Forfatter |
|
Jackinvestor Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2011 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 122
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lånte igår en naim nait xs og en naim cdafspiller med hjem til test på mine mentor 6.
Jeg må sige jeg blev skuffet, fordi når jeg læser denne tråd og andre, så forventede jeg en rimelig stor forskel på hvor varmt/blødt de spiller i forhold til min Nad M3. Jeg synes kun der er en mikroskopisk forskel når vi taler varme i lyden. Det skal dog også siges at min stue er mindst 65 kwm og med meget dårlig arkustik, så måske det har noget at gøre.
Jeg søger selv en mere varm klang så at udskifte M3 med nait xs løser ikke mit problem, og jeg er overbevist om, at en større højtaler er svaret (eller en subwoofer). På torsdag får jeg Dali Helicon 400 på prøve. I butikken lød de mere varmt og blødt og de skarpe høje toner på mentoren eksisterede ikke på Heliconen.
Jeg har dog alligevel næsten besluttet mig for at skifte min Nad M3 og Hegel Dac ud med Naim Nait XS og Naim 5i cd-afspiller, fordi jeg synes der er mere kontrol og balance og måske en lille smule ekstra varme/blødhed. Det der dog mest taler for, at jeg skifter er fordi jeg gerne vil have en CD-afspiller der ligner forstærkeren. Lige nu spiller jeg på en billig bluray afspiller, hvilket måske kan forklare hvorfor naim-setup'et er har mere kontrol.
Det eneste der gør, at jeg ikke er 100% besluttet endnu, er fordi jeg ikke er sikker på om Naim nait xs er kraftig nok til, at drive Dali Helicon 400.
Iøvrigt har jeg fået tilbudt Nait XS og naim 5i til 16.500 kr, så jeg kan næsten bytte over med min Nad m3 og hegel Dac. Naimen er 1 år gammelt og har kun haft en ejer.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 November 2011 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, jeg har lige talt med Hifiklubben, og Helicon 400 skulle være lige så letdrevne (næsten), som mentor 6, så det ser ud til, at jeg nu er Naim Nait xs ejer
|
Til top |
|
|
Kasper/Lolland Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 112
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
160067 skrev:
Den ser sku' lækker ud. Kender du steder hvor man kan høre den? Kan se at forhandleren ligger i Herning - dét er lige langt nok væk... |
|
|
He he, du vil gerne bruge 15 kg på en forstærker, men ikke køre de i alt 300 km til herning og retur!

__________________ De bedste hilsner
Kasper
|
Til top |
|
|
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
helicon er ik ligeså letdrevne som mentor, de vil gerne have noget power og jo mere de får jo federe lyd får du men tror at mentor vil være et bedre valg til nad m3 da helicon er meget afslørende generelt men det er jo en smagssag
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
denon4life skrev:
helicon er ik ligeså letdrevne som mentor, de vil gerne have noget power og jo mere de får jo federe lyd får du men tror at mentor vil være et bedre valg til nad m3 da helicon er meget afslørende generelt men det er jo en smagssag |
|
|
denon4life
Er glad for at du skriver tror! Har haft mentor 6 sammen med Nad M3 og har nu Helicon 400 sammen med Nad M3. Det tålere ikke sammenligning. Helicon 400 spiller langt bedre end en mentor 6 gør med Nad M3. Ikke nogen uheldige afsløringer her! Bare god lyd. Rimelige kabler og en god lydkilde er selvfølgelig en betingelse for at det spiller godt.
__________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jackinvestor skrev:
Jeg lånte igår en naim nait xs og en naim cdafspiller med hjem til test på mine mentor 6.
Jeg må sige jeg blev skuffet, fordi når jeg læser denne tråd og andre, så forventede jeg en rimelig stor forskel på hvor varmt/blødt de spiller i forhold til min Nad M3. Jeg synes kun der er en mikroskopisk forskel når vi taler varme i lyden. Det skal dog også siges at min stue er mindst 65 kwm og med meget dårlig arkustik, så måske det har noget at gøre.
Jeg søger selv en mere varm klang så at udskifte M3 med nait xs løser ikke mit problem, og jeg er overbevist om, at en større højtaler er svaret (eller en subwoofer). På torsdag får jeg Dali Helicon 400 på prøve. I butikken lød de mere varmt og blødt og de skarpe høje toner på mentoren eksisterede ikke på Heliconen.
Jeg har dog alligevel næsten besluttet mig for at skifte min Nad M3 og Hegel Dac ud med Naim Nait XS og Naim 5i cd-afspiller, fordi jeg synes der er mere kontrol og balance og måske en lille smule ekstra varme/blødhed. Det der dog mest taler for, at jeg skifter er fordi jeg gerne vil have en CD-afspiller der ligner forstærkeren. Lige nu spiller jeg på en billig bluray afspiller, hvilket måske kan forklare hvorfor naim-setup'et er har mere kontrol.
Det eneste der gør, at jeg ikke er 100% besluttet endnu, er fordi jeg ikke er sikker på om Naim nait xs er kraftig nok til, at drive Dali Helicon 400.
Iøvrigt har jeg fået tilbudt Nait XS og naim 5i til 16.500 kr, så jeg kan næsten bytte over med min Nad m3 og hegel Dac. Naimen er 1 år gammelt og har kun haft en ejer. |
|
|
Hvis du er frisk på noget ælder high end grej så prøv mark levinson No. 23,5 eller 27,5 det er noget af det beste der er kommet fra ML og er rimelig varm i lyden, en No. 38 eller 380 evt S model er også meget varm. Du skal dog holde dig fra ML No. 331 til 336, de har lidt problemer med komponent valget. __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|
aprox Udelukket fra forum

Tidl. Denon4life - Mulig svindler i KSB
Bruger siden: 12 April 2011 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 928
|
Sendt: 18 November 2011 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
det er jo en smagssag jeg har hørt nad m3 og master serien's afspiller sammen med helicon af den tidligere ejer og må sige at de lyder endnu bedre med mit udstyr. men de har et lækkert design deres master serie og masser af kræfter
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 November 2011 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er spørgsmålet vel blot om nad m3 eller naim nait xs er bedst sammen med et par helicon 400. Kan næsten ikke vente til på torsdag hvor jeg
får helicon på prøve. Jeg ved m3eren sagtens kan trække helicon tilfredsstillende, men kan naiten gøre det bedre på trods af at den
nok er mindre kraftig.
På mine mentor 6 synes jeg naiten klarer sig bedre end M3eren.
|
Til top |
|
|
torsteinowich Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 25 November 2011 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jackinvestor skrev:
Lige nu spiller jeg på en billig bluray afspiller, hvilket måske kan forklare hvorfor naim-
setup'et er har mere kontrol. |
|
|
Det tror jeg du har ret i. Jeg fik i hvert fald bedre lyd ud af min Hegel DAC ved at give den et mere rent input
(squeezebox touch tweaks + psu opgradering). Det gjorde lyden mere rolig (en mere "sort" baggrund for lydbilledet)
og mindre hård.
|
Til top |
|
|
chillipepper Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 215
|
Sendt: 26 November 2011 kl. 02:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa
hvis du ikke allerede har kobt vil jeg foreslaa at du lytter til en hybrid forstaeker,
jeg har selv en Pathos logos og har haft den i omkring 6 aar jeg er glad for den og den har den varme ror lyd og nok power til de fleste hojtaler.
men der er ogsaa mange andre hybrider paa market
god jagt
__________________ MVH
chillipepper
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2011 kl. 08:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jackinvestor skrev:
Så er spørgsmålet vel blot om nad m3 eller naim nait xs er bedst sammen med et par helicon 400. Kan næsten ikke vente til på torsdag hvor jeg får helicon på prøve. Jeg ved m3eren sagtens kan trække helicon tilfredsstillende, men kan naiten gøre det bedre på trods af at den nok er mindre kraftig.
På mine mentor 6 synes jeg naiten klarer sig bedre end M3eren. |
|
|
Jackinvestor
Hvad blev det hele til? Hvordan gik det med helicon'erne blev det nait eller nad? __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 04 December 2011 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja skru lige lidt ned og fortæl
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 December 2011 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
....det blev nait...
Jeg har nu solgt min Nad M3 og Hegel Dac og istedet købt Naim Nait Xs og Naim CD5i. På mine Mentor 6 lød kombinationen af Naim XS og Naim CD5i bedre end Nad M3, Hegel HD10 og en billig blurayafspiller. Jeg hører faktisk kun cd'er så jeg er nu glad for at have en rigtig cd-afspiller. Rent lydmæssigt har jeg kun delvist løst mit problem med varmere lyd og mere bas til min ret store stue på 70-80 kvm. Naim er lidt varmere og har afrundet den skarpe diskant på mine mentor 6 og så lydder det bare dejligt musikalsk. Jeg er faktisk blevet lidt forelsket i Naim og overvejer nu om jeg skal investere i en Naim 5dn xs netværks audio afspiller med dac.
Helicon 400 fik jeg ikke på prøve alligevel, men fik istedet nogle audiovector avantgarde A og en Velodyne spl 1000 ultra subwoofer. Auditovector havde ikke bund nok og subwooferen fik jeg aldrig rigtig til at lyde godt sammen med mine mentor 6, men bas det havde de da.
Jeg er stadig på udkig efter højtalere i prisklassen op til ca. 40.000 kr., som kan give en mere varm og afrundet lyd og samtidig kan give noget mere pondus i bassen. Dog haster det ikke, fordi jeg er rimelig godt tilfreds med mit anlæg lige nu, men der er plads til lidt forbedringer.
|
Til top |
|
|
JackD Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2034
|
Sendt: 04 December 2011 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
dan a. skrev:
Jackinvestor skrev:
Iøvrigt har jeg fået tilbudt Nait XS og naim 5i til 16.500 kr, så jeg kan næsten bytte over med min Nad m3 og hegel Dac. Naimen er 1 år gammelt og har kun haft en ejer.
|
|
|
Hvis du er frisk på noget ælder high end grej så prøv mark levinson No. 23,5 eller 27,5 det er noget af det beste der er kommet fra ML og er rimelig varm i lyden, en No. 38 eller 380 evt S model er også meget varm. Du skal dog holde dig fra ML No. 331 til 336, de har lidt problemer med komponent valget. |
|
|
Det er korrekt at nogle af dem havde det, kondensatorerne var der lidt bøvl med, da de fik fra en anden under leverandør. De er dog blevet skiftet på stort set alle ML. 331 på værksted, for ikke at sige alle. Mark Levinson lærte af sige fegl. I min ML 331. er de skiftet og der er en 10-15 år tilbage i den. Den har desuden været til tjeck hos Steensen, og var så heldig at den næsten ikke er blevet brugt. I den fegler kondenstatorerne intet i og er blevet skiftet. Det var heller ikke alle ML.331 - 336 der er blevet født fra fabrikken, med disse kondensatorere i tvivlsom kvalitet. ML lærte hurtigt af feglen og fik den rettet. __________________ Livet er for kort til kedeligt HIFI
M.v.h Jack
Min hjemmebio
|
Til top |
|
|
HIFY Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 234
|
Sendt: 04 December 2011 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med købet. Du siger rummet er op til 80 m2 det er sku da noget der kræver sin højttaler. Du skal nok have noget større så. De der xtz Devine med flere x 10" tror jeg nok kunne klare det men jeg har ikke selv hørt dem desværre.
Varm fyldig lyd er desværre ikke in lige nu men det er derimod tynd og detaljeret plingeling lyd
|
Til top |
|
|
BCBC Forum Bruger

|
Sendt: 04 December 2011 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke med dit nye Nait grej. Håber du bliver glad for det, både på den korte og den lange sigt  __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 04 December 2011 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jackinvestor skrev:
....det blev nait...
Jeg har nu solgt min Nad M3 og Hegel Dac og istedet købt Naim Nait Xs og Naim CD5i. På mine Mentor 6 lød kombinationen af Naim XS og Naim CD5i bedre end Nad M3, Hegel HD10 og en billig blurayafspiller. Jeg hører faktisk kun cd'er så jeg er nu glad for at have en rigtig cd-afspiller. Rent lydmæssigt har jeg kun delvist løst mit problem med varmere lyd og mere bas til min ret store stue på 70-80 kvm. Naim er lidt varmere og har afrundet den skarpe diskant på mine mentor 6 og så lydder det bare dejligt musikalsk. Jeg er faktisk blevet lidt forelsket i Naim og overvejer nu om jeg skal investere i en Naim 5dn xs netværks audio afspiller med dac.
Helicon 400 fik jeg ikke på prøve alligevel, men fik istedet nogle audiovector avantgarde A og en Velodyne spl 1000 ultra subwoofer. Auditovector havde ikke bund nok og subwooferen fik jeg aldrig rigtig til at lyde godt sammen med mine mentor 6, men bas det havde de da.
Jeg er stadig på udkig efter højtalere i prisklassen op til ca. 40.000 kr., som kan give en mere varm og afrundet lyd og samtidig kan give noget mere pondus i bassen. Dog haster det ikke, fordi jeg er rimelig godt tilfreds med mit anlæg lige nu, men der er plads til lidt forbedringer.
|
|
|
Stor stue som er oplagt til et par Mahler!!!
De kan det du efterspørger, men vil gerne have en kraftig forstærker...
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Februar 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle sammen,
Tænkte lige jeg ville fortælle om mit seneste køb.
For to måneder siden skiftede jeg min Nad M3 og Hegel HD 10 dac ud med Naim Nait XS og Naim CD5i. Årsagen var en søgning efter noget der var bedre end Nad M3 og samtidig gav noget mere varme og rundhed i lyden. Nait xs var bedre synes jeg, men løste ikke mit grundlæggende problem i tilstrækkelig grad. Desuden var jeg stadig ikke grundlæggende tilfreds med lyden. Særligt når jeg skurede lidt højere op for lyden, så synes jeg det bliver for skingert og kontrollen over lydbilledet mistes ligesom. Det skal siges min stue er 75 kwm og har meget dårligt akustik.
Jeg fik så lyst til at købe en Naim Superuniti (netværksafspiller med integreret forstærker). Ekspedienten rådede mig dog til at gå skridtet videre og det gjorde jeg så. Nu har jeg så købt Naim NAC 202 forforstærker, Naim Nap 200 effektforstærker og en Naim ND5xs netværksafspiller (Det er sku dyrt med Hifi når man skifter hver anden måned).
Det kommer til at koste mig cirka 35 kilo ialt når jeg har fået solgt min Naim Nait XS, men hold da helt ferie hvor har lyden løftet sig. Min første tanke var, at min Naim Nait XS må have været i stykker, fordi jeg havde ikke regnet med et så stort relativt løft i lydden. Der er kommet lidt mere varme i lydden, men frem for alt så er den blevet mere afrundet, kommet mere detalje, luft og overskud, samt et mere bredt 3 dimensionelt lydbillede. (Det er som om at Nait XS'eren samler mere af lyden i midten af lydbilledet). Nu kan jeg skrue højt op for mine mentor 6 uden det bliver skingert (måske stadig en smule) og der er stadig fuld kontrol/balance over lydbilledet.
Hvor meget netværksafspillerens gode dac spiller ind i lydforbedringen ved jeg ikke, fordi jeg har ikke prøvet at sætte den til Nait XS'eren.
Jeg har endnu ikke udskiftet mine højtalere, men det bliver nok næste projekt, selvom det ikke rigtigt virker så nødvendigt længere. Mentor 6'erne er åbenbart ikke så ringe endda, når de får spændt noget godt udstyr efter sig.
Lige en bemærkning til netværksafspilleren. Det er bare en fornøjelse at kunne styre hele sin musiksamling via Iphonen via Naims applikation N-stream. Herfra kan man også styre internet radio og DAB radio mv.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skriver selv du har dårlig akustik. Jeg vil foreslå at få gjort noget ved det før du begynder at tænke på at udskifte grej. Jeg tror aldrig du vil blive
tilfreds med lyden i et akustisk dårligt rum, men derimod blive ved med at skifte grej i en uendelighed.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
klypstefan Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 636
|
Sendt: 02 Februar 2012 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe det er meget sjovt at følge din hifi udvikling. ambitionsniveauet bliver langsomt skruet højere og højere op, jo mere du får lyttet til.
Men Tillykke med dit køb og fedt du er tilfreds.
Men lige en ting. Forstår jeg det rigtigt, når jeg har opfanget, at du har testet 2 forstærkere, hvor den ene blev testet med en god cdafspiller og den anden med en blueray
dreng?
|
Til top |
|
|