Godaften allesammen
Så er der lidt nyt i tråden her,
Så er filtrene på plads og jeg har lige bestilt de modstande som jeg er kommet frem til at skulle bruge. Jeg har brugt en rum
tid på test lytning og måtte også have min ven Jesper Kirt med til råds og mening.
Kort fortalt så blev hele højttaler systemet udmålt til at fase korrekt med 18db på diskanten og 12db på bas og mellemtone.
Den flinke Martin Busk og jeg kom frem til i alt 2 filtre til mellemtone og diskant som havde korrekt fase og linearitet. Disse 2
filtrer blev gennemtestet med min favorit musik, en tonegenerator og et amperemeter som ikke var frekvens afhængigt..
Billedet herunder viser hvordan nogle af test sekvenserne så ud:
Mellemtone filtret som ifølge målingerne skulle være lineær med diskanten, kunne jeg ikke få til at spille godt for mine ører..
Selvom jeg justerede på komponent værdier m.m. Den skreg for meget til mig og gik heller ikke dybt nok i forhold til
bassen. Derfor tog jeg udgangspunkt i mit oprindelige filter op imod diskanten og satte "ringnings" modstande i mellem
spoler og kondensatorer som samtidig justerer delefrekvensen - Lidt svært at forklare, men enkelt og temmelig hørbart i
praksis!!
Denne modstand fjernede et "forvrængnings fænomen" der lød som lidt skærende telefon klang i midten af arbejdsområdet
for mellemtonen. Dette fænomen kunne tydeligt høres under test af mellemtonen med kun denne sat til forstærker. Så ikke
alene kunne jeg justere skæringen med denne modstand, men den fjernede også noget som jeg ikke troede var muligt,
nemlig denne skærende klang.
Jeg tillader mig troen i, at dette fænomen kan være "ringningen"
Mellemtone ned mod bassen blev selvfølgelig flyttet opad til noget der ligner 160Hz. Målingerne viste jo at den skar alt for
lavt og det skulle jo først og fremmest bringes i orden
Diskanten.. Ja altså, 18db filtret havde nogle virkelig interessante ting, men der manglede lige den helt sindsyge musikalitet
som mit eget 12db filter havde, så hvordan kunne jeg kombinere dette til min dejlige Eton ER4 diskant.. Hmm, jeg satte en
kondensator mere ind i serie så denne blev større i værdi og gjorde parallel spolen meget mindre, herefter blev lyden
finjusteret med "ringnings" modstanden - Resultat: Langt mere end fremragende!!!
Bassen bibeholdte sin oprindelige kraftige Mundorf trafo spole på 10mH, men kondensatorene blev selvfølgelig mindre og her
også modstande i parallel.
Billederne herunder viser det som en af mine venner hævdede lignede salat
Samlet konklusion i den første fase af dette filter projekt:
Det hele startede med at min mellemtone blev for varm ved højt lydtryk. Var der noget galt eller var det bare grænsen for
systemet? Den flinke og hjælpsomme Martin Busk blev kontaktet og målingerne viste at mellemtonen delte for lavt så der
skulle ændres noget. Målingerne viste også nogle fasefejl i systemet - Her kunne der godt ændres på tingene også, men
hvordan ville det lyde?
Mine ører, min mening og smag samt Jesper Kirt's meget kritiske ører ville ikke have de udmålte filtre, men hellere bygge
lidt om og videre på de oprindelige filtre og bevare 12db på ER4'eren.
Ringnings modstande parallelt i både Bas, mellemtone og diskant filter var en gennemgribende succes!! Mellemtonen var
som tidligere beskrevet banebrydende tydeligt forbedret, diskanten ligeså i dens respektive område.. Bassen , ja hold nu
fast, selv der.. Et eksempel er Mark Knopfler på Brothers In Arms nummeret. Med modstanden bliver den dybe stemme
meget mere detaljerig, vildt nok og det er altså en stor 12" bas vi taler om..
En sjov lille fortælling om et forsøg: Jeg havde lånt et + 5000kr. ampere meter og sat dette imellem mellemtone og
oprindeligt filter. Det gav mig indblik i hvor meget strøm en enhed trækker fra forstærkeren. Volume kontrollen på pre'en
var selvfølgelig den samme igennem hele forsøget nemlig 5 minutter i: Ved 60Hz trak min mellemtone 170mA. Ved 80Hz
trak den 300mA. Jeg kørte tone generatoren op på 200Hz og her sender filtret fuld gas til mellemtonen, her trak den
1,5Ampere!! Jeg skal love for at det fortæller noget hvorfor en forstærker skal have en kraftig strømforsyning.. Prøv lige at
tænke på når der også kommer bas og lidt diskant på hele toneregistret - Højttaleren trækker jo den samme mængde strøm
lige meget hvilken forstærker den bliver præsenteret for
Nå men, jeg troede for et år siden virkelig ikke at jeg kunne drive en bedre lyd ud af dette system, men det kunne jeg!
Tak til Martin Busk for give mig et indblik i hvordan målinger foregår og hvordan min mellemtone arbejdede
At lytte på de enkelte enheder er en noget speciel opgave og kræver i den grad koncentration. Holde fokus og lade være
med at lytte til hvor god musikken er, men i stedet lytte til enheden, musikken er jo god selvom den kommer ud af kun bas,
mellemtone eller diskant. En af Jespers grundregler som så også er blevet til en af mine er at man skal kunne holde ud at
høre på den enkelte enhed i dens respektive område uden at lyde fælt selvom de andre enheder mangler!
Billederne her under viser de nye mellemtone kondensatorer:
18 stk. Jensen ren aluminiums folie. 9 stk. til hver kanal! 12uF og 462 gram stykket, Sådan! Pga. tolerance er de udmålte i
sæt til 104,62 uF pr. kanal.. Kun det bedste er godt nok

Dog ville jeg godt have haft kobberfolie, meeen der er jeg sgu
nødt til at sætte en økonomisk grænse og den nyligt overståede højtid har også tildelt et eftertrykkeligt indhug i min privat
økonomi
Nu mangler jeg at bygge de nye filterkasser. De nye kondensatorer er så store at jeg er nødt til bygge en ny og større
kasse. Denne bliver beklædt med sort glas og kobberskilt som bliver belyst indefra af orange lysdioder - Vi holder stilen
Alt dette fortæller og viser jeg mere om i næste afsnit..
Godaften til alle og med venlig hilsen Henrik Vingborg