Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2025 | 14:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: LCD eller DLP projektor? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
Hejsa alle I kyndige hifi-mennesker smil

Jeg har langt om længe fået råd til en projektor.
Da jeg ikke har vildt meget forstand på det, ønsker jeg at vide, om jeg skal kigge efter en LCD eller DLP projektor? Gerne med en begrundelse smil

Mit budget hedder i omegnen af max 10.000 kr.

Jeg håber at høre fra nogle kyndige mennesker, som kan give mig en god rådgivning.

// på forhånd tak.

Hvis ikke det skræmmer dig at købe brugt, er nedenstående et rigtig godt køb indenfor din budgetramme.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=221791

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:

wolle_dk skrev:
Hejsa alle I kyndige hifi-mennesker smil

Jeg har langt om længe fået råd til en projektor.
Da jeg ikke har vildt meget forstand på det, ønsker jeg at vide, om jeg skal kigge efter en LCD eller DLP projektor? Gerne med en begrundelse smil

Mit budget hedder i omegnen af max 10.000 kr.

Jeg håber at høre fra nogle kyndige mennesker, som kan give mig en god rådgivning.

// på forhånd tak.

Hvis ikke det skræmmer dig at købe brugt, er nedenstående et rigtig godt køb indenfor din budgetramme.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=221791

Den er ikke full-HD?  Og den er 7 år gammel?
"hun" bliver nok desværre lidt for gammel til mig ;)

Til top Vis wolle_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wolle_dk

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Bør jeg ikke holde mig fra LCD-projektorer, hvis jeg ikke kan lide LCD-tv?

DLP-billedet minder vel mere om plasma, eller? :)

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Mange projektor-producenter "forfører" kunderne med udvalgte og ofte over-hypede specifikationer - især kontrastniveauet. Man bør se projektoren i aktion - gerne i eget set-up - før man beslutter sig. Iøvrigt er "full hd" kun af betydning ved meget store lærreder.
Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:

wolle_dk skrev:

StarTrek skrev:
Jar nu selv hafte en par LCD-projektorer i huset, men er gået væk fra med på grund at to ting, støj og
regnbue effekt, og hafte en LCD-
projektorer i huset som jeg hele ikke 100% var tilfreds med. Og er nu endt op med den tredje løsning, nemlig D-ILA (når der
står JVC på projektor) og XGA (når
der står Sony på projektor) samme teknolige to navne, her få man den sorte fra DLP og den filmiske fra LCD, her komme man
tættes på en biografe film, Sony´s
prof biografe 4K projektor bruge også XGA panel, her er der også delte meninger om det er DLP eller DLP eller XGA der er best,
men en biografe har jo helle ikke
de samme penge begrænsning som vi amatør har, og hele imgen problem med med støj eller og det skal værre en 1 eller 3
chips DLP projektor. Den beste
projektor jeg til dato er en 3 chops DLP projektor fra Sim2 til omkring 300.000 kr. som kun havde en ulemmet nemlig blæse støj
på grund af det kraftig
lysudbytte. En meget vigtig ting om der er LCD eller DLP er at få den korrekt justeret og prøve så vidt mulige ikke at bruge den
indbygget blænde, man kan nå
virklige lang på denne måde, en korrekt justeret JVC projektor (D-ILA) komme meget tæt på en DLP projektor.

Projektorerne som du hentyder til, ligger desværre betydeligt over min budget! :(

Max budget 10.000 kr

Prøv oh se om du ikke kan finde en brugt JVC Projektor til omkring de 10.000 kr. de dukke i ny og næ op på KSB.

Jamen vil det ikke være dumt at vælge en LCD-projektor, hvis jeg ikke kan lide måden LCD-tv viser billeder?  Det virker lidt
dumt, synes jeg måske ? :)

Du vælge ikke LCD når du vælger projektor fra JVC men D-ILA, som er noget helt anden end LCD.

Jamen de kan da ikke findes til 10.000 kr? Koster de ikke minimum 20.000 kr?

En ny JVC projektor koste fra ny af omkring 25.000 kr, for den billiges model (som, slet, slet ikke er dårlige),
derfor kan men let finde en brugt til
omkring 10.000 kr,

Det er bestemt værd at overveje.. Jeg har aldrig hørt om denne type projektor før.En bestemt model du mener, at jeg skal
holde øje med?

En jvc-hd1 kunne være en ide, her er en
anmeldelser.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Batman skrev:
Mange projektor-producenter "forfører" kunderne med udvalgte og ofte over-hypede specifikationer - især kontrastniveauet. Man bør se projektoren i aktion - gerne i eget set-up - før man beslutter sig. Iøvrigt er "full hd" kun af betydning ved meget store lærreder.

Jeg ved med sikkerhed, at jeg vil have en full-hd projektor. Jeg vil også  helst se diverse projektorer i aktion - gerne på samme tid... Men hvor gør man lige det?

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:

wolle_dk skrev:

StarTrek skrev:
Jar nu selv hafte en par LCD-projektorer i huset, men er gået væk fra med på grund at to ting, støj og
projektorer i huset som jeg hele ikke 100% var tilfreds med. Og er nu endt op med den tredje løsning, nemlig D-ILA (når der
der står Sony på projektor) samme teknolige to navne, her få man den sorte fra DLP og den filmiske fra LCD, her komme man
prof biografe 4K projektor bruge også XGA panel, her er der også delte meninger om det er DLP eller DLP eller XGA der er best,
de samme penge begrænsning som vi amatør har, og hele imgen problem med med støj eller og det skal værre en 1 eller 3
projektor jeg til dato er en 3 chops DLP projektor fra Sim2 til omkring 300.000 kr. som kun havde en ulemmet nemlig blæse støj
på grund af det kraftig
lysudbytte. En meget vigtig ting om der er LCD eller DLP er at få den korrekt justeret og prøve så vidt mulige ikke at bruge den
virklige lang på denne måde, en korrekt justeret JVC projektor (D-ILA) komme meget tæt på en DLP projektor.

Projektorerne som du hentyder til, ligger desværre betydeligt over min budget! :(

Max budget 10.000 kr

Prøv oh se om du ikke kan finde en brugt JVC Projektor til omkring de 10.000 kr. de dukke i ny og næ op på KSB.

Jamen vil det ikke være dumt at vælge en LCD-projektor, hvis jeg ikke kan lide måden LCD-tv viser billeder?  Det virker lidt

Du vælge ikke LCD når du vælger projektor fra JVC men D-ILA, som er noget helt anden end LCD.

En ny JVC projektor koste fra ny af omkring 25.000 kr, for den billiges model (som, slet, slet ikke er dårlige),
omkring 10.000 kr,

Det er bestemt værd at overveje.. Jeg har aldrig hørt om denne type projektor før.En bestemt model du mener, at jeg skal
holde øje med?

anmeldelser.

Mange tak...
Jeg er slet ikke nok forstand på det til at sige, om den er pengene værd.

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

Batman skrev:
Mange projektor-producenter "forfører" kunderne med udvalgte og ofte over-
hypede specifikationer - især kontrastniveauet. Man bør se projektoren i aktion - gerne i eget set-up - før man beslutter sig.
Iøvrigt er "full hd" kun af betydning ved meget store lærreder.

Jeg ved med sikkerhed, at jeg vil have en full-hd projektor. Jeg vil også  helst se diverse projektorer i aktion - gerne på
samme tid... Men hvor gør man lige det?

Det er ikke helt korrekt at FULL-HD projektor er til store lærred, men løbe ind i problem man at afspiller 1080/24fps fra Blu-
ray film på ikke FULL-HD projektor.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:

Batman skrev:
hypede specifikationer - især kontrastniveauet. Man bør se projektoren i aktion - gerne i eget set-up - før man beslutter sig.

Jeg ved med sikkerhed, at jeg vil have en full-hd projektor. Jeg vil også  helst se diverse projektorer i aktion - gerne på

Det er ikke helt korrekt at FULL-HD projektor er til store lærred, men løbe ind i problem man at afspiller 1080/24fps fra Blu-
ray film på ikke FULL-HD projektor.

Jeg vil også have en full-HD projektor... Det er helt sikkert :)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal være helt ærlig, og det skal jeg jo :)
Så vil jeg helst købe en ny.... Medmindre jeg kan få en nyere model til en FANTASTISK god pris! :)

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:
wolle_dk skrev:
StarTrek skrev:

wolle_dk skrev:

StarTrek skrev:
på grund af det kraftig

Max budget 10.000 kr

omkring 10.000 kr,

holde øje med?

anmeldelser.

Den har vildt lækre specs., men jeg er lidt skeptisk for at skulle købe noget brugt... Især når projektoren har overskredet de to års reklamationsret...

Therac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

Batman skrev:

Du kunne evt. købe via nettet. Dette giver dig 14-dages fuld returret jf. købeloven, forudsat at du handler i en dansk
netbutik. Så kan du også se projektoren i hjemmelige omgivelser og se om bl.a. regnbue effekten er generende for dig, eller
om LCD ligner "tegnefilm". Hvis ikke du er tilfreds med det du ser, leverer du bare varen tilbage igen, og det eneste det har
kostet dig er porto'en frem og tilbage.

En ting der ikke er blevet nævnt endnu er lens-shift (muligheden for at flytte billedet rundt). Dette vil typisk være nemmere
på en LCD projekter, hvorimod en DLP skal sidde tættere på billedets centrum. Dette er bl.a. en stor fordel for mig, da jeg
kan have min LCD projektor til at stå på en hylde helt oppe under loftet, men samtidigt skyde billedet langt nok ned til min
personlige smag.
Til top Vis Therac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therac

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Therac skrev:
wolle_dk skrev:

Batman skrev:

Du kunne evt. købe via nettet. Dette giver dig 14-dages fuld returret jf. købeloven, forudsat at du handler i en dansk
netbutik. Så kan du også se projektoren i hjemmelige omgivelser og se om bl.a. regnbue effekten er generende for dig, eller
om LCD ligner "tegnefilm". Hvis ikke du er tilfreds med det du ser, leverer du bare varen tilbage igen, og det eneste det har
kostet dig er porto'en frem og tilbage.

En ting der ikke er blevet nævnt endnu er lens-shift (muligheden for at flytte billedet rundt). Dette vil typisk være nemmere
på en LCD projekter, hvorimod en DLP skal sidde tættere på billedets centrum. Dette er bl.a. en stor fordel for mig, da jeg
kan have min LCD projektor til at stå på en hylde helt oppe under loftet, men samtidigt skyde billedet langt nok ned til min
personlige smag.

Meget brugbart svar, tak.
Jeg har faktisk snakket med hifiklubben om præcis det samme i dag, hvor de fortalte, at man ikke har nogen former for returret, når varen først er taget i brug

Det chokerede mig en del, da Hifiklubben plejer at have en super fin kundeservice.!

Angående lens shift, så skal man vel op i den lidt dyrere kaliber før det kan blive en realitet?

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg har et spørgsmål vedrørende BenQ og Optoma.

Hifiklubben mener at Optoma lyder mere lydsvage end BenQ - grundet larmens  frekvens. Larmen fra Optoma skulle altså lyde dybere, og derved ikke så højt.

Har I nogen erfaring med dette?

Therac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

wolle_dk skrev:

Meget brugbart svar, tak.Jeg har faktisk snakket med hifiklubben om præcis det samme i dag, hvor de fortalte, at man ikke
har nogen former for returret, når varen først er taget i brug

Det chokerede mig en del, da Hifiklubben plejer at have en super fin kundeservice.!

Angående lens shift, så skal man vel op i den lidt dyrere kaliber før det kan blive en realitet?

Nej, lens shift er noget langt de fleste projektorer har. Det du tænker på, er sikkert automatisk lens shift, hvor man kan
indkode forskellige aspect ratios såsom 1:1.78, 1:1.85 og 1:2.35, og så skifte imellem dem med fjernbetjeningen. Med "alm."
lens shift kan man flytte billedet til den ønskede position. Dette vil typisk skulle gøres manuelt, når vi er nede i en prisklasse,
der hedder 10.000 kr.

Angående returret kan jeg kun sige, at jeg bestilte en DLP projektor på nettet (kan ikke huske hvor), men var ikke tilfreds
med billedet. Jeg var meget plaget af regnbue effekten. Derfor sendte jeg den tilbage og fik pengene tilbageført uden
problemer. Så det kan altså lade sige gøre
Til top Vis Therac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therac

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Helt enig.
Købeloven lyder, at man har 14 dages fuld returret! Dog med det i mente, at varen skal sendes tilbage i god stand!

Kan du ikke huske, hvor du købte din projektor?
Hvor mange har du lige haft? Hehe ;-)

Jblfan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2009
Sendt: 22 Maj 2012 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Glem alle de forskellige meninger om hvorvidt LCD eller DLP er bedst - Eller D'ila eller XGA eller hvad nu man kan komme på og kalde sine egne ( Som producent ) fortolkninger af de forskellige teknologier.
  Det, der er vigtigt, er og se på helheden - lad os starte med et spørge,
Hvor godt har du mulighed for at mørklægge - eller var det min tålmodighed og trådens længde??
Hvilket lærred / billedstørrelse / afstand - eller var det min tålmodighed og trådens længde ??

Personligt kan jeg anbefale en kombination af et Lissau fastramme lærred med ISF Dug og Veltex på rammen, sammen med en Panasonic PT-AE4000 ( 2d LCD )  - Det bør kunne findes til 25-30000 incl. ophæng og kabel.
 - forvent 15-20000,- for projektoren som ny - ellers ved jeg hvor der en DEMO med garanti til en fornuftig pris, og 10-15000,- for et godt ISF lærred - så kan du jo købe / bide den over af flere gange.

Det aller vigtigste er, at du køber en _rigtig_ home cinema projektor, ikke et eller andet lysstærkt præsentations-skrammel, der ikke er beregnet til at lave levende billeder...!!  Om den kan håndtere 1080P vil jeg måske umiddelbart sætte som sekundært - hellere en p***e god 720P projektor, end en middelmådig FHD - Eller allerbedst - vente en måneds tid mere...
  Du skal ikke forvente meget mere lys end 1500-2000 ansi lumen fra en Home Cinema-projektor,  men til gengæld ligger de op mod 100.000:1 i kontrast - Pana'en er 150.000:1 så vidt jeg husker.
3D kan sikkert være fedt nok - men igen - koster mere, så hellere perfekt 2D billede...!!

JBLfan

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2012 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Jblfan skrev:

Glem alle de forskellige meninger om hvorvidt LCD eller DLP er bedst - Eller D'ila eller XGA eller hvad nu man kan komme på og
kalde sine egne ( Som producent ) fortolkninger af de forskellige teknologier.  Det, der er vigtigt, er og se på helheden - lad os starte med et
spørge,Hvor godt har du mulighed for at mørklægge - eller var det min tålmodighed og trådens længde??Hvilket lærred / billedstørrelse / afstand -
eller var det min tålmodighed og trådens længde ??

Personligt kan jeg anbefale en kombination af et Lissau fastramme lærred med ISF Dug og Veltex på rammen, sammen med en Panasonic PT-
AE4000 ( 2d LCD )  - Det bør kunne findes til 25-30000 incl. ophæng og kabel. - forvent 15-20000,- for projektoren som ny - ellers ved jeg hvor der
en DEMO med garanti til en fornuftig pris, og 10-15000,- for et godt ISF lærred - så kan du jo købe / bide den over af flere gange.

Det aller vigtigste er, at du køber en _rigtig_ home cinema projektor, ikke et eller andet lysstærkt præsentations-skrammel, der ikke er beregnet til
at lave levende billeder...!!  Om den kan håndtere 1080P vil jeg måske umiddelbart sætte som sekundært - hellere en p***e god 720P projektor, end
en middelmådig FHD - Eller allerbedst - vente en måneds tid mere...  Du skal ikke forvente meget mere lys end 1500-2000 ansi lumen fra en Home
Cinema-projektor,  men til gengæld ligger de op mod 100.000:1 i kontrast - Pana'en er 150.000:1 så vidt jeg husker.3D kan sikkert være fedt nok -
men igen - koster mere, så hellere perfekt 2D billede...!!

JBLfan

Har du mulighed for at sende et link på den panasonic?
Altså hvilken butik står den i?

Du mente ikke, at jeg skal give over 10.000 kr for et lærred.
Pengene er muligvis givet godt ud, men jeg kunne aldrig finde på at give så mange penge for et lærred :-O

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 23 Maj 2012 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Du kan da også tage en MFD plade i den rette størrelse og male den selv og bruge dette som lærred. En maling med type nr som RAL 9016 glans 15 er fin til formålet. Lidt over i meget lys grå, men alligevel hvid, at se på.

wolle_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Maj 2012 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
Du kan da også tage en MFD plade i den rette størrelse og male den selv og bruge dette som lærred. En maling med type nr
som RAL 9016 glans 15 er fin til formålet. Lidt over i meget lys grå, men alligevel hvid, at se på.

Tak for "opskriften".
Jeg skal dog bruge et rulle-lærred, da lærredet skal rulles ned foran mit tv som hænger på væggen :-)

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes