Forfatter |
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 10 Marts 2011 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 657
|
Sendt: 27 April 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Tidsforsikelse og fase-korrektion er ikke det samme.
-og tidsforsinkelse kan man skam også påføre et IIR filter. |
|
|
Det er korrekt, hvis jeg har givet indtryk af andet beklager jeg.
Citér:
Hvis man blot vil tilføre et anden ordens (12dB) Linkwitz-Reily filter er der da ingen grund til at digitalisere det, vel ?
|
|
|
Man kan få et faselineært filter og man kan få et filter der er lettere at konfigurere ved at lave det digtalt. Man
kunne også forsøge at kompensere for at bas og diskant ikke sidder i samme akustiske plan.
Citér:
Det er lige så hul i hovedet at sætte et billigt DSP system på et hifi-anlæg, i håb om at gøre noget som helst bedre,
hvis man bare tilfører systemet mere digitalt snavs. |
|
|
Man skal selvfølgelig vurdere om man gavner mere end man skader ved at bruge en given komponent. Hvis man kan lave
delefilteret i det digitale domæne, inden DA konvertering har man sådan set ikke ødelagt noget.
Jeg hælder mest til at lave analoge delefiltre, fordi jeg endnu ikke har set en digital løsning der er overbevisende og som er
til at betale.
|
Til top |
|
|
tubeplayer69 Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 217
|
Sendt: 27 April 2012 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BertelB,
Når du siger :
"Man kan få et faselineært filter og man kan få et filter der er lettere at konfigurere ved at lave det digtalt. Man kunne også forsøge at kompensere for at bas og diskant ikke sidder i samme akustiske plan. "
-så skal du skelne mellem om filteret er faselineært, eller om det akustiske resultat er faselineært, det er nemlig ikke det samme.
Endvidere er dét med at få enheder til at spille "i det samme akustiske plan" ikke noget man bare kan, uden at forskyde tiden forskelligt på forskellige frekvenser. Alt efter hvilke parametre du deler efter.
Det er rigtigt at man principielt ikke mister noget i det digitale domæne, men det betyder ikke at digitale kredsløb bare er helt transparente.
Kun hvis du clock´er hele systemet udfra én masterclock, gælder reglen om at digitale systemer ikke påvirker kvaliteten.
L.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
Sendt: 27 April 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BertelB,
Synes det er synd hvis du ikke prøver den digitale løsning.
Jeg er 100% overbevist om det digitale systems fordele. Og det selvom mit system har en meget begrænset pris, (brugt
surround receiver til 1500,- + gammel PC med allocator+ ASIO lydkort)
Jeg skiftede det analoge filter ud på et par gamle Coral højtalere med digitalt. Forskellen er stor, og det selvom man bruge IIR
uden fasekorrektion. Man laver jo ikke bare et f.eks. et 8. ordens analogt filter, hvor man lige retter op på bafflestep osv.
__________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
Til top |
|
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 April 2012 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
-så skal du skelne mellem om filteret er faselineært, eller om det akustiske resultat er faselineært, det er nemlig ikke det samme. |
|
|
Korrekt, det er ikke det samme. Målet er at lave et system der er så faselinært som muligt, det gør man ikke ved at introducere fasefejl i et IIR filter.
Citér:
Endvidere er dét med at få enheder til at spille "i det samme akustiske
plan" ikke noget man bare kan, uden at forskyde tiden forskelligt på
forskellige frekvenser. |
|
|
Hvis vi snakker et tovejs system, gøres det ved at forskyde lyden fra diskanten i forhold til bassen(/basserne), det kan man gøre digitalt med et simpelt delay, eller analogt ved at bygge højtaleren efter det. Ingen magi her.
Citér:
Kun hvis du clock´er hele systemet udfra én masterclock, gælder reglen om at digitale systemer ikke påvirker kvaliteten. |
|
|
Hvis kilden er digital, er der en eneste cklock der har betydning, den der driver DAC'en. Hvis man starter med et analogt signal, har klokken til ADC'en også betydning. Hvad der anvendes der imellem (f.eks. USB-clock) er ligegyldig.
|
Til top |
|
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 28 April 2012 kl. 00:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
@LGrau. Hvis man anskuer HIFI fra på en skala fra vinyl og rørslæder til surround med digital rum korrektion, vil jeg gerne prøve at placere mig et sted ca. i midten. Jeg kan sagtens se at man kan lave alle mulige digitale korrektioner for at få en fuldstændig flad frekvenskarakteristik fra 20-20000Hz, perfekt fase og impulsrespons. Spørgsmålet er så om man får god lyd ud af det? Tilhængere af rør-forstærkere vil hævde at de spiller "musikalsk" og "rigtigt" selv om de beviseligt har meget forvrængning og høj udgangsimpedans.
Jeg mener også at der skal være en vis balance i det. Mine højttalere har været min største investering. De har, med nye diskanter, kostet 4500,- Uanset hvor meget jeg gør ud af det, kommer der aldrig til at spille perfekt. Jeg vil hellere bygge nogle højttalere der lyder godt i sig selv, end ofre en mindre formue på digital korrektion. Jeg kan se nogle oplagte fordele ved digitale filtre, men det kræver at jeg kan finde en brugbar løsning, og det har jeg ikke fundet endnu, og så er det måske bedre at leve med en analog løsning. At skulle investere i en surround receiver, en PC og et eksternt lydkort, lyder i mine ører ikke som nogen elegant løsning. En løsning som miniDSP kunne være brugbar, hvis filtrene havde været rigtige og hvis deres samplefrekvens var højere. Det undrer mig at der ikke findes andet i den stil.
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 28 April 2012 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bertel. min frekvenskurve er ikke linealret, og jeg mener heller ikke man skal EQ mere end højst nødvendigt, hellere bruge fornuftige enheder, med et stejlt filter for at lade dem spille i deres mest optimale område. Dit synspunkt er helt forståeligt. Og kan godt se mit løsning virker kluntet, det var mere for at pointere at det kan gøres billigt. Men Rom blev ikke bygget på en dag. Der er lagt mange planer for optimering af mit system.  Dog vil jeg stadig pointere at det allerede på nuværende stadie bliver giver de fleste anlæg baghjul IMO  .
__________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 29 April 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
BertelB skrev:
En løsning som miniDSP kunne være brugbar, hvis filtrene havde været rigtige og hvis deres samplefrekvens var højere. Det undrer mig at der ikke findes andet i den stil.
|
|
|
Der findes jo divers evaluation boards med DSP, men så skal du selv igang med alt det hårde arbejde med kode og evt. GUI.
Af færdige ting findes det meste i Pro audio verdenen og heder typisk noget med speaker management system og her findes FIR dimser i stor stil.
Til hifibrug findes blandt andet DEQX http://www.deqx.com/
og som du kender openDRC http://www.minidsp.com/products/opendrc-series
og Holm DSPre1 http://www.holmacoustics.com/dspre1_specifications.php
og naturligvis Lyngdorf som nok startede hele denne bølge (Tact hed det i starten).
og meget meget mere se også KRK ergo (ikke delefilter, men FIR fasekorrektion) http://www.krksys.com/krk-ergo.html
|
Til top |
|
|
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 29 April 2012 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fir filtre kan lide af pre-ringing og så er der latency forbundet med lange fir filtre der kan gøre dem mindre egnede hvis du ser film og tv med dit
system.
Hvorfor ikke bruge iir på hver enhed og så evt et kort fir filter til at rette på fasen af hele systemet?
Beagle bordet er lækkert, men check evt. Om det har en fornuftig audio pll hvis du vil køre i2s eller lign. Ind eller ud.
Se evt her, meget fornuftig beskrivelse af problemet og en evt. løsning af DSP baserede filtre:
http://www.grimmaudio.com/whitepapers/speakers.pdf
|
Til top |
|
|
BertelB Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 29 April 2012 kl. 23:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kjeldsen, fælles for dem du lister er vist at de koster urealistisk meget (set med mine øjne).
Jeg har kikket lidt på DSP eva boards, men de koster også ret meget. Jeg har kodet en del DSP, så den side ser jeg ikke som det største problem. Jeg har ikke rigtigt fået undersøgt om der findes extensions til beagle boardet der kunne gøre det velegnet. Fordelen ved Beagle er at det er let at bruge og ikke koster alverden. Der er også den mulighed at jeg selv smækker et sæt konvertere på, over SPI bussen. Det kræver at jeg finder en ordentlig klok reference.
Jeg kan ikke rigtigt se ideen i at bruge et IIR filter og dermed introducere fasefejl for så at kompensere for fasefejlen senere med et FIR filter. Jeg har ikke læst artiklen fra grimm audio endnu, men den ser spændende ud. Mon ikke man kan lave et 12 dB/oktav filter af rimelig kvalitet, uden at introducere urimelige forsinkelser?
Jeg fandt et lille program fra TI, der kan beregne analoge filtre, det skal jeg lige lege lidt med...
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal altså være en elegant løsning der er nem at gå til og stadig med masser af regnekraft for ingen penge?
De eval boards jeg har set koster alle 4-700$. Der er også et projekt igang på diyaudio.com, men det er ved at være lang tid siden der har været opdateringer.
Allerede når du vælger at lytte musik via højttalerenheder introducerer du jo fasefejl, og om et IIR filters yderligere tilføjelse af fasefejl er det der er tungen på vægtskålen ved jeg ikke, men du kommer jo ikke uden om at skulle rette fasefejl i den sidste ende.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 April 2012 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej BertelB,
Hvis du bare vil have et digitalt FIR filter med en defineret delefrekvens og en bestemt afrulning (f.eks. 1200Hz / 12dB), så skal jeg gerne lave dig et på mit Acourate program, som du kan sætte direkte ind i en softwareplayer (J.River eller cPlay f.eks.) via convolver.
Det koster ingenting.
Så er du oppe at køre på 15 minutter.....
Alternativt bør du kigge hér :
DRC
Det burde også være muligt at finde sådan en hér, på det brugte marked :
DCX2496
Hilsen Leif
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
Det burde også være muligt at finde sådan en hér, på det brugte marked :
DCX2496
Hilsen Leif |
|
|
Ikke FIR
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
tubeplayer69 skrev:
Det burde også være muligt at finde sådan en hér, på det brugte
marked :
DCX2496
Hilsen Leif |
|
|
Ikke FIR |
|
|
Lydkvaliteten er også ringe. Har haft et og vil ikke anbefale det til fullrange.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 April 2012 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, men vi skal da lige give manden nogle muligheder.....det er klart at Acourate med Orpheus bagved er en helt anden liga (og pris).
Mon ikke BSS har noget tilsvarende ?
L.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Kjeldsen skrev:
tubeplayer69 skrev:
Det burde også være muligt at finde sådan en hér, på det brugte marked : DCX2496 Hilsen Leif |
|
|
Ikke FIR
|
|
|
Lydkvaliteten er også ringe. Har haft et og vil ikke anbefale det til fullrange. |
|
|
Enig. Har også haft en og har sammenlignet direkte med MiniDSP, som klart er at foretrække.
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 30 April 2012 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
Ja, men vi skal da lige give manden nogle muligheder.....det er klart at Acourate med
Orpheus bagved er en helt anden liga (og pris).
Mon ikke BSS har noget tilsvarende ?
L. |
|
|
Jeg kører med et BSS London Soundweb filter som også understøtter at man inputter FIR koefficienter. Har virkelig
gode DACs og er fuldstændi gtransparent i kæden og jeg kan kun anbefale det. Jeg bruger dog ikke FIR
funktionaliteten, men helt normale IIR filtre til deling. Deres Omnidrive filtre er vist lidt mere brugervenlige hvis det er
den vej man vil gå. Men priserne starter ved 25.000, så det er ikke billigt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 30 April 2012 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virkelig afgørende i at lave digitale delefiltre, er at kunne fylde dem med de rigtige parametre.
Kan vi blive enige om det ?
Både med IIR og med FIR filtre kan man lave et Linwitz-Reily, Butterworth, Besel etc. i forskellige ordner, rigtigt ?
Begge slags filtre kan også udføre en frekvenskorrektion,
MEN :
Den helt fremragende styrke ved et FIR filter versus et IIR filter, er at man også kan få højtaleren (ikke kun filteret) faselinært. Altså at filteret også korrigerer tidsdomænet på systemet. Herved kan man opnå en nær perfekt impulsrespons på hele frekvensområdet....og det kan høres !!!!
BIG TIME !
Men et sådant filter kan ikke laves uden at man arbejder med en Dirac-impuls, et rigtigt måleudstyr, A/D konvertere og et kvalificeret computerprogram. F.eks. Audiolense eller Acourate.
Dette er grunden til at denne fremgangsmåde er alle andre teknikker langt, langt overlegen.
Ser vi bort fra A/D D/A konverteren, kan et sådant filter laves for prisen af softwarelicensen, mikrofon & pre-forstærker, og en computerafspiller med J.River, cPlay eller andet. <5000kr.
Nul problemos med flere digital/analog konverteringer, jitter, stømforsyninger, kabler, konfigurationsparametre osv.
-og man er sikret et perfekt resultat...hver gang.
Lars Boman har lavet indsigtsartikler om emnet :
L.
digital DIY højtalere
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2012 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubeplayer69 skrev:
MEN :
Den helt fremragende styrke ved et FIR filter versus et IIR filter, er at man også kan få højtaleren (ikke kun filteret)
faselinært. Altså at filteret også korrigerer tidsdomænet på systemet. Herved kan man opnå en nær perfekt impulsrespons
på hele frekvensområdet....og det kan høres !!!!
BIG TIME !
Men et sådant filter kan ikke laves uden at man arbejder med en Dirac-impuls, et rigtigt måleudstyr, A/D konvertere og et
kvalificeret computerprogram. F.eks. Audiolense eller Acourate.
Dette er grunden til at denne fremgangsmåde er alle andre teknikker langt, langt overlegen.
digital DIY højtalere |
|
|
Det kan man også på IIR filter hvis man reverse filter fasen.
Har du prøvet at teste med og uden faseallignment? Der er en forskel, men jeg synes nu ikke den er så enorm. Det giver
f.eks. mere at kunne bruge stejle filtre IMO.
Hvordan er det med pre-ringning med FIR filteret? jeg kunne meget godt tænke mig at se målinger på et audiolense system,
for hver enkelt enhed. __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|
LGrau Forum Bruger

|
Sendt: 30 April 2012 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man forresten ikke teste audiolense gratis? må jeg da hellere prøve for en god ordens skyld, kan jo være at lyden får
endnu et hak i den rigtige retning __________________ Mvh Lennart
|
Til top |
|
|