Forfatter |
|
DJ Green Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
DJ Green skrev:
UPDATE:
Okay 10mV kan ikke anbefaldes, lyden er alt for klinisk, mangel på alt for mange detaljer. Ikke at det lyder dårligt, men her mister Vincent sin sjæl.
Så langt så godt. Nu prøver jeg med 15mV
|
|
|
Det du oplever ved 10mV er med stor sandsynlighed præget af lidt crossover forvrængning - det er jo ikke optimalt for lydkvaliteten.
Mvh. Robert GS
|
|
|
Ja det tegner det på. For synes at høre meget små pop/skratten i højtalerne nogle gange (altså det er MEGET svagt). Så det var helt klart grænsen.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Update:
15mV gik heller ikke - eller jo, men det var kun en smule bedre.
Skal over de 20mV, før jeg nærmer mig der hvor jeg ikke rigtig kan høre forskel.
Lige nu er jeg ved at høre med 25mV, dels fordi at tomgangstrømmen lige passer med mit normale lyd niveau, altså det ikke ændrer sig når jeg høre musik, og jeg derved stadig er i klasse A området, når jeg hører musik til daglig. Hvilket er fint til mig, da jeg kun sjælden spiller højere.
Som det lyder nu, er 25mV det perfekte. Kan ikke rigtig registrer forskellene i musikken, ihvertfald mikro mikro lidt, til at jeg med glæde kan undvære resten op til de 62mV, som er normalt.
Imorgen, vil jeg gøre det helt perfekt, med at lade 25mV være det gennemsnitlige tomgangs niveau over alle emittermodstandene, da det her kun er målt efter den emitter der målte lavest af dem alle. Så jeg kan være helt sikker på det er her, jeg har ramt mit mål.
Så mere data og info vil følge....
|
Til top |
|
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
Sendt: 12 Januar 2012 kl. 23:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Mik112 skrev:
Hvis et produkt, - det være sig en forstærker med on/off knap ikke kan tåle at blive tænd og slukket regelmæssigt er der sgu noget galt med designet
|
|
|
Jaaaa - det kan du nok sige - og skal man deraf udlede at Vincenten er forkert designet eller at det er en fornuftig konstruktion....? Den skal vel bare holde til garantien er udløbet 
Faktum er at den høje startstrøm ikke er synderlig god for power switchen i længden. Kondensatorerne i strømforsyningen får det absolut også bedre af at blive ladet langsomt op fremfor at få et instant shock og yderligere man undgår at få problemer med tavlesikringen 
Mvh. Robert GS
|
|
|
Nu har de store blokke fra Vincent + en masse andet grej fra dem jo eksisteret i mere end 2 år, og jeg synes det er yderst sjældent man hører det ikke holder.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6
Der er ikke tale om, at apparaterne går i stykker. Selvfølgelig er det meste elektronik lavet til at kunne slukkes og tændes efter behov, selv pc'ere. Men elektronik har det i reglen bedst med en konstant arbejds temperatur, frem for at afkøle og blive varm flere gang dagligt. Og hifi udstyr lyder faktisk også bedst, når det har stået i et par timer før lytning, frem for at lytte lige når det er tændt og så når det lige har nået den rette arbejds temperatur, slukkes det igen. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 06:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
Update:
15mV gik heller ikke - eller jo, men det var kun en smule bedre.
Skal over de 20mV, før jeg nærmer mig der hvor jeg ikke rigtig kan høre forskel.
Lige nu er jeg ved at høre med 25mV, dels fordi at tomgangstrømmen lige passer med mit normale lyd niveau, altså det ikke ændrer sig når jeg høre musik, og jeg derved stadig er i klasse A området, når jeg hører musik til daglig. Hvilket er fint til mig, da jeg kun sjælden spiller højere.
Som det lyder nu, er 25mV det perfekte. Kan ikke rigtig registrer forskellene i musikken, ihvertfald mikro mikro lidt, til at jeg med glæde kan undvære resten op til de 62mV, som er normalt.
Imorgen, vil jeg gøre det helt perfekt, med at lade 25mV være det gennemsnitlige tomgangs niveau over alle emittermodstandene, da det her kun er målt efter den emitter der målte lavest af dem alle. Så jeg kan være helt sikker på det er her, jeg har ramt mit mål.
Så mere data og info vil følge....
|
|
|
hej dj green..... din indbakke er fuld jeg kan ikke sende svar til dig.....vh velkommen
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
Bruger siden: 15 Marts 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 532
|
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Hvis et produkt, - det være sig en forstærker med on/off knap ikke kan tåle at blive tænd og slukket regelmæssigt er der sgu noget galt med designet
|
|
|
Kom forresten til at tænke på at der muligvis kunne gemme sig en NTC-modstand på primær-side af trafoen - måske DJ Green kunne undersøge det eller tag et par nærbilleder af hele ledningsføringen mellem netstik og trafo? Mvh. Robert GS
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
velkommen skrev:
hej dj green..... din indbakke er fuld jeg kan ikke sende svar til dig.....vh velkommen
|
|
|
Nåå ja det kunne jeg da godt se den stod på 100%, hehe. - nu er der plads igen :-D
Robert GS skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
Kom forresten til at tænke på at der muligvis kunne gemme sig en NTC-modstand på primær-side af trafoen - måske DJ Green kunne undersøge det eller tag et par nærbilleder af hele ledningsføringen mellem netstik og trafo?
Mvh. Robert GS
|
|
|
Ingen problem, skal alligevel have den op på mit arbejdsbord igen, når jeg skal måle på alle emittermodstandene, kan jeg jo lige i forlængelse med, tage lidt billeder af ledningsføringen på primær siden ;-)
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 09:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
sigma6
Der er ikke tale om, at apparaterne går i stykker. Selvfølgelig er det meste elektronik lavet til at kunne slukkes og tændes efter behov, selv pc'ere. Men elektronik har det i reglen bedst med en konstant arbejds temperatur, frem for at afkøle og blive varm flere gang dagligt. Og hifi udstyr lyder faktisk også bedst, når det har stået i et par timer før lytning, frem for at lytte lige når det er tændt og så når det lige har nået den rette arbejds temperatur, slukkes det igen.
|
|
|
Det ved jeg godt. Men det lyder som Robert mener Vincent er noget skrammel der bare er bakset sammen, for at holde til garantien udløber. Det er jeg overbevist om ikke er tilfældet.
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Det lyder som Robert mener Vincent er noget
skrammel der bare er bakset sammen, for at holde til garantien udløber.
Det er jeg overbevist om ikke er tilfældet. |
|
|
Neeeej - måske nærmere noget i retning af at der er plads til forbedringer men hvor mange er jo op til den enkelte. Nu har DJ Green jo sænket tomgangsforbruget til gavn for sin elmåler / pengepung, men han forlænger faktisk også levetiden på Vincentens kondensatorer i og med at omgivelsestemperaturen er sænket drastisk og derved udtørre de ikke så hurtigt. Der er anvendt Rubycon kondensatorer - de ligger ikke ligefrem i superligaen, så her vil der også være en mulighed opgradering, men her kan DJ Green jo vente til de er udtørrede/udtjente 
Det med softstart vil også forlænge forstærkerens levetid og burde være standard i en så kraftig forstærker IMO  Mvh. Robert GS
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 16:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Robert GS skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
Jaaaa - det kan du nok sige - og skal man deraf udlede at Vincenten er forkert designet eller at det er en fornuftig konstruktion....? Den skal vel bare holde til garantien er udløbet 
Faktum er at den høje startstrøm ikke er synderlig god for power switchen i længden. Kondensatorerne i strømforsyningen får det absolut også bedre af at blive ladet langsomt op fremfor at få et instant shock og yderligere man undgår at få problemer med tavlesikringen 
Mvh. Robert GS
|
|
|
Nu har de store blokke fra Vincent + en masse andet grej fra dem jo eksisteret i mere end 2 år, og jeg synes det er yderst sjældent man hører det ikke holder. |
|
|
Min kommentar var IKKE rettet specifikt mod Vincent men var en generel overvejelse vedr. forbrugselektronik. Kan man ikke tænde og slukke en forstærker efter behov, er der noget galt i designet. Følgende komponenter nævnt i rækkefølge skal kunne klare mosten: On/Off knap, softstart-hvis indbygget, ensrettere og ladelytter. Resten er op til selve udgangstrinnet og her er sjældent problemer i en klasse A/B konstruktion.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 17:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Robert GS skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
Kom forresten til at tænke på at der muligvis kunne gemme sig en NTC-modstand på primær-side af trafoen - måske DJ Green kunne undersøge det eller tag et par nærbilleder af hele ledningsføringen mellem netstik og trafo?
Mvh. Robert GS
|
|
|
Kan fortælle der ikke er så meget at finde. Det eneste er en lille blå 400V kondensator parallelt over on/off kontakten. - Som vist forhindre skrat/støj når man tænder og slukker. Så der er intet med soft-start eller noget i den.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 13 Januar 2012 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
sigma6 skrev:
Robert GS skrev:
Mik112 skrev:
|
|
|
Mvh. Robert GS
|
|
|
Nu har de store blokke fra Vincent + en masse andet grej fra dem jo eksisteret i mere end 2 år, og jeg synes det er yderst sjældent man hører det ikke holder.
|
|
|
Min kommentar var IKKE rettet specifikt mod Vincent men var en generel overvejelse vedr. forbrugselektronik. Kan man ikke tænde og slukke en forstærker efter behov, er der noget galt i designet. Følgende komponenter nævnt i rækkefølge skal kunne klare mosten: On/Off knap, softstart-hvis indbygget, ensrettere og ladelytter. Resten er op til selve udgangstrinnet og her er sjældent problemer i en klasse A/B konstruktion. |
|
|
Det er også det jeg siger :-) I manualen i de klasse A forstærkere jeg har haft, frarådes der at ha' forstærkeren stående tændt hele tiden. Man skal nok ikke slukke og tænde for den hver ½ time. Men det er tit jeg kun hører musik i 1-1½ time, og der har jeg ikke haft nogle problemer med hverken Vincent eller min Audia flight.
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
UPDATE:
DATA:
Nu er blokkene indstillet til 25mV som det gennemsnitlige over alle emittermodstandene, ved en rum temperatur på 23,7 grader (skal nævnes da tomgangstrømmen ændrer sig i takt med temperaturen).
25mV passer til mig fordi, at tomgangstrømmen ikke ændre sig i mit normale lytte niveau, og derved stadig kan nyde klasse A, når jeg hører musik.
Ved 25mV sluger de 105W stk. konstant, hvilket jeg er tilfreds med.
Lytte test ved normal lytte niveau:
Lydmæssigt, er jeg der hvor jeg ikke rigtig kan registrer om der idet hele taget er nogen forskel. Og derved synes det passer mig perfekt med 25mV, da jeg ikke føler jeg mister noget lyttemæssigt. 
Lytte test ved høj niveau:
Bassen er som nævnt før blevet enorm dynamisk når jeg spiller højt, fik helt gåsehud af det, bassen er enorm stram og kontant/ren som den aldrig har været før. Så føler faktisk jeg har vundet meget ved at nedjustere dem i BIAS. Mellemtonen er en andelse tilbageholdene, men det er så lidt, at det ikke gør mig noget, da det musik jeg som sagt høre er bass fikseret. Diskanten er sådan set uændret, den er ikke blevet skarpere men heller ikke tilbageholdene, den er som før.
Konklution:
Jeg er nået dertil, hvor jeg alt i alt, føler jeg har vundet mere end jeg har tabt. Er faktisk så tilfreds at jeg ikke ser det nødvendigt at opjustere dem igen, selvom jeg kommer til penge. Hvilket jo må siges at være en lykkelig afslutning, på noget ellers i starten så surt ud at skulle nedjustere på grund af strømregningen.
Spørgsmål:
Hvordan kan det være at bassen faktisk bliver så meget mere dynamisk i klasse B? Hvor den hele tiden skal trække strømmen igennem nettet, fremfor den jo faktisk har strømmen klar i ladelytterne ved klasse A. (Som i mit hovede giver en mere dynamisk bass)
Vil det med andre ord sige, at klasse A faktisk også har sine ulember? - Eller afhænger det af den enkelte forstærker? (Set bort fra strømmen) Da jeg i mit hovede, havde den forstilling om, at klasse A er det bedste, uanset forstærker!
|
Til top |
|
|
Jan Post Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg lige tjekket mine Vincent SP-995 monoblokke og de lider ikke af dårlige lodninger, så mon ikke Vincent har fået check på deres lodninger.
DJ Green skrev:
Nu er jeg så ved at lave samme tur med den anden blok. Og her skulle det vise sig et se de dårligste lodninger jeg har set fra fabrikkens side.
Burde det her ikke være strafbart at lave så dårlig en lodning, og ikke tjekke efter? (Hvis de så idet hele taget gør det!)

Synes virkelig det er skidt at se det her. En af de loddeflænger kan jo brække af, eller på anden vis, og så falde ned og lave en kortslutning, synes det er dårlig stil... :-(.
Men så er det jo godt jeg kan gøre noget ved det. Men tænker bare på de mange andre produkter på markadet fra Vincent...  |
|
|
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Post skrev:
Nu har jeg lige tjekket mine Vincent SP-995 monoblokke og de lider ikke af dårlige lodninger, så mon ikke Vincent har fået check på deres lodninger.
|
|
|
Jo altså, det kan man da kun håbe på, at de har sat inspektionen/kravene højere op.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt lave en mindre vellydende forstærker selv om den er i kl A, så hele opbygningen har meget at sige. En kl A forstærker har altid flot kontrol over basenhederne og når den blot følger signalet kan det tit opfattes som lidt kedeligt. Din bas er nok nu mere urolig og en anelse kantet i forhold til før. Så du derved oplever mere hug i bassen. Men der findes dog også en masse kl AB forstærkere, som har en kl A lignende kontrol i bassen. Men som du selv nævner, er det konstruktions betinget. Det er kokken bagved og de råvare han har benyttet og måden han har udnyttet dem på. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Robert GS Branchemedlem

Ground Sound
|
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Green skrev:
Hvordan kan det være at bassen faktisk bliver så meget mere dynamisk i klasse B? Hvor den hele tiden skal trække strømmen igennem nettet, fremfor den jo faktisk har strømmen klar i ladelytterne ved klasse A. (Som i mit hovede giver en mere dynamisk bass) |
|
|
Altså "klasse A" (høj biasstrøm) trækker i gennemsnit mere strøm fra nettet - hvor skulle varmen ellers komme fra og "klasse B" (lav biasstrøm) udvikler mindre varme og trækker mindre strøm fra nettet - MEN begge typer vedligeholder spændingen på elektrolytterne hele tiden altså trækker de også strøm fra nettet hele tiden. Ved høj bias drænes kondensatorerne hurtigere (husk lige - lysdioden holder længere efter du har sænket biasstrømmen) = højere ripple spænding og har dermed mindre at gøre godt med i forhold til den lavere bias setting. Dette giver samlet set mindre headroom / mindre peak strøm - og kan igen omstættes til mindre basvillig gengivelse. Dette kan selvfølgelig kompenseres ved at øge mængden af kondensatorer så der "stadig er strøm tilbage" når der kommer en bas udladning.  Den foregående beskrivelse er selvfølgelig lidt udpenslet, men forklare lidt af det du oplever. Note. Skulle du finde på at øge mængden af kondensatorer gør det det endnu mere nødvendigt med en softstart løsning. 
DJ Green skrev:
Da jeg i mit hovede, havde den forstilling om, at klasse A er det bedste, uanset forstærker! |
|
|
Hvorfor det? Mvh. Robert GS
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 14 Januar 2012 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
.................
Din bas er nok nu mere urolig og en anelse kantet i forhold til før. Så du derved oplever mere hug i bassen. Men der findes dog
også en masse kl AB forstærkere, som har en kl A lignende kontrol i bassen. Men som du selv nævner, er det konstruktions
betinget. Det er kokken bagved og de råvare han har benyttet og måden han har udnyttet dem på.
|
|
|
Nu er de fleste forstærkere med en form for tilbagekobling og derfor kan/vil udgangssignalet ikke være "forvrænget" som du
beskriver. Den lysere klang kan være medvirkende til bedre kontrol over de nedre regioner __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
Den lysere klang kan være medvirkende til bedre kontrol over de nedre regioner
|
|
|
Den må du gerne lige forklare for Prins Knud...og mig!  Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
DJ Green Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2012 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
allanowich skrev:
Man kan godt lave en mindre vellydende forstærker selv om den er i kl A, så hele opbygningen har meget at sige. En kl A forstærker har altid flot kontrol over basenhederne og når den blot følger signalet kan det tit opfattes som lidt kedeligt. Din bas er nok nu mere urolig og en anelse kantet i forhold til før. Så du derved oplever mere hug i bassen. Men der findes dog også en masse kl AB forstærkere, som har en kl A lignende kontrol i bassen. Men som du selv nævner, er det konstruktions betinget. Det er kokken bagved og de råvare han har benyttet og måden han har udnyttet dem på. |
|
|
Det jo det. Nu er det min første rigtig klasse A nemlig, så har ikke erfaringer med flere modeller, har sådan set kun haft klasse A/B.
Robert GS skrev:
Altså "klasse A" (høj biasstrøm) trækker i gennemsnit mere strøm fra nettet - hvor skulle varmen ellers komme fra og "klasse B" (lav biasstrøm) udvikler mindre varme og trækker mindre strøm fra nettet - MEN begge typer vedligeholder spændingen på elektrolytterne hele tiden altså trækker de også strøm fra nettet hele tiden. Ved høj bias drænes kondensatorerne hurtigere (husk lige - lysdioden holder længere efter du har sænket biasstrømmen) = højere ripple spænding og har dermed mindre at gøre godt med i forhold til den lavere bias setting. Dette giver samlet set mindre headroom / mindre peak strøm - og kan igen omstættes til mindre basvillig gengivelse. Dette kan selvfølgelig kompenseres ved at øge mængden af kondensatorer så der "stadig er strøm tilbage" når der kommer en bas udladning.  Den foregående beskrivelse er selvfølgelig lidt udpenslet, men forklare lidt af det du oplever.
Note. Skulle du finde på at øge mængden af kondensatorer gør det det endnu mere nødvendigt med en softstart løsning.  |
|
|
Var dog godt klar over alt det med at nu højere BIAS nu mere varme udvikling = større strømforbrug. - Men har bare ikke super meget erfaring i klasse A.
Men der er jo allerede 120.000uF i hver blok, det er veld meget. Men ikke nok, eller hvordan?
Robert GS skrev:
Hvorfor det?
Mvh. Robert GS
|
|
|
Det er det indtryk jeg har fået generelt, når der omtales om klasse A, har ikke læst nogle negative sider om lyden. Derfor har jeg bare fået det indtryk af det var det bedste. Også én af grundene til jeg valgte de store blokke her, så jeg havde rigeligt med klasse A effekt.
|
Til top |
|
|