Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2025 | 21:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Bånd diskant, verdens letteste membran? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 21 December 2011 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Tak for magnet linkene

Det er da også lettest at lave et langt bånd. så mon ikke det ender med den løsning

Det bliver en noget kostbar affære med langt bånd, men mon ikke det er investeringen værd? nogen erfaringer med lange
bånd også gerne negative?

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 December 2011 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Prisen er nok den væsentligste ulempe ved et langt bånd. Og jo længere båndet bliver, jo større lytteafstand kræves der.

Det bliver nok nødvendigt at understøtte båndet flere steder for at det ikke blafrer Det er jo begrænset hvor meget du kan stramme båndet uden at det knækker.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået eksperimenteret lidt mere.

Men det lette bånd er desværre næsten umuligt at håndtere, for det første knækker det meget let, men jeg er ved at få styr på håndteringen uden det knækker .

Det største problem er at det mindste luftstrømning for båndet til at blafre i vildskab . Jeg bliver nød til at holde vejret mens membranerne monteres, ellers flyver de straks væk . Problemet er at det ikke er muligt at holde båndet fornuftigt i magnetgabet, selv efter montage.

Så tror desværre ikke at ren alumembran i den tykkelse kommer til, at virke i praksis.

Men har tænkt lidt på en løsning jeg vil teste ved først kommende lejlighed:

Vil prøve at lave en 3 lags membran:  Alu | Silke | Alu, jeg vil så forspænde de to aluledere med en svag strøm så de bliver presset mod hinanden.

Jeg slipper så for at bruge lim, og da alu'en er så let ser jeg det ikke som noget problem at der er to ledere. derudover, håber jeg sammenpresningen vil minimere "raslen" fra båndet.

Kom gerne med andre ideer til isolator

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Jeg har fået eksperimenteret lidt mere.

Men det lette bånd er desværre næsten umuligt at håndtere, for det første knækker det meget let, men jeg er ved at få styr
på håndteringen uden det knækker .

Det største problem er at det mindste luftstrømning for båndet til at blafre i vildskab . Jeg bliver nød til at holde vejret
mens membranerne monteres, ellers flyver de straks væk . Problemet er at det ikke er muligt at holde båndet fornuftigt i
magnetgabet, selv efter montage.

Så tror desværre ikke at ren alumembran i den tykkelse kommer til, at virke i praksis.

Men har tænkt lidt på en løsning jeg vil teste ved først kommende lejlighed:

Vil prøve at lave en 3 lags membran:  Alu | Silke | Alu, jeg vil så forspænde de to aluledere med en svag strøm så de bliver
presset mod hinanden.

Jeg slipper så for at bruge lim, og da alu'en er så let ser jeg det ikke som noget problem at der er to ledere. derudover,
håber jeg sammenpresningen vil minimere "raslen" fra båndet.

Kom gerne med andre ideer til isolator

Hej, det med at båndet blafre hænger vel også lidt samen med hvor du deler nedad til. Vi laver bånd hvor aluen er 006 på
150cm
det er ikke noget problem, med det bånd deles omkring 400hz. Da vi brugte 4my kunne det trækkes ned til 200-250Hz. og
har været helt nede på 140Hz. men det er også sidemonteret.

Mvh.
Til top Vis Eriek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eriek

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Hej Eriek,

Blafren er ikke når jeg spiller, men bare når båndet hænger frit.

Hvis man f.eks. går forbi båndet kan man tydeligt se det.

Det er ikke noget problem med musik, her bevæger båndet sig ikke når jeg deler højt nok (>500Hz)

006 Alu, er det 0,6my? bruger i det også uden bærefolie?

Som tidligere skrevet har jeg beregnet frem til tykkelsen 0,6my på mine bånd selvom jeg troede jeg købte 0,2my.

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg mener det hedder 006my. Det 4my vi ind imellem bruger er væsentligt tyndere end det madpapir fra supermarked. Jeg
har stadig noget 7my med vokspapir på bagsiden fra de gamle Egevang dage. 4my folien er som en træklods i forhold 006my.
Det knækker ved den mindste berøring, men ja vi bruger bærefolie, dog er det ikke folie men papir. Guldfolien er også
afprøvet men lød ikke lige så godt som aluen.

Jeg kan godt forstå det blafre hvis du ingen bærefolie bruger, det vejer jo ingen ting. Du dæmper heler ikke båndet uden
bærefolien hvilket det nok skal hvis du lader det spille ned til 500Hz.
mvh.

sosaudio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007
Lokalitet: København
Sendt: 17 Januar 2012 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt om hvordan det guldfolie lød. hvordan det var taget i brug og hvilken tykkelse. Bare fortæl mig alt jeg arbejder selv med guldfolie.
hilsen Ole
Til top Vis sosaudio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sosaudio

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke mig selv som hørte det, men Andrè som jeg laver bånd sammen med, men kan evt. vende tilbage med lidt
mere når jeg har talt med ham. Jeg går udfra at det også var limet på det tynde papir vi bruger.

Mvh.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Eriek skrev:
Jeg mener det hedder 006my. Det 4my vi ind imellem bruger er væsentligt tyndere end det madpapir fra
supermarked. Jeg
har stadig noget 7my med vokspapir på bagsiden fra de gamle Egevang dage. 4my folien er som en træklods i forhold
006my.
Det knækker ved den mindste berøring, men ja vi bruger bærefolie, dog er det ikke folie men papir. Guldfolien er også
afprøvet men lød ikke lige så godt som aluen.

Jeg kan godt forstå det blafre hvis du ingen bærefolie bruger, det vejer jo ingen ting. Du dæmper heler ikke båndet uden
bærefolien hvilket det nok skal hvis du lader det spille ned til 500Hz.
mvh.

Ok, tror det er samme tykkelse så , ja det vejer intet.

Har forresten også eksperimenteret lidt med papir, er måske bedre end silke. Tog en 4 lags serviet hvor jeg tog det ene lag
ud, fik dog aldrig målt på det, men var også meget let.

Jeg går ud fra i limer på papiret, hvad bruger i som lim?

Eriek
Branchemedlem
Branchemedlem

Jebra Audio

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Ja det er 0.6.
Du har vist været DIY Audio.com og læst lidt på hvad Andrè har skrevet ;-).

Den med servietten var Andre`s allerførste forsøg tilbage i 2003 med 4my folie, det spillede ganske fint, men der skal jo nok
nogle specielle servietter til hvis det skal være et langt bånd Hvis ellers redaktøren her på H4A, ikke har fjernet vores
gamle tråd, så er der vist 13-14 sider at gå i gang med.

Vi bruger fortyndet kontaktlim til at montere båndet på papiret.
Forøvrigt bruges der også nanojern hvilket hæver lydkvaliteten en hel del.

ang. guldbåndet så er det omkring 0.1my go høj ohmsk. Andre`s forsøg viste at det kun kan bruges som en slags
supertweeter + 15khz.      

Mvh.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Januar 2012 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Kan sagtens være det er fra den gamle tråd jeg fik inspirationen

Var ikke klar over der er en tråd på DIYaudio, må jeg hellere tjekke

Min forventning i første omgang er ikke at lave langt bånd, og heller ikke at gå dybere end 1KHz, derfor rækker servietten

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2012 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

Hej,

Så har jeg været ude på fremmed grund og snuse rundt i stofbutikkerne .

Fandt lidt lækkerier til næste forsøg: Vliseline, er meget let og lader til at det har gode dæmpene egenskaber, og det koster kun 4kr/m2 , jeg købte to kvaliteter. en til 8kr/m og 4kr/m vægt ca. 24g/m2 og 40g/m2.

Derudover købte jeg noget tyndt silke, vægt ca 15g/m2, og noget tyndt bomuld ca 40g/m2.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal lime alufolien på stoffet, men har købt en spraylim, høber jeg kan påføre et ultra tyndt lag.

Det spændende ved vliseline er ud over vægten og formodentlig gode dæmpene egenskaber er at der sidder noget varmelim på så håber bare at kunne stryge alufolien på.. Dog er jeg lidt nervøs for at det gør stoffet for stift. Nu må vi se.

Jeg har forresten også nogle 3 lags stofservietter der skal testes.

Regner med at der komme nye målinger/billeder i løbet af weekenden.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2012 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Glemte at nævne at desværre ændrer bærematerialet vægten betragteligt.

Den er for alufolie alene 3.2mg for 20cm2.

20cm2 bæremateriale vejer ca 48mg.  Så overskriften er ikke så aktuel mere desværre .

Jeg tror dog ikke det er et problem f.eks. at nå 20KHz. og membranen bliver MEGET lettere at håndtere. uden bæremateriale gik der mange stykker til før det lykkes bare at lave en membran. 

highenden
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 November 2011
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
Hej Eriek,

Blafren er ikke når jeg spiller, men bare når båndet hænger frit.

Hvis man f.eks. går forbi båndet kan man tydeligt se det.

Det samme gør det hos mig og når der bliver lukket en dør kan man også se båndet bevæge sig en lille smule.

De bånd jeg har er 2 x 60 cm pr side, af dem Dali bruger og de er lukket bagtil

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 26 Januar 2012 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

LGrau

Nu må du ikke glemme, at din membran jo påvirkes over hele fladen, så den lille smule ekstra vægt burde ikke kunne gøre noget.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2012 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Allanowich.

jeg regner med de bliver ophænget i siderne, så der bliver lidt bæremateriale udover membranen. Men ved ikke helt hvor meget det skal regnes med i vægten, da det kun bevæger sig delvist.

Men at vægten bliver 10doblet har da en betydning uanset om det er hele materialet som bevæger sig .  Men tilgengæld er dæmpningen meget bedre med bæremateriale. har specielt betydning hvis jeg vil dele dybt.(1KHZ).

Jeg er stadig lidt hooked på guldmembran uden bæremateriale. Modtstanden vil være fin i et 15cm stykke(nok omkring 3 ohm). og vægten også fin(omkring 10mg). men det kan nok kun blive som supertweeter.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Sendt: 27 Januar 2012 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

LGrau

Hvordan ville det gå med to stykker guld folie limet sammen? Så er det kun dobbelt vægt og stærkere at arbejde med.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Januar 2012 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

det ville måske gå.

Men det helt fine ved 1 stykke er at impendansen vil ligge nogenlunde fornuftigt.  kan godt være det er lidt under 4ohm, men den ihverfald skulle båndet kunne trækkes uden transformer eller andet af almindelig forstærker.. hvilket ikke er tilfældet ved andre diskantbånd af alufolie.

ved to i parallel vil der dykkes under 2ohm, som er lige skrapt nok til de fleste amps

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2012 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Hej,

Fik leget lidt med materialerne. Desværre var vliseline nærmest umulig at arbejde med, da det smelter med det samme når
jeg prøver at stryge alufolien på.

Spaylim var heller ingen success , den sprøjter et ordentlig lag på og kan ikke let doseres. (Fra Biltema).

Så tilbage har jeg kun Micropore tape og bomuld med varmelim.

Begge måler fornuftigt, men Bomuld er mere liniæer og med lavest forvrængning, absolut værd at arbejde videre med.

3'rd harmonisk ligger her under 0.05% ned til 1KHz, 2nd harmonisk ligger omkring 0,1% ned til 1KHz.
Jeg måler igen nærfelt <5 cm, fordi jeg ikke har lavet ordentlig baffel, men for sammenligningens skyld burde det være ok.

Har også lavet et par vandfaldsmålinger, som forventet er de lige i skabet uden efteringning i hele området, fik deværre ikke
gemt dem.

Nu skal jeg bare have fundet en metode til at lave et ensartet resultat når båndet laves. Hvis det gøres rigtigt bliver alufolien
nærmest svejset ned i Bomuldstoffet, så det samtidig får struktur.

Spørgsmålet er også om der kan være problemer hvis båndende bliver for varme. men det må senere forsøg vise.
umiddelbart virker følsomehden fornuftig, hvilket vil minimere varmeproblemet.

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Januar 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Lige microporetape sammenligning.

Forvrængning er sammenlignelig, mens frekvensgang er noget mere ujævn ved micropore, samt at micropore tape falder mere
af ved 20KHz.

Min mic er ca 10dB nede ved 20KHz -> micropore er 10dB for lavt ved 20KHz

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes