Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. maj 2025 | 04:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit Hi-Fi / stereo udstyr
Emne Emne: Lyden af glødende vulkaner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Bruger siden: 12 Juni 2011
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 December 2012 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej Søren N

Tak for de fine ord

Jeg kan love for at det kan spille musik!!
Jeg har jo lovet at oprette tråde med gode billeder og beskrivelser af tilblivelsen af højttalerne, opgraderingen af monoblokkene
og opgraderingen af CD-afspilleren

Mange julehilsner
Henrik Vingborg

Mit anlæg
Til top Vis Vingborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vingborg

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2012 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Vingborg skrev:
Jeps nogle datablade skriver faktisk 2500, men denne enhed kan sagtens gå længere ned -
Jeg har blandt andet set en fabriks fremstillet 2 vejs højttaler hvor ER4 sad i 12 dB med 22 uF i serie og 0,6 mH parallel..
Se det er dybt for en diskant, og systemet var op givet til at håndtere 100 watt
Henrik Vingborg

Jeg har leget lidt med båndiskanter, men vidste ikke nok om filtre og delinger, på det tidspunkt, til at jeg kunne bedømme det ordenligt. Så jeg hænger på domer, da de er lidt lettere at arbejde med. Men jeg skal nok prøve bånd igen, en dag - fordi jeg kan

Go Jul til dig også
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 21 December 2012 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Så er bullet knapperne vendt hjem fra autolakeren
Begge er massiv kobber og volume knappen vejer 640 gram

Her er indgangs vælger knappen monteret, volumen er jeg i gang med at montere lysdiode i

Mvh Henrik Vingborg

Mit anlæg

JesperKirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2008
Sendt: 23 December 2012 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:
Vingborg skrev:
Jeps nogle datablade skriver faktisk 2500, men denne enhed kan sagtens gå længere ned -
Jeg har blandt andet set en fabriks fremstillet 2 vejs højttaler hvor ER4 sad i 12 dB med 22 uF i serie og 0,6 mH parallel..
Se det er dybt for en diskant, og systemet var op givet til at håndtere 100 watt
Henrik Vingborg

Jeg har leget lidt med båndiskanter, men vidste ikke nok om filtre og delinger, på det tidspunkt, til at jeg kunne bedømme det ordenligt. Så jeg hænger på domer, da de er lidt lettere at arbejde med. Men jeg skal nok prøve bånd igen, en dag - fordi jeg kan

Go Jul til dig også

Jeg bruger selv Eton ER-4 diskanterne. Faktisk inspirerede jeg Henrik (trådens forfatter) til at gå over til disse.

De er absolut nemme at arbejde med, nemmere end en dome. Husk på at det ikke er en bånddiskant, og kan derfor ikke helt sammenlignes. Har haft bånddiskanter og de var ikke noget for mig..

ER-4'erne har ingen unoder i frekvensgangen og impedanskurven, de opfører sig som mere som en Ohmsk modstand end en spole, da tråden zigzagger fra den ene side af membranen til den anden. Der sidder så en kraftig neodym magnet på hver side, og ikke bag ved.

I mine diy højttalere sidder der en ER-4 med kun 6dB filter (Jensen 5.6 uF kobberfolie+0.1uF sølvfolie). Mellemtonen er en 5" seas hexadym, også med 6dB filter (Jensen 0.98mH kobberfolie/voks)

De deler ca. ved 6500/1600 Hz (Husk det er 6dB!). Dette filter har jeg selv lyttet mig til, og det lyder fremragende!

Martin Busk har haft målt dem for mig, og de har kun et lillebitte dyk mellem diskant/mellemtone. Der hvor øret alligevel er lidt mere følsomt. Så i mine ører er de perfekt lineære.

Jeg kan kun opfordre andre til at prøver ER-4érne. De er altså superlækre at lytte til!

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 23 December 2012 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Jesper min ven, du har så evig ret Yes det var dig som fik ilden omkring Eton ER-4 til at blusse op i mig

Jeg smider lige de sidste nye billeder af Vincent SA-T8 forforstærkeren med "bullet" volume knappen
Der er sindsyg lækker at dreje på
Link til beskrivelse og mange billeder af SA-T8
pre'en

Jeg har med disse kobber knapper nået målet og er nu færdig med mit anlæg Tusind tak til mit arbejde, kollega og ven
Jesper for hjælpen

Glædelig jul!
Henrik Vingborg

Mit anlæg

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 December 2012 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

K*ft en fed detalje med lyset inde i volumenknappen! Fedt lavet!

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 30 December 2012 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

Tak skal du have MX

Jeg er også sindsyg glad for resultatet - Og så den er vildt lækker at dreje på Jeg har lyst til at justere lydstyrken hele
tiden

Spøg til side, jeg er simpelthen så glad for alle de ændringer og forbedringer som jeg har lavet.. Jeg mangler at lave nogle
nogle tråde med tilblivelsen af højttalerne og opgraderingen af monoblokkene

Med venlig hilsen og godt nytår
Henrik Vingborg

Mit anlæg

Sven Palvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 30 December 2012 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Tillykke med resultatet og flot arbejde!  

Spændende tråd!

Kune godt tænke mig et lyt en dag.

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 30 December 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Tak Svend

En lytte/nyde seance er ikke umuligt her i det nye år

Der er faktisk flere der efterlyser et lyt på disse herligheder Og jeg er sgu glad for responssen, min musik og anlæg er
virkelig en passion for mig og når jeg nu virkelig har lagt et stort stykke arbejde i det, så er det rigtig rart med positive
tilbagemeldinger

Har dog en dejlig baby på 6 mdr. så det er ikke lige hver dag at der er tændt op i forstærkerne

Mvh Henrik Vingborg

Mit anlæg

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 17 Februar 2013 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Hej på tråden

Fik i denne weekend nogle ekstra/reserve rør hjem til SA-T8 pre'en fra den venlige Boydk 4 stk. 6N2P-EV af mærket
Tesla. årgang 1970. Så skulle jeg have nok af denne type til en del år frem

Så magler jeg bare 4 stk. af 6N1P-EV for at lageret af disse rør til pre'en er fyldt..

Her er lige lidt billeder SA-T8 i weekenden :

6N1P og til venstre 5814A som katode følger.

5814A som fasesplitter.

Et kig ned igennem forstærker rækken

De to russiske rør:

De tre typer rør som sidder i min Vincent SA-T8:

Forsat god søndag

Mvh Henrik

Mit anlæg

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 26 September 2013 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Godaften

Så er der lidt update her på tråden..

Jeg havde i søndags d. 22/9 besøg af Martin Busk som havde en god del måle udstyr med sig ind i min stue. Min kammerat
Jesper Kirt var også til stede og vi fik alle tre en hyggelig og lærerig eftermiddag..
Jeg syntes at min mellemtone, hvis der blev spillet virkelig højt, til tider kunne blive varm på fasepluggen og det ville jeg
gerne have lidt svar på..

Jeg mente at delingen nedad var cirka 100 Hz, men målingerne fortalte at mellemtonen faktisk arbejder ned til cirka 65 Hz
og det er jo temmelig lavt, specielt for en 6,5" enhed. Det lød ellers fantastisk, men nu bliver der indkøbt de dele til filtret
som skal til.

Frekvens gangen nedad er svær at måle for rummet spiller for meget
med til måling under 300Hz, men en rum måling viste en temmelig lineær kurve fra 16Hz! til 20kHz. Nok kan bassystemet
ikke nå 16Hz sådan lige, men dybt det går de!!

Jeg vedlægger lidt stemnings billeder, beklager kvaliteten, mit ellers udmærkede Sony wx1 kamera er altså ikke lavet til
aften stemning uden blitz

Men alt i alt en hyggelig søndag eftermiddag med flinke mennesker og lidt god musik og nogle spøjse toner

Mvh Henrik

Mit anlæg

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 16 November 2013 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Godmorgen på tråden

Jeg har for et par dage siden været på besøg hos Martin Busk for at få en ny måling af mellemtone og diskant.. Bassen er
simpelthen for tung og besværlig at flytte.
Martin og jeg nåede rigtig langt den dag hos ham med målinger og filter forsøg.. Mellemtonen blev delt for lavt - Yes, men
der kunne også godt rettes lidt på fasen så nu bliver der forsøgt med et 18db filter på diskanten Det var en rigtig hyggelig
dag hos Martin..
Delefiltrene er nu skilt ad for at der kan forsøges med nye komponent værdier - Det blev lidt mere omfattende og langvarigt
end jeg havde regnet med, der er jo også hus, kæreste og barn

Det skal blive spændende at prøve nye filtre dog er jeg lidt ked af 18db på diskanten som også betyder 2 seriel
kondensatorer i stedet for en.. Jeg syntes jo at min diskant lyd før faktisk var den bedste jeg havde hørt, men hva faen, med
de rigtige stumper skal det nok lykkedes.

I hvert fald bygger jeg nye filter kasser for jeg vil have et nyt design på kasserne..
Man bliver fanget af det og jagten på at opnå bedre resultater - Jeg mente ellers at jeg havde nået i mål.
Jeg skal nok vise billeder af processen og lave updates, men som sagt kan det godt tage lidt tid

De bedste hilsner Henrik

Mit anlæg

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 16 November 2013 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Det er dog et usædvanligt flot anlæg...stor respekt

Jeg kan godt forstå din tvivl om 18db på diskanten...har selv prøvet flere gange,,,det måler pænere ,og fasen ser nok bedre
ud,,men hos mig gav det slet ikke bedre lyd..så lyt nøje på det og ,,og du opdager måske at dit gamle filter er mere musikalsk

mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 18 November 2013 kl. 06:30 | IP-adresse registreret  

Godmorgen Tubetram

Mange tak for de fine ord - Jeg har lagt en del arbejde i det så det gjorde mig rigtig glad

Jeg tænker det samme mht. 18db. Måske virker det og måske ikke, jeg kan jo altid vende tilbage til udgangs punktet i det
oprindelige filter som i mine øre var virkelig godt.. Den lave mellemtone deling har jeg fundet løsningen på som vil blive brugt i
det kommende filter.. Resten vil jeg lytte nøje på
Jeg har svært ved at tro på et mere musikalsk filter end det jeg havde, men igen, hvis faserne bliver mere korrekte kan det
måske give et bedre lydbillede.. Så prøves det skal det, men gud hvor jeg glæder mig til at dette filter projekt er færdigt. Jeg
har det elendigt med at den ene højttaler står med adskilt filter

Mvh Henrik

Mit anlæg

Tubetram
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 18 November 2013 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig skal du da prøve det nye filter...for som du siger, man kan altid gå tilbage

Jeg fandt ud af ,at der hvor mit filter målte pænest,,,kunne jeg i længden ikke lide lyden..og det var netop fordi det oprindelige
12db filter ,,var mere musikalsk,,
mvh Bjarne
Til top Vis Tubetram's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubetram

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 29 November 2013 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

God formiddag på tråden

Så testes der filtre for fuld musik. Højre side står som referencen og der testes mellemtone og diskant filtre på venstre side,
bassen lader jeg vente lidt..

18db er nu ikke så tosset endda, men det drejer sig lidt om nogle kompromisser som jeg skal tage stilling til. Mine Eton ER4
diskanter er urimelig afslørende og der er jo gynger og karruseller ved alle slags filtrer
Der viste sig nye og selvfølgelig anderledes lydbilleder med 18db, men i det store hele er jeg nok mest til 12db på diskanten
også selvom det ikke faser korrekt.

Men altså, der er stadig flere slags opsætninger som jeg skal have afprøvet så der er slet ikke noget endeligt endnu

Flere fortællinger vil følge..

Mvh Henrik

Mit anlæg

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 28 December 2013 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Godaften allesammen

Så er der lidt nyt i tråden her,

Så er filtrene på plads og jeg har lige bestilt de modstande som jeg er kommet frem til at skulle bruge. Jeg har brugt en rum
tid på test lytning og måtte også have min ven Jesper Kirt med til råds og mening.

Kort fortalt så blev hele højttaler systemet udmålt til at fase korrekt med 18db på diskanten og 12db på bas og mellemtone.
Den flinke Martin Busk og jeg kom frem til i alt 2 filtre til mellemtone og diskant som havde korrekt fase og linearitet. Disse 2
filtrer blev gennemtestet med min favorit musik, en tonegenerator og et amperemeter som ikke var frekvens afhængigt..
Billedet herunder viser hvordan nogle af test sekvenserne så ud:

Mellemtone filtret som ifølge målingerne skulle være lineær med diskanten, kunne jeg ikke få til at spille godt for mine ører..
Selvom jeg justerede på komponent værdier m.m. Den skreg for meget til mig og gik heller ikke dybt nok i forhold til
bassen. Derfor tog jeg udgangspunkt i mit oprindelige filter op imod diskanten og satte "ringnings" modstande i mellem
spoler og kondensatorer som samtidig justerer delefrekvensen - Lidt svært at forklare, men enkelt og temmelig hørbart i
praksis!!
Denne modstand fjernede et "forvrængnings fænomen" der lød som lidt skærende telefon klang i midten af arbejdsområdet
for mellemtonen. Dette fænomen kunne tydeligt høres under test af mellemtonen med kun denne sat til forstærker. Så ikke
alene kunne jeg justere skæringen med denne modstand, men den fjernede også noget som jeg ikke troede var muligt,
nemlig denne skærende klang.
Jeg tillader mig troen i, at dette fænomen kan være "ringningen"
Mellemtone ned mod bassen blev selvfølgelig flyttet opad til noget der ligner 160Hz. Målingerne viste jo at den skar alt for
lavt og det skulle jo først og fremmest bringes i orden

Diskanten.. Ja altså, 18db filtret havde nogle virkelig interessante ting, men der manglede lige den helt sindsyge musikalitet
som mit eget 12db filter havde, så hvordan kunne jeg kombinere dette til min dejlige Eton ER4 diskant.. Hmm, jeg satte en
kondensator mere ind i serie så denne blev større i værdi og gjorde parallel spolen meget mindre, herefter blev lyden
finjusteret med "ringnings" modstanden - Resultat: Langt mere end fremragende!!!    

Bassen bibeholdte sin oprindelige kraftige Mundorf trafo spole på 10mH, men kondensatorene blev selvfølgelig mindre og her
også modstande i parallel.
Billederne herunder viser det som en af mine venner hævdede lignede salat

Samlet konklusion i den første fase af dette filter projekt:

Det hele startede med at min mellemtone blev for varm ved højt lydtryk. Var der noget galt eller var det bare grænsen for
systemet? Den flinke og hjælpsomme Martin Busk blev kontaktet og målingerne viste at mellemtonen delte for lavt så der
skulle ændres noget. Målingerne viste også nogle fasefejl i systemet - Her kunne der godt ændres på tingene også, men
hvordan ville det lyde?
Mine ører, min mening og smag samt Jesper Kirt's meget kritiske ører ville ikke have de udmålte filtre, men hellere bygge
lidt om og videre på de oprindelige filtre og bevare 12db på ER4'eren.

Ringnings modstande parallelt i både Bas, mellemtone og diskant filter var en gennemgribende succes!! Mellemtonen var
som tidligere beskrevet banebrydende tydeligt forbedret, diskanten ligeså i dens respektive område.. Bassen , ja hold nu
fast, selv der.. Et eksempel er Mark Knopfler på Brothers In Arms nummeret. Med modstanden bliver den dybe stemme
meget mere detaljerig, vildt nok og det er altså en stor 12" bas vi taler om..

En sjov lille fortælling om et forsøg: Jeg havde lånt et + 5000kr. ampere meter og sat dette imellem mellemtone og
oprindeligt filter. Det gav mig indblik i hvor meget strøm en enhed trækker fra forstærkeren. Volume kontrollen på pre'en
var selvfølgelig den samme igennem hele forsøget nemlig 5 minutter i: Ved 60Hz trak min mellemtone 170mA. Ved 80Hz
trak den 300mA. Jeg kørte tone generatoren op på 200Hz og her sender filtret fuld gas til mellemtonen, her trak den
1,5Ampere!! Jeg skal love for at det fortæller noget hvorfor en forstærker skal have en kraftig strømforsyning.. Prøv lige at
tænke på når der også kommer bas og lidt diskant på hele toneregistret - Højttaleren trækker jo den samme mængde strøm
lige meget hvilken forstærker den bliver præsenteret for

Nå men, jeg troede for et år siden virkelig ikke at jeg kunne drive en bedre lyd ud af dette system, men det kunne jeg!
Tak til Martin Busk for give mig et indblik i hvordan målinger foregår og hvordan min mellemtone arbejdede

At lytte på de enkelte enheder er en noget speciel opgave og kræver i den grad koncentration. Holde fokus og lade være
med at lytte til hvor god musikken er, men i stedet lytte til enheden, musikken er jo god selvom den kommer ud af kun bas,
mellemtone eller diskant. En af Jespers grundregler som så også er blevet til en af mine er at man skal kunne holde ud at
høre på den enkelte enhed i dens respektive område uden at lyde fælt selvom de andre enheder mangler!

Billederne her under viser de nye mellemtone kondensatorer:

18 stk. Jensen ren aluminiums folie. 9 stk. til hver kanal! 12uF og 462 gram stykket, Sådan! Pga. tolerance er de udmålte i
sæt til 104,62 uF pr. kanal.. Kun det bedste er godt nok Dog ville jeg godt have haft kobberfolie, meeen der er jeg sgu
nødt til at sætte en økonomisk grænse og den nyligt overståede højtid har også tildelt et eftertrykkeligt indhug i min privat
økonomi

Nu mangler jeg at bygge de nye filterkasser. De nye kondensatorer er så store at jeg er nødt til bygge en ny og større
kasse. Denne bliver beklædt med sort glas og kobberskilt som bliver belyst indefra af orange lysdioder - Vi holder stilen
Alt dette fortæller og viser jeg mere om i næste afsnit..
Godaften til alle og med venlig hilsen Henrik Vingborg

Mit anlæg

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 December 2013 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Tillykke Henrik,
puhada for et gennemgribende arbejde, du har lagt dig ud i dér. Det er jo det, der er det sjove ved "diy", specielt når det lykkes over al forventning. Elsker den dér kompromisløse holdning til tingene, og dit til stadighed vedholdende krav til perfekt finish, intet mindre. Bli´r spændende at se det færdige resultat.

Go´ vind........ og godt nytår.

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 30 December 2013 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Hejsa Hasse

Tak for ordene og interessen, ja jeg skal love for at det lykkedes over al forventning

Ja det bliver en spændende sag at bygge den nye kasse - Altså en mdf kasse beklædt med sort glas er nu ikke så svært, men
resultatet med det orange belyste kobber skilt bliver bare så fedt
Der er jo selvfølgelig ingen forskel på lyden ved at bruge så meget krudt på design med sort glas og kobber, så hvorfor gøre
det så? Fordi jeg KAN

Godt nytår til dig også

Mit anlæg

Vingborg
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. HV Fidelity

Sendt: 21 Januar 2014 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Godaften allesammen

Jeg vil lige vise lidt billeder fra samlingen af de nye filtre

Jeg har fjernet den blå krympeflex fra alufolie kondensatorene og erstattet den med klar og så et lille udsnit af det blå med
skrift på:

Diskantens filter til venstre og mellemtonen til højre:

Diskantens parallel spole skulle rulles af fra 0,4mH til præcis 155uH Dette gav en god portion 12AWG kobberfolie som
jeg så bruger som nul ohm's baner :

Diskant filtrene under samling og lodning:

Mellemtone spolen er også rullet af, fra 1,63mH til præcis 1,57mH.. Dette gav mig en dejlig lang loddebane - Helt perfekt til
de mange alufolie kondensatore

For at kunne komme videre, venter jeg i skrivende stund på mine Jantzen Superres modstande som jeg har bestilt for et
stykke tid siden, men de skulle være på vej

Vi høres ved,
Mvh Henrik

Mit anlæg

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum