Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 18:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nedjustering af bias på Vincent blokke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2012 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Jeg tænker sådanne to cerment trimme-ptometre kunne bruges, de er også i plastikhus. Dem har jeg brugt før i mine SAE Forstærkere, og virker glimrende til BIAS.

http://dk.rs-online.com/web/p/products/522-2211/

Så kan jeg indstille den i midten altså så den måler 500ohm, og finde ud af om jeg skal dreje op eller ned, for at sænke BIAS, og finde den passende tomgangstrøm.

Er der en som kan fortæller mig hvor jeg måler tomgangstrømmen? Jeg går ud fra det er som andre forstærker, altså man måler de mV der er over emittermodstanden, for hver effekttransistor?

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2012 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Green, køb dem i 2K og stil dem i midten (1K), så er du næsten dér, hvor du er nu, og det vil gøre justeringsområdet lidt større. Grunden til at jeg skrev multiturn (10 omgange fra bund til top), er at det vil være nemmere at justere nøjagtigt.

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=84 907

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2012 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Tak Boydk :-D

Det har jeg bestilt nu, så skulle jeg måske få det imorgen, ellers kommer det mandag.

Tænkte på hvor jeg måler tomgangsstrømmen henne på diagrammet? Så jeg ved hvad den står på nu, og kan se hvornår jeg skal stoppe med nedjusteringen til den passende BIAS.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Januar 2012 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:
Tænkte på hvor jeg måler tomgangsstrømmen henne på diagrammet?

Det nemmeste er at måle spændingen over en af udgangstransistorernes emittermodstande - hvis du vil have det helt nøjagtigt er det måske nødvendigt med et gennemsnit af alle 12 pr. kanal. Denne spænding skal så deles med værdien af emittermodstanden - påtrykt værdi 0,25 ohm. Den samlede biasstrøm bliver så 6 * Vre/Re og denne biasstrøm kan så ganges med forsyningsspændingen (+/-45V = 90V) for at få det total tomgamgstab i watt (pr kanal).

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Har lige målt på alle transistor på hver print, i den ene monoblok ind til videre. Og resultaterne for hver enkelt print ser således ud:

Målt efter 5 min.

Print R (+39,7V -39,8V)
60,2
61,2
60,8
62,6
60,3
64,7
60,6
60
62,7
60,4
57,5
54,2
Gennemsnit: 60,43mV

Print L (+39,8V -39,9V)
57,7
59,3
60,4
60,9
62
62,1
63,1
61,1
62,8
58,1
56,7
56,5
Gennemsnit: 60,06mV

Så jeg har nu resultatet fra:
Print R på: 60,43mv og 79,5V
Print L på: 60,06mV og 79,7V

Hvordan er det så du siger jeg regne mig frem til den totale tomgangsstrøm, med en emittermodstand på hver med 0.25ohm?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Okay - forsyningsspændingen ligger noget i underkanten i forhold til det som diagrammet "lover" - +/- ca. 40V og ikke +/-45 - det kommer af den høje tomgangsstrøm og vil blive højere når du sænker tomgangsstrømmen.

Det er såmænd ikke så svært....
Nå - men Itomgang = 6 * 0,06V /0,25 ohm = 1,44A pr. udgangstrin.
Det giver så et samlet tomgangsforbrug i udgangstrinnene på 2 * 80V * 1,44A = 230W (en monoblok)

Du burde kunne få et rimeligt resultat med en tomgangsstrøm omkring 1/3 af den strøm (Vre = 20mV) og dermed en reduktion til 150W for det samlede system. Jeg vil nok ikke gå under under det niveau, men du kan jo gøre forsøget
Når du en dag bliver en rig mand - skal du vel have den høje strøm på trinnene igen - så mangler du bare at hoppe på den dille at køre bi-amping - så elmåleren kan få sig en svingom oven på de magre år

Arh - bare så du ved det jeg går ikke ind for bi-amping, men derimod har jeg det helt fint med aktiv deling af højttalerne

God fornøjelse med nedjusteringen

Mvh. Robert GS

Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Passer jo meget godt med de 250W jeg målte den til ved stikkontakten.

Men det jeg ikke lige forstår er, hvor får du de 6* fra? for det er jo ikke antal transistor, når der er 12 pr. print. Men det er måske pr. forsynings spænding. Altså at der går +40V til 6 af transistorene og -40V til de rasterende 6 transistor. Er det sådan det forståes?

Men jo planen var nemlig også det at når jeg kommer i arbejde igen om 8 års tid, skal den da op igen. Derfor det for mig kunne betale sig at bruge tid på et finde ud af at nedjustere strømmen, da man på 8 år kan spare en del, som er vigtig på SU.

Ja Bi-amping kunne da være sjovt. Havde da også overvejet at købe to mere så jeg har 4, så det ser dobbelt så overkill ud, og stadig trække den samme strøm som én (efter nedjustering), hehe. Meeen det tror jeg bare jeg lader vær med, da mine højtaler alligevel ikke tager imod Bi-wire.

- Og ja jeg prøver lige som du anbefalder først med de 20mV over emittermodstanende, og tager en lytter. - Men tænkte på noget i retning af 12mV, så jeg ligger på de ca. 50W pr. blok.

Men det du mener er måske at den sagtens ville kunne køre sådan, men det er et spørgsmål om hvordan det lyder, kontra de 20mV du anbefalede?

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Var vist godt Boydk anbefalede at jeg bestlite i 2K, da jeg skal over 1K for at nedjustere BIAS. Har ikke nedjusteret endnu, kun lige sat ét trimmipotmeter i, for at se om det virker. Hvilket det så gør. da den ændrer sig i BIAS nu, så må vi se om jeg kan komme der ned af på de 20mV - 15mV stykker.

Og der sker veld ikke noget ved jeg justere det ene effekttrin ned først og så det andet? Der er ikke sådan noget med de SKAL følges med ned? - Når jeg justere BIAS.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Men det jeg ikke lige forstår er, hvor får du de 6* fra? for det er jo ikke antal transistor, når der er 12 pr. print. Men det er måske pr. forsynings spænding. Altså at der går +40V til 6 af transistorene og -40V til de rasterende 6 transistor. Er det sådan det forståes?

Når man taler tomgangsstrøm er det den samlede strøm fra +rail til -rail og strømmen går gennem 6 transistor push-pull par
Hvis du regner med 12 transistorer har du den samme strøm med to gange!

DJ Green skrev:
- Og ja jeg prøver lige som du anbefalder først med de 20mV over emittermodstanende, og tager en lytter. - Men tænkte på noget i retning af 12mV, så jeg ligger på de ca. 50W pr. blok.

Men det du mener er måske at den sagtens ville kunne køre sådan, men det er et spørgsmål om hvordan det lyder, kontra de 20mV du anbefalede?

Ja - du kan jo prøve med lavere end de 20mV som jeg skrev, men jeg tror de 12mV er meget på grænsen...

Mvh. Robert GS

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Var vist godt Boydk anbefalede at jeg bestlite i 2K, da jeg skal over 1K for at nedjustere BIAS. Har ikke nedjusteret endnu, kun lige sat ét trimmipotmeter i, for at se om det virker. Hvilket det så gør. da den ændrer sig i BIAS nu, så må vi se om jeg kan komme der ned af på de 20mV - 15mV stykker.

Som jeg jo også skrev tidligere - højere værdi giver lavere tomgangsstrøm

DJ Green skrev:
Og der sker veld ikke noget ved jeg justere det ene effekttrin ned først og så det andet? Der er ikke sådan noget med de SKAL følges med ned? - Når jeg justere BIAS.

Nej - de to trin kører i brokobling og har dermed i virkeligheden ikke så meget med hinanden at gøre andet end de trækker i højttalerne fra hver sin side - om så mand må sige

Mvh. Robert GS

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Robert GS skrev:
DJ Green skrev:

Når man taler tomgangsstrøm er det den samlede strøm fra +rail til -rail og strømmen går gennem 6 transistor push-pull par
Hvis du regner med 12 transistorer har du den samme strøm med to gange!

Bare lige så jeg har forstået det rigtigt, så jeg kan overføre det til andre forstærkere.

Så det eneste jeg skal kigge på er bare hvis der fx. er 4 effekttransistore i én kanal, altså 2 PNP og 2 NPN, så er det bare endten PNP eller NPN antallet man bruger i denne sammenhæng, Så regnstykket nu vil se således ud: 2 * Vre/Re?

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Jep- hvis der altså er emittermodstande eller kollektormodstande - man kan komme ud for at konstruktøren har forladt sig på at udmåle transistorerne i udgangstrinnet.

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2012 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Ja okay.

Nå men jeg kan nu fortælle at begge print-trin er justeret til 20mV efter den har stået i 30 min. Jeg har sat mine målepinde på den emittermodstand som målte lavst i første test, dvs. intet kommer under 20mV, så gennemsnittet vil ligge på ca 21,5mV.

Nu er den kun håndlun, som det varmest.

Kan fortælle spændingen ikke steg ret meget. Den ligger på +/- 41,5V, så den steg kun med 1,5V.

Kan se der nu er massere af strøm tilbage efter den er slukket, da dioden på fronten før slukkede med det samme, lyser nu op til et minut efter sluk, hehe.

En anden ting jeg faktisk er rigtig glad for er den brummen som trafo´en har, den er helt væk nu. De her blokke er kendt for at stå at summe i hørbart niveau, det er nu helt væk :-D.

Men jeg lader lige den anden blok være, så jeg kan sammenligne forskellen bedre, og se om den kan komme under 20mV til de 15-12 stykker, ellers bliver den bare på 20mV. (Stadig en væsentlig del at spare i strøm sammenlagt)

Jeg har loddet testledninger på den før nævnte emittermodstand der målte lavst, så jeg ikke skal løfte på den hver gang jeg justere. Derved kan jeg have multimedia på hele tiden mens jeg justere.

Men ind til videre lyder den fin i de 20mV, men vil lytte noget mere, og melder tilbage om hvad den endelige BIAS bliver indstillet til.

Og Robert GS, du skal have forløbig tak for din hjælp. Omkring hvordan jeg måler BIAS korrekt osv., det har været til stor hjælp. - Og ikke mindst til alle jer andre for jeres tid og hjælp. 

Her er lidt billeder til de sultne :-D

Og jeg har self. været så smart at montere trimmipotmetrene således at når man vil skruge op for BIAS, er det samme vej som når men skruger vorlumen op, på en vorlumenkontrol. Så skulle man aldrig blive i tvivl. :-D

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Ja okay.

Nå men jeg kan nu fortælle at begge print-trin er justeret til 20mV efter den har stået i 30 min. Jeg har sat mine målepinde på den emittermodstand som målte lavest i første test, dvs. intet kommer under 20mV, så gennemsnittet vil ligge på ca 21,5mV.

Nu er den kun håndlun, som det varmeste.

Kan fortælle spændingen ikke steg ret meget. Den ligger på +/- 41,5V, så den steg kun med 1,5V.

Kan se der nu er massere af strøm tilbage efter den er slukket, da dioden på fronten før slukkede med det samme, lyser nu op til et minut efter sluk, hehe.

En anden ting jeg faktisk er rigtig glad for er den brummen som trafo´en har, den er helt væk nu. De her blokke er kendt for at stå at summe i hørbart niveau, det er nu helt væk :-D.

Men jeg lader lige den anden blok være, så jeg kan sammenligne forskellen bedre, og se om den kan komme under 20mV til de 15-12 stykker, ellers bliver den bare på 20mV. (Stadig en væsentlig del at spare i strøm sammenlagt)

Jeg har loddet testledninger på den før nævnte emittermodstand der målte lavest, så jeg ikke skal løfte på den hver gang jeg justere. Derved kan jeg have multimedia på hele tiden mens jeg justere.

Men ind til videre lyder den fin i de 20mV, men vil lytte noget mere, og melder tilbage om hvad den endelige BIAS bliver indstillet til.

Top $

DJ Green skrev:

Og Robert GS, du skal have foreløbig tak for din hjælp. Omkring hvordan jeg måler BIAS korrekt osv., det har været til stor hjælp. - Og ikke mindst til alle jer andre for jeres tid og hjælp. 

Selv tak

DJ Green skrev:

Her er lidt billeder til de sultne :-D

Og jeg har selvfølgelig været så smart at montere trimpotentiometerene således at når man vil skrue op for BIAS, er det samme vej som når men skruer volumen op, på en volumenkontrol. Så skulle man aldrig blive i tvivl. :-D

Vi ser frem til en lille rapport omkring forskelle i lydkvalitet

Mvh. Robert GS

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Også hér, Green..........
Er spændt på, om du kan høre den store forskel på KL. A og A/B, i værste fald ku´ du risikere, at den spiller mere dynamisk, efter at du har skruet ned for bias.

Edit: RobertGS, er f****e glad for at du var hurtig og reddede mig tidligere, HADER når den slags sker.

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

ret spændende trods min kommentar i starten om at putte en ladamotor i en ferrari he he
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Du ka´ bare ikke dy dig, hva´?

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 11 Januar 2012 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

heltedellen skrev:
ret spændende trods min kommentar i starten om at putte en ladamotor i en ferrari he he

fedt at høre nogen synes at vincent skal sammenlignes med en ferrari, det plejer ikke være normalt herinde for noget lavet i kina

så må mine xindak a600p være noget lign en lamborghini

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Sendt: 11 Januar 2012 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Edit: RobertGS, er f****e glad for at du var hurtig og reddede mig tidligere, HADER når den slags sker.

Det beviser kun at du er menneskelig - meget.... 

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes