Emne: elektrolyt opgradering?? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Aragon Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 296
|
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg mener jeg har et diagram over power supply til en Acurus A 250 liggende et sted. Hvis jeg kan finde det, så kan jeg godt tage en kopi der kan skifte ejer for et symbolsk beløb, hvis du er int. Du kan sende en PB, hvis jeg skal kigge efter den 
Jeg har selv en Acurus DIA 100, hvor der er monteret ekstra lytter i 4 x 33000 uF
MVH og god weekend Jan __________________ Air Bearing Rules
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
hcpowerinc skrev:
Tak for de positive og konstruktive feedbacks..
Da jeg er "grøn" i det her, vil jeg gerne have lidt info omkring køb af diodebro.. Hvad er godt, og som passer med de data
forstærkeren er født med??
Den originale diode hedder 1N5408 |
|
|
hejsa
Det kan ikke være den vi skal finde, den er 4 kantet med 4 ben og sidder sikkert direkte på chassiet et sted.
Jeg går udfra at du har denne her forstærker
Acurus-A250
I den sidder der en
"Bridge Rectifier DB3506"
Det er en 600Volt 35Amper Diode bro og det kan meget vel passe, og lige umiddelbart ser jeg ingen grund til at udskifte
den, :-) alternativ skulle den med samme spænding kunne klare ca 50% mere strøm, men jeg tror det vil gå.
Kan ikke lige finde en udgave med samme volt og ca 50 Amper
LINK her
Den skal jo også kunne sidde i din forstærker og sidder sikkert direkte på metal chassiet for at få køling, da den kan blive
godt varm i brug.
Diodebrokobling
Det siger sig selv at der ikke går 600 volt i din forstærker, men det er ret vigtigt at transienter ikke ødelægger sådanne en
Diode Bro, sker det så kan man være uheldig at få direkte AC strømforsynings spændinger på udgangs trinnet, , men igen
jeg tror den er okay.
På diagrammet kan du også se at der sidder 2 sikringer (F2 og F3) direkte før din forstærker på 6 Amper dvs forstærkeren
er ikke konstrueret til at skulle trække mere end 6 Amper i en normal tilstand. (også okay)
Kunne være smart med at billed af din forstærker indvendig, så man har et bedre overblink af sagerne
De lytter du har tænkt på at bruge, må være disse her
33000 uF HC100
90 x 69 mm - 33000 uF 100V
Det kunne være 9 cm højde og 6.9 cm i diameter, er du sikker på at de kan sidde der ?
Der skal "mindst" være 1 cm fri luft mellem disse terminaler på lytterne og metalkassen, fordi den mindste chance for
kortslutning kunne være fatalt.
Hvis du ikke kan genbruge din kabelføring, så skal du ha skaffet farvet kabler der kan klare disse strømme, gerne i farverne
RØD og SORT eller de farver man allerede bruger i din forstærker, men hvis du er heldig så kan du genbruge dem du har.
Billed
Websiden
Hvis din forstærker ser ud som her, så ser man at lige foran dine lytter sidder din diode bro og derefter transformatoren, og
det virker som om at du måske skal ha flytte Diode Broen ud til den ene siden, da de nye må være længere end de gamle.
Dvs du skal ha boret nye huller til Diode Broen i den ene side, din traffo kan jo ikke flyttes.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 385
|
Sendt: 20 Januar 2012 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
D A O det er den korrekte model med stor traffo og de to lytter..
Der er målt op på alle led, og der er plads til lytterne.. enda 44000uf versionen.. men så begynder det også at blive kritisk, da terminalerne på lytterne så vil komme noget tæt på traffoen..
Jeg har i dag sendt en mail til Indy Audio Labs, om de vil sende mig ledningsdiagrammet på A250'eren.. De plejer at være særdeles hjælpsomme, så håber os de er det denne gang.. Det bliver vist nødvendigt, så der kan følges lidt med på tegningen når der loddes..
Skal få taget nogle billeder af indmaden i morgen og lagt op __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver at uploade billeder, men det kniber med størrelsen.. Og linket her på hifi4all til resize virker ikke.. hvilket program bruges?? Så kan jeg selv google det..
Så lige et spørgsmål mere.. Hvad er det egentlig der sker når man afkobler elektrolytterne eller en diodebro med en kondensator??
Og hvilken værdi kunne bruges på mit nuværende 23000uf elektrolytter.. Har en lidt Jantzen Cross-caps 400v liggende på henholdsvis: 2,20uf, 3,90uf, 22,00uf, 33,00uf, 82,00uf - 2stk af hver..
Har også lagt mærke til, da jeg havde låget af Acurus'en, at hver af de to elektrolytter er koblet med en modstand direkte fra + til -... Hvad gør denne??
Det ville være lidt nemere med billeder __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et godt win program til billeder er dette http://www.irfanview.com/
>afkobler elektrolytterne
du mener en kondensator der skal sidde hen over lytterne ?
grunden til man gør dette er at en elektrolyt i PSUen sidder i serie med højttaleren og lytter er generelt ikke særlig gode til
musik 1) fordi de er polariseret 2) fordi de primært er lavet til at kunne ophobe store værdier af energi.
Lytter er nødvendige for at fjerne brum fra ensretteren, da vi har jo 50 hz på vores el net og en brokobler/diode bro laver
dette signal om til 100 hz pulser (også kaldt en hel ensretter)
Store lytter er gode til de lave frekvenser (50-500 hz) mellem store lytter er gode til 500-3000 hz og små bipolare
kondensator er gode til høje frekvenser ( 3000-20k> hz)
Du skal se en lyt som en buffer af energi mellem pulserne fra nettet, ellers ville din forstærker ikke i de lave frekvenser
kunne levere den fulde effekt ved hård belastning
En lang forklaring gjort kort så er det lige som ved en højtaler, bas = stor lyt, mellemtone = mindre lyt, lille kondensator =
diskant. :-)
En tabel over ESR værdier http://kakopa.com/ESR_meter/
På samme side er der et billed af hvordan man skal opfatte ESR/EPR værdier set i forhold til lytten.
Den modstand som du skriver, der sidder parallelt over din lyt (hvis jeg forstår rigtig, gør at den aflader lytten så din
forstærker ikke står med spænding i timer/dage efter at den er slukket. Det sammen som EPR.
Værdien må ikke være særlig lav, ligger måske omkring de 10 K ohm, da den ellers aflader kondensatoren med det samme.
Du kunne evt bruge 22 uF til 23000 uF lytter og 33 uF til dine nye 33000 uF (bare et forslag, det dobbelte eller 4 gange så
stor kan meget vel lyde bedre), men der er ikke nogen formel for dette, man kan forsøge sig frem, lyden bestemmer alt.
 Et vink er at se på tråd tykkelse af de kondensator man bruger, og her er det den samme regel som ved højttaler
kabler, arealet bestemmer den mængde strøm der kan strømme igennem en kondensator (grovt sagt)
Du skal opfatte en elektrolyt som en folie der er viklet op som en spole med en isolator imellem og elektrolyt væske, at den
er polarisk betyder er strømmen kun går en vej, lige som et batteri!
Man bruger aldrig en polarisk lyt til et delefilter, fordi den simpelt hen ville springe når den fik signal den forkerte vej.
En bipolar lyt, kan flytte elektroner begge veje, men en ting den kendetegner en lyt er at for at opnår en stor værd er at
man har gjort dette folie nuppert (giver stor overflade på lille areal) altså ej blank, og det er den grovkornethed der er dårlig
for de høje toner/signaler og en/flere gode kondensator i paralel forbedrer disse egenskaber meget!! Lidt ala dette.
Link
Hvis du er helt vild nørded så skulle du måske tænke på at du kunne beholde (få plads til) både de gamle og de nye i din
forstærker samtidig!
Uha det bliver snart en lærebog i en hifi diy psu
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret.. Men med de ekstra lytter og evt kondensatore, så er start strømmen vel også
noget høj.. Faldt lige over denne diodebro.. Ville det være overkill??
IXYS FRED 600v 68a __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hcpowerinc skrev:
Tak for svaret.. Men med de ekstra lytter og evt kondensatore, så er start strømmen vel også
noget høj.. Faldt lige over denne diodebro.. Ville det være overkill??
IXYS FRED 600v 68a  |
|
|
Den lyder til at være perfekt, men husker ikke lige hvordan man beregner sig til start strøm, måske andre kan hjælp, men
en lyt der er tom viker som en kortslutning når den starter.
XYS FRED 600v 68a ser ud til at kunne klare mosten :-) 68A 600V
Se også denne 800V 50A Stkpris: 36.00 DKK
hvordan du så lige sætter de ekstra fast ved jeg ikke helt, men måske bøjlen der følger med disse mundorf klare det hele.
men måske får du brug for sådanne en her i stedet for
SoftStart
bare for at være på den helt sikker side, og du behøver så ikke at skifte din diode bro
generelt tror jeg at det er bedre
den diode bro du har kan jo fint klare mosten, vi taler lige nu kun om de start strømme der kan opstå
tror du er godt på vej nu  for du er heldig med at der så meget luft i din forstærker, det giver råderum til mange ting
nogle forstærker er propfuld til bristepunktet, hvor intet er muligt
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske softstart ville være godt.. konen har det med at slukke for anlæget fra tid til anden, og som forstærkeren er nu, så blinker lyset ret
kraftigt når der tændes igen...
__________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 22 Januar 2012 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
hcpowerinc skrev:
Måske softstart ville være godt.. konen har det med at slukke for anlæget fra tid til anden, og som
forstærkeren er nu, så blinker lyset ret
kraftigt når der tændes igen... |
|
|
SoftSart er altid en fordel og skåner alt det elektriske, man tænker jo heller ikke alt gadelys på engang, men forskudt for
hinanden :-) __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det muligt at se om en kondensator er polar eller bi-polar på et ledningsdiagram??
Jeg syntes nemlig ikke at der er nogen forskel på A250-diagrammet?? Og skulle jo nødig lave små bomber under kabinettet __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hcpowerinc skrev:
Er det muligt at se om en kondensator er polar eller bi-polar på et ledningsdiagram??
Jeg syntes nemlig ikke at der er nogen forskel på A250-diagrammet?? Og skulle jo nødig lave små bomber under
kabinettet |
|
|
Hej, se her
På dit diagram er der et plus ved det ene ben som siger at det er en lyt og faktisk er der ikke mange lytter i din forstærker,
andet end dem som skal være der, dvs med andre ord det er en rigtig audio forstærker
Jeg ved ikke om du har bestilt nogle af dine dele, men at fordoble dine lytter er faktisk ganske pænt. hvad jeg vil sige er at
der er 100 kroner / styk at spare som kan bruge på SoftStart
Du vil sikkert give mig ret i at omkring dine lytter går der sorte og røde kabler, !
Sort er Minus, Rød er plus og det vile du også kunne se på dine lytter, enten på terminalerne af lyttenerne eller ved tekst på
siden af dine lytter, et + og et -.
Intet af gå forkert af her.
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og hvorfor nogen skal vende med Terminaler Opad. "NOT with Termnals DOWN".
Lytterne mærkes vel for det meste hvor den Negative Pol befinder sig. Første gang med så betegnelsen " mF milli Farad gjorde jeg store øjne 33 mF", hvilket er en meget meget u-officielt betegnelse.
Soft start kan man lave med en 100 w pære i serie med forstærkeren, så kortsluttes samme pære efter nogle sekunder Voila! Det andet er trods alt lettere men dyrere. __________________ Langt om længe overbevist 1080p24 Fan. Og at Fladskærmene ER Lokomotivet som trækker bedre opløsninger. Har fået et Følge Pengestrømmen problem.
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
osprey skrev:
Og hvorfor nogen skal vende med Terminaler Opad. "NOT with Termnals DOWN".
Lytterne mærkes vel for det meste hvor den Negative Pol befinder sig. Første gang med så betegnelsen " mF milli Farad
gjorde jeg store øjne 33 mF", hvilket er en meget meget u-officielt betegnelse.
Soft start kan man lave med en 100 w pære i serie med forstærkeren, så kortsluttes samme pære efter nogle sekunder
Voila! Det andet er trods alt lettere men dyrere. |
|
|
Tak for tip, med pæren :-) det vidste jeg slet ikke.
mF var meget brugt i gamle dage og meget brugt af amerikanerne.
Yes ingen kortslutning her hæ hæ __________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med pæren, er også kendt i audio bil branchen.
Fx når man skal svejse på en bil, piller man alt fra batteriet, for ikke at få overspændinger fra svejseaparatet, der kan smadre alt elektronikken. Når man så skal sætte ledningerne tilbage på batteriet. Og man fx. har en stor elektrolyt i sin bil (for det meste en 1F elektrolyt).
Tager man en almindelig 12V 55W eller lign. forlygte halogen pærer, og sætter i serie. For man ikke giver den store elektrolyt et "chock". Ergo har man sig en softstart, da strømmen langsomt løber over i lytten, når den er ladet op, slukker pæren, fordi der ingen spændingsforskel er mere. - Og ledningen kan nu sættes helt på batteriet, uden en kæmpe gnist vil opstå (som er det vi kalder for startstrømmen).
|
Til top |
|
|
hcpowerinc Lukket konto

Eget valg!
|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|

Kan det passe jeg kun kan finde de to 23000uf kondensatore som er polariserede??
Og jeg har ikke bestilt dele endnu.. Konen ved ikke hvad jeg lusker rundt med af planer, og hun skal nok lige overtales, før det hele går løs men sådan er det jo med koner ..
Så lige nu kigger jeg bare efter gode stumper.. Ville egentlig gerne have kørt Mundorf hele vejen igennem, men har opdagen at det ikke kan lade sig gøre, når jeg gerne vil køre 105 grader i stedet for 85 grader..
Mundorf 33000uf lytterne er 105 grader __________________ Amodded // Acurus & Aragon rebuild and modifications
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

|
Sendt: 23 Januar 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
hcpowerinc skrev:

Kan det passe jeg kun kan finde de to 23000uf kondensatore som er polariserede??
Og jeg har ikke bestilt dele endnu.. Konen ved ikke hvad jeg lusker rundt med af planer, og hun skal nok lige overtales,
før det hele går løs men sådan er det jo med koner ..
Så lige nu kigger jeg bare efter gode stumper.. Ville egentlig gerne have kørt Mundorf hele vejen igennem, men har
opdagen at det ikke kan lade sig gøre, når jeg gerne vil køre 105 grader i stedet for 85 grader..
Mundorf 33000uf lytterne er 105 grader |
|
|
22000 uF
Tænkte bare på at du kunne køb disse og spare 100 kroner stykket og bruge det du spare på SoftStart og det må bestemt
også være en WAF (faktor) at du passer på jeres penge og spare hvor du kan :)
hæ hæ nå ja de kære kvinder, :-) det er jo et elskeligt problem eller udfordring som man kun gør af lyst ;o)) men føler
også lidt med dig, håber du har check på hvad hun køber af sko og tøj og parfume og … og ……………… og hi hi
JA, I din forstærker er der kun de to lytter, resten er kondensator som ikke er lytter.
I indgange sidder der en kondensator for at holde DC væk fra forstærkeren, da den er DC koblet helevejen igennem.
> 105 grader i stedet for 85 grader..
det tror jeg intet betyder, eller bliver din forstærker meget varm når du spiller ?
Jeg har aldrig set på den data, da ESR og mange andre parameter også er vigtige.
Når du engang er færdig med dette projekt, så kan du jo tænker over om du skulle købe 4 styk af disse og sætte parallelt
over dine lytter, ja det ville nok ikke skade i den gode lyds tjeneste :-)
Link til 100 uF PCA
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|