Emne: Forstærker til JBL 240ti ?? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
lydfrede Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 303
|
Sendt: 21 September 2012 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
husk lige at den røde terminal på forstærkeren skal forbibdes til den sorte terminal på højtaleren og omvendt ,på jbl af ældre dato er den røde terminal ,den der svarer til den sorte på alle andre højtalere ,så det lyder som dine basser er ude af jbl fase ,sæt et 1,5 volt batteri på den røde (den sorte på alle andre højtalere) terminal på dine jbl ,så skal bassen gå udaf
feks er mine 4412a koble med bassen og mellemtonen i modsat polaritet/fase og kun diskanten i fase ,dvs når man sætter et batteri til + så går basenheden og mellem tonen s membramer indad og diskanten bevæger sig udad
så det kan lyde som om der er noget der er samlet forkert ,inde i højtaleren
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Funzy Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 124
|
Sendt: 21 September 2012 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lige prøvet batteritesten, når jeg sætter sort på minus og rød på plus, så går mine basser og mellemtoner ud af.
Skal jeg så bytte om på kablerne, så minus fra forstærkeren går på plus i højtaleren??
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 September 2012 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Funzy skrev:
Nu har jeg lige prøvet batteritesten, når jeg sætter sort på minus og rød på plus, så går mine basser og mellemtoner ud af.
Skal jeg så bytte om på kablerne, så minus fra forstærkeren går på plus i højtaleren??
|
|
|
Prøv bare, at bytte om på plus/minus på højttalerne sådan det er omvendt på forstærkeren, Funzy. Det er det der henvises til.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Funzy Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg lige byttet om, det er virkelig en helt anden højtaler nu, jeg har god bas selv ved lav effekt, og når jeg giver den lidt gas, slår den i kroppen, jeg har aldrig hørt noget lignende. Du har ret allanowich, Aragon kan sagtens puste liv i basserne, nu beholder jeg dem.
Tusind tak for hjælpen
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 21 September 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Funzy skrev:
Så har jeg lige byttet om, det er virkelig en helt anden højtaler nu, jeg har god bas selv ved lav effekt, og når jeg giver den lidt gas, slår den i kroppen, jeg har aldrig hørt noget lignende. Du har ret allanowich, Aragon kan sagtens puste liv i basserne, nu beholder jeg dem.
Tusind tak for hjælpen |
|
|
Super lækkert.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
fedest så var dine basser bare i modfase ,håber du bliver ligeså glad for dine jbl'er som jeg er for mine
|
Til top |
|
|
Funzy Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lyttet til musik i ca. 3 timer, og aldrig været så glad for nogen højtaler som for disse, og jeg har haft en del gennem tiderne.
Hvert nummer jeg hører overrasker mig positivt, en flot detalieret top, og en slagfast bund.
Nu skal jeg tilbage til musikken......
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja de kan noget helt specielt med dynamik ,de der jbl højtalere ,man bliver hurtigt hooked
|
Til top |
|
|
Funzy Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2012 kl. 00:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der ved hvornår de blev lavet, og hvad de kostede dengang?
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2012 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
kender ikke prisen ,men de må være markedsført før 1994 ,der skiftede jbl over til at rød teminal også var rød på jbl's nye modeler efter den dato ,det bliver mere underligt da de har brugt enheder med den gamle standard i kontruktioner der følger international standard med rør til rød ,men skidtet virker ,og hvis du har mod på det er der oceaner af mere veldlyd at hente i dine 240ti ,ved at udskifte komponenterne i delefilteret til bedre komponenter ,det er især på kondensatorerne der er noget at hente ,kan anbefale jantzens superior z cap eller obligato premium gold ,de lyder monster godt og koster ikke en bondegård
jeg kan evt hjælpe dig med opgradering
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2439
|
Sendt: 22 September 2012 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydfrede skrev:
kender ikke prisen ,men de må være markedsført før 1994 ,der skiftede jbl over til at rød teminal også var rød på jbl's nye modeler efter den dato ,det bliver mere underligt da de har brugt enheder med den gamle standard i kontruktioner der følger international standard med rør til rød ,men skidtet virker ,og hvis du har mod på det er der oceaner af mere veldlyd at hente i dine 240ti ,ved at udskifte komponenterne i delefilteret til bedre komponenter ,det er især på kondensatorerne der er noget at hente ,kan anbefale jantzens superior z cap eller obligato premium gold ,de lyder monster godt og koster ikke en bondegård
jeg kan evt hjælpe dig med opgradering |
|
|
Det dér behøver sandelig ikke give en "bedre" lyd- men måske en anderledes lyd (hvilket heller ikke er sikkert). Jeg har været vidne til rigelige tilfælde, hvor man gik i gang med udskiftninger af både det ene og det andet - og det var virkelig en tilfældighedsgenerator. Nogle syntes, at nogle indgreb passede bedre til deres ører (det er vel dét, som det handler om - ikke?) - andre syntes, at det blev til det værre - såhh..... Hvis manden er glad for lyden nu, så er der vel ingen grund til at varme loddekolben op - skulle jeg mene. 240Ti blev markedsført/solgt i slutfirserne. Ret beset tror jeg heller ikke nødvendigvis, at man kan kalde det en "opgradering" - men måske snarere en "omgradering" eller blot en ændring..  Vh Freddy
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2012 kl. 02:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil kalde det er en opgradering at udskifte spoler med p kerne til nogen der lukker mere lyd igennem ,og bipolarte kondensatorer i delefilteret ,p kerner og elektrolyt kondensatorer er til stor skade for hullet igennem ,en folie kondensator med lavt esr ,lukker mere lyd igenem og får dermed en højtaler til at yde mere ,enhederne skal selvfølgelig være i en kvalitet så det fungerer
en bedre lyd er altid noget sujektivt ,men mere hul igenem har som regel en forbedrene effekt da det ligesom fjerner et gulvtæppe foran højtalerne ,er højtalerne så ikke lavet ordentligt eller filteret er samlet forkert ,eller faser vender forkert ,så går en opgradering som regel galt og ender i der være ,jeg ville ikke være nervøs for at lukke op for et par 240ti ,de har den samme mellemtone og diskant som 4412
men bipolare lytter skal bare ud af et delefilter ,og spolerne med p kerne ,og luftspolerne i tynd tråd duer heller ikke ,det kan ikke undgås at få en bedre højtaler ud af det
man skal ikke putte sølv kondensatorer i et par billige dali højtalere ,det kommer nok ikke til at lyde godt ,jbl i de bedre modeller har så gode enheder ,at de sagtens kan æde komponenter med hul igenem
alle skal være velkommen til et lyt på et sæt moddede 4412a i mit lille lydstudie i horsens
man skal både sige a+b ,og udskifte modstande ,spoler ,og kondensatorer ,da alle komponenter i delefilteret udgør en flaskehals ,og så holde sig til jbl's underlige kabelføring
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
lydfrede skrev:
en bedre lyd er altid noget sujektivt ,men mere hul igenem har som regel en forbedrene effekt da det ligesom fjerner et gulvtæppe foran højtalerne ,er højtalerne så ikke lavet ordentligt eller filteret er samlet forkert ,eller faser vender forkert ,så går en opgradering som regel galt og ender i der være ,jeg ville ikke være nervøs for at lukke op for et par 240ti ,de har den samme mellemtone og diskant som 4412
|
|
|
Det med fasen er jo så med dit gode råd rettet nu - og han virker tilfreds.
Hvis du mener at "åben lyd" ( ofte lig med øget diskant/øvre mellemtone) er "bedre lyd", så fint, men som du selv er inde på, så er det subjektivt. Den med "tæppet" tilhører vist den lille lommebog for sælgere.
Nu fornemmer jeg jo, at du arbejder meget i studieomgivelser og endda et sådant til rådighed. Mig bekendt, så er netop toppen/mellemtone ofte en ting, som studiefolk går meget op i, da man nemmere kan monitorere detaljer i toppen. Den små nærfeltmonitors a la - 4410/4412 - NS10 + fætrene fra Genelec osv.. osv - er vel også voicede særligt med henblik på studiearbejde. Dette er bestemt ikke ensbetydende med at det vil lyde godt over tid for ejeren af de omtalte 240TI (hvor der i forvejen sidder en pænt hidsig diskant efter min mening.) - Jeg synes, at du skal fare med lempe og ikke lokke ejeren ud på "the modding fields" - fordi du tilfældigvis mener, at en "opgradering af filtre" - skulle give en "bedre lyd". Mon ikke JBL har fremstillet en højttaler, som de synes skulle lyde som en 240Ti? Mon ikke deres egne ingeniører har haft nogenlunde greb om tingene - eller glemte de at spørge dig?
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbl's ældre systemer er bare konstrueret så de virker fasekorrekte når bassen er i modfase ,i sidste ende giver det damme resultat som et sytem hvor bassen er i fase
man kunne også lave filter opstillingen så bas og mellemtone er i fase og diskant i modfase
det ville give samme lyd ,så jbl virker på samme måde som andre højtalere
man skal bare spejlvende filteret ,men da det er uden betydning så ,er det jo jbl der fastlagde deres standard med sort for + ,for højtalere langt før nogle andre
prøv at vende højtaler kablerne i dine højtalere ,og du finder ud af at det ikke er for sjov skyld at man forbinder sine højtalere med korrekt fase
mht os studie folk og fremhævet top ,mit sytem er så lineært som muligt ,ingen fremhævede frekjvensområder
det samme gælder for de mennesker jeg kender i ''studie kredse''
mine jbl'er ,spiller noget mere lineært og høj opløste end mine gamle monitorer med scanspeak enheder fra en hæderkronet dansk producent ,som er solgt for år siden
lineariteten i jbl'erne det bakkes op af målinger på jbl'erne med smaart ,truerta og holm impulse
foretaget på sytemmet herhjemme
og mine jbl'er lød skod med de originale komponenter i delefilteret
jeg sætter lige et link ind til billeder af mine jbl'er
mvh frede
https://picasaweb.google.com/104006804405498554450/Jbl4412aM Sub#
|
Til top |
|
|
exciter Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1443
|
Sendt: 23 September 2012 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt langsomt opfattende, så jeg spørger en gang til for arveprins Knud - Funzy da du udførte batteritesten satte du da pluspolen til den røde terminal bag på højttaleren? for så burde bas enhederne gå indad hvis de ellers er kablet efter JBL's forskrifter. I det tilfælde at de faktisk går ud af er bas enheden ikke i korrekt fase set i forhold til de øvrige enheder, og ligegyldigt hvordan man så vender kablerne fra forstærker til højttalere vil det ikke ændre det forhold.
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med JBL's afslappede fasetilgang kender jeg udmærket (dette var faktisk mere udbredt blandt compressiondriverne) - og dette har været kendt, også for mig, i årtier. Mine egne vendte jeg i 1977 - så det behøver jeg ikke at gøre, men tak for forslaget.
Det, du skal være klar over er, at det bestemt ikke er alle ændringer, som er lige heldige - og det kommer helt an på, hvilken lyd, ejeren af bemeldte højttalersæt ønsker. Den kender du vist ikke i forvejen - det er kun ejeren indtil nu, som kender den. Det eneste du kender, er at ejeren nu er glad og tilfreds.
Hvad dine studiekammerater mener er efter min mening ikke betydende for debatten. De er alle påvirkede af, hvordan studielyd skal formidles. Har selv lyttet en hel del til disse højttalere, så jeg kender dem såmænd også.
Hvilke højttalere "af en hæderkronet dansk producent", som du brugte før er heller ikke vedkommende for debatten - idet ingen her ved, hvordan de lød.
I det ovenstående svar fra dig, plæderer du vist også mere for, at man skal være opmærksom på fasen i sine JBL-højttalere- især hvis de er af ældre herkomst - hvilket jeg kun kan give dig ret i . Det, som jeg ikke kan give dig ret i , er, at man skal "modde/upgrade" sig til "bedre" lyd - ved blandt andet at rydde butikken i filtrene og sætte nye komponenter i over mere eller mindre hele linien, uden at have andet end dine ord for, at det vil komme til at lyde "meget bedre". Det er et indgreb, som kræver, at man ved, hvordan dette vil komme til at lyde, før man skal binde an med det . . . Og så er det altså ikke nok, at man har en studiemand (hvis lydsmag oftest er ultimativ opløsning og overdetaljeret top-end, hvilket jeg fx synes lyder øretrættende i hjemlige omgivelser, til at opfordre til dette, især når du ikke kender 240-ejerens lydsmag.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
lydfrede Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbl har ikke et afslappet forhold til fase ,sådan noget vås ,jbl's ældre modeller fungere fasekorrekt ,de har bare gjordt det omvendt ,om det er den ene bølge halvdel eller den anden der bestemmer startfasen ,er ligemeget det er filter stejlhederne der betemmer fasen
man kan lave filtre på begge måder på jbl måden og den anden ,begge måder er lige rigtige
et 12db filter vender fasen ,jbl har tænkt ret meget over tingene
og med hensyn til bedre komponenter ,så er bipolare lytter i et filter eller en signaglvej ,en krimminel handling ,set med tekniske briller på
det er p kerner forøvrigt også ,det kan du både høre og måle
dårlige komponenter æder signaglet
de tweaks jeg snakker om fjerner farvning ,og lukker mere lyd igennem filteret og mindre støj
at påstå det ikke virker ,er vel det samme som at påstå vand løber op ad
selvom vi lever i 2012 vil der altid være nogen der påstår at jorden er flad
enhederne er fuldt på højde med de bedste enheder i verden
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vi ikke lige blive enige om, at Funzy skrev dette efter at han havde fået styr på fasen i sit højttalersæt?
"Nu har jeg lyttet til musik i ca. 3 timer, og aldrig været så glad for nogen højtaler som for disse, og jeg har haft en del gennem tiderne.
Hvert nummer jeg hører overrasker mig positivt, en flot detalieret top, og en slagfast bund.
Nu skal jeg tilbage til musikken...... "
Så er der vel ikke grund til at begynde at eksperimentere uden at kende til slutresultatet ? - andet end hvad en anden person åbenbart mener er et absolut must - fordi han selv kan lide det til studiearbejde? Det ville jeg aldrig gøre.
Vh
Freddy
|
Til top |
|
|
fredmarantz Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|