Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 19:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: De bedste digitale afspillere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

altså der er jo fordele/ulemper ved begge dele, fordelen ved at have dac'en kan ex være at der er flere
kombinationsmuligheder 
Til top Vis kennlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kennlh

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Januar 2009
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Ja, men det er bare ikke en fordel, teknisk elller lydmæssigt.

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

det er jeg nu ikke helt enig i, men det behøves vi jo heller ikke være  

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Næh, men du kunne jo argumentere for hvorfor det er en teknisk eller lydmæssig fordel at skille kilden og DAC fra hinanden?
eneste fordel jeg kan se, er at få DAC væk fra en støjende harddisk, men harddisken har man jo ikke i en cdafspiller, og ellers
kan man jo bruge ssd. Så hvorfor er du ikke enig?

kennlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

tror vi ser det fra 2 forskellige synsvinkler, derfor vil denne "diskussion" ingen ende tage

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

megholm skrev:
Næh, men du kunne jo argumentere for hvorfor det er en teknisk eller lydmæssig fordel at skille kilden og DAC fra hinanden?
eneste fordel jeg kan se, er at få DAC væk fra en støjende harddisk, men harddisken har man jo ikke i en cdafspiller, og ellers

Fordelen ved streaming kontra en cd-afspiller lydmæssigt, er i mine øjne, er at man slipper for et optisk drev som laver fejl.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
megholm skrev:
Næh, men du kunne jo argumentere for hvorfor det er en teknisk eller lydmæssig
fordel at skille kilden og DAC fra hinanden?
eneste fordel jeg kan se, er at få DAC væk fra en støjende harddisk, men harddisken har man jo ikke i en cdafspiller, og
ellers

Fordelen ved streaming kontra en cd-afspiller lydmæssigt, er i mine øjne, er at man slipper for et optisk drev som laver fejl.

Derfor behøver det jo ikke være i to seperate enheder som skal forbindes med en, i større eller mindre grad, jitterplaget
forbindelse? Streamet lyd bliver, IMHO, først rigtigt godt når det bliver med produkter som indeholder det hele: Streameren,
lagringsplads og DAC. På den måde kan producenten sikre sig at alt spiller hundrede procent sammen og at der ikke bliver
tilført jitter eller andre problemer undervejs. Hvad nogen ser som en fordel, at man kan sammensætte streamere,
harddiske, filformater, spdif, optisk eller usb og endeligt DACs i uendelige kombinationer, er for mig at se i virkeligheden
med til at holde kvaliteten nede.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Thuekays pointe er bare rigtig god - drevene laver helt klart deres egen jitterfejl, lige som koblingen fra den perfekte streaming maskine til DAC kan
gøre.

Dermed tror jeg ikke nødvendigvis nogen af delene er hinanden overlegne. Der er mange variable.

Har selv eksperimenteret med audio areo, classe, linn og gryphon cdafspillere, men ser man på kvaliteten af det digitale udgangssignal, er en moddet
sonos mindst lige så god eller bedre - og ret ukritisk at få til at fungere med DACs, og dermed et ret billigt første led i kæden.

megholm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2012 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Men du skal jo netop ikke se på kvaliteten af det digitale udgangssignal, du skal sammenligne lydkvalitet fra cden med
lydkvaliteten fra DAC? Hvis du sammenligner med det digitale output fra cd'en, fjerner du den fordel som cdafspilleren har ved
at have det hele "i samme hus"!

Det er lidt svært at trænge igennem med min pointe, men pyt, min mission er ikke at nedgøre hverken Sonos eller streaming i
det hele taget, men derimod at påpege at der er masser af faldgrubber ved streaming som den er idag, selv med verdens
bedst moddede Sonos. Lidt provokerende kan man sige at en ferrari-motor mister noget af sin glans hvis den bliver hægtet
bagpå en Kia i en trailer og så skal forsøge at skubbe den derfra.

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Hele denne diskussion drejer sig da fuldstændig rundtosset....
Den ene kan lide det ene og den anden syntes det er bedre at spille med noget andet.

Dér hvor streamere og computere er langt foran CD playere er når der kommer højere opløste data ind i billedet.
Først da holder diskussionen så virkelig op !
Hvis man ikke kan høre forskel på 44.1kHz og en fil der samples ved 96/192 kHz, så behøver man slet ikke interessere sig for HiFi. Punktum !

Jeg véd at der er skepsis overfor upsampling, men pointen er at det skal være data der skal upsamples og ikke en DAC chip !
Mange HD tracks og andre "højtopløste" filer er ikke andet end upsamplede CD data.
-men det kan høres med det samme.

Hilsen Leif

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Februar 2012 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

tubeplayer69 skrev:

Dér hvor streamere og computere er langt foran CD playere er når der kommer højere opløste data ind i billedet.
...
Jeg véd at der er skepsis overfor upsampling, men pointen er at det skal være data der skal upsamples og ikke en
DAC chip !

Øh hvad er det du siger? Du foretrækker højopløste data, men siger så at data skal upsamples? Hvilken af delene er det du
vil have? Opsamplede data eller højopløste data?

tubeplayer69 skrev:

Mange HD tracks og andre "højtopløste" filer er ikke andet end upsamplede CD data.
-men det kan høres med det samme.

Men nu er upsampling lige pludselig forkert igen?

Mente du i virkeligheden at upsampling ikke dur og at optagelsen skal være lavet i høj opløsning (det ville give mening for
mig)? Det var ikke særlig klart formuleret.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Februar 2012 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Hej torsteinowich,

Undskyld hvis jeg ikke udtrykker mig klart.
Det er selvfølgeligt ikke helt lige meget om en fil er upsamplet 44.1kHz CD format eller om det er nativt 96/192kHz, men jeg forsøgte at pointere at det er vigtigt at data foreligger i højst mulige samplerate.

Også selv om man ikke direkte øger opløsningen af musikken, så er der en særdeles stor gevinst ved at fodre DAC´en med en høj samplerate.
-og hvis der bliver upsamplet, så skal dette forgå før data bliver transmitteret til DAC´en.

Det kan man også nemt efterprøve ved at upsample en rippet CD i f.eks. foobar*) og så afspille denne fil på en hvilken som helst player der kan modtage 96/192 kHz.
Prøv det !
Har man en DAC der upsampler, så er dette en væsentlig anden form for upsampling.

Hilsen Leif

*) at upsample data i foobar er nemt, men der er forskellige interpolations algoritmer som kan give bedre resultater end lige foobar´s upsampler......
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2012 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Flere af jer i denne tråd er mere tekniske begavede end min lille hjerne kan være med til.  Så derfor lidt indspark fra min side.

Der hvor jeg fatter interesse er når en musikfil har bedre kvalitet (højopløselighed) end det min Primare CD31 fodrer min Primare I30 med. Så er jeg nok nået dertil hvor jeg hellere vil have en harddisk med musik end en CD samling. Men hvor langt er vi derfra og hvad skal der i mit tilfælde til for at nå dette?

Hvis det skal afspilles direkte fra en harddisk stiller det vel også krav til harddiskens kvalitet?
Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

sgbuller
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent Vitus Audio

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 10 Marts 2012 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Bare fordi jeg kan bliver jeg nød til og sige at en god cdafspiller slår alt det i snakker om og ja i kommer bare med det i spiller på og jeg skal vise jeg har ret så kom drenge og ikke alt det snak

Til top Vis sgbuller's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sgbuller Besøg sgbuller's Websted

Sambora
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 Marts 2012 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

sgbuller skrev:

Bare fordi jeg kan bliver jeg nød til og sige at en god cdafspiller slår alt det i snakker om og ja i kommer bare med det i spiller på og jeg skal vise jeg har ret så kom drenge og ikke alt det snak

Men hvordan ser tingene ud om bare 1-2 år?
Til top Vis Sambora's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sambora

finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 00:50 | IP-adresse registreret  

Til top Vis finnogangela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnogangela

finnogangela
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2005
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Sambora skrev:

Der hvor jeg fatter interesse er når en musikfil har bedre kvalitet (højopløselighed) end det min Primare CD31 fodrer min Primare I30 med. Så er jeg nok nået dertil hvor jeg hellere vil have en harddisk med musik end en CD samling. Men hvor langt er vi derfra og hvad skal der i mit tilfælde til for at nå dette?

1: Rip din cd-samling til HD med et anerkendt program (EAC, etc.)+Køb/find musik i højere opløsning
Rip til FLAC eller andet tabsfri komprimering, så kan du altid pakke det ud til originalformat, hvis du vil hygge dig med at undersøge, om du kan høre forskel, når det afspilles.

2: Brug et ordentligt lydkort og/eller forbind din PC med en DAC via optisk/coax/Usb.
(hvis du ikke havde en forstærker, du er tilfreds med, kunne du, til en start, som evalueringsmulighed, bruge én i en (surround)forstærker indbygget).

3: Find/lån/køb en DAC og sammenlign...

Mit forløb:
- PC-optisk-Denon Avr-3802=ok lyd
- PC-coax- Denon= bedre lyd
- brugt Auzentech DTS 7.1 - Denon ext. in=lige så god lyd som via Denons DAC
- PC - M2tech Hiface Usb-S/Pdif - coax - Denon = bedst indtil videre, og nok til at jeg med sikkerhed véd, at jeg ikke kommer til at investere i en cd-afspiller igen

Opgraderingsmuligheder: Bedre DAC, batteriforsyning af Hiface, bedre overførsel fra PC end Hiface (kigger fortrinsvis på asynkrone USB-løsninger som Exa, Xmos, Audio-widget). DrømmeDAC´en er Exa e 18 til $2000, der har 8 analoge udgange. Med dén og en god 7.1 surroundforstærker kan man lege med aktiv HT-drift med PC´en som delefilter og digital rumkorrektion..

Citér:

Hvis det skal afspilles direkte fra en harddisk stiller det vel også krav til harddiskens kvalitet?

Jeg tror forbindelsen fra PC-DAC-forstærker er langt vigtigere.

Desuden er der afspillerprogrammer, der dels sikrer bit-perfekt afspilning, dels sørger for, at filer bliver afspillet fra ram og ikke HD. Har kun erfaring fra Pc; hér er JPlay meget rost (og dyrt, men kan prøves gratis). Selv bruger jeg Stealth Audioplayer, som jeg synes lyder bedre end Foobar.

Endelig skal nævnes Fidelizer, der i forskellige niveauer kan lukke ned for processer i Windåsen, der ikke er nødvendige for musikafspilning.

Til top Vis finnogangela's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finnogangela

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 23 Marts 2012 kl. 07:00 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Det er godt, specielt høj opløsning, men mod et godt analog setup .... næhh ikke endnu 

Helt enig jeg kører vinyl og det lyder en million gang bedre end mit tidliger afspiller med macbook og dac så gider ikke at streame mere jeg kører kun
med vinyl.
Til top Vis Sonic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sonic

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Marts 2012 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Altså, egentlig har Sonic, Gli o.a. jo stadigvæk ret når de siger at vinyl stadig giver mest fornøjelse at lytte til, for dét som de fleste kender som digital, er nu engang CD formatet. Og det kan simpelthen bare ikke være med, i sammenligning med god analog gengivelse.
Det behøver man virkelig ikke at diskutere ret længe......

Når man så lytter til ordenligt indspillet Highrez (!) så dukker der så en lang rækker problemer op i hardwaredelen, for blot at sætte en rimelig dyr/god DAC til en computer, og så forvente at digital gengivelse har nået sit maksimale potentiale, er lige lovligt godtroende.

Der er på dagens marked kun forbavsende få DACs der har et interface protokol der virkelig egner sig til sammenspillet med en computer, og i kan godt regne med at den slags står ikke på hylderne hos hifi-forhandlerne.

Til gengæld kan man godt få nogle relativt gode resultater ud af streaming-løsninger uden at ofre en formue på DAC siden, simpelthen fordi streamere ikke producerer helt så meget jitter. Og hér kan der med S/PDIF som protokol, nås et fornuftigt niveau af digital gengivelse med Highrez.

Skal man derimod helt til tops med en computer som kilde, så må man kigge på hvilket samarbejde (protokol) computer og DAC skal indgå. Hér er nutidens buzz-word "asynchron USB".
Med asynchron USB (eller FireWire) er der mulighed for at få DAC´en til at være "Masteren" i forholdet med computeren, og derved at reducere computerens opgave til kun at levere musikdata til DAC´en (altså uden egentlig takt eller tidskritisk overførsel af data).
I sådan et protokol er computerens jitter fuldstændig irrelevant fordi DAC´en kun får tilført musikdata.
Desværre er asynchron USB ofte udført med en indbygget USB->S/PDIF konverter for at spare udviklingen af rigtig driver-software, men dét er så en anden historie.....

Selvom asynchron USB (teoretisk) er lang bedre end f.eks. S/PDIF som transmission af musikdata, så er DAC´en egen interne kvalitet naturligvis også vigtig : strømforsyning, udgangstrin og masterclockens stabilitet er bestemt afgørende, -også når der overføres via asynchron USB. Alt sammen noget der ikke er særlig gratis.

@Sambora :

En god playersoftware spiller ikke musikken fra harddisk´en.
J.River, Amarra, PureMusic, cPlay o.a. henter musikdata fra harddisken ind i RAM hukommelse, og streamer den derfra....
(....men harddisken inducerer støj til systemet ad anden vej. Separat strømforsyning til HDD eller SSD kan afhjælpe problemet.)

Hilsen Leif

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Marts 2012 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Det må være bedre at harddisken er fast = som i de nye Ultrabook a la MAC Air, SAmsung, ASUS, ACER, HP osv. man kan få 128 og 256 GB i fast disk, super hurtig opstart, det må da virke som RAM hukommelse, ikk?

Så når jeg får råd, ny harddisk?? eller helt ny pc som Ultrabook, eller MAC Air, men jeg orker næsten ikke MAC. Det er sikkert ok, og virker super fint, men en anden verden måske lettere bla bla, så starte forfra med fil format, programmer - det er sgu en tidsrøver det digitale

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes