Forfatter |
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 10 December 2012 kl. 04:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Anda8000 skrev:
sigma6 skrev:
Hvorfor tror du ikke jeg kan kende forskel på at bi ampe og bi wire? |
|
|
Jeg læser det som en generel vejledning.
|
|
|
Ok....men jeg har da ikke nævnt noget om biamp i mine indlæg?
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 11 December 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
|
|
|
Nej, det var nu heller ikke kun rettet mod dig, men som Anda8000 skriver en generel vejledning.
Det er min erfaring fra andre tråde at mange har svært ved at skelne mellem de to begreber. Og biamp er jo også omtalt af andre i denne tråd.
Når du skriver om mulige tweaks herinde vil det nok inspirere andre, det er vel egentlig meningen med et forum som dette. Derfor syntes jeg at det var relevant at advare bredt, da nogle måske er mindre sikre på forskellen.
Jeg har tidligere repareret rigtig mange afbrændte forstærkere, så jeg ved af erfaring at udgangene/højttalerkablerne er et farligt (og dyrt) sted at eksperimentere hvis man ikke har helt styr på hvad man laver. Jeg ved også af erfaring fra fora bl.a. herinde at mange kan være tilbøjelige til at fokusere mest på mulige lydmæssige gevinster og glemme evt. konsekvenser for udstyret.
Det er måske bare mig der er erhvervsskadet men når jeg læser dit indlæg ser jeg straks en stribe afbrændte forstærkere for mig. Ikke nødvendigvis fordi det går galt for dig, men fordi andre også skal prøve noget lignende. Og hellere advare en gang for meget end en gang for lidt.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2012 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langendorf skrev:
Som jeg går ud fra, så er der styr på forskellen mellem biwire og biamping.
|
|
|
Det er bare det jeg mener at man ikke altid kan gå ud fra. Søg i tidligere tråde, der er altså mange der ikke helt har styr på forskellen. 
Langendorf skrev:
Hvis man biwire som der er skrevet, og man har en jumper mellem minus på højttaleren, så sker der intet ved det! Men det siger da sig selv, at der intet sker ved at have en jumper mellem minus på højttaleren, nå de samme kabler er sat til samme udgangs trin i forstærkeren |
|
|
Det er jeg enig i. Altså forudsat at man ikke kommer til at bytte plus og minus på det ene kabel. 
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 December 2012 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
sigma6 skrev:
|
|
|
Nej, det var nu heller ikke kun rettet mod dig, men som Anda8000 skriver en generel vejledning.
Det er min erfaring fra andre tråde at mange har svært ved at skelne mellem de to begreber. Og biamp er jo også omtalt af andre i denne tråd.
Når du skriver om mulige tweaks herinde vil det nok inspirere andre, det er vel egentlig meningen med et forum som dette. Derfor syntes jeg at det var relevant at advare bredt, da nogle måske er mindre sikre på forskellen.
Jeg har tidligere repareret rigtig mange afbrændte forstærkere, så jeg ved af erfaring at udgangene/højttalerkablerne er et farligt (og dyrt) sted at eksperimentere hvis man ikke har helt styr på hvad man laver. Jeg ved også af erfaring fra fora bl.a. herinde at mange kan være tilbøjelige til at fokusere mest på mulige lydmæssige gevinster og glemme evt. konsekvenser for udstyret.
Det er måske bare mig der er erhvervsskadet men når jeg læser dit indlæg ser jeg straks en stribe afbrændte forstærkere for mig. Ikke nødvendigvis fordi det går galt for dig, men fordi andre også skal prøve noget lignende. Og hellere advare en gang for meget end en gang for lidt.
|
|
|
Ja ok :-)-
Men det er måske fordi det bliver en smule forvirrende når lige pludselig bi amp osv kommer ind i billedet :-).
Jeg ville bare gerne høre om: Hvis jeg tilkobler mine højttalere i en ganske alm. biwire konfiguration, kan jeg da sætte en lus mellem - terminalerne på mine højttalere?
Jeg spørger fordi jeg har læst flere tråde på udenlandske sites, som mener det er et kanon godt tweak.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
Sendt: 11 December 2012 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Jeg spørger fordi jeg har læst flere tråde på udenlandske sites, som mener det er et kanon godt tweak. |
|
|
måske - og måske kan man prøve at sætte bøjlen til plus på også ?
Hvorfor prøver du ikke bare, og fortæller os resultatet. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 11 December 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Jeg ville bare gerne høre om: Hvis jeg tilkobler mine højttalere i en ganske alm. biwire konfiguration, kan jeg da sætte en lus mellem - terminalerne på mine højttalere?
|
|
|
Det korte svar, ja.
Som jeg skrev i mit svar til Langendorf, er jeg enig i at der ikke burde ske noget ved det. Men bytter du rundt på plus og minus på et af kablerne ryger forstærkeren.
sigma6 skrev:
Jeg spørger fordi jeg har læst flere tråde på udenlandske sites, som mener det er et kanon godt tweak.
|
|
|
Nu skal vi ikke ind på en længere debat om biwire kontra singlewire, men jeg antager at du benytter biwirekabler fordi du mener at det giver en lydmæssig fordel. Lyden bliver bedre af at man adskiller de høje og de lave frekvenser ved udgangen af forstærkeren, transporterer dem adskilte gennem kabler og højttalere og samler dem igen når de når tilbage til forstærkeren. Der findes forskellige teorier om hvorfor det skulle være en fordel, men lad det nu ligge.
Dit tweak vil betyde at man holder frekvenserne adskilt i kablet halvdelen af vejen og lader dem løbe samlet den sidste halvdel af vejen, og derved skulle opnå et endnu bedre resultat.
Du kan godt prøve hvis du er omhyggelig med kablerne, men jeg vil fastholde hvad jeg skrev i mit første svar :
Chancen for en lydmæssig gevinst en nok væsentlig mindre end risikoen for en afbrændt forstærker.
Men indrømmet, jeg har ikke prøvet og jeg er nok generelt skeptisk overfor uforklarlige tweaks på hififora. 
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 11 December 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
sigma6 skrev:
|
|
|
Det korte svar, ja.
Som jeg skrev i mit svar til Langendorf, er jeg enig i at der ikke burde ske noget ved det. Men bytter du rundt på plus og minus på et af kablerne ryger forstærkeren.
sigma6 skrev:
|
|
|
Nu skal vi ikke ind på en længere debat om biwire kontra singlewire, men jeg antager at du benytter biwirekabler fordi du mener at det giver en lydmæssig fordel. Lyden bliver bedre af at man adskiller de høje og de lave frekvenser ved udgangen af forstærkeren, transporterer dem adskilte gennem kabler og højttalere og samler dem igen når de når tilbage til forstærkeren. Der findes forskellige teorier om hvorfor det skulle være en fordel, men lad det nu ligge.
Dit tweak vil betyde at man holder frekvenserne adskilt i kablet halvdelen af vejen og lader dem løbe samlet den sidste halvdel af vejen, og derved skulle opnå et endnu bedre resultat.
Du kan godt prøve hvis du er omhyggelig med kablerne, men jeg vil fastholde hvad jeg skrev i mit første svar :
Chancen for en lydmæssig gevinst en nok væsentlig mindre end risikoen for en afbrændt forstærker.
Men indrømmet, jeg har ikke prøvet og jeg er nok generelt skeptisk overfor uforklarlige tweaks på hififora. 
|
|
|
Signalet indeholde det samme frekvensområde ved udgangen på forstærkeren ved bi wiring. Det er først ved/efter ht terminalerne at det deles. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 11 December 2012 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
sigma6 skrev:
|
|
|
Det korte svar, ja.
sigma6 skrev:
|
|
|
|
|
|
Tak for et fint indlæg Stanley .
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 09:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Signalet indeholde det samme frekvensområde ved udgangen på forstærkeren ved bi wiring. Det er først ved/efter ht terminalerne at det deles.
|
|
|
Så bliver det lidt teknisk. Jeg er enig i at signalet indeholder det samme frekvensområde ved udgangen på forstærkeren. Det gør det så helt frem til delefilteret. 
Men det er fordi du ser signalet som en spænding, f.eks. ved at måle med et oscilloskop. Det er jo det vi normalt gør.
Men ser du på strømmen i kablerne er det noget andet. Her vil forskellen opstå ved udgangen af forstærkeren. Der vil løbe forskellige strømme ved forskellige frekvenser i de to dele af biwirekablet. Det var det jeg mente med at transportere de forskellige frekvenser adskilt. Transport = strøm. Og strømmen er det der giver lyd i højttaleren.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 12 December 2012 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Korrekt Stanley  (og undskyld mit bi-amp pip i tråden, når det nu er biwire, der tales om). En ekstra teori omkring biwire er, at selvinduktionen i enhederne får sværere ved at påvirke de andre enheder, når den skal hele vejen tilbage til forstærkeren gennem det ene kabel, og så retur til højttaleren gennem det andet. Har intet bevis, kun teori  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
allanowich skrev:
Signalet indeholde det samme frekvensområde ved udgangen på forstærkeren ved bi wiring. Det er først ved/efter ht terminalerne at det deles.
|
|
|
Så bliver det lidt teknisk. Jeg er enig i at signalet indeholder det samme frekvensområde ved udgangen på forstærkeren. Det gør det så helt frem til delefilteret. 
Men det er fordi du ser signalet som en spænding, f.eks. ved at måle med et oscilloskop. Det er jo det vi normalt gør.
Men ser du på strømmen i kablerne er det noget andet. Her vil forskellen opstå ved udgangen af forstærkeren. Der vil løbe forskellige strømme ved forskellige frekvenser i de to dele af biwirekablet. Det var det jeg mente med at transportere de forskellige frekvenser adskilt. Transport = strøm. Og strømmen er det der giver lyd i højttaleren.
|
|
|
Så er vi enige. Det var jo fordi du faktisk skrev, at der gik et forskelligt toneområde i hvert kabel fra udgangen af forstærkeren. Men som du siger nu, så er strømmen forskellig i de to kabler pga toneområdet. Der er vi enige, Stanley. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke vi har været enige hele tiden, sådan rent teknisk. Det går bare galt en gang imellem når der skal sættes almindelige danske ord på noget teknisk. 
Jeg overvejede faktisk en simpel tegning i Paint for at illustrere mit budskab. Med forskellige farver til at vise bas og diskant. Selv her ville du dog, med rette, kunne hævde at begge farver skulle tegnes helt hen til højttaleren. Men det ville man alligevel ikke gøre hvis man skulle tegne signalvejen i et diagram. Her tegner man den vej signalet løber selvom samme signal ville kunne måles mange andre steder. Tegningen ville så vise at signalet deles ved forstærkeren (min version) selvom det samlede signal kan måles helt hen til højttaleren (din version).
"Signal", er det spænding eller strøm ?
Jeg skrev "man adskiller de høje og de lave frekvenser ved udgangen af forstærkeren og transporterer dem adskilte gennem kabler". Du har nu omformuleret det til "der gik et forskelligt toneområde i hvert kabel fra udgangen af forstærkeren". Din ændring af frekvenser til toneområde er ikke uvæsentlig i forhold til ovennævnte spørgsmål. Havde jeg talt om toner der går i hvert kabel ville der vel kun kunne være tale om en strøm og dermed korrekt ? 
Men nå, det bliver vist bare en uendelig lang filosofisk snak om ord som vil kede alle andre. Det vigtigste er jo at vi er enige om det væsentlige.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
Mon ikke vi har været enige hele tiden, sådan rent teknisk. Det går bare galt en gang imellem når der skal sættes almindelige danske ord på noget teknisk. 
Jeg overvejede faktisk en simpel tegning i Paint for at illustrere mit budskab. Med forskellige farver til at vise bas og diskant. Selv her ville du dog, med rette, kunne hævde at begge farver skulle tegnes helt hen til højttaleren. Men det ville man alligevel ikke gøre hvis man skulle tegne signalvejen i et diagram. Her tegner man den vej signalet løber selvom samme signal ville kunne måles mange andre steder. Tegningen ville så vise at signalet deles ved forstærkeren (min version) selvom det samlede signal kan måles helt hen til højttaleren (din version).
"Signal", er det spænding eller strøm ?
Jeg skrev "man adskiller de høje og de lave frekvenser ved udgangen af forstærkeren og transporterer dem adskilte gennem kabler". Du har nu omformuleret det til "der gik et forskelligt toneområde i hvert kabel fra udgangen af forstærkeren". Din ændring af frekvenser til toneområde er ikke uvæsentlig i forhold til ovennævnte spørgsmål. Havde jeg talt om toner der går i hvert kabel ville der vel kun kunne være tale om en strøm og dermed korrekt ? 
Men nå, det bliver vist bare en uendelig lang filosofisk snak om ord som vil kede alle andre. Det vigtigste er jo at vi er enige om det væsentlige.
|
|
|
 __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det mig, eller er Sigma6 længe om at knappe de bøjler på og fortælle os om resultatet ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er dig , så utålmodig 
Du får lige en PB om et par minutter __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
mig ? utålmodig ? Nejda :)
pb læst og besvaret ......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Er det mig, eller er Sigma6 længe om at knappe de bøjler på og fortælle os om resultatet ? |
|
|
Jeg venter på svar fra dig om, hvilken forstærker man ikke kan gøre det ved?
|
Til top |
|
|
Langendorf Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 522
|
Sendt: 12 December 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
jan_stevns skrev:
Er det mig, eller er Sigma6 længe om at knappe de bøjler på og fortælle os om resultatet ? |
|
|
Jeg venter på svar fra dig om, hvilken forstærker man ikke kan gøre det ved? |
|
|
Det gad jeg også godt vide
|
Til top |
|
|
jan_stevns Forum Bruger

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
jan_stevns skrev:
|
|
|
|
|
det svar kommer du nok til at vente længe på :) Jeg havde bi-amping i hovedet.......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 12 December 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
sigma6 skrev:
jan_stevns skrev:
|
|
|
|
|
det svar kommer du nok til at vente længe på :) Jeg havde bi-amping i hovedet.......
|
|
|
Nåe ok :-)
Men det bliver ikke engang før i næste uge.
|
Til top |
|
|