Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 15:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til JBL 240ti ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 23 September 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Det er en spændende debat at følge, jeg har ingen kendskab til delefilterets komponenter, eller hvad de forskellige gør. Jeg har dog engang skiftet alle kablerne ud i et par dali 8, og det kunne høres, især blev der mere gennemgang til bassen, så jeg kunne måske godt forestille mig at komponenterne også kan havbe noget at sige.

EXCITER- da jeg satte batteriet til, satte jeg -på sort og +på rød, og da slog bassen indad, og den skal jo slå udad, derfor byttede jeg bare rundt på + og -

Til top Vis Funzy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Funzy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 September 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Komponenterne og deres værdier har selvsagt noget at sige - også dem, der allerede sidder i dine højttalerre - sjovt nok. Det jeg diskuterer er, om det er forsvarligt at give gode råd om udskiftninger af både det ene og det andet - uden at man har andet end en anden mands (studiemand) ord for, at det er en "bedre" lyd, du får. Hvad betyder "bedre" ?

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2012 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Som sagt jeg aner intet om hvad de forskellige dele gør i et delefilter, eller om der bliver bedre eller ej, at udskifte dele.

Jeg tænker bare, at for 25 år siden brugte de nogle komponenter, som måske også er blevet udviklet til noget bedre idag, og hvis de enheder der sidder i mine jbl, er bedre end de nuværende komponenter, så kan man jo godt forestille sig at det kan gøre en forskel.

Personlig kan jeg godt lide en stram bas, og meget luft i toppen, lyden skal spredes ud i rummet. Jeg nyder at lytte på mine JBL, der er skøn bas og dejlig blød lyd i toppen.

Jeg hører meget blandet musik, lige fra bla. Dire straits, Nephew, Metallica, Country og Techno.
Hvad ville en udskiftning af komponenter gøre i mine højtalere?

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 September 2012 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:

da jeg satte batteriet til, satte jeg -på sort og +på rød, og da slog bassen indad, og den skal jo slå udad, derfor byttede jeg bare rundt på + og -

ok, dvs. at det er den absolutte fase som derved er vendt, det undrer mig bare at det har forbedret bas gengivelsen så massivt. Efter hvad folk siger og skriver så kan korrekt absolut fase kun give mindre/subtile forbedringer.
Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 September 2012 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Edit: Dette indlæg er et svar på Funzy's spørgsmål:

Det aner jeg simpelthen ikke, da jeg ikke ved, hvilke værdier de enkelte komponenter til udskifningen skal være. Men skal man tro, hvad Lydfrede skriver, så er der nævnt noget med "et tæppe, som forsvinder foran højttalerne og "mere hul igennem" osv.....

Denne måde at beskrive lyd på, er ofte brugt af forhandlere og andre, som ikke frekvensmæssigt går lidt mere nøjagtigt til værks.

Jeg synes, at Lydfrede selv skal fortælle dig, hvordan dine højttalere vil komme til at lyde efter et indgreb i filtrene - helst på en måde, hvor der gøres lidt mere nøjagtigt rede for filtreringen. Den med "hul igennem" og "tæppet", der går til side er simpelthen for kosmisk for mig. Den med tæppet er ofte en hævning af lydtrykket af de øverste frekvenser. "hul igennem" går jeg ud fra har noget at gøre med "træghed", som forsvinder, men en Aragon 4004 skubber så meget på, at der næppe kan tales om træghed her.

Studiefolk bruger højttalerne på en helt anden måde end hifi-folk, som hører musik på værelset og i stuen. Studiefolk skal have lyden lige ind i øret stort set og så "in your face" og pinpoint nøjagtigt, at det kan blive øretrættende over kort tid. Det er i hvert fald ikke blød top - skal jeg hilse at sige.

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Det er vel korekt forstået at når de er forbundet rigtig skal bassen gå ud ad?

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 September 2012 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

når du sætter batteriets + til den røde terminal bagpå dine jbl'er ,skal enheden slå udaf ,det samme skal mellemtonen ,diskanten skal gå bagud ,det er dog umuligt at se

når du tilslutter højtaler kablet:

så skal du  tilslutte + (rød terminal) fra forstærkeren til + (sort terminal) på jbl erne

og - (sort terminal) på forstærkeren til -(rød terminal) på jbl'erne

du må ikke bytte om på ledninger inde i højtaleren

bas enheden set bagfra ,skal have den toforvede ledning til venstre og ledningen med en enkelt farve til højre

sådan gælder det for resten af enhederne i 240ti

altså den tofarvede ledning til venstre set bagfra på alle enheder

det er ihvertilfælde en go ide at udskifte de bipolare lytter i filteret af flere årsager

en nipolar kondensator ,er en dobbelt elektrolyt ,en bedre type en en alm elktrolyt ,der er væske indeni en elektrolyt ,og efter ca 20års brug er det altid en god ide at udskifte dem ,da de langsomt men sikkert taber væske (elektrolyt væske) ,og begynder så småt at stå af

folie kondensatorer har en noget længere levetid

de gule kondensatorer i dit delefilter er folie ,er blanke er bipolare lytter

hos banzai music.de kan man købe nogle kondensatorer der hedder audiophile mkp ,de svarer til mundorf m-cap

en go all rounder til ret billig penge

http://www.banzaimusic.com/Audiophile-MKP/

og en ok go non induktiv modstand der heller ikke vælter budgettet

gode spolere kan du få hos rabu ,de har også jantzen superior z cap ,der er en ret go kondensator ,der lukker ret meget igennem

http://rabu-acoustics.dk/10-mm-98

det koster ikke mere end et godt højtaler kabel ,og kan løfte en allerede go højtaler til nye højder

Til top Vis lydfrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lydfrede

hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 September 2012 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:
Så har jeg lige byttet om, det er virkelig en helt anden højtaler nu, jeg har god bas selv ved lav effekt, og
når jeg giver den lidt gas, slår den i kroppen, jeg har aldrig hørt noget lignende. Du har ret allanowich, Aragon kan sagtens
puste liv i basserne, nu beholder jeg dem.

Tusind tak for hjælpen

Den skal jeg lige have igen: Du har byttet om på rød og sort på _begge_ højttalere og fået mere bas? De har altså samme
fase relativt til hinanden som før?

Jeg er åben for at man måske kan høre forskel på absolut fase, men at det skulle give mere/mindre bas lyder som sort
snak...

mvh
S
Til top Vis hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansen

Funzy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 01:02 | IP-adresse registreret  

Hansen: Jeg ved ikke hvorfor det skal være sådan, det eneste jeg med sikkerhed ved, er at da jeg satte dem til, med rød til rød, og sort til sort, havde jeg faktisk ikke ret meget bas, og den lød fjern, men da jeg byttede om, var der meget og kontant bas, forskellen var meget stor

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 01:07 | IP-adresse registreret  

lydfrede skrev:

når du sætter batteriets + til den røde terminal bagpå dine jbl'er ,skal enheden slå udaf ,det samme skal mellemtonen ,diskanten skal gå bagud ,det er dog umuligt at se.

Det er forkert, på 240ti skal bas enheden gå indad ved batteriets plus pol til rød terminal, ellers følger den ikke JBL's foreskrevne kabling. Hvilken forstærker terminal (rød, sort) man så kobler til højttalerens ditto er lidt ligemeget(medmindre man går meget op i absolut fase, som jo kan ændre sig fra cd til cd), bare det er ens for begge højttalere.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 24 September 2012 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Hej Funzy

Så vidt jeg kan se, så kom de frem i 85' og kostede ca 8000kr/stk. Håber du stadig nyder musikken og de dejlige anslag i kroppen.

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

og med hensyn til toppen i mine studie højtalere ,opleves den ikke agresiv med fin og blød ,hvis lyden er fin og blød ,de gengiver ,meget ærligt

jeg bruger også rør efter den digitale filtrering ,jeg er mere hifi nørd end ,studie nørd

jeg opgaderer meget udstyr for folk,det er ikke noget jeg tjener penge på ,da det mere er sjovt at se hvor langt man kan nå rent lydmæssigt med at opgradere komponenter til bedre kvalitet

der er ikke noget voodoo i det ,jeg kan sikkert også finde et par flaske halse i en aragon ,selv i min crown var der flaske halse ,der bestod af dc fælder ,og en opamps der havde høj ejenstøj og lav slev rate ,båndbredden kunne også godt være større

det er løst med en opamp med millitære specs ,og wn obligato kondensator som dc fælde

crownen blev en anden forstærker ,til det klart bedre

hul igennem er i min oversættelse ,flere mikro detaljer ,mere kraft i dynamikken ,bedre sammenhæng i gengivelsen ,en renere bas ,som skyldes et bedre kontroleret signagl ,og at mere lyd slipper genem kredsløbene

jeg bor i horsens ,så funzy kan jo komme forbi og høre selv ,og jeg hjælper gerne med at finde den billigeste løsning

som freddy er inde på er der forskel i lyden på de mere eksotiske kondensatorer

som kan give ret forskelige resultater ,hvis man ikke får det matchet ordentligt

jeg havde nogle fine jensen kondensatorer,i filteret på et tidspunkt  ,som var lidt for musikalske i mine ører ,andre ville dø for den lyd

her er et par links til lidt test af kondensatorer ,det er selvfølgelig testerne egne subjektive oplevelser der beskrives ,men det siger alligevel et eller andet om kondensatorers betydning

http://www.laventure.net/tourist/caps.htm

http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html

http://singaporehifi.blogspot.dk/2010/09/capacitor-shoot-out .html

det er ikke ren voodoo ,esr den interne modstand i en kondensator ,som stiger med frekvenserne og det er et problem rent teknisk ,er ret høj i en elektrolyt ,og ret lav i en folie kondensator ,så af gode grunde kommer der mere musik ud af folie kondensatoren

i spoler med tynd tråd og pkerne går der også for meget tabt ,en 1mm tråd luftspole kan gøre det som minimum ,set med tekniske briller på ,hvorfor har jbl så ikke gjordt det ,de sparede lige en hund på filtet ,det gør firmaer ,netto rationaliserer også ,det gør audio firmaer desværre også ,de sparer hvor de kan slippe af sted med det

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Funzy skrev:
Hansen: Jeg ved ikke hvorfor det skal være sådan, det eneste jeg med sikkerhed ved, er at da jeg satte dem til, med rød til rød, og sort til sort, havde jeg faktisk ikke ret meget bas, og den lød fjern, men da jeg byttede om, var der meget og kontant bas, forskellen var meget stor

Hvis du gider må du gerne prøve at bytte om igen, det kunne være interessandt om den svage bas gengivelse så kom igen. Ud fra din beskrivelse lyder der som om højttalerne har haft forskellig polaritet inden du byttede om, og det give en meget tydelig forringelse af bas gengivelsen.

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 September 2012 kl. 01:46 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:
Funzy skrev:

Hvis du gider må du gerne prøve at bytte om igen, det kunne være interessandt om den svage bas gengivelse så kom igen. Ud fra din beskrivelse lyder der som om højttalerne har haft forskellig polaritet inden du byttede om, og det give en meget tydelig forringelse af bas gengivelsen.

det samme sker her når det byttes om på kablerne fra forstærkeren ,så bliver lydbilledet udvisket og de får en hul klang omkrin de 250hz ,når de er forbundet efter jbl forskrifter med rød til sort ,så kører det

det var den måde jeg opdagede den særprægede måde at koble enheder på ,min basgengivelse fugnerede heller ikke i starten jeg havde 4412a erne ,intil jeg fandt det dokument freddy linker til om polaritet på jbl's hjemmeside

når jeg vender højtaler kablerne opstår der et enormt lydhul ved 800hz i dele frekvensen

diskanten falder kraftigt og jævnt ved ca 7 khz ,og dør ud ved ca 15khz ,der er store peaks og fald i bassen under 300hz ,dybas eksisterer ikke

det kan jeg se på en graf når jeg måler på højtalerne med truerta ,smaart ,og holm impulse måleprogrammer til at fastslå frekvensgang

jeg fandt lige de gamle målinger frem ,det var den måde jeg fandt ud af der var noget galt med faserne dengang ,jeg kunne ikke få lyden til at hænge sammen og jeg kunne bare ikke lide lyden fra jbl'erne ,de var umulige at mikse på ,med enheder siddende forkert

lyden var så forkert at jeg måtte købe måle udstyr ,for at finde fejlen

E30NA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011
Sendt: 24 September 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Nu vil jeg ikke hælde benzin på bålet igen, men som lydfrede skriver ældes lytterne i filteret, og det kan sagtens høres hvis de er ved og være gamle. Hvis man er bange for at ændre lyden i forhold til hvad den var som ny, så kan man jo erstatte til de originale mærker der allerede sider i filteret.

Jeg selv lige udskiftet delefilteret på mine højttalere, som jeg byggede for 18 år siden nu. Jeg skiftede alle kondensatorer, spoler (selvom de strængt taget ikke ældes) og modstanden til diskanten. Jeg havde oprindeligt brugt Audyn MKP-QS folie i mellemtonen og nogle Monacor Bipolar til diskanten og alm luft spoler. Nu sider der Mundorf baked and varnished spoler til mellemtone/diskant og Feron core til bassen, Mundorf og PCA film kondensatorer i filteret sammen med en PCA metalfilms modstand til diskanten, alle værdier er som de org. skal være. Jeg skal love for at der er forskel i forhold til før- der er et væld af detaljer i musiken nu som jeg ikke hørte før, og så er lyden blevet mere fri og dynamisk. Det er især i mellem tonen og bassen jeg kan høre forskel, og jeg er ret sikker på at spolerne også har haft meget at sige. Efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til, så er det meget vigtigt at spolerne har fået lak og er blevet bagt under vacum, for at undgå microfoni og forvrængning, der kan ske hvis trådene i spolen kan "ringe" med til det signal der løber igennem dem. Diskanten er også blevet mindre hård og meget mere åben efter de bipolare lytter og de gamle inductive modstande er blevet smidt over højre skulder.

Det jeg vil ind på er, at efter 20 år på bagen vil der bestem være noget og hente ved at skifte de bipolare lytter i filteret. Men vil du ikke ændre klangen, så find de org komponenter. Hvis man er villigt til at eksperimentere, så er der et væld af rigtig gode komponenter der ude- jeg har selv en forkærlighed for Mundorf og Elna. Det der er fælles nævneren for gode komponenter er at de ikke bidrager med ret meget egenlyd i forhold til billige komponenter, men det kan selvfølgelig åbne op for nye begrænsninger i ens setup- the never ending story.

Til top Vis E30NA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af E30NA

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Sendt: 24 September 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hej Funzy. Hvis du beslutter dig for at skifte kondensatore, må du meget gerne skrive hvordan resultatet bliver ;)..

Hvis du googler: "jbl 240ti x-over" Dukker der en 2 - 3 tråde op med folk der har moddet filtret alene på første side :)...
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

lydfrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2012 kl. 01:56 | IP-adresse registreret  

jeg fik rodet lidt rundt i polariteten på 4412a ,alle enheder går indad når ,når et batteri +,tilsluttes sort indput ,og de går alle udad når batteriet/phase it +tilsluttes rød indput ,jeg har brugt en fasetester der hedder phase it fra gator audio ,sindsyg fed lille gadget

jeg har downloaded ,240ti teknisk manual

positive voltage altså batteri + til rød giver udgående bevægelse på alle enheder

som filteret er schematiseret ser det ud til at være et positivt sytem med rød som+

selvom det er fra tiden hvor jbl kun lavede fase negative systemmer

lidt forviret blive man da

med i sidste ende kan det vel være ligemeget hvilken fod man starter sin gang med ,jbl er bare venstrefodede

den enste praktiske betydning det har for mig ,er at de spiller ikke i  sync sammen med mine andre monitor sytemmer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes