ud til at især kvaliteten af strømforsyning til de enkelte komponenter er det, der for alvor gør forskellen. Hér har Diy-folket jo bestemt fordele, men der er også, mest på DAC-området, færdige løsninger, der bliver foretrukket frem for analog lyd (fordi de lyder mere "analogt" :-) Hvis jeg havde pengene, købte jeg denne: http://www.exasound.com/e20DAC/e20DACOverview.aspx Må den bedste lyd vinde :-)
|
Til top |
|
|
pac-man Udelukket fra forum

Dobb.prof. Pierre?
Bruger siden: 24 December 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 15 Januar 2013 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke forklare lidt nærmere omkring denne dims - Er det en DAC, streamnings løsning eller hvad pokker er det?
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en DAC
__________________ PRaT er nr.1!
|
Til top |
|
|
pac-man Udelukket fra forum

Dobb.prof. Pierre?
Bruger siden: 24 December 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 145
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som afspiller DSD og til $2500,- Billigt!
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du lyttet til den? Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bevensee skrev:
Om du har en pointe mht. kanaseparation skal jeg ikke udtale mig om. Med ideen om kreektionskredsløb på overarbejde er noget vås, der desværre er blevet fortalt så mange gange, at det på det nærmeste er blevet accepteret som sandt. Det er det bare ikke.
Red-book CD er codet med "forward error correction (FEC)". Den kode, der anvendes i CD betegnes Reed-Solomon efter dens opfindere. Det er i øvrigt den mest udbredte FEC kode til internettet også. Reed-Solomon har et såkaldt overhead på 7%, hvilket betyder at for hver 100 ukodede bits er der 107 kodede bits. De-FEC kredsløbeme skal således arbejde nøjagtig lige hårdt uanset om der er fejl eller ej. Den originale data skal så at sige "pakkes ud". For Reed-Solomon gælder at hvis pre-FEC fejlraten er på 2*10e-3, vil alle fejl korrigeres, således at outputsignalet er fejlfrit. Der er nogen yderligere forudsætninger vedrørende fejltatistikken, der kort fortalt betyder at hvis fejlende optræder i for store "klumper" eller er korrelerede, så virker det ikke. Det vil man på en CD opleve som at den hakker, eller ikke kan aflæse. Når man benytter FEC, er grænsen mellem fejlfrit og ulæseligt ret skarp. Uden FEC er den langt mere glidende (exponentiel med støjniveau, forudsat Gaussisk støj). |
|
|
Sludder og vrøvl!
Prøv at tage ingeniørhatten af og afspil to ens cd-skiver - den ene småridset og med fedtfingre og den anden helt ren og blank.
Velbekomme!
Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har det med indlægget at gøre?
Hvad skulle grunden være til sådan en sammenligning?
Beveense skriver bare at det ikke er rigtigt at der konstant fejlkorrigeres og at det ikke betyder noget da fejlkorrektionene er en del af procsessen med at aflæse CD'er.
Hvis der virkelig ofte var fejl på CD mediet ville det være total uegnet som medie til at gemme data. Selv et drev til 100kr kan aflæse fejlfrit. (medmindre det er ridset og fyldt med fedtede fingre)
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
I grunden en interessant tråd.
Specielt observationen med at der er den lave kanalseperation som får LP'en til at fremstå som bedre medie.
Jeg har haft den ubehagelige oplevelse at lytte til C'mon talk med Bernhoft streamet. Her får man det dårligt af at lytte til
nummeret, jeg er ret sikker på at det er pga den høje kanalseperation.
Man burde måske lege lidt med at mixe noget af signalet digitalt og se hvad der sker.
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4856
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 07:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Jeg har gravet lidt i emnet, og jeg vil mene, at problemet ligger i CD'ens utrolige kanalseparation. På vinyl vil der altid være en smule overhør mellem kanalerne, og det gør åbenbart et eller andet for vores hjerne, når den skal tolke musikken. Og jeg har faktisk hørt "digital"-lyd tilført dette overhør mellem kanalerne, tilføjet i det digitale domæne, og det virker!
|
|
|
Det er jo dét, jeg siger! 
|
Til top |
|
|
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må vel heller ikke glemme at intet kan blive bedre end det svageste led, kun anderledes. At diskutere afspillere i flere
100000 kr klassen analog eller digital er vel lidt overkill når man tænker på at næsten alt musik blev optaget digitalt allerede
i 70 erne. Analog lp er oftest født digitalt og i de tilfælde er en tvist om hvad er rigtig lidt ligegyldig , kun en snak om hvilken
udgivelse der lyder bedst giver mening.
Hvilket udstyr har de brugt i studiet, og hvilke kab... uha nej det må vi hellere hurtigt glemme igen  .
Selvfølgelig ved jeg godt at der er udstyr der er bedre end andet men altså når man husker på ovenstående og forholder sig
til det og holder hovedet koldt så er det nok lidt synd at man køber en så dyr afspiller for så alligevel ikke at blive tilfreds.
Nu lyder jeg nok lidt frelst men men der bør altså være fornuft i de valg man foretager og en evig stræben efter det perfekte
vil kun give nogle kortvarrige opture og derefter længere nedture over at have brugt så mange penge og igen være på jagt
Personligt har jeg det nok bare bedre med at nyde vores lille hobby på et plan der nærmer sig almindelig sund fornuft og et
plan hvor mine medmennesker som ikke går op i hifinørderi ikke kigger på en som om man er fra en helt anden verden.
Hvis hifi og god lyd skal blive populært igen , og her tænker jeg ikke mindst på nye medlemmer så mener jeg lige at vi alle
bør tage et langt koldt bad og forsøge at få jordforbindelse igen. Ingen sunde og raske mennesker har lyst til at melde sig
ind i en klub hvis tankegang minder mere og mere om en okkult forening.
Ofte kan man blive klogere på nutiden ved at læse lidt om fortiden og studere udviklingen. Det giver god mening for mig
__________________ Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
|
Til top |
|
|
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 08:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved godt at mit lille budskab højst sandsynligt først vil blive enten overhørt eller haglet ned med henvisninger til det
nærmeste alderdomshjem for der efter hurtigt at blive glemt så alle kan få mentalt ro til at udtænke hvilket nyt hundedyrt
stykke elektronik der kan bringe os nærmere den totale lykke.
Men jeg mener altså at tilstanden skal revurderes og det skal diskuteres om udviklingen har været sund for vores hobby.
__________________ Så kan jeg også holde ud at høre rockmusik
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 10:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
Jeg ved godt at mit lille budskab højst sandsynligt først vil blive enten overhørt eller haglet ned med
henvisninger til det
nærmeste alderdomshjem for der efter hurtigt at blive glemt så alle kan få mentalt ro til at udtænke hvilket nyt hundedyrt
stykke elektronik der kan bringe os nærmere den totale lykke.
Men jeg mener altså at tilstanden skal revurderes og det skal diskuteres om udviklingen har været sund for vores hobby.
|
|
|
Du har fuldkommen ret i din observation.
Vi har i jagten på det fuldkomne mistet evnen til at være selvstændigt tænkende mennesker (eller en del har ihvertfald).
Nu ser jeg mange forskellige måder at lytte musik i hverdagen. Nogen vil gerne bare have et par hovedtelefoner og en
anden et system der koster en halv million. Der inde et eller anden sted i mellem de to yderpunkter ligger den grå masse og
jo mere vi snakker om udstyr til fyrstelige summer, desto mere skubber vi nye musiklyttere i armene på producenter af
dårlige soundbarer og Mp3 base-højttalere der betegnes som high-end i reklamerne.
Hold nu op for fanden.....ja undskyld ordsproget.......og begynd at dyrke det som hobby istedet for som religion, hvor andres
mening betegnes som afgudsdyrkelse.
Vi har fuldstændig glemt musikken. Ingen har tid til at lytte musik mere når de køber ind. 5 minutters demo der inkluderer 2-
3 numre. Spiller jeg længerer tid på grejet, så begynder folk at ringe op til bekendte. En halv time efter ligger der et indlæg i
et forum med laaang beskrivelse af hvordan udstyret lød og at den og den maskine vil være et bedre køb.
Om ikke andet, så høre da efter for netop musikken skyld. Det kunne jo være man ligefrem blev inspireret til at lære en ny
kunstner at kende !
Det her skal være sjovt, men når det pludseligt bliver besværligt at købe udstyr der virker ok (for udenforstående, virker det
som om man kun kan få godt lydende grej til over 50.000,-), så mister mange altså lysten til at få ordentlig musik i
hjemmet. Og så er den der Mp3 er bare så meget nemmere at forholde sig til i manges øjne
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFY skrev:
Man må vel heller ikke glemme at intet kan blive bedre end det svageste led, kun anderledes. At diskutere afspillere i flere 100000 kr klassen analog eller digital er vel lidt overkill når man tænker på at næsten alt musik blev optaget digitalt allerede i 70 erne. Analog lp er oftest født digitalt og i de tilfælde er en tvist om hvad er rigtig lidt ligegyldig , kun en snak om hvilken udgivelse der lyder bedst giver mening.
Hvilket udstyr har de brugt i studiet, og hvilke kab... uha nej det må vi hellere hurtigt glemme igen . Selvfølgelig ved jeg godt at der er udstyr der er bedre end andet men altså når man husker på ovenstående og forholder sig til det og holder hovedet koldt så er det nok lidt synd at man køber en så dyr afspiller for så alligevel ikke at blive tilfreds.
Nu lyder jeg nok lidt frelst men men der bør altså være fornuft i de valg man foretager og en evig stræben efter det perfekte vil kun give nogle kortvarrige opture og derefter længere nedture over at have brugt så mange penge og igen være på jagt
Personligt har jeg det nok bare bedre med at nyde vores lille hobby på et plan der nærmer sig almindelig sund fornuft og et plan hvor mine medmennesker som ikke går op i hifinørderi ikke kigger på en som om man er fra en helt anden verden.
Hvis hifi og god lyd skal blive populært igen , og her tænker jeg ikke mindst på nye medlemmer så mener jeg lige at vi alle bør tage et langt koldt bad og forsøge at få jordforbindelse igen. Ingen sunde og raske mennesker har lyst til at melde sig ind i en klub hvis tankegang minder mere og mere om en okkult forening.
Ofte kan man blive klogere på nutiden ved at læse lidt om fortiden og studere udviklingen. Det giver god mening for mig
 |
|
|
Du har bestemt fat i noget dér, HIFY. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rysz skrev:
HIFY skrev:
Jeg ved godt at mit lille budskab højst sandsynligt først vil blive enten overhørt eller haglet ned med henvisninger til det nærmeste alderdomshjem for der efter hurtigt at blive glemt så alle kan få mentalt ro til at udtænke hvilket nyt hundedyrt stykke elektronik der kan bringe os nærmere den totale lykke.
|
|
|
Du har fuldkommen ret i din observation.
Vi har i jagten på det fuldkomne mistet evnen til at være selvstændigt tænkende mennesker (eller en del har ihvertfald).
Nu ser jeg mange forskellige måder at lytte musik i hverdagen. Nogen vil gerne bare have et par hovedtelefoner og en anden et system der koster en halv million. Der inde et eller anden sted i mellem de to yderpunkter ligger den grå masse og jo mere vi snakker om udstyr til fyrstelige summer, desto mere skubber vi nye musiklyttere i armene på producenter af dårlige soundbarer og Mp3 base-højttalere der betegnes som high-end i reklamerne.
Hold nu op for fanden.....ja undskyld ordsproget.......og begynd at dyrke det som hobby istedet for som religion, hvor andres mening betegnes som afgudsdyrkelse.
Vi har fuldstændig glemt musikken. Ingen har tid til at lytte musik mere når de køber ind. 5 minutters demo der inkluderer 2- 3 numre. Spiller jeg længerer tid på grejet, så begynder folk at ringe op til bekendte. En halv time efter ligger der et indlæg i et forum med laaang beskrivelse af hvordan udstyret lød og at den og den maskine vil være et bedre køb.
Om ikke andet, så høre da efter for netop musikken skyld. Det kunne jo være man ligefrem blev inspireret til at lære en ny kunstner at kende !
Det her skal være sjovt, men når det pludseligt bliver besværligt at købe udstyr der virker ok (for udenforstående, virker det som om man kun kan få godt lydende grej til over 50.000,-), så mister mange altså lysten til at få ordentlig musik i hjemmet. Og så er den der Mp3 er bare så meget nemmere at forholde sig til i manges øjne  |
|
|
I stedet for at skrive VI- kan du så ikke nøjes med at skrive JEG? :-)
JEG har ikke glemt musikken. JEG sidder lige nu og lytter til Jacob Bro ;-)
|
Til top |
|
|
FLarsen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 285
|
Sendt: 16 Januar 2013 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Mikkel Gige skrev:
Jeg har gravet lidt i emnet, og jeg vil mene, at problemet ligger i CD'ens utrolige kanalseparation. På vinyl vil der altid være en smule overhør mellem kanalerne, og det gør åbenbart et eller andet for vores hjerne, når den skal tolke musikken. Og jeg har faktisk hørt "digital"-lyd tilført dette overhør mellem kanalerne, tilføjet i det digitale domæne, og det virker! |
|
|
Man kan vel afprøve den tanke ved at lave en lille boks, der blender en del af kanalerne over i den anden ? |
|
|
Du kunne starte med en modstand mellem R og L i din afspiller. Start med en justerbar da du ikke ved hvor mange dB der skal mikses.
|
Til top |
|
|