Forfatter |
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 22 Januar 2014 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold nu k*ft  For vildt  Enorme delefiltre! De kasser bliver jo små højtalerkabinetter i sig selv
Stilen er ikke lige mig, men den er godt nok gennemført og det er fedt!  Hatten af for nogle gedigne DIY ting du har gang i!
__________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
JesperKirt Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 24 Januar 2014 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vingborg skrev:
At lytte på de enkelte enheder er en noget speciel opgave og kræver i den grad koncentration. Holde fokus og lade være
med at lytte til hvor god musikken er, men i stedet lytte til enheden, musikken er jo god selvom den kommer ud af kun bas,
mellemtone eller diskant. En af Jespers grundregler som så også er blevet til en af mine er at man skal kunne holde ud at
høre på den enkelte enhed i dens respektive område uden at lyde fælt selvom de andre enheder mangler!
|
|
|
Jeg er glad for at kunne bidrage med tips og ører til dette projekt.
Ovennævnte fremgangsmåde fandt jeg på, da jeg var næsten færdig med mine filtre, og bare ikke kunne blive tilfreds
nærmest ligegyldigt hvad jeg gjorde. Det skal siges, ligesom Henrik Vingborg også har nævnt her, at jeg er meget kritisk
angående lydkvalitet og ægthed i gengivelsen. Guitaren og sangeren skal sgu "stå i stuen" og man skal helst kunne glemme
helt, at det er et par trækasser man sidder overfor.
Jeg tog derfor én enhed af gangen, i det færdige kabinet, og lyttede til dem med det filter jeg havde lavet. sammen lød de
ret ok, men hver for sig lød de ikke særlig godt.
Så jeg fik dem først til at lyde behageligt hver for sig, og så finde ud af hvordan de så skulle tilpasses for at lyde godt
sammen. Det har selvfølgelig taget lang tid. men nu lyder de helt fantastisk, mine kritiske ører er ihvertfald fuldt ud tilfredse,
og musikken er fuld af dynamik og liv:-)
Henrik, jeg nyder sgu at følge denne tråd, det er sgu gennemført, projektet såvel som indlægget.
Lyden som Jensen komponenterne tillader at lade sig gennemstrømme, er simpelthen fantastisk! Det er som de slet ikke er
der. Jeg har lavet flere test, med forskellige mærker, de vinder hver gang. Ikke underligt at de andvendes i topklasse high-
end højttalere, for dem med alvorligt mange knaster...
Jeg kan næsten ikke vente med at høre det færdige resultat, når du er færdig med at lave dine filtre!!
__________________ Holfi Xara DC, Holfi Pre-8, LC-Audio The End Millenium m. dobbelt PSU. Pioneer PL-L1000A. Benz micro silver. Nad S100 DIY RIAA. DIY højttalere med Eton, Seas og Scanspeak enheder, Jensen filter.
|
Til top |
|
|
Coach-Z Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 231
|
Sendt: 16 Februar 2014 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville lige skrive og sige "hold nu K@ft" et flot stykke arbejde du har lavet dig der... Jeg ville aldrig få lov til at få dit setup
op hjemme i min stue, men damn hvor er det pænt...
Jeg har måske overset noget, men selve kabinetterne har du også lavet selv, ik? __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
Bruger siden: 12 Juni 2011 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 152
|
Sendt: 17 Februar 2014 kl. 06:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen på tråden
Jeg siger mange tak for de smukke ord om mit anlæg og musik formidler
Nu skal I bare høre - Samtidig med at jeg skruer på mit hus (forbereder loft til kip i stuen, samt div.) og passer rollen som
familie far for min lille søn og kæreste, får jeg også lavet lidt på det nye delefilter projekt.. Filtrene blev færdige for et stykke
tid siden og skal bare monteres i kasserne
Disse kasser er også tæt på at være klar - Det sorte glas til siderne og fronten ligger klar til montage, kobber skiltene
hentede jeg hos gravøren i torsdags og i dag bliver de afleveret hos autolakeren for at få klarlak så de ikke oxidere
De orange lys dioder er monteret og jeg er meget tæt på at være færdig med at "skrabe" den sorte baggrund af glasset på
frontstykket i den rigtige form, der hvor kobber skiltet skal sidde
Jeg smider lige snart et par billeder hvor jeg afprøver lyset over kobber skiltene - Det ser for vildt godt ud
Alt dette med belyste kobber skilte i dele filter kasser og belyste kobber skilte på forstærker standerne, det har intet med lyd
kvaliteten at gøre.. Det er jo bare lir og for det smukke udseende, og jeg gør det fordi jeg KAN
Coach-Z : Igen mange tak for de smukke ord, jo det hele har jeg lavet selv - Højttalerne og opgraderingerne af
forstærkerne og cd afspilleren
Kig her
Jesper min ven  Det er jo en ære at kende dig og have dig med på denne rejse af musik, lyd og design
Flere billeder kommer snart..
De bedste hilsner
Henrik Vingborg __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 18 Februar 2014 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej Vingborg.
sikken fin orden i kablerne.
er det ikke lidt synd, at det er hifianlægget du spærrer inde?  .
mvh nils
|
Til top |
|
|
Sonic Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 754
|
Sendt: 18 Februar 2014 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Coach-Z skrev:
Ville lige skrive og sige "hold nu K@ft" et flot stykke arbejde du har lavet dig der... Jeg ville aldrig få lov til at få dit setup
Jeg har måske overset noget, men selve kabinetterne har du også lavet selv, ik? |
|
|
Tøffelhelt __________________
|
Til top |
|
|
Coach-Z Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 231
|
Sendt: 18 Februar 2014 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sonic skrev:
Coach-Z skrev:
Ville lige skrive og sige "hold nu K@ft" et flot stykke arbejde du har lavet dig der...
Jeg ville aldrig få lov til at få dit setup
Jeg har måske overset noget, men selve kabinetterne har du også lavet selv, ik? |
|
|
Tøffelhelt |
|
|
Tag den!! __________________ HiFi og Hoved-Fi - Mit setup
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godaften
Efter at have været fraværende fra tråden lidt tid, er jeg nu tilbage igen med lidt nyt og billeder - Grunden er at jeg har
skulle hitte ud at et nyt uploade program i stedet for ImageShach..
Nå - Taurus II højttaler systemet er godt på vej til at være spille klart  .. Delefiltrene er færdige og monteret i de nye
kasser. De småting som mangler inden systemet kan startes op igen er ikke noget som tager mere end et par timer eller
tre, men ombygning på huset, rollen som familie far, jobbet osv. kræver først og fremmest tiden - Døgnet har for lidt timer
Nils - Jo det er lidt synd at spærre det inde, måske jeg skulle spærre min lille halvandet år gamle dreng inde i stedet
Og nu nogle farverige billeder:
Close up af mellemtone kondensatorene
Færdige mellemtone filtre  :
Færdige diskant filtre  :
Jeg havde jo truet lidt med at ville lave nogle delefilter kasser med belyst kobberskilt  Jeg er jo temmelig glad for kobber
og orange belysning - Derfor er alle lys dioderne i forstærkerne skiftet til orange samt belysningen i forstærker standerne er
orange.. Og når jeg nu kan finde ud af at lave det så hvorfor ikke prøve
Her ses kassen med kobber skilt inde bag ved det sorte glas hvor jeg har fjernet den sorte folie/lakering på bagsiden i den
rette form (Ikke noget let gjort job skal jeg hilse og sige) Billedet er taget under afprøvningen af lyset, kassen står på
bagpladen da glasset ikke er limet på endnu:
Her ses kassen uden glasset og med blottet dioder. Som det ses har jeg klistret hvid folie bagpå glasset for at få så meget
genskin som muligt:
Bagsiden af front pladen. Min hjemme gjorde "print" plade i klar Lexan med formodstandene til dioderne  :
Så afprøves begge filter kasser:
Lækkert, lækkert må jeg sige
Har alt dette besværgelige og hunde dyre design noget at tilføje til lyden - NEJ, overhovedet ikke.. Men jeg gør det fordi jeg
kan!!
Måske også fordi jeg syntes at et klasse system som dette fortjener et flot design som matcher lyden til fulde..
Med dæmpet belysning og et par levende, rørene i forstærkerne gløder, kobber skiltene gløder, brændeovnen knitre og
lyden bære mig med på en rejse af musik, så fortryder jeg intet af det forbrug jeg har haft af penge og kræfter på bare at
færdiggøre denne sidste fase af Taurus II højttaler systemet - Nye highend delefiltre
Flere updates og billeder på vej
Vi høres
Mvh Henrik __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6371
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy FEDE
Tak for "snakken" forleden. Bøjer mig til stadighed dybt i støvet for den dér kompromisløse indgangsvinkel til at få finishen på dine ting til uanede højder. Det er intet mindre end fantastisk, og får én selv til at sige øv, hvorfor har jeg ikke lige maskinerne/håndelaget til at gøre det samme..... f**king godt gået, SMUKT __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
Sendt: 03 Marts 2014 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Smukt
Ikke et øje er tørt
|
Til top |
|
|
Claus Jensen Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2013 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 121
|
Sendt: 05 Marts 2014 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er det smukt
__________________ Claus Jensen
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
|
Sendt: 07 Marts 2014 kl. 06:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen på tråden
Jeg takker endnu engang for de smukke ord
I går aftes da den lille samt fruen var lagt i seng, blev det sidste filter loddet sammen med højttaler kabinetterne og i aften
skruer jeg kablerne på forstærkerne og forbinder ledningerne til lyset i kobber skiltene, for derefter at starte anlægget op.
Det har heller ikke været tændt i flere måneder
Sådan er det når der er flere projekter i gang sammenlagt med hverdagen...
Jeg skal have min lillebror til at tage nogle billeder af systemet med aften stemning og belysning som jeg vil uploade her, så
læserne kan få lidt af den lækre visuelle oplevelse man får når man ser dette system "live"
Vi høres..
Mvh Henrik __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
|
Sendt: 30 Marts 2014 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godformiddag på tråden
Systemet blev startet op og der blev spillet musik og for faen da hvor det spillede dejligt  Jeg spillede mest nogle ny
anskaffede cd skiver så en sammenligning med den tidligere delefilter lyd var ikke rigtig mulig.. Men den lyd som højttalerne
kvitterede med var virkelig, virkelig god!! Der blev spillet Ulige Numre, The Hooters m.m.
Der blev også lyttet til skiven Throwing Copper med bandet Live. Den indspilning kender jeg særdeles godt og NØJ hvor lød
det dog bare lækkert - Der er meget spil og variation i bassen når det gælder dette band, sindsyg fedt at høre 12" bassen
synge så flot.. Mellemtone og diskant: Arh men altså, det er jo et kapitel for sig selv!!!
Nå men jeg nåede ikke at lytte meget til de nye filtre og nyde det super lækre design  .. For nu er det hele pakket
sammen nede i gæsteværelset. En kammerat hjalp med at få basserne løftet over på en vogn og derefter resten ovenpå for
så at skubbe det hele ned på værelset - Næsten 150kg pr. side incl. filtrene!
Grunden: Nu starter mit projekt loft til kip i stuen og i dag søndag, bliver stuen ryddet for møbler og støv vægge sat op ud
mod køkkenet, afdækning af gulvet med pap og masonit og så kan det hele skæres ned...
Jeg har ikke dårlig akustik i min stue, om den bliver bedre med fritlagte spær, skrå lofter og højere til loftet må tiden jo vise
- Spændende bliver det uden tvivl
Jeg vender stærkt tilbage med billeder og fortællinger om det systemet i den "nye" stue
Vi høres ved..
Mange hilsner
Vingborg __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 30 Marts 2014 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver bedre med højere til loftet, men ikke bedre med skrå lofter. Tværtimod. Det er vigtig, tror jeg, at bruge diffusere hvis du ønsker max. forbedring. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
taasing Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 18 August 2014 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lurede lidt på rørene i din forforstærker, og undrer mig over farven på gløden?
Er den lilla-aktig, eller er det billederne der snyder, min erfaring med lilla glød er, at røret er ved at stå af, det er i hvert fald det, der sker med effekttrin til HF 0-30Mhz, men ved ikke om det er sammenligneligt audio rør.
I øvrigt et super flot projekt __________________ Mvh. Michael
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
|
Sendt: 19 August 2014 kl. 06:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen på tråden
Tak for ordene.. Den "lilla" farve på gløden i rørene skyldes ene og alene kameraet, ellers et dyrt Sony kamera, men når det
ikke er spejl-refleks er det ikke så godt til aften stemning.. Glødens farve er dejlig orange på alle rør hos mig
Nu da tråden er kommet lidt i gang igen, vil jeg gerne fortælle at loft til kip projektet i stuen er fix og færdigt! Jeg vil i løbet
af efteråret lægge lidt billeder af resultatet op!
Der er kommet over en tredie del mere luft i stuen og det har givet musikken "højere til loftet"
Skrålofter, tja jeg mener nu at akustikken kun er blevet bedre og Jesper Kirt min ekstremt øre kræsne ven, er også meget
imponeret over den nye akustik
Tænk på at der før var et fladt loft som en stor parallel flade til gulvet - Nu er loftet lavet med 4 forskellige gradhældninger:
Tagflade 20 grader, Køkkenvæg 60 grader, værelses gavl 50 grader, endegavl 45 grader + fritstående spær til at bryde
lydbølger
Så alt i alt er jeg mere end almindelig lykkelig for det endelige resultat, og som "nødplan" hvis akustikken blev for rungende,
har 40stk. 60x60 Ecophon Focus B plader til at lime i et pænt mønster op i loftet.. Men dette blev ikke rigtig nødvendigt
Nu er det jo et Hifi forum så jeg vil ikke smide for mange hus byggeri billeder op her, men skal nok vise et par stykker..
Med venlig hilsen
Henrik __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 19 August 2014 kl. 08:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man er jo slet ikke misundelig, vel ?
I sådan et system og med de delefiltre, du har kreeret, så giver det god mening at kræse om højttalerkablerne. Er det noget du har brugt tid på Vingborg? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Vingborg Forum Bruger

Tidl. HV Fidelity
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 06:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godmorgen
Igen mange tak
Mine kabler er hele vejen fra højttaler terminalerne på monotrinene til højttaler enheder, Supra Ply 3,4S.
Det hele er fuldstændigt tredobbelt, dvs. tre separate kabler fra forstærker til henholdsvis bas, mellemtone og diskant filter.
Herfra igen med Supra Ply 3,4S til de respektive enheder..
Inde i monotrinene har jeg fjernet de originale kabler fra printkort til skrue terminaler og loddet en Supra Ply 2,0 som så er
lagt dobbelt til 4,0 og videre op til de nye kraftige skrue terminaler
Ydermere kan jeg fortælle at der sidder en lille, men meget kraftig spole i udgangen på effekttrinet, jeg forestiller mig at det
er noget lavpas filter for at tvinge øvre grænsefrekvens ned.. Spolerne (en til + og en til - og kan ses på billederne i tråden
med opgradering af effekterne) er med tyk, kraftig tråd, men ganske få vindinger - Se denne skal jeg have skiftet til nogen
af værdi, meget små Jensen 12AWG spoler som jeg lige har hentet.. Skal lige have rullet af Jensen spolerne så de rammer
samme værdi
For ærlig talt: Det nytter sgu da ikke noget at have fine, lækre og dyre Jensen 12AWG spoler i delefilter, når der i
forstærkeren ligefør delefilter sidder noget andet  Jeg har bare en lille udfordring med pladsen i monotrinene
Se det er nitpickeri af første klasse!! Og jeg elsker det!!
Dejlig dag til alle som læser med
Dbh.
Henrik __________________ The songs in my mind, creates the sounds in my world
Mit anlæg
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6371
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 07:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy Henrik. Spolerne sidder der for at forhindre, at din forstærker går i selvsving ved kapacitiv belastning. Nogle bruger Zobel-netværk (typisk fra + gennem 100 - 470 nF i serie med 2.2 - 4.7 ohm til stel på højttalerudgangen), andre bruger seriespolen som f. eks Vincent  . Nu er jeg ikke konstruktør, men det kunne jo tænkes, at det ikke bare var spolens induktans men også ohmske værdi, der var taget med i beregningerne, jeg ville, hvis det var mig, lige tjekke sådanne detaljer ud først, inden jeg begyndte at "pille"  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 21 August 2014 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke for at ødelægge noget (humør, økonomi, arbejdsglæde, lyd m.m.), men er det ikke meget materiale signalet skal igennem, i dine fine delefilterkomponenter?
Har du overvejet DSP/digitale filtre?
__________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|