Forfatter |
|
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det har du rigtig meget ret i, jeg har eksperimenteret med en del rørforstærkere og hvis de bringes til at køre som det var / er meningen så spiller de MUSIK som intet andet kan.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikeaboy , Hvis du fik svar på det, du spurgte om, så kom lige ind og markér , har selv ikke bedre bud, end dem der er givet i starten, ellers start en ny tråd, denneher er vist så rigeligt blevet HighJack´et   Jeg har også noget rørgear der spiller fantastisk, men det må blive en anden gang/en anden tråd, som jeg måske selv har startet . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tænkte lige på det. Trådstarter meld lige ud.
Min erfaring - hvis du har knas eller krat i opstarten så er der ikke rigtigt. Hvis du har en nasal og indelukket lyd i starten så plejer det altså at være slidte rør. ( Ved godt de er nye )
En kold rørforstærker er normalt lidt tam og tilbagelænet indtil den når sin arbejds temperatur.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha vil da ikke mene at vi har bragt emnet på vildspor, der er bare blevet luftet nogle muligheder på fejl. __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes ikke det er et vildspor da vi har holdt os inde for trådstarters emne.
En anden ting, moderne rør som Svetlana har en meget kort opvarmningstid i forhold til nos rør og de spiller også rigtig godt med mindre man er til den rigtige ægte rørlyd.
Håber ikke vi har skræmt den lille grønne væk.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay så har jeg da lige lært noget nyt idag,
kan der ikke også være forskel på rør der er opvarmet AC eller DC ?
Mener mange moderne amps bruger DC på glødetråden (og mindre chancer for brum) :-)
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke så meget AC og DC men mere direkte og ind direkte. Direkte er glødetråden også katoden og disse rør er oppe og køre næsten omgående. Ind direkte opvarmer glødetråden en katode og det tager selvføgelig en tid før varmen når så vidt.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
sold Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Maj 2012 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er jo så niveau'et nu. Nå, men...
Rør må ikke belastes de første par minutter, dvs. de må ikke spille musik e.a. De skal lige have lov til at varme op.
Hvis man har en rørforstærker der ikke laver unoder ved opstart er det fordi den har et kredsløb der først kobler lyd ind når den mener rørene har opnået driftstemperatur, men det kan også knibe
Jeg har selv gjort det samme tidligere, hvor min rørforstærker efter ca. 5 sekunder slap lyd igennem, men det har bare tæret mere på rørene end det burde - man bør give rør, både signal og effekt, tid til at varme op, ellers "ripper" man dem. 5-10 minutter skulle være tilstrækkeligt.
Lyden bedrer sig så indenfor de første 30 minutter, og selv herefter er der lidt ekstra at hente.
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft Svetlana 6550 i min store forstærker i ca. 6 år, derefter blev de erstattet af omtalte TT21. 6550 rørene blev derefter degraderet til en mindre forstærker som jeg mest bruger til " baggrundsstøj " men efter snart 10 år så vil de ikke dø, der er stadig fuld knald på dem, godt gået Svetlana.
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rørene tager ikke skade af at lave noget lige fra starten, det lyder bare ikke optimalt. Du ødelægger ikke rørene ved at lytte på dem lige efter opstart.
|
Til top |
|
|
ikeaboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåh synes ikke jeg er blevet så meget klogere, så jeg vil komme med lidt data kan være det hjælper.
jeg har skiftet begge 12ax7 i forforstærker Vincent SA T1 med disse (7025 S Premium Selected -Mullard style- TAD-Tubes) ,
jeg har også skiftet det 12ax7B rør der sidder i det lille vindue foran med et JJ ECC803S, 12axB røret er ikke omtalt i nogle
data blade omkring forforstærkere.
I mine Vincent SP T100 monoblokke har jeg skiftet 6N6 med JJ ecc99.
Skal siges alle de andre rør også er skiftet undtagen 6Z4 i monoblokkene da jeg ikke lige kunne finde en erstatning for dem,
men det er først efter udskiftningen af de overstående rør "problemet" er kommet.
Men måske jeg bare skal rulle tilbage og skifte et rør af gangen til jeg finder ud af hvilket rør der gør det hvis i tror det er et
problem, fordi jeg kan egenligt meget godt lide lyden det har fået nu. Vokalen er super fremhævet, diskanten klar og sprød,
bunden kunne dog være bedre, men ved ikke helt om det skyldes at jeg mangler lidt kræfter til at trække mine Anthony Gallo
ref 3.1 som helst skal have noget at leve af.
Kunne godt tænke mig at prøve et sæt Mullard M8137 ECC803s til at erstatte 12ax7 rørene, any objections med de rør ?   ;
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
6z4 er en ensretter, den gør ikke den store forskel. Det er fine rør du har erstattet med men der kan opstå fejl i nye rør så prøv som du selv foreslår at skifte et ad gangen til du finder synderen. Det SKAL virker fra opstarten.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter min beskedne mening, så kan man altså ikke altid med held skifte rør ud, uden at hele forstærkeren justeres ind
igen, med de parameter vi nu engang kan justere på. RØR er en gammel teknik, men derfor har de stadig en masse
tekniske elementer der skal være opfyldt for at de arbejder optimalt.
Sweet Spot er kun lige der hvor alt går op i en højre enhed
6N6
ECC99
Et andet godt råd, som kan være svært at følge i sin iver efter at prøve,
Gør kun en ting ad gangen, dvs start fra en ende, skift, test lyt og så næste skift
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O
Ganske rigtigt, det er ikke bare.
|
Til top |
|
|
sold Udelukket fra forum

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikeaboy skrev:
I mine Vincent SP T100 monoblokke har jeg skiftet 6N6 med JJ ecc99. |
|
|
Nu lader det til at du ikke har problemer, men alligevel en lille advarsel:
Bare fordi pin-layout match'er betyder det ikke at den ene rørtype kan erstatte den anden... Altafgørende betydning har hvordan røret belastes, og det kan være forskelligt selv om pin-layout er ens.
Tag det milde tilfælde: ECC88/6DJ8 og E88CC/6922 er ikke helt det samme... Sidstnævnte kan fint erstatte førstnævnte, men førstnævnte kan ikke altid erstatte sidstnævnte. Det kommer an på den belastning røret udsættes for, førstnævnte kan ikke klare så meget som sidstnævnte.
Det grelle tilfælde: Jeg har også søgt efter ekvivalenter til 6N6P, og en privat sælger (k) mente at jeg fint kunne anvende et sæt Philips ECC182 SQ. De brummede dog kraftigt, og konstruktøren af mine OTL-trin mente efterfølgende at jeg var heldig at de ikke var stået af. Sælger mente så at selvfølgelig måtte jeg ikke anvende dem til det formål, men at pin-layout var det samme, selv om jeg efterlyste rør til at anvende i stedet for 6N6P - plattenslager er vist den rigtige betegnelse.
ECC99 rør er vist temmelig specielle, specielt udviklet af JJ-Electronic til deres egne forstærkere. De kan sikkert anvendes til andet, og eftersom du åbenbart ikke oplever problemer så går det måske, men pas lidt på med at stole på hvad der står på nettet - det stolede jeg lidt for meget på. Sælgere skriver alt hvad de kan for at sælge, indenfor deres egen forestilling af hvad folk vil anvende dem til, men vi er ikke alle DIY'ere.
|
Til top |
|
|
Nullergøj Forum Bruger

|
Sendt: 13 Juli 2012 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
sold
Lige de rør du nævner er det samme rør bare ECC88 er Europæisk og 6DJ8 er USA. 6922 er en bedre version. Men den bedste erstatning til det kinesiske / russiske 6N6T er ECC188 eller ECC189 som er det nærmerste og et got elternativ, jeg bruger det selv ( ECC189 ) ECC99 er en ny produktion som ikke erstatter noget af det gamle.
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 07:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
ikeaboy skrev:
Da jeg er temlig grøn mht rør vil jeg lige hører om det betyder noget at efter jeg har skiftet rør i min pre og power, så skratter/knaser den lige de første 5 -10sek. Efter opstart. Den skratter ikke hvis der ikke er nogen musik på, det kan kun høres hvis der er en cd igang med det samme de tænder. Måske er skratter /knaser også forkert beskrevet, det er måske mere som om musik ikke slipper korrekt igemmen. |
|
|
Hvis forstærkerne efterfølgende spiller fint, så er der IKKE noget galt. Opvarmningstiden kan være forskelig fra rør mærke til rør mærke, du skriver selv at det kun "skratter/knaser" hvis CD'en spiller når du tænder, det gør forstærkeren kun fordi rørene ikke er helt opvarmet.
Når jeg reparere/modificere/bygger ny rørforstærker, så bliver de startet op med en variabel strømforsyning, ved omkring 100V begynder de at slippe lyd igennem men det lyder ikke godt, det skyldes at rørene ikke er ordenligt opvarmet, det er det samme du oplever.
|
Til top |
|
|
ikeaboy Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 276
|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
ikeaboy skrev:
Da jeg er temlig grøn mht rør vil jeg lige hører om det betyder noget at efter jeg har
skiftet rør i min pre og power, så skratter/knaser den lige de første 5 -10sek. Efter opstart. Den skratter ikke hvis der ikke er
nogen musik på, det kan kun høres hvis der er en cd igang med det samme de tænder. Måske er skratter /knaser også forkert
beskrevet, det er måske mere som om musik ikke slipper korrekt igemmen. |
|
|
Hvis forstærkerne efterfølgende spiller fint, så er der IKKE noget galt. Opvarmningstiden kan være forskelig fra rør mærke
til rør mærke, du skriver selv at det kun "skratter/knaser" hvis CD'en spiller når du tænder, det gør forstærkeren kun fordi
rørene ikke er helt opvarmet.
Når jeg reparere/modificere/bygger ny rørforstærker, så bliver de startet op med en variabel strømforsyning, ved omkring
100V begynder de at slippe lyd igennem men det lyder ikke godt, det skyldes at rørene ikke er ordenligt opvarmet, det er det
samme du oplever. |
|
|
Må indrømme at rent logisk er det også den teori jeg hælder mest til selv, for de spiller jo fint efter de der 5-10 sek, men da
jeg intet ved om rør generelt ville jeg lige sikre mig den ikke var helt gal.
|
Til top |
|
|
sold Udelukket fra forum

|
Sendt: 14 Juli 2012 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nullergøj skrev:
Lige de rør du nævner er det samme rør bare ECC88 er Europæisk og 6DJ8 er USA. 6922 er en bedre version. |
|
|
"ECC88/6DJ8 should not be used in circuits for E88CC/E188CC family - the power rating is lower, and significant risk of significantly reduced valve life or premature catastrophic failure exists.
E88CC and E188CC family members can happily and sensibly replace ECC88/6DJ8 - no appreciable risk is involved."
http://www.audioasylum.com/audio/tubes/messages/5/52045.html
|
Til top |
|
|