Torben Lautrup skrev:
| Jeg påtænker at købe en hovedtelefon: Grado GS 1000i (impedance 32 Ohm) Min intg. amp. er Acchuphase E460. Mon denne forstærkers hovetelefonudgang ikke er tilstrækkelig til på tilfredsstillende måde at kunne drive Grado GS 1000i? Det lyder lidt underligt (for mig), at jeg evt. også at skulle til at købe en headphone-forstærker til nogle få tusinde kroner, når jeg i forvejen har en top-kvalitetsforstærker! Er der nogen der har erfaring med Grado GS 1000i og en mening om køb af ekstra hovedtelefonforstærker?? |
|
|
Allanowich har allerede været lidt inde på det, men i et forsøg på at få debatten tilbage på sporet (!) og vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål, vil jeg foreslå følgende:
Jeg forstår på dit indlæg, at du under alle omstændigheder er indstillet på at købe et sæt Grado GS 1000i. Da du har Accuphasen i forvejen, foreslår jeg, at du i en periode lytter på den kombination for at danne dig et grundigt indtryk af lyden. Derefter kan du så forsøge at låne dig frem til forskellige hovedtelefonforstærkere for at høre, om de giver bedre lyd.
Det er i sidste ende dine ører og din økonomi, der afgør, om en hovedtelefonforstærker er værd at anskaffe, og om pris og kvalitet står i et fornuftigt forhold.
Jeg vil dog sige, at Gradoforstærkeren virker urimelig dyr, når man alene ser på byggekvaliteten og de komponenter og enkeltdele, som indgår i konstruktionen. Hvis du imidlertid skulle synes, at det er verdens bedste forstærker til dine GS 1000i, så forekommer prisen måske straks mere rimelig. HVis du er bidt af en gal loddekolbe, så har du jo også mulighed for selv at bygge Gradoforstærkeren til en billig penge - du kan uden de store problemer google dig frem til kredsløbet.
Der findes efterhånden ganske mange hovedtelefonforstærkere på markedet. Jeg vil foreslå, at du til almindelig inspiration kigger forbi
www.6moons.com, hvor ejeren/redaktøren af sitet har foretaget meget grundige og omfattende test af forskellige hovedtelefonkombinationer. De mange muligheder kan efterlade en noget forvirret, men brug siden til at scanne markedet for, hvad der findes af muligheder og forsøg derefter at finde ud af, hvad du kan få lyttet på/til herhjemme. Vurderet ud fra din "short list" vil du i givet fald godt ofre lidt skillinger på en hovedtelefonforstærker, så det er vist ikke her, begrænsningen ligger.
Jeg benytter selv Stax hovedtelefoner (Sigma Pro, SR-404 LE og SR-507), og her er en dedikeret forstærker uomgængelig. I mange år har jeg benyttet Stax' egne hovedtelefonforstærkere (jeg har en SRM-T1 og en SRM-006tII, hvor førstnævnte lyder en lille smule bedre), da der ikke var andre udbydere. De seneste år er der imidlertid kommet andre til, og i øjeblikket lytter jeg primært til en kombination bestående af SR-507 og Woo Audio GES.