Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 10:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Nedjustering af bias på Vincent blokke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:

Prøv og hør her, gutter, inden I kommer for godt i gang :-)

Dobbelt print, også kaldet gennempletterede print er lavet som følger: Der sidder en lille kobberbøsning i hvert hul, som er koldsvejset til printbanerne på begge sider. Det eneste det drejer sig om er, at den kobberbøsning har været ordentlig varm når komponentbenet er loddet, tinnet trænger ned i hullet/bøsningen. De ser ikke altid pæne ud, men er garanteret 100 gange mere holdbare end en lodning på et enkeltsidet print, så "Don´t worry", selvom de ligner L**T, fejler de garanteret intet.
Følger selv lige lidt med i tråden for at se, havd i finder ud af m.h.t. BIAS.

Lige det med cobberbøsningen er jeg personligt rigtig glad for at høre. Da jeg havde den opfattelse at der skulle nå loddetin igennem hullet, for jo logisk nok at bane forbindelse på den ene til den anden side. Men at der jo er en ledene bøsning, gør jo man ikke behøver at blive trist når man ser det kunne ligne der mangler loddetin igennem hullet. :-D

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Præcis, det andet er jo næsten umuligt. (Spørg bare Philips, der benyttede det på bl. a. cd-afspillere i deres begyndelse). Det duede nemlig ikke. Du har til gengæld intet at være nervøs for.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:

Sikke et godt råd..... Nå ja, det var jo Nilau

Så længe du kalder en grammofon/pladespiller for en "plov" ser jeg meget gerne, at du afholder dig fra at kvalitetsbestemme mine indlæg.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 Januar 2012 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

highenden skrev:

Så længe du kalder en grammofon/pladespiller for en "plov" ser jeg meget gerne, at du afholder dig fra at
kvalitetsbestemme mine indlæg.

Ja det kan jeg godt se har en sammenhæng, det kan jeg altså

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2012 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Nilau skrev:

highenden skrev:

Så længe du kalder en grammofon/pladespiller for en "plov" ser jeg meget gerne, at du afholder dig fra at

Jeg kan se, at du har 'rettet' din signatur. Og væk er 'ploven'. Alletiders! 

Mvh.
Niels

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2012 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

highenden skrev:
Nilau skrev:

highenden skrev:

Jeg kan se, at du har 'rettet' din signatur. Og
væk er 'ploven'. Alletiders!  Mvh.Niels

Ja det havde stor betydning for nogle.
Skrev såment pladeplov pga antal tegn og regnede med at folk vidste hvad en pladeplov var
Troede ikke det var sårende for nogle at man skrev sådan i sin signatur, men nogle folk er mere følsomme end andre, så
følsomme at et ord kan vælte dem

Nå back to BIAS..... Glæder mig lidt til at se om det er til at gøre noget ved og om lyden ændrer sig ligeså meget som på
mine (KMA)trin

velkommen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Sendt: 04 Januar 2012 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

highenden skrev:
Nilau skrev:

highenden skrev:
Nilau skrev:

highenden skrev:

Jeg kan se, at du har 'rettet' din signatur. Og
væk er 'ploven'. Alletiders!  Mvh.Niels

Ja det havde stor betydning for nogle.
Skrev såment pladeplov pga antal tegn og regnede med at folk vidste hvad en pladeplov var
Troede ikke det var sårende for nogle at man skrev sådan i sin signatur, men nogle folk er mere følsomme end andre, så
følsomme at et ord kan vælte dem

Nå back to BIAS..... Glæder mig lidt til at se om det er til at gøre noget ved og om lyden ændrer sig ligeså meget som på
mine (KMA)trin

det er også at være lidt for følsom, man ved jo hvad du skriver, du må gerne kalde min kenwood L07D for en plov

vh velkommen

Til top Vis velkommen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af velkommen

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2012 kl. 14:22 | IP-adresse registreret  

velkommen skrev:

highenden skrev:
Nilau skrev:
highenden skrev:
Nilau skrev:
highenden skrev:
Sikke
et godt råd..... Nå ja, det var jo Nilau
Så længe du kalder en grammofon/pladespiller for en "plov" ser jeg meget
gerne, at du afholder dig fra at kvalitetsbestemme mine indlæg.
Ja det kan jeg godt se har en sammenhæng, det kan
jeg altså
Jeg kan se, at du har 'rettet' din signatur. Og væk er 'ploven'.
Alletiders!  Mvh.Niels
Ja det havde stor betydning for nogle. Skrev såment
pladeplov pga antal tegn og regnede med at folk vidste hvad en pladeplov var Troede
ikke det var sårende for nogle at man skrev sådan i sin signatur, men nogle folk er mere følsomme end andre, så følsomme at
et ord kan vælte dem Nå back to BIAS..... Glæder mig lidt til at se om det er til at
gøre noget ved og om lyden ændrer sig ligeså meget som på mine (KMA)trin

det er også at være lidt for følsom, man ved jo hvad du skriver, du må gerne kalde min kenwood L07D for en plov

vh velkommen

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2012 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Update:

Jeg har fået diagrammet ind af døren idag. Desværre er det på et A4 ark, hvilket i sig selv jo er fint nok. Men det er så stort at det skulle have været på et A3 ark. Hvilket betyder at strejerne er så tyne at den pågældene printer der har printet det her ud, ikke har kunne fange alle strejerne.

Så jeg er igang med at optegne de manglene strejer og forbindelser, så det hele giver mening igen.

Jeg kan glæde jer med at vi på diagrammet kan se hvor drejepotmeteret er. Som så på selve det fysiske print er en modstand på 1K. Hvor under printet (som den eneste modstand der er) sidder der en modstand som ikke er med på diagrammet, men som er sat parralelt med den 1K, som gør den minsker værdien til det den så skal være.

Kan også tydelig nu se det er den modstand vi kan se på billedet under printet da de i hver side ikke har samme værdi, hvilket jo giver mening, da BIAS ikke er ens på begge sider, hvis man brugte den samme modstand.

Så er det bare at vælge den passende modstand som skal skiftes ud med den der er under printet.

Flere nærbilleder af området på printet over og under følger, samt mit ny-optegnet diagram.

Til top Vis DJ Green's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DJ Green Besøg DJ Green's Websted

DJ Green
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Her er lidt billeder og diagrammet.

Jeg har tegnet BIAS regulator-modstanden ind med rød ring på diagrammet, og ligeledes på billederne under og over printet.

Diagrammet: http://www.worldofhifi.com/vincent991/vincent991bias_diagram .jpg

Den modstand vi ser under printet her, er den de har valgt for at BIAS står som de vil have den. Den er som sagt parallel koblet med [R503 1Kohm] (og kan ikke ses i diagrammet), den har med den valgte modstand nu en værdi på: 902ohm

Ligeledes er det symetrisk på det andet print, altså ved [R403 1Kohm], den har så en anden modstand parallelt med, så den nu har en værdi på: 918ohm

Jeg går ud fra jeg veld først skal måle tomgangsstrømmen som den er nu, før vi kan finde en modstand jeg kan begynde med? - I så fald, skal jeg lige vide hvor jeg sætter mine måle pinde!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 02:04 | IP-adresse registreret  

DJ Green skrev:

Jeg går ud fra jeg veld først skal måle tomgangsstrømmen som den er nu, før vi kan finde en modstand jeg kan begynde med? - I så fald, skal jeg lige vide hvor jeg sætter mine måle pinde!

Jeg kan desværre ikke svare dig på det konkrete spørgsmål...

Men jeg kommer til at tænke på det gamle mundheld:
"Hvis du er nødt til at spørge om prisen - har du ikke råd!".

Niels

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

DJ Green skrev:

Jeg går ud fra jeg veld først skal måle tomgangsstrømmen som den er nu, før vi kan finde en
modstand jeg kan begynde med? - I så fald, skal jeg lige vide hvor jeg sætter mine måle pinde!

Jeg kan
desværre ikke svare dig på det konkrete spørgsmål...Men jeg kommer til at tænke på det gamle mundheld: "Hvis du er nødt
til at spørge om prisen - har du ikke råd!".Niels

Du er en god hjælp i denne tråd !!!

Du skal først vide hvad din DC spænding er
Der efter hvor mange transistorer der er
Og vide hvad emittermodstanden har af værdi

Så kan du regne dig frem til det ved at måle spændingen over emittermodstanden

nanohest
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2011
Sendt: 05 Januar 2012 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Du kunne jo også købe en billig klasse-T forstærker. Den kan du sagtens gemme bag én af dine mono-blokke, som du så har stående til når du skal hygge dig.
Godt nok kan man få meget strøm for 1000 kroner eller hvad nu en klasse-T koster, men så har du den jo, og kan senere lave dig verdens bedste køkkenradio.

Du kan jo også begynde at slukke Vincent'erne når du ikke hører musik, og trøste dig med at de selv i kold tilstand sikkert (eller... måske) lyder bedre end en billig midlertidig forstærker.

Men når alt det så er sagt, så går varmen jo ikke til spilde, som det også tidligere er nævnt i tråden (i hvert fald ikke om vinteren). Godt nok er el-varme forholdsvist dyrt, men du vil sikkert kunne se det på din varmeregning hvis du tager Vincent'erne helt ud af drift.

Håber det gav lidt yderligere at tænke over.

Venlig hilsen Kristian
Til top Vis nanohest's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nanohest Besøg nanohest's Websted

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Januar 2012 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

tændte først for varmen midt i december selv ...og jeg har ikke engang klasse A he he 
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Nilau, nanohest og heltedelle, der er s´gu ikke ret meget support i jer...........
DJ Green, du køber 2 stk multiturn trimmepots på 1 Kohm 1/2 watt (1 til hver kanal), kortslutter midterbenet med benet i en af siderne som den ene ende og så det andet yderben som den anden ende og dropper det i, i stedet for de to modstande, der sidder der nu. Sørg for at det står som helt kortsluttet = 0 ohm, hvis du har mulighed for variotrafo ville det være optimalt, men ellers..... tænd og skru stille og roligt op for potmetret indtil du har den tomgangsstrøm/bias, du vil have.

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Januar 2012 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nilau, nanohest og heltedelle, der er s´gu ikke ret meget support i jer...........
DJ Green, du køber 2 stk multiturn trimmepots på 1 Kohm 1/2 watt (1 til hver kanal), kortslutter midterbenet med benet i en af siderne som den ene ende og så det andet yderben som den anden ende og dropper det i, i stedet for de to modstande, der sidder der nu. Sørg for at det står som helt kortsluttet = 0 ohm, hvis du har mulighed for variotrafo ville det være optimalt, men ellers..... tænd og skru stille og roligt op for potmetret indtil du har den tomgangsstrøm/bias, du vil have.

Synes du det er optimalt at starte med 0 ohm = maks tomgangsstrøm ? Eller har jeg overset noget?
Jeg ville nok nærmere starte med 1k ohm - altså midt på og øge modstanden til der er opnået den ønske tomgangsstrøm

Mvh. Robert GS
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Av for h......, det var s´gu en smutter, den var sør´me nærlæst for dårligt (diagrammet).
Rettelse: 2 Kohm´s potmeter, monteret på samme måde, stillet i midten (1 Kohm), og varier så til den ene eller den anden side til ønsket tomgangsstrøm. Når den er fundet, kan du da altid erstatte potmetrene med faste modstande igen, hvis du vil undgå fremtidige fejl p.g.a. evt. brandpletter på potmetrene. 
(Havde ikke lige regnet med, at det var mig, der skulle være årsagen til at bevise, hvor go´ en idé det er med variotrafo).

SORRY!!!

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Nilau, nanohest og heltedelle, der er s´gu ikke ret meget support i jer...........DJ Green, du køber 2 stk
multiturn trimmepots på 1 Kohm 1/2 watt (1 til hver kanal), kortslutter midterbenet med benet i en af siderne som den ene
ende og så det andet yderben som den anden ende og dropper det i, i stedet for de to modstande, der sidder der nu. Sørg for
at det står som helt kortsluttet = 0 ohm, hvis du har mulighed for variotrafo ville det være optimalt, men ellers..... tænd og skru
stille og roligt op for potmetret indtil du har den tomgangsstrøm/bias, du vil have.

En lille tilføjelse er at det kan være en fordel med et potentiometer i plast, da det ikke skrider i varmen som et
metalpotentiometer

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Highend.....
Korrekt, eller som jeg rettede i ovenstående..... find værdien og udskift til faste modstande igen.

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2012 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
Highend.....Korrekt, eller som jeg rettede i ovenstående..... find værdien og udskift til faste modstande
igen.

Ja selvfølgelig, den overså jeg - en fast modstand er at foretrække

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum