Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2025 | 02:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nad M2/M3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
High sky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 10 April 2012 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Blot lige en kommentar til den klassiske snak om en forstærker lyder rør- eller transistor-agtig.
Vi bliver gudskelov aldrig enige omkring denne sammenligning, rør eller transistor, det samme gælder
vinyl eller digital afspilning.

Men men...jeg synes vi skal blive enige om om at hjernen er en sjov og meget påvirkelig på hvad vi lytter til. Jeg tror ofte vi danner os en mening i det øjeblik vi direkte ser hvad vi lytter til. Altså er blindtest det eneste rigtige.

Hjernen vil snydes, tænk bare på det utallige undersøgelser der viser at selv meget dygtige vin-kendere har kæmpe fejlprocent når de skal smage om en vin er en hvidvin eller en rødvin når der smages ved total blindtest og væsken har samme temperatur. Altså deres hjerne har ikke fået set farven på vinen og er derfor ikke forud programmeret. Det samme tror jeg gælder for blindtest ved forstærkere, altså om det er rør eller transistor.

Kort sagt...at en M3 lyder transistor agtig er slet slet ikke rigtigt i mine ører.
Og som Pouls skrape tunge skriver, så skal en god rørforstærker slet ikke lyde af "rør"

Læs link

http://www.poulsaudiobutik.dk/2007/09/rrforstrkere-princippe r-design-og-lyd.html

Men alt i alt en spændende debat. Men du skal have dine egne lytlapper ud i den virkelige verden og lytte lytte lytte. Så finder du den rigtige forstærker for netop din smag.
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 April 2012 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Thomas.Larsen skrev:

Tak for alle indlæg indtil videre....
Som altid er der forskellige meninger og sådan er det jo.
Lidt ærgerligt det mest er M3 der blir diskuteret, da det nok mest er M2 jeg er ineresseret i (har brug for digi indgang)
desværre.

Der er altså også andre forstærkere med digitale indgange i 30k klassen:

Naims Supernait
Bladelius Thor Novatis.

Audiolab laver en CD-afspiller/forfostærker med digitale indgange, der trækker på CD afspillerens DAC til 9000 kr.
Så kan du kombinere med en passende effektforstærker af eget valg.
Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 April 2012 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Til High sky; ja selvfølgelig skal jeg ud og lytte og låne méd hjem! Indlægget var jo bare ment som en slags "teaser" hvor jeg kunne få lidt
meninger.... Og mht at øjenene/hjernen har indvirkning på hvad vi høre så er det helt klart min overbevisning at udseendet har stor betydning, og
sådan er vi nok bare indrettet.

Til rotte;
Jeg er ikke låst fast på M2/M3 overhovedet, jeg synes blot at de så spændende ud. Mht naim så er byggekvaliteten/finish ikke go nok IMO, og jeg har
også studeret Thor men er bare ikke pjattet med den afrundede volume knap, som ser plastik/billig agtigt ud Og udseendet vejer desværre tungt
i mine overvejelser da den skal stå fremme, dog har jeg ikke hørt nogen af dem!
Jeg synes Densen, gamut, pass labs, primare mf. udstråler det helt rette!!!
Jeg er så små ved at gå i retningen af en primare pre32 + 2 stk a34,2 da det ser lækkert ud og har masser af WAF, og så kender jeg lyden af primare
som egentlig fungere godt i mit setup, med mindre der er sket drastiske ændringer siden min spa21.
Jeg skal også lytte til en stello ai500 da jeg synes den ser spændende ud, selvom den har runde former!
Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

Jonaspetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2009
Sendt: 13 April 2012 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Jeg blander mig lige Jeg har M3'eren i et forholdsvist moderne stuemiljø (læs ikke for mange møbler).
Laminat gulve, gipsloft osv. Rummet er 4,5 meter gange 8 meter. Anlægget står på den korteste ende og spiller på langs.
Jeg kan ikke genkende M3'eren som meget blød eller varm. Tværtimod synes jeg den er ret detaljeret, skulle jeg vælge side
ville jeg dog nok sige at den lå en lille anelse i den varme ende. Men det er vel ikke nødvendigvis dårligt, alt efter hvilket
udstyr man ellers smider på.
Jeg oplever den som super lækker både i lyd og design. De 23000 kr den stod til i tidligere er dog i overkanten, men nu er den
sat ned til 14999 kr som jeg synes er en rimelig pris i forhold til design og specs. Den er jo bare lækker at se på, hvilket
bestemt også betyder noget.
Der er da også en del gode anmeldelser af M3'eren (skal selvfølgelig altid læses kritisk, men alligevel).
Ville jeg give 34999,- for en Nad M2.. Nej. Det er for meget for et Nad produkt, i den prisklasse er der virkelig mange gode
produkter derude. C390 er rigtig spændende men så grim og old school design desværre uden at være kult.
Til top Vis Jonaspetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonaspetersen

High sky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2006
Sendt: 13 April 2012 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

God aften
Det er rigtigt at C390 er spændende og lyder af meget. Virker meget kraftig men som Jonas skriver, så er den ganske enkelt for usexet at se på.
Og kald mig bare old school, men jeg vil helst have en klassisk ringkerne forstærker og ikke noget digital forstærker til mig endnu.

Men om nogle år siger jeg nok noget andet, men der sker en del i udviklingen af de digitale amps.

God weekend
Til top Vis High sky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af High sky

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 April 2012 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej, du leder efter en god forstærker, med digitale indgange og som koster op til 34.000, som m2 vist cirka koster.

Min første tanke var, at du bør overveje en Naim Superuniti til ca 30.000 kr. Enheden består af en rigtig god og meget strømstærk forstærker, en
rigtig god dac med mange digitale indgange og ikke mindst en af markedets bedste netværksafspillere. Naim har dog mange løsninger i denne
prisklasse. Naim er et bedre mærke end nad, men om en naim superuniti er bedre end en nad m2 ved jeg ikke.

Når man vil bruge så mange penge på en forstærker, så bør man også lytte til naim inden man beslutter sig. Der er sikkert også mange andre mærker
end naim, men jeg kender kun til nad og naim. Før mit nuværende naim anlæg der havde jeg en nad m3, som jeg synes klart blev overgået af naims
anden billigste integrerede forstærker, nait xs, som jeg også selv har haft i 4 måneder før mit nuværende setup.

Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2012 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hififorum.dk

Og her et link til naim superuniti. Håber linket virker.
Til top Vis Jackinvestor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jackinvestor

Jackinvestor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2012 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har først nu læst dit svar til rotte, hvor du vist siger du allerede har fravalgt naim pga ikke så god byggekvalitet/finish. Jeg tror ikke ret mange
naim-ejere vil være enig med dig i den bemærkning, men hvis det reelt set er naims design du ikke så godt kan lide, så er det jo selvfølgelig en
personlig smagssag.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 April 2012 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har haft fornøjhelsen af at eje en M3.
Derudover har jeg lyttet en del til M2, med kendt og godt kildemateriale, samt gode velkendte højtalere.

M3 vil jeg beskrive som en særdeles velspillende, og en smule engelsk-lydende forstærker.
Dens klangbalance krævede i mit tilfælde et skift af kabler for at få det hele på plads.
Så spillede den også rigtig fint, og med god neutralitet og dynamik.
Den er bestemt ikke klinisk, og fokuserer heller ikke på detaljerne, men mere på helheden.
Og så skal den have noget havre for at lyde rigtig godt.

M2 har et noget andet klangbillede.
Klinisk vil jeg ikke kalde den, men der er pænt med fokus på detaljer.
Op igennem hele toneområdet, er den sammenhængende, dynamisk, detaljeret og impulsvillig.
Svære herrestemmer klares uden nogen som helst problemer, og kvindestemmer også.
Den virker til at have rigeligt med kræfter.
Der er ingen tvivl om at den DAC og den strømforsyning som den besidder, er rigtig velkonstrueret.
Det springende punkt må blive om man kan lide dens klangbillede?
Jeg har hørt den på B&Ws 800-serie, og det matcher ganske godt.
Jeg har dog hørt samme højtalere præstere en anelse mere organisk, men så var det også forstærker/DAC-kombinationer til mange, mange flere penge.

Jeg vil anbefale dig at gå ind og lytte til den.
For mig at se er den et rigtig godt køb, hvis man kan lide dens "lyd".

Digitallyd er næsten ikke-eksisterende på den.
Kun på ganske få, bestemte numre, lød kvindestemmer på enkelte af mine skiver, en umærkelig smule for spinkle, eller sådan noget.
På resten af pladen var samme kunstner til ug.
Det valgte jeg at henføre til den digitale behandling.
Men døm selv.

Fantastisk forstærker til den pris, intet mindre.

Mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Marskal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2010
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2012 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Som Naim ejer (og ligeledes tidligere NAD ejer) ser jeg Naim's byggekvalitet som ekstrem solid og mere holdbar en gennemsnittet af Hifi, så dette bør mærket ikke afskrives på. Men hvis man ikke kan lide deres design så er der selvfølgelig ikke så meget at gøre ved det Ikke at dette skal være en hetz med NAD, men en bekendt M3 ejer fik efterhånden gnedet teksten over forstærkerens knapperne af...

Og FelixtheDane jeg må stille mig dybt uenig i at M3'eren fremstår med en lidt "engelsk" lydkarakter. Den er nærmest en diametral modsætning til dette.

FelixTheDane
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 10 Marts 2011
Sendt: 14 April 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Marskal.

Det var det så her, måske med undtagelse af at bassen var homogen med resten.
Mellemtonen typisk engelsk... Varm og lækker...
Tilbagelænet var måske heller ikke ordet, men alligevel.

Så på den måde kan jeg godt se hvad du mener...

mvh.
Til top Vis FelixTheDane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FelixTheDane

Sploink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2009
Sendt: 14 April 2012 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

Hvad er en engelsk mellemtone ??   Alle disse lydtermer er altså noget komiske
Til top Vis Sploink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sploink

renstou
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Maj 2012 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er meget interesseret i at høre hvad du finder frem til. :)
Til top Vis renstou's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af renstou

thomas.larsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 11 Maj 2012 kl. 06:10 | IP-adresse registreret  

Konklusionen blev at hverken Kolding Vejle eller Odense havde m2 og m3 i butikken så jeg kunne høre dem, og det er åbenbart ikke nogle de var
voldsomt interesseret i at tá hjem så jeg kunne teste dem!
Resultatet blev så at jeg har investeret i et sæt pass labs 60,5 clas's A istedet, hvilket jeg nok aldrig fortryder! Hold da op hvor lyder de bare godt, de
blir nok mine følgesvende i mange år frem
Til top Vis thomas.larsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas.larsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes