Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 10:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvor højt kan du spille? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 18 September 2011 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Et sæt dali 7a (hvilken version kan jeg ikke huske) kan tåle 600 rene watt, det burde være mere end rigeligt. men ellers 150-200 watt pr kanal og et par store højtaler med 88-91 db i følsomhed burde være nok til de fleste
Den test har jeg også læst i Hifi&Elektronik i 80'erne. Det var den første udgave. Har vist stadig bladet.

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2011 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Jan, i har da ikke S tog på Stevns, men bortset fra det har min Nakamichi nok aldrig spyttet mere end mellem 1 - 20W ud på mine JBL, og det er højt i min stue på 20 kvm.  

carsten

Jeg tror heller ikke jeg fylder mere på mine Snell A, når det går lidt hedt til. Nogenlunde samme størrelse stue.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 September 2011 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Det gælder, nemlig som andre også har nævnt, en hel del på hvor følsom din højttaler er.

Men også den mekaniske belastning på enhederne. Jo mindre enhed jo større bevægelse jo ringere følsomhed. Det er
formodentlig den mekaniske formåen (=forvrængning) der stiller begrænsningen. I det meste musik er den såkaldet crest
faktor omkring 10dB. Dvs forskellen mellem peak og gennemsnit.

Så din højttaler skal være istand til at kunne behandle sådan et område før den "knækker"! Hvis en alm. stue højttaler
udråbes til at kunne holde til 200W er det snare de 20W der arbejdes med. Har højttaleren 1W i drifteffekt vil det være 96dB
SPL + 10*log(20/1) og det er meget mindre imponerende (-10dB) end hvis vi gik efter de 200W. Det her gælder, hvis
højttaleren ved de 200W, kun lige akkurat når ud i xmax. Men grundet dårlige (impedans)tilpasning til membranerne vil dette
ske væsentlig før.

Så i Jan Stevns udmærkede eksempel vil den før udråbte teoretiske max SPL på 120dB være nede på 110dB. Der er nu
plads til de udladninger der er i musiksignalet (hvis enhedens mekaniske egenskaber tillader det).

Den samme betragtning kan gøres på forstærkere. En 100W amp. kan i realiteten kun håndtere 10W musiksignal ;- Og det
er måske her problemerne med forvrængning på Ht også dukker op (klipning i amp.).

Mit niveau skønner jeg til at ligge på 102 - 105dB SPl med plads til de 10dB i spidserne   

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2011 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

En sjov historie om 1000 dB:

http://www.soundimage.dk/DANSK/1000db.htm

Den Historie kendte jeg godt samt de implicerede personer .
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 19 September 2011 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:

Jeg spiller som regel omkring 1000 DB. Bygningen har til tider taget skade. F.eks. faldt svalegangen sammen en gang i
halvfemserne.

Det kan jeg godt huske. Jeg var jo selv til stede på den bortsprængte svalegang med en cigaret i den ene hånd - og den anden knuget om en stump ringeledning som heldigvis ikke var blevet omkalfatret til brug i højttalere...

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 19 September 2011 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

High Fidelity havde også en artikel der hed "Hvor meget er 1000 db." Kan ikke lige huske hvilket nr. men det var rystende læsning.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

High Fidelity havde også en artikel der hed "Hvor meget er 1000 db." Kan ikke lige huske hvilket nr. men det var rystende læsning.

carsten

Ja, den er skrevet af Janils, som også har hjemmesiden Soundimage.dk som nævnt lidt tilbage i indlæggende. Det er Jan's testikkel.....øhh artikel selvfølgelig.

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 September 2011 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

der springer en kondensator i mit delefilter før noget andet går i stykker. mener de er rated til 85 w. der er ikke nævneværdig forvrængning, men det er højt. med min gamle forstærker, var det Diskanten der røg først :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 September 2011 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

gasolin skrev:
Et sæt dali 7a (hvilken version kan jeg ikke huske) kan tåle 600 rene watt, det burde være mere end rigeligt. men ellers 150-200 watt pr kanal og et par store højtaler med 88-91 db i følsomhed burde være nok til de fleste

Det var vist i det der blad, der ikke kunne skrive en eneste sætning, uden ordet enthusiast indgik, der prøvede om de kunne baldre en Dali 7a med en god kraftig sag.  

Højttaleren holdt, men delefiltret var vist temmeligt svedent.

( 600w er "kun" 48volt i en 4Ohms højttaler, de fleste kondensatorer overlever - men modstandene bliver da lune :)

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 September 2011 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

jeg kan godt huske den test og så vidt jeg husker bugte de en pro forstærker på 600 watt men de sluttede ikke med det, de blev ved med at skrue op til der var 6db klipning hvilket svare til 2400 watt i  spidserne hvor så de sidste 6db er forvrængning hvilket er meget belastende for diskanten og delefilteret. det man kan lære ud af det i real life er at så længe at det lyde godt og ikke  forvrænger så kan højtalere klare det og der er ikke noget problem, det skal siges at ovenstående ikke har lydt godt
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 September 2011 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

allanowich skrev:
gasolin skrev:
Den test har jeg også læst i Hifi&Elektronik i 80'erne. Det var den første udgave. Har vist stadig bladet.

Har jeg også så vidt jeg husker

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 September 2011 kl. 05:45 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

gasolin skrev:

Det var vist i det der blad, der ikke kunne skrive en eneste sætning, uden ordet enthusiast indgik, der prøvede om de kunne baldre en Dali 7a med en god kraftig sag.  

Højttaleren holdt, men delefiltret var vist temmeligt svedent.

( 600w er "kun" 48volt i en 4Ohms højttaler, de fleste kondensatorer overlever - men modstandene bliver da lune :)

Yep, hvis vi snakker hvad der kommer ud af en strømforsyning. Her er det sinus og 2*kvadratrod(2) skal ganges på. Sååee en 140Vac skal den kunne klare!

Rainbow
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske

Bruger siden: 03 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 20 September 2011 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg er i tvivl om det er højt nok tager jeg en portion fløde i munden og hvis det bliver til smør overvejer jeg at skrue ned ellers drejer jeg bare mere op indtil blodet springer fra mine ører. Så, jo selvfølgelig har jeg nogle tommelfingerregler for hvor højt jeg kan spille. I øvrigt har man jo ca. 5-6 liter blod i kroppen, så det er ikke nødvendigt, at skrue ned lige med det samme.
Til top Vis Rainbow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rainbow

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 September 2011 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

For mig er det ret dyrt i nye briller når jeg har spillet for højt.    Artiklen i Fidelity var også foranlediget af selvsamme John
Olsens udsagn.
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Sendt: 12 November 2011 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

110db med nogen små studio monitor højtaler
Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

MrBakmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 November 2011 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Olsen skrev:
En filosofisk tanke... Hvor højt kan man egentlig spille?

Ligeså højt som man ønsker !   Det vil være højttaleren og forstærkeren der er i brug, der sætter grænser for løjerne.

Citér:
Hvad hvis man nu har en meget, meget kraftig forstærker og nogle almindelige hifi højttalere til et par tusinde kr.?

Definer lige meget meget kraftig :) 

Når snakken går på selve højttaleren, er det ikke prisen, men effektiviteten, der kan fortælle lidt om hvor højt de kan spille.   Dertil skal lægges hvor megen effekt de kan tåle, uden at gå i stykker -  både fysisk og elektrisk.

endeligt kan selve programmaterialet også betyde en smule.

men f.eks kan et sæt højttalere der har en driftseffekt (antal watt, der skal bruges for at levere et lydtryk på 96dB) på 1.8w, og tåle 450watt, levere omkring 120dB lydtryk.  

Det er ligeså meget larm som der er 1 meter bag en Boeing 747's motor, når den knap kører på halv kraft.

Citér:
Vil man så stoppe med at skrue højere og højere op fordi det simpelthen bliver for højt hjemme i stuen eller vil der komme forvrængning fordi at højttalerne ikke kan følge med og bliver presset til deres maksimum? Der må da være et tidspunkt hvor det er højttalerne der sætter begrænsningen og ikke forstærkeren, er der ikke?

Nogen stopper når det lyder grimt,  andre har drukket hjernen i hegnet, eller røget noget fnisegræs, og bragt sig selv i en tilstand, der fratager dem muligheden for at bedømme noget som helst - hvorfor de som regel ender med at brænde højttalerne af.   Det er mere reglen at der ryger et par diskantenheder, end noget andet,  fordi en forstærker bragt ud over sine grænser, begynder at sende lyd ud, der har et voldsomt energi-indhold i diskantområdet.

Forstærkeren selv plejer at overleve,  eller sende en sikring til himmels.

Citér:
Hvad med jer der ude... hvor højt kan I spille på jeres anlæg? Skruer i ned før i stopper fordi det er for højt eller forvrænger det og så stopper festen?  

Jeg spiller sjældent voldsomt højt, men kan såmænd ryste lettere genstande ned fra reolerne,  eller riskere at få gevaldigt ondt i ørene før anlægget giver op.

redaktionel bemærkning :  Når man køre med S-toget, lægger man jo af og til mærke til folk der render rundt med ledninger i ørene, udfra hvilke der kommer skrattelyde, med et niveau,, der fortæller mig at hørelsen på personer i aldersklassen allerede kan tænkes at være så decimeret, at de ikke opdager en afbrændt højttalerenhed :) 

Vil lige knytte en kommentar til Jan Stevn's udmærkede indlæg:

Forstærkerens overlevelse af en nedsmeltning i svingspoler og/eller delefilter afhænger helt af forstærkerens beskyttelses kredsløb; For man skal huske at ved en total overbelastning, sendes der - næsten - ren DC ud til højttalerne - og det er dette der forårsager nedsmeltningen! Og så er det underordnet om højttalerne kan klare flere hundrede watt!

Der er fortsat mange, der tror at højttalere typisk ødelægges af en for kraftig forstærker  Men faktisk forholder det sig lige modsat; For det er de færreste udgangstransistorer, der kan klare en - DC mæssig - kortslutning gennem længere tid.

Til top Vis MrBakmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MrBakmann

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 November 2011 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

En filosofisk tanke... Hvor højt kan man egentlig spille?

Hvad hvis man nu har en meget, meget kraftig forstærker og nogle almindelige hifi højttalere til et par tusinde kr.? Vil man så stoppe med at skrue højere og højere op fordi det simpelthen bliver for højt hjemme i stuen eller vil der komme forvrængning fordi at højttalerne ikke kan følge med og bliver presset til deres maksimum? Der må da være et tidspunkt hvor det er højttalerne der sætter begrænsningen og ikke forstærkeren, er der ikke?

Hvad med jer der ude... hvor højt kan I spille på jeres anlæg? Skruer i ned før i stopper fordi det er for højt eller forvrænger det og så stopper festen?  

Hvis vi antager at forstærker og kabler er så hensigtsmæssige, at det ikke er forvrængning der tager livet af din højttaler...

Så kan du beregne et omtrentligt maksimalt dB niveau ud fra følsomhed og max belastning (Watt). Hver gang antallet af Watt fordobles, øges dB med 3.

Hvis en given ht har en følsomhed på 90 dB, vil det sige at den spiller med 90 dB på en meters afstand, når den belastes med 1 Watt. Hvis ht'en er nomineret til 500 Watt, kan man opsætte en tabel som vist herunder:

W    dB

1     90

2     93

4     96

8     99

16   102

32   105

64   108

128  111

256  114

512  117

90 dB og 500 Watt passer omtrent med mine ht. Og jeg har over de fornødne 500W, men tror dog ikke jeg kan spille 117 dB. Vil gætte på 114 - men det er bare et gæt...

Kender du følsomhed og max. belastning på den givne ht, kan du selv beregne max dB som vist herover. Håber du kan bruge det til noget.

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 12 November 2011 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Højt er ikke bare højt..

I min private stue kan jeg spiller godt højt når jeg sidder ca 5 m væk kan det godt slå lidt til en...

Har prøvet at ødelægge en mellemtone i et par krell højttaler, den var så varm jeg ikke kunne tage dne med mine bare finge...

Men det er klart det kommer også anpå hvad system det er..

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

lassencad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Banned for life!!!

Bruger siden: 19 December 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 November 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Sådan måles højttalerens belastbarhed i Watt

Målestandarden hedder IEC 268/5

Højttaleren påføres et signal fra en forstærker. Signalet består af pink noise – eller lyserød støj – der minder om den kraftige susen man hører, når en radio er indstillet mellem to stationer. Lyserød støj indeholder alle toner på samme tid, alle med samme styrke.

Volumen på forstærkeren indstilles til den effekt, som man har be- regnet at højttaleren kan tåle. Hvis højttaleren fungerer uændret efter 100 timers konstant belastning med lyserød støj, kan den mindst tåle den effekt som forstærkeren er indstillet til. Herefter kan man forsøge igen med 100 timers belastning med en kraftigere effekt, og fortsætte sådan indtil højttaleren går i stykker. På denne måde findes højttalerens ”nominelle (konstante) belastning”
 Musikbelastning: måles også i 100 timer, men her får højttaleren 2 minutters ”kølepause”, så der er 1 min. signal, 2 min. pause, 1 min. signal osv.). Dette resulterer i en belastbarhed, der er omkring 5 gange højere end den nominelle belastbarhed.

Ingen af de målesignaler, som anvendes ifølge IEC standarden minder om en musikbelastning i den virkelige verden. Blandt andet derfor kan måleresultatet ikke bruges til at udpege en forstærker, der ”passer til højttalerne”.

2. Hvad betyder driftseffekt?

Fakta: Drifteffekten angiver hvor mange Watt højttaleren skal tilføres, for at den gengiver et lydtryk på 96 dB i 1 meters afstand.

Hvor højt kan højttaleren spille?

Drifteffekt, virkningsgrad eller følsomhed. Disse tre begreber dækker over højttalerens evne til at omsætte forstærkerens elektriske signal til lyd.

En høj drifteffekt betyder, at en given højttaler vil kræve en kraftigere forstærker, for at være i stand til at spille lige så højt som en højttaler med lav drifteffekt.

Forskelle i drifteffekten forklarer hvorfor nogle højttalere spiller højere end andre, når de tilsluttes den samme forstærker (når volumenknappen står i samme position).

Det betyder at:

• Du kan regne dig frem til højttalerens maksimale lydtryk, hvis du

også kender belastbarheden.

Omregning fra drifteffekt til lydtryk (dB)

Når den effekt der tilføres en højttaler fordobles, vil lydtrykket fordobles. Dette svarer til 3 dB.

Derfor kan du regne ud hvor højt en højttaler kan spille, hvis du også kender dens belastbarhed.

Eksempel: En højttaler har en drifteffekt på 5 Watt og kan tåle 160 Watt belastning.

5 Watt giver 96 dB lydtryk. Effekten fordobles og lydtrykket fordobles osv.

• 10 Watt giver 99 dB lydtryk.
• 20 Watt giver 102 dB lydtryk.
• 40 Watt giver 105 dB lydtryk.
• 80 Watt giver 108 dB lydtryk.
• 160 Watt giver 111 dB lydtryk.

Dette gælder i 1 meters afstand fra højttaleren.

V.H

Til top Vis lassencad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lassencad

Toebs
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 November 2011 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

En fordobling af lydtryk er 6dB, der skal altså 4 gange så meget effekt til.
Pink noise er 1/f støj, amplituden er altså ikke den samme ved alle frekvenser
http://en.wikipedia.org/wiki/Pink_noise
Til top Vis Toebs's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toebs

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum