Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 00:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: CD-ripning en masse (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gela
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager en pause!

Bruger siden: 09 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 26 December 2012 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Ærede lidelsesfælder!

Hvordan får man nemmest rippet sin cd-samling til filformat (FLAC i mit tilfælde)?
Jeg er nok ikke den eneste som ønsker at overføre en større samling skiver til NAS, men ikke orker at høvle det hele igennem én ad gangen. For mit vedkomne må det godt koste nogle tusinde kroner.

Nogle som kender noget hardware eller nogle som udbyder rippe-service?

Til top Vis Gela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gela

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 26 December 2012 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Gela skrev:

Ærede lidelsesfælder!

Hvordan får man nemmest rippet sin cd-samling til filformat (FLAC i mit tilfælde)?
Jeg er nok ikke den eneste som ønsker at overføre en større samling skiver til NAS, men ikke orker at høvle det hele igennem én ad gangen. For mit vedkomne må det godt koste nogle tusinde kroner.

Nogle som kender noget hardware eller nogle som udbyder rippe-service?

Den danske lovgivning tillader desværre ikke, at firmaer må tilbyde ripping service. Anskaf dig DB-poweramp som er det bedste program til det. Og husk accurate rip af dine CD'er, hvis du vil have det bedste resultat. Ellers må du jo hyre en ung knægt der gerne vil tjene lidt lommepenge. ;)

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 December 2012 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Stødte på samme problem for nogle år siden. Der er ingen vej uden om! Siden har ferie og helligdage (Jul og Påske) været anvendt. Du kan rippe ca. 10 CDer pr. time, med mindre de har fejl. Jeg har været mere end 2.000 igennem - regn selv tidsforbruget ud!

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2012 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Stødte på samme problem for nogle år siden. Der er ingen vej uden om! Siden har ferie og helligdage (Jul og Påske) været anvendt. Du kan rippe ca. 10 CDer pr. time, med mindre de har fejl. Jeg har været mere end 2.000 igennem - regn selv tidsforbruget ud!

hej

nu hvor du har rippet alle dine cdér  kan du høre forskel .. fra musikken fra din pc.. og dine cdér ..??

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 December 2012 kl. 03:44 | IP-adresse registreret  

Man kan da også bare tage lidt af gange og dem man spiller mest :-)

ripdigital.com
cdripservice.nl
moondogdigital.com
russandrews.com
der findes disse og sonos anbefaler nogle
sonos.custhelp.com cd-ripping-
services

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 27 December 2012 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

I Harddisken  på DR, havde de noget om et amerikansk firma der laver den slags, og tilbyder at opbevare dem for dig bagefter. Der er vist noget om at de også kommer til Europa i 2013. 
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2012 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

callesoroe skrev:

Den danske lovgivning tillader desværre ikke, at firmaer må tilbyde ripping service. Anskaf dig DB-poweramp som er det bedste program til det. Og husk accurate rip af dine CD'er, hvis du vil have det bedste resultat. Ellers må du jo hyre en ung knægt der gerne vil tjene lidt lommepenge. ;)

Jeg mener at de her tilbød det engang:

http://streamtech.dk/

Men hvis du har ret, gør de det nok ikke mere... 

EDIT: Du havde ret http://streamtech.dk/ripping-service-51/

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2012 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Men som skrevet er det uloligt at gøre det for andre i Danmark.

Fra nytår er det ulovligt bare at rippe CD'er i England, what so ever!

Men starter man med at finde en god CD læser, hooker computeren op på freebe databasen, så kan man altså godt rippe meget mere end 10 pr time. Og når først de ligger i computeren - hvor er det dejligt!

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 27 December 2012 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
janils skrev:

hej

nu hvor du har rippet alle dine cdér  kan du høre forskel .. fra musikken fra din pc.. og dine cdér ..??

Nu har jeg aldrig haft min musik på en egentlig PC, men på en NAS, styret af enten Logitech eller Sonos. Dette er dog nu droppet til fordel for dette system:

Det er en Aurender S10 med EMM Labs DAC2X ... og JA - det er bedre end nogen CD-afspiller jeg nogensinde har haft. Det er også en hel del bedre end min NAS med Sonos + DAC, som jeg ellers har kørt med nogle år.

Med hensyn til tidsforbruget for ripning, så kan det gøres hurtigere en 10 i timen. Det kommer dog an på om man anvender secure rip, som i visse tilfælde skal læse CD'en 4 gange.

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 December 2012 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

hvor stor betydning har drevet man læser sine cdér ind med  for lydkvaliteten ..  ????

Jan Nielsen hvilke program brugte du til at rippe dine cdér

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Sendt: 27 December 2012 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:
hvor stor betydning har drevet man læser sine cdér ind med  for lydkvaliteten ..  ????

Jan Nielsen hvilke program brugte du til at rippe dine cdér

Jeg har brugt og bruger stadig dbpoweramp

eliassorensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 December 2012 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

lille_smed skrev:

INGEN betydning. Det ene drev læser CD'er lige så godt som det andet. CD er et digitalt medie som består af 0 og 1 :) og der er altså ikke forskel på
"hvor godt" noget læser 0 og 1-taller. :)

Til trådstarter: Kan du ikke få lånt nogle PC'er, eller har du flere i husstanden? For så er det jo bare at sætte dem på række og så rippe løs. Vil tro
man kan tage 8-10 i timen på én pc, så hvis du har 4-5 stående så går det altså rimeligt tjept.

Mht. kvaliteten, så er der intet tab i kvalitet med FLAC. Forsimplet, så er det jo en lossless komprimering. Fx hvis der på CD'en er 10 0'er efter
hinanden kan det komprimeres 10x0, så det nu kun fylder 4 tegn i stedet for 10 tegn :) altså er det de-krypterede resultat 1:1 kopi af CD'en.

Om det så lyder forskelligt fra en CD? Ja - hvis din afspiller behandler CD'er og FLAC forskelligt. Men rent set er det jo præcis det samme den får ind.

Hvis du ripper en CD til FLAC, og derefter brænder FLAC til CD, så vil de være 100% identiske :)

Så det eneste du "taber" vha. FLAC er at du ikke skal lede flere hundrede CD'er igennem hvis du bare lige vil høre ét nummer ;)
Til top Vis eliassorensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af eliassorensen

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 27 December 2012 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:

INGEN betydning. Det ene drev læser CD'er lige så godt som det andet. CD er et digitalt medie som består af 0 og 1 :) og
der er altså ikke forskel på

Det er altså forkert...

Der er væsentlig forskel på hvor nøjagtig de forskellige drev læser, og hvor gode de er til at korrigere fejl. Ved CD-
afspilning er der tale om en stream, hvilket, groft sagt, betyder at fejl må tolereres eller forsøges rettet undervejs. Der er
ikke umiddelbart tid til at læse fra skiven igen. Fejllæsninger er endvidere væsentligt mere udbredt ved læsning fra en CD
end fra et mere stabilt fysisk medie som en harddisk.

Hvor udbredt problemet er ved brug af secure rip sal jeg ikke gøre mig klog på.

For mere information omkring red book formatet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Book_(CD_standard)

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2012 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:

INGEN betydning. Det ene drev læser CD'er lige så godt som det andet. CD er et digitalt medie som består af 0 og 1 :) og

Det er altså forkert...

Der er væsentlig forskel på hvor nøjagtig de forskellige drev læser, og hvor gode de er til at korrigere fejl. Ved CD-
afspilning er der tale om en stream, hvilket, groft sagt, betyder at fejl må tolereres eller forsøges rettet undervejs. Der er
ikke umiddelbart tid til at læse fra skiven igen. Fejllæsninger er endvidere væsentligt mere udbredt ved læsning fra en CD

Floe har ret, og man kan tilføje at hvis DBPoweramps AccurateRip resultat er ok med to forskellige drev, er resultatet ens og bit perfekt.

Ningbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2008
Sendt: 27 December 2012 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:

INGEN betydning. Det ene drev læser CD'er lige så godt som det andet. CD er et digitalt medie som består af 0 og 1 :) og der er altså ikke forskel på

Det er da godt nok den største gang vås jeg længe har læst. Nogle drev læser betydeligt bedre end andre drev og så er genlæsning unødvendigt, hvorimod andre drev læser så elendigt at fejlretningssystemet kommer på overarbejde.

Og kære Eliassorensen, er du klar over at der findes specielle CD brænde drev der kan brænde ekstra tydelige pits ned i disken, tjek fx nettet for omtale af Yamaha F1 CD-R/RW burner.

Man kan sagtens rippe med mere end 10x men man skal selvfølgelig bruge AccurateRip online databasen for at sikre sig at data bliver rippet korrekt.

Jeg bruger også dBPoweramp og brugte tidligere Exact Audio Copy, netop fordi det genripper indtil det har fundet de rigtige data.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2012 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Ningbo skrev:

eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:

Det er da godt nok den største gang vås jeg længe har læst. Nogle drev læser betydeligt bedre end andre drev og så er genlæsning unødvendigt, hvorimod andre drev læser så elendigt at fejlretningssystemet kommer på overarbejde.

Og kære Eliassorensen, er du klar over at der findes specielle CD brænde drev der kan brænde ekstra tydelige pits ned i disken, tjek fx nettet for omtale af Yamaha F1 CD-R/RW burner.

Man kan sagtens rippe med mere end 10x men man skal selvfølgelig bruge AccurateRip online databasen for at sikre sig at data bliver rippet korrekt.

Jeg bruger også dBPoweramp og brugte tidligere Exact Audio Copy, netop fordi det genripper indtil det har fundet de rigtige data.

Det er vist også hvad Floe skrev, men han var bare meget mere diplomatisk. Så Floes svar er meget sjovere at læse...

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Sendt: 27 December 2012 kl. 15:59 | IP-adresse registreret  

De fleste moderne computere kan sagtens bære mere end et enkelt cd drev. Find et stort kabinet og put fire-fem stykker i så
går det (næsten) fem gange hurtigere.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2012 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

knaldhætten skrev:
De fleste moderne computere kan sagtens bære mere end et enkelt cd drev. Find et stort kabinet og put fire-fem stykker i så
går det (næsten) fem gange hurtigere.

Eller eksterne drev på USB. Det kan ikke være så dyrt. Kan man køre flere instanser af rip-programmerne på en maskine?

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 December 2012 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Så slemt er det heller ikke,,, det skal jo kun gøres engang...

Det bedste jeg har hørt til dato er ripnas statement SSD sammen med audiovolver.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 27 December 2012 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

pof@ skrev:

floe skrev:
eliassorensen skrev:
lille_smed skrev:

Det er altså forkert...

Floe har ret, og man kan tilføje at hvis DBPoweramps AccurateRip resultat er ok med to forskellige drev, er
resultatet ens og bit perfekt.

Det kan endvidere tilføjes at red book formatet IKKE er bineær lagring af data, men derimod et pattern som konverteres til
bineær data. Der læses altså ikke 1-taller og 0'er fra diskene, hvilket er én af årsagerne til at error correction og korrekt
læsning af skiver er relevant.

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum